Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین ، عبدالناصر همتی در جلسه «نظام بانکی و جهش تولید»که با حضور معاون اول رئیس جمهوری، مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هئیت عامل در بانک مرکزی برگزار شد، اقدام‌ها و دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه‌های «سیاست پولی»، « اعتباری»، « ارزی» و «نظام‌های پرداخت» را تشریح کرد و گفت: این دستاوردها با تلاش و کوشش مجموعه نظام بانکی و در سایه سیاستگذاری صحیح بانک مرکزی به‌دست آمده است و در صورتی که از نظام بانکی حمایت شود، دستاوردهای سترگ تری در آینده شاهد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بر اساس این سیاستگذاری به موضوع تولید توجه ویژه‌ای شده است، گفت: بانک مرکزی گام‌های موثری از جمله اعطای تسهیلات به شرکت‌های پیشران، بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت حمایت از این بخش برداشته است و در همین راستا نیز به تأمین سرمایه بنگاهها وزنجیره تولید نگاه و حمایت ویژه‌ای شده است.

همتی در ادامه به دستاوردهای حوزه سیاست‌های پولی بانک مرکزی پرداخت و گفت: مهم‌ترین سیاست پولی مهار تورم و کنترل روند آن بوده است و این دستاورد علی رغم شرایط تحریم و وضعیت خاص فروش و نرخ نفت به‌دست آمده است.

وی در خصوص تصمیم‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده به منظور تامین صحیح کسری بودجه بدون تاثیر در نرخ تورم افزود: برای تامین کسری بودجه، تصمیم‌ها و برنامه‌های خوب و مناسبی اندیشیده و در حال اجراست که نمونه آن تصمیم به فروش اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و استفاده از مکانیزم بازار باز توسط بانک مرکزی است که در شصت سال گذشته بی‌سابقه است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در زمینه سیاست‌های پولی ابزار قوی و مناسبی در اختیار دارد گفت: بازار باز مکانیزمی است که بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول از آن به خوبی بهره گرفته است و خوشبختانه بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز بدون فشار و ابزار دستوری، همراهی مناسب و مطلوبی با سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه داشته‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

 رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه با تاکید بر اینکه بانک محور بودن اقتصاد باید اصلاح شود، تصریح کرد: درحال‌حاضر مانده تسهیلات بانکی دو هزار میلیارد تومان است که نزدیک ۹۰درصد تامین مالی کشور به حساب می‌آید و خوشبختانه اقبال خوبی به بازار سرمایه شده است و جادارد که نقش بازار سرمایه در تامین مالی افزایش یابد.

 وی افزود: البته در بازار سرمایه مسئولان محترم باید اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرند تا با مدیریت مناسب شاهد رشد مطمئن و منطقی آن باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی در حوزه ارزی تصریح کرد: علیرغم کاهش درآمدهای نفتی تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید نرخ نفت، وضعیت ذخایر اسکناس ارزی مناسب و در تاریخ کشور بی‌سابقه است، ضمن آنکه برای تامین کالاهای اساسی تمهیدات لازم پیش‌بینی شده و مشکلی وجود ندارد.

وی در پایان به دستاوردهای حوزه فناوری‌های نوین پرداخت و گفت: در حوزه نظام‌های پرداخت اقدامات مناسبی انجام شده است که مهم‌ترین آن کنترل جدی بر گردش پول ملی وجلوگیری جدی از پول شویی و اقدامات سفته بازانه در بازارهای مختلف به‌ویژه بازار ارز است و در مقابل، این گردش پول در خدمت فعالیت‌های مولد اقتصادی قرار گرفته است.

همتی در خصوص حمایت‌های بانک مرکزی از فضای کسب و کار در پی شیوع ویروس کرونا تاکید کرد: در مبازره با آثار اقتصادی و معیشتی شیوع ویروس کرونا سیستم بانکی در خط مقدم قرار دارد و علیرغم شرایط سخت اقتصادی با برنامه‌ریزی‌های لازم تسهیلات حمایتی از محل اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی در اختیار اقشار آسیب دیده قرار گرفته است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این تسهیلات به فعالان حوزه کسب و کار و تولید پرداخت می‌شود و همین امروز دستور العمل مربوط به وام بنگاهها صادر شد.

گفتنی است در این جلسه اعضای هیات عامل بانک مرکزی در حوزه‌های «سیاست پولی»، « اعتباری»، « ارزی»، «نظارتی» و «نظام‌های پرداخت» به ارائه گزارش پرداختند و برخی از مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی به تشریح مسائل، مشکلات و راهکارهای پیشنهادی اشاره کردند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی شورای پول و اعتبار بورس بازار سرمایه عبدالناصر همتی ذخایر اسکناس ارزی اسکناس ارزی بانک مرکزی بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۰۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

معاون پارلمانی رئیس جمهور طی نامه ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ توضیحاتی را در پاسخ به اظهارات قالیباف در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز ارائه داد.

به گزارش ایسنا،‌ متن نامه حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران
سلام علیکم؛

پیرو جلسات ارزی برگزار شده در دفتر جنابعالی با حضور تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و بیانات جنابعالی پس از برگزاری جلسه و ابراز انتقاداتی در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز، موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

۱. دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص ارز و سیاستهای اقتصادی در چارچوب قوانین دایمی، قانون بودجه و برنامه هفتم لحاظ شده است. بدیهی است این مصوبات به عنوان قوانین بالادستی در اعمال سیاستهای اقتصادی و ارزی دولت مدنظر قرار گرفته است.

۲. سیاستهای اقتصادی و ارزی سال ۱۴۰۳ در چارچوب شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم"، با همکاری سه دستگاه اصلی اقتصادی (وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه) تهیه شده و در حال نهایی شدن در دولت می‌باشد.

۳. در سال ۱۴۰۲، سیاست‌های اقتصادی و ارزی در چارچوب اسناد بالادستی کشور تهیه و اجرا شد. این سیاستها موفق شدند نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱  درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفند ماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهند. در سال ۱۴۰۲، بر اساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. تحقق این موفقیت‌ها در کنار تحقق نرخ رشد ۶ درصدی برای سال۱۴۰۲ (رشد  ۹ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۷ درصد) بوده است. طبق گزارشات بین المللی، در سال گذشته میلادی، ایران توانست بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته باشد و جزو بالاترین نرخ های رشد کشورهای جهان بوده است.

۴. در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب به موقع تامین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارزها به کالاهای سرمایه و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافت. از طرف دیگر، اختصاص ارز ترجیحی به دارو معادل ۲۶ درصد افزایش یافت و تلاش شد ارز کلیه کالاهای اساسی به سرعت تخصیص و تأمین گردد به گونه ای که هیچ وقفه ای در بارگیری و تخلیه کشتی‌ها صورت نپذیرد.

۵. به منظور بهبود نظام توزیع کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شوند از طرح کالابرگ استفاده شد و در حال حاضر بالغ بر ۶۰ میلیون نفر (۷ دهک درآمدی) از این طرح استفاده می‌کنند که طبق آن ۱۱ قلم کالای ضروری به قیمت سال ۱۴۰۱ عرضه می شود.

۶. علاوه بر این، بسیاری از نیازهای تأمین نشده در دهه ۹۰ از جمله واردات خودرو، سفر حج عمره، واردات کامیون و تاکسی های برقی در دستور کار دولت در سال ۱۴۰۲ قرار داشت و در سال جاری شاهد نتایج آن خواهیم بود.

۷. قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.

۸. یکی از دلایل اصلی آرامش بازارها پس از اجرای عملیات موفق "وعده صادق" و عدم تحقق برنامه دشمنان برای ایجاد اختلال در بازار ارز و کالا، بسترسازی مناسب ارزی و اقدامات انجام شده در بازار کالا بوده است. دشمنان پس از شکست خوردن در این حوزه با تقویت تحریم ها و اقدامات رسانه ای، به دنبال تشدید
انتظارات تورمی و اختلال در حوزه های اقتصادی بویژه بازارهای ارز و کالا می باشند. امیدواریم مجلس شورای اسلامی با درایت و زمان شناسی مناسب همیشگی، دولت را در تحقق شعار سال یاری نماید.

محمد حسینی. معاون پارلمانی رئیس جمهوری

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا