Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

پس از همه‌گیری ویروس کرونا، کاربرد واژه‌های بهداشتی، درمانی و پزشکی در رسانه‌ها افزایش چشمگیری یافته است. به همین دلیل، غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی که یکی از وظایفش واژه‌گزینی به جای کلمه‌های بیگانه است، نامه‌ای به رییس‌جمهور نوشت.

حداد عادل در این نامه، خواستار به‌کارگیری واژه‌های فارسی به جای کلمه‌های بیگانه در نظام بهداشتی و درمانی کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه آمده است:

«جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

در دو ماه اخیر که کشور ما، مثل همه کشورهای جهان، گرفتار بیماری ناشی از ویروس کرونا شده اهتمام جنابعالی و مدیران ارشد و مسئولان امر سلامت در کشور به مقابله با این بیماری البته درخور تقدیر و تشکر است، لکن فراوانی و تنوع برنامه‌های رسانه‌ای در باب کرونا سبب شده که بسیاری از اصطلاحات و لغات تخصصی که معادل فارسی هم دارند به همان صورت فرنگی به کار گرفته شود که ممکن است در آینده به همین صورت در زبان فارسی رواج یابد و مهم‌تر از آن، جوازی برای استفاده از سایر لغات اصطلاحات خارجی محسوب شود. به پیوست، فهرستی از این لغات و اصطلاحات همراه با معادل فارسی آن‌ها تقدیم می‌شود تا با دستور جنابعالی به‌جای لغات بیگانه در بیانات مسئولان و رسانه‌ها موردتوجه قرار گیرد.»

منبع: خبرآنلاین

منبع: آفتاب

کلیدواژه: حداد عادل رییس جمهور فرهنگستان زبان و ادب فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۴۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع آگاه در دولت فرانسه اعلام کردند که امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در ماه «می» به آلمان سفر می‌کند و احتمالاً در ماه «ژوئن» نیز دوباره به آلمان سفر خواهد کرد.

رییس‌جمهور فرانسه اواخر اسفند نیز برای دیدار با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان راهی برلین شد؛ سفری که ظاهراً با هدف کاهش تنش بین فرانسه و آلمان درباره جنگ اوکراین انجام شد.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اخیر تنش بین فرانسه و آلمان درباره کمک نظامی به اوکراین تشدید شده و به عرصه عمومی کشیده شده است.

کد خبر 6090492

دیگر خبرها

  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • رییس‌جمهور قهرمانی فوتسال ایران در آسیا را تبریک گفت
  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • سخنرانی رییس‌جمهور آغاز شد
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا با برکت بود
  • استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی
  • وعده صادق اقتدار ایران را به منصه ظهور گذاشت