Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت بیرانوند امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه تأمین آرد استان بر عهده شرکت غله و خدمات بازرگانی است، اظهار داشت: مباحث صنفی و نظارتی بر عهده دستگاه‌های مختلف است.

ظرفیت ذخیره‌سازی ۸۰۰ هزار تن گندم در لرستان

وی با تاکید بر اینکه حوزه آرد و نان یک سیکل و فرآیند است، عنوان کرد: یکی دیگر از وظایف ما تأمین برخی کالاهای اساسی تعهدی شامل برنج، شکر و روغن نباتی است که سپس این کالاها در اختیار دستگاه‌های متولی توزیع قرار داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با بیان اینکه لرستان حدود ۸۰۰ هزار تن ظرفیت استاندارد ذخیره سازی گندم شامل سیلوها و انبارهای مکانیزه را دارد، بیان داشت: در بهترین شرایط لرستان ۵۱۰ هزار تن گندم خرید می‌کند و این در حالیست که ما ظرفیت ۸۰۰ هزار تن ذخیره سازی گندم را در استان داریم.

بیرانوند با اشاره به اینکه ریسک کشاورزی لرستان بالا است اگر بارندگی نداشته باشیم میزان تولید کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در سال ۹۷، ۳۶۰ هزار تن گندم و سال ۹۸، ۳۰۰ هزار تن گندم در استان خریداری شده است، لذا ما در بحث زیرساخت‌های حوزه گندم مشکل خاصی در لرستان نداریم و استان یک انبار غله مناسب برای استان‌های دیگر محسوب می‌شود.

توزیع نامناسب جغرافیایی کارخانه‌های آرد

وی با بیان اینکه نیاز کشور به گندم در سال ۱۱ میلیون تن است، بیان داشت: لرستان در سال ۲۵۰ هزار تن گندم نیاز دارد، در این راستا مازاد گندم استان به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با بیان اینکه متأسفانه سال گذشته میزان تولید کاهش پیدا کرد، افزود: بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی، امسال ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید می‌شود.

بیرانوند با اشاره به فعالیت ۱۳ کارخانه آرد در لرستان، تصریح کرد: ظرفیت ذخیره سازی این کارخانه‌های آرد، ۷۵۰ هزار تن است و این در حالیست که میزان مصرف گندم در استان ۲۵۰ هزار تن در سال است و سه برابر ظرفیت خود در استان کارخانه آرد داریم.

وی با بیان اینکه متأسفانه ما در بحث توزیع جغرافیایی کارخانه‌های آرد در استان مشکل داریم، عنوان کرد: عمده کارخانه‌های آرد، در شرق و غرب استان قرار دارند، در یک شهر ما پنج کارخانه آرد داریم، مجبور هستیم که آرد را از الیگودرز حمل و به طور مثال به رومشکان منتقل کنیم، شرق استان مملو از کارخانه آرد است اما شهرستان‌هایی مانند رومشکان، سلسله و… کارخانه آرد نداریم در دلفان نیز یک کارخانه آرد کوچک داریم.

تأمین ۳ هزار تن برنج برای استان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث تأمین کالاهای اساسی، بیان داشت: سال گذشته که شاهد بحران شکر بودیم، تا فروردین ماه امسال حدود ۲۰ هزار تن شکر را برای استان تأمین و در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت، واحدهای صنفی و… قرار دادیم.

بیرانوند با تاکید بر اینکه ما در بحث ذخیره سازی و انبارهای کالاهای اساسی در استان مشکل خاصی نداریم، تصریح کرد: همچنین از ابتدای امسال تا کنون سه هزار و ۹۹ تن برنج برای استان تأمین شده است و در اختیار سیستم تنظیم بازار استان قرار گرفته است.

وی، بیان داشت: همچنین هزار و ۱۴۹ تن روغن نباتی برای استان تأمین شده، علاوه بر این، هزار و ۱۴۹ تن شکر دیگر نیز طی اردیبهشت ماه برای لرستان تأمین شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با تاکید بر اینکه تأمین کالا بر عهده ما است و بحث توزیع بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است، عنوان کرد: این میزان کالا برای استان بسیار عالی است.

بیرانوند با تاکید بر اینکه با توجه به بارندگی‌ها امسال، جهاد کشاورزی اعلام کرده که امسال بیش از ۴۰۰ هزار تن تولید گندم در استان داریم، همچنین خرید پیش بینی شده گندم نیز ۳۶۰ هزار تن خواهد بود، ادامه داد: اگر این امر صورت گیرد، امسال نسبت به سال ۶۰ هزار تن اضافه‌تر از سال قبل خرید گندم خواهیم داشت، نیاز استان ۲۵۰ هزار تن است که مازاد نیاز را به استان‌های دیگر می‌دهیم.

ظرفیت مطلوب لرستان در حوزه تولید دانه‌های روغنی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه لرستان در بحث دانه‌های روغنی در لرستان اقدامات خوبی در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: در دو سال گذشته سه هزار و ۲۰۰ تن دانه روغنی کلزا در استان خریداری کرده‌ایم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان، گفت: روند در این زمینه رو به رشد است، عمده تولید دانه‌های روغنی مربوط به شهرستان سلسله بوده به طوری که بیش از هزار و ۵۰۰ تن از مجموع سه هزار و ۲۰۰ تن تولید، مربوط به این شهرستان بوده است.

بیرانوند، میزان تولید سویا در لرستان طی سال گذشته را حدود ۱۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این میزان تولید سویا نیز مربوط به شهرستان سلسله بوده است.

آغاز خرید تضمینی گندم از ابتدای خردادماه

وی با تاکید بر رونق تولید دانه‌های روغنی در لرستان، تصریح کرد: قیمت تضمینی گندم امسال افزایش پیدا کرده است، این عدد در سالجاری دو هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، سال قبل هزار و ۷۰۰ تومان بوده است و حدود ۵۰ درصد رشد قیمت تضمینی گندم را داشته‌ایم.

بیرانوند، گفت: کار خرید گندم از ابتدای خرداد ماه از مناطق جنوبی استان آغاز و تا ۱۵ مهر ماه نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با تاکید بر اینکه لزوم افزایش کیفیت گندم، بیان داشت: در این رابطه دولت یک استاندارد بین گندم مطلوب و غیر استاندارد در نظر گرفته است.

بیرانوند با اشاره به دو پارامتر «گلوتن» و پروتئین گندم، تصریح کرد: «گلوتن» گندم ما زیر ۳۰ است، اما «گلوتن» گندم وارداتی بالای ۳۰ است.

نان تیره سالم‌تر است

وی در ادامه به بحث کیفیت نان در استان اشاره کرد و گفت: سه عامل مواد اولیه، تجهیزات و نیروی انسان در بحث کیفیت نان مؤثر است، باید با نظارت لازم از سوی متولیان، سبوس آرد در تولید نان حفظ شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با بیان اینکه سرانه مصرف نان در برخی از شهرهای لرستان ۱۲ کیلوگرم در ماه است، بیان داشت: هر چه نان تیره‌تر باشد، کیفیت آن بالاتر است، این در حالیست که این امر مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد.

بیرانوند با تاکید بر لزوم رعایت استانداردها در تولید نان استان، تصریح کرد: همچنین یکی از مشکلات موجود در استان نبود واحدهای تولید نان صنعتی است و این در حالیست که کارخانه نان صنعتی یکی از نیازهای اساسی استان است.

کد خبر 4927995

منبع: مهر

کلیدواژه: حجت بیرانوند خرید گندم صنعت آرد و نان ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین شب قدر گرگان شیوع کرونا ایلام زلزله کمک به نیازمندان مواسات بیرجند ماه مبارك رمضان کارخانه های آرد دانه های روغنی هزار تن گندم میزان تولید کارخانه آرد ذخیره سازی برای استان سال گذشته بر عهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۴۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

تورج صادقی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیش از هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در غرب تالاب انزلی در چندین کلونی بزرگ حدود ۱۰۰ آشیانه ساختند. 

او با بیان اینکه این گونه پرنده به صورت کلونی در غرب تالاب بندر انزلی زادآوری دارند، افزود: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیره غذایی کامل باعث به وجود آمدن بستری مناسب برای لانه گزینی این پرنده‌ها شده است.

معاون محیط زیست گیلان همچنین تصریح کرد: کارشناسان همزمان با زادآوری پرستو‌های دریایی، کار حلقه گذاری جوجه‌های این پرنده‌ها را آغاز می‌کنند.

پرستوی دریایی تیره با گونه‌ای پرستوی دریایی از تیره کاکاییان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه رفته و آن را می‌قاپد.

این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریا‌ها دیده می‌شود و بر علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد.

تالاب انزلی، زیستگاه گونه‌های آبزیان، پرندگان و گیاهان نایاب در شهرستان بندر انزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

این تالاب بین المللی از جمله تالاب‌های دریایی - ساحلی ایران است که در کنار ارزش و اهمیت برای زمستان گذرانی پرندگان، مهمترین زیستگاه جوجه‌آوری پرندگان آبزی در استان گیلان است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • تکمیل راه آهن دورود - خرم آباد از منابع مختلف پیگیری می شود
  • فیلمبرداری ماکرو آیفون 15 پرو مکس از یک سوسک تیره (فیلم)
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان