Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@10:29:43 GMT

هیات دولت اساسنامه جدیدِ صندوق احیا را تصویب کرد

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۸۰۵۰

هیات دولت اساسنامه جدیدِ صندوق احیا را تصویب کرد

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از تصویب اساسنامه این صندوق توسط هیات دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا، به استناد ماده ۱۱۴ برنامه چهارم توسعه، صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد، تا با اهتمام ملی در شناسایی، حفاظت، پژوهش، مرمت، احیا و بهره‌برداری و معرفی میراث فرهنگی در کشور و ارتقای توان گردشگری، تولید، ثروت، اشتغالزایی و مبادلات فرهنگی اقداماتی را در طول برنامه چهارم به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی به سرانجام برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از گذشت ۱۴ سال از فعالیت این صندوق، با تصویب دولت در سال گذشته عنوان «توسعه صنایع دستی و فرش دستباف» به عنوان «صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی» اضافه شد و اکنون دستورالعمل آن نیز به تصویب هیات دولت رسیده است. بر این اساس آن دستورالعمل لازم‌الاجراست.

به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی صابتا، هادی میرزائی - رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی - با تاکید بر این‌که دولت به موجب قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و به منظور تسهیل و تسریع در ساماندهی فعالیت‌های هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و فرش دستباف، اساسنامه صندوق توسعه را به تصویب رساند، گفت:‌ به منظور حمایت، توسعه و ترویج صنایع دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع‌دستی و فرش دستباف و تعیین و اعطای مجوز کاربری و بهره‌برداری از همه‌ی بناهای تاریخی و فرهنگی قابل احیا، صندوق توسعه که دارای شخصیت حقوقی مستقل و به عنوان مؤسسه‌ای غیرانتفاعی وابسته به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، براساس مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط فعالیت می‌کند.

او دریافت هرگونه تسهیلات و جلب مشارکت حسب مورد از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز داخلی و خارجی، مشارکت مالی با اشخاص حقیقی و حقوقی برای احیا و سرمایه‌گذاری در مراحل تولید و تجارت صنایع‌دستی، فرش دستباف و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی، بهره‌مندی از ظرفیت بخش غیردولتی مانند برون‌سپاری در راستای انجام وظایف صندوق و همکاری با نهادهای تخصصی داخلی و خارجی مرتبط با حوزه فعالیت‌های صندوق و استفاده متقابل از تجارب و منابع مالی و فنی آن‌ها را از جمله وظایف و اختیارات این موسسه دانست.

میرزائی اظهار کرد: باید آیین‌نامه و دستور العمل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناها، اماکن و بافت‌های تاریخی و فرهنگی، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان استادکاران و فعالان صنایع‌دستی وفق قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی، قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، بند ز ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه و سایر قوانین مربوطه توسط مراجع ذی‌ربط نیز به تصویب برسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اساسنامه استادکاران و فعالان صنایع دستی صنایع دستی و فرش دستباف اماکن تاریخی و فرهنگی احیا و بهره برداری قانون حمایت فرش دستباف صندوق توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۸۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، از تعطیلی اماکن تاریخی– فرهنگی استان در روز شنبه، پانزدهم اردیبهشت‌،سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی، امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه پانزدهم اردیبهشت تعطیل خواهد بود.

وی افزود: در این روز مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس همچنین تاکید کرد: میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بی‌شاپور، تنگ چوگان، موزه بی‌شاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

کد خبر 750053

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • بنا‌های تاریخی اردبیل برای احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان