Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@17:14:17 GMT

ظریف گزینه اصلاح طلبان در انتخابات 1400 خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۰۸۹۵

ظریف گزینه اصلاح طلبان در انتخابات 1400 خواهد بود؟

به گزار جماران، روزنامه شرق نوشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی و بازماندن اصلاح‌طلبان از ورود به مجلس باعث شد که در چند حوزه پرسش‌هایی مطرح شود؛ ازجمله آنکه آیا اصلاح‌طلبان باتوجه به محدودیت‌هایی که ازسوی شورای نگهبان پیش‌روی خود می‌بینند، می‌توانند با نیروهایی که در اختیار دارند باز هم به قدرت سیاسی بازگردند؟ یا اینکه آیا مشارکت پایین مردم در انتخابات سال گذشته نشان‌دهنده فروریختن کامل سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان است و باتوجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد و فشارهای فزاینده اقتصادی که به مردم وارد می‌شود، آیا اصلاح‌طلبان قادر خواهند بود که سرمایه اجتماعی خود را ترمیم کنند؟ و آیا در بازه کوتاهی که تا انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 باقی مانده است، نیروهای این جریان می‌توانند دو مورد مذکور را رفع و با یک روش منسجم انتخاباتی، در انتخابات سال آینده پیروز شوند؟ با درنظرداشتن چنین پرسش‌هایی چند وقتی است که گمانه‌هایی درباره سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود و در میان این گمانه‌زنی‌ها نام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، به عنوان نامزد نهایی اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موافقان حضور او باور دارند که به‌دلیل محبوبیت این شخصیت سیاسی در میان نخبگان سیاسی و عموم مردم او شخصا دارای سرمایه‌ اجتماعی است. در واقع این حدس و گمان مبتنی بر آن است که او در عین حال که رسما در جریان اصلاحات تعریف نمی‌شود، اما وجوه مشترک زیادی با این جریان دارد و ممکن است که اصلاح‌طلبان بتوانند با او به یک توافق نهایی دست یابند. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان هم افزون بر ازدست‌دادن سرمایه اجتماعی خود، همچنان خطر ردصلاحیت نیروهای شاخص خود را احساس می‌کنند؛ بنابراین شاید برایشان مناسب باشد از فردی حمایت کنند که علاوه بر آنکه خودش دارای سبد رأی بالایی است، احتمال تأیید صلاحیتش به‌مراتب بیشتر از اصلاح‌طلبانی است که حتی در انتخابات مجلس هم تأیید صلاحیت نشدند. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان می‌توانند با حمایت از چنین شخصیتی دیگر تن به ائتلاف با یک نیروی کاملا اصولگرا ندهند تا دیگر متهم به استفاده از «نامزد اجاره‌ای» نشوند و از این حیث هم در میان افکار عمومی مسئولیت کمتری متوجه‌شان شود.


 موافقان احتمال حضور ظریف در انتخابات 1400
چند وقت پیش علی صوفی احتمال حضور ظریف در عرصه ریاست‌جمهوری را رد نکرده بود و گفته بود: «هرچند دیپلمات‌ها از ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی منع هستند اما گرایشات سیاسی آقای ظریف اصلاح‌طلبانه محسوب می‌شود. آقای ظریف با آقای روحانی کاملا فرق دارد چون آقای روحانی پیشینه اصولگرایی دارد اما این ویژگی در کارنامه آقای ظریف دیده نمی‌شود. البته نکاتی جدی است که باید آنها را در نظر گرفت. الان جریان تندرو آقای ظریف را متهم به خیانت می‌کند با این وجود آیا آقای ظریف از اتهامات غرب‌گرایی مبری است؟ آیا آقای ظریف توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌شود؟ در مجموع باید همه جوانب را دید و تصمیم گرفت. همان‌طور که گفتم شاید کسان دیگری هم ظرفیت و پتانسیل کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته باشند، اما باید دید زمینه تأیید صلاحیت برای آنها وجود دارد یا خیر؟ البته نکته مهم و اساسی آن است که حتی اگر اصلاح‌طلبان یک نامزد قوی هم به صحنه بیاورند که مورد تأیید شورای نگهبان باشد، ازآنجاکه آسیب وارده به جریان اصلاحات براثر حمایت از روحانی هنوز بازسازی نشده، معلوم نیست نامزد اصلاح‌طلبان مورد اقبال مردم قرار گیرد. اگر اصلاح‌طلبان امروز بر هویت مستقل خود تکیه می‌کنند برای این است که می‌دانند دیگر با حمایت آنها مردم به یک نامزد اقبال نشان نمی‌دهند بنابراین نامزدی باید مورد حمایت قرار گیرد که گرایشات اصلاح‌طلبانه دارد و به خود اجازه ندهد که خلاف این مشی عمل کند».


یا محمدرضا خباز که پا را فراتر گذاشته و گفته است که اگر ظریف بیاید رأی می‌آورد: «ما باید چهره‌های جدیدی را به مردم معرفی کنیم و نگرانی‌ای از رأی‌آوری نداشته باشیم، زیرا اگر برنامه وجود داشته باشد و نامزد معرفی‌شده خود را متعهد به برنامه‌های ارائه‌شده بداند، مردم رأی می‌دهند؛ خواه آن نامزد آقای ظریف یا یکی از دیگر عزیزان باشد. در عین حال این احتمال کاملا وجود دارد که آقای ظریف نامزد ریاست‌جمهوری بشود؛ هرچند او در زمان برجام به دلیل فشارهایی که نیروهای تندرو می‌آوردند قسم خورد که در ریاست‌جمهوری نامزد نشود اما در عالم سیاست هیچ‌چیزی غیرمنتظره نیست و ممکن است بیاید».


یا حتی از جناح اصولگرا هم عباس سلیمی‌نمین باور دارد که ظریف مناسب‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان است. او اخیرا در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» گفته است: «در بین آقایان محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی و محمدجواد ظریف، به نظرم آقای ظریف بیشترین شانس را دارد که از طرف اصلاح‌طلبان در انتخابات1400 حمایت شود چون حوزه کاری‌اش سیاست خارجی بود و عملکرد دولت در حوزه داخلی زیاد تأثیر منفی بر دیدگاه عمومی از او برجای نگذاشت».


 مخالفان احتمال حضور ظریف در انتخابات 1400
در کنار چنین نظراتی شخصیت‌هایی هم ورود ظریف به انتخابات را محتمل نمی‌دانند؛ چنانکه مصطفی هاشمی‌طبا درباره این موضوع گفته است: «آقای ظریف یک‌بار گفت که بعد از پایان کارش در وزارت خارجه به دانشگاه می‌رود و از آنجایی که او سعی می‌کند زیر حرف‌هایش نزدند، شاید نپذیرد که در انتخابات حاضر شود اما اگر هم وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شود و حتی اگر رئیس‌جمهور هم بشود بازهم در حوزه اجرائی کاری از پیش نمی‌برد زیرا برنامه‌ای منسجم برای اداره کشور وجود ندارد؛ از سوی دیگر پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری برای او چندان آسان هم نخواهد بود زیرا فقط نخبگان و روشنفکران به او اقبال نشان می‌دهند و معمولا مردم عادی به شعارهای بی‌برنامه و پوپولیستی رأی می‌دهند».


صادق زیباکلام هم قویا ورود ظریف به انتخابات را رد می‌کند و می‌گوید: «مطلقا ظریف به‌میدان نمی‌آید و اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانند بگویند ظریف نامزد ماست زیرا او هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده است. به فرض که او در میدان انتخابات هم حاضر شود و همه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو هم از او حمایت کنند و به صورت علنی در یک کنگره بزرگ و عمومی بگویند که اولین و آخرین انتخاب ما ظریف است، بازهم او رأی نمی‌آورد زیرا مردم از نیروهای سیاسی دلزده شده‌اند و ظریف هم از این قاعده مستثنی نیست و به‌هیچ‌وجه جریان اجتماعی از او حمایت نمی‌کند و حتی پای صندوق رأی هم نمی‌آید. در نهایت همان‌طور که گفتم در انتخابات سال آینده اصولگرایان مانند انتخابات مجلس در یک انتخابات حداقلی پیروز می‌شوند و فردی از جنس نمایندگان مجلس یازدهم بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه خواهد زد».


شهاب طباطبایی، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان هم درباره حضور ظریف به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده گفته است: «احتمال آنکه آقای ظریف به نامزدی در انتخابات1400 فکر کند کم است. نکته مهم‌تر این است که آقای ظریف در حوزه سیاست خارجی نقش‌آفرینی می‌کند. کسانی که در حوزه سیاست خارجی توانمندند و بیشتر روی آن حوزه متمرکز هستند کمتر بر حوزه سیاست داخلی تسلط دارند. البته ممکن است استثنائی هم وجود داشته باشد. آقای دکتر ظریف هم جزء گزینه‌هایی باشد که اصلاح‌طلبان به آنها فکر می‌کنند. آقای ظریف در نظرسنجی‌ها همیشه جزء رده‌های اول تا سوم است. این میزان محبوبیت مردمی را نشان می‌دهد اما دلیل نمی‌شود اگر میزان محبوبیت یک نفر بالا بود حتما برای ریاست‌جمهوری هم کاندیدای اصلی مردم باشد».


 نظر ظریف درباره حضور در انتخابات1400
البته همه اینها در حالی است که محمدجواد ظریف چندوقت پیش در گفت‌وگویی با شبکه «الفرات» با قطعیت گفته بود: «بنده حتما در چنین انتخاباتی شرکت نخواهم کرد. من عضو هیچ دسته‌بندی سیاسی در ایران نیستم و هیچ‌وقت نبوده‌ام؛ اینکه چه کسی من را در کدام دسته‌بندی حساب می‌کند تصمیم مردم است، ولی حتما افرادی هستند که بتوانند این کار را برای جناح‌های مختلف سیاسی انجام دهند، اما من در آنها نیستم».

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا ظریف سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان در انتخابات حضور ظریف آقای ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۰۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر آمریکا همچنان ادامه دارد و علیرغم برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا و بازداشت بیش از ۲ هزار دانشجو، دانشجویان اعلام کرده‌اند تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در حالی حدود ۶ ماه دیگر (نوامبر / آبان) برگزار خواهد شد و «جو بایدن» گزینه اصلی حزب دموکرات است که علاوه بر جنایت‌های هفت ماهه در نوار غزه، جنبش دانشجویی نیز بر سپهر سیاسی ایالات متحده سایه افکنده‌است. به تازگی پایگاه خبری «اکسیوس» با اشاره به اوج‌گیری اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا، این وضعیت را بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور اثرگذار دانسته و استدلال کرده که همین امر سبب وحشت دموکرات‌ها شده‌است. به نوشته این پایگاه خبری آمریکایی، همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌های حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، نگرانی دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنا رو به افزایش است.

اکسیوس در این مطلب اذعان می‌کند: اعتراض گروه‌های دانشجویی حامی فلسطین به یک پویایی سیاسی دامن زده که پس از حمله هفتم اکتبر حماس آغاز شد و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا می‌تواند بر نتیجه آن اثرگذار باشد. یکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در همین زمینه به اکسیوس گفته‌است که «هرچه اعتراض‌ها بیشتر ادامه پیدا کند، وضعیت برای انتخابات هم بدتر می‌شود».

دیگر رسانه‌های آمریکایی نیز در این زمینه به طیف سیاسی حاکم و شخص رئیس‌جمهوری همواره هشدار می‌دهند. روزنامه «گاردین» انگلیس چهارشنبه هفته گذشته نوشت: کارشناسان هشدار داده‌اند که سیاست‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده و دموکرات‌ها در قبال اسرائیل که اعتراض هزاران دانشجو در سراسر آمریکا را برانگیخته است، می‌تواند بر رأی جوانان به «جو بایدن» تأثیر گذاشته و به شانس انتخاب مجدد وی آسیب بزند.

«جاناتان زیمرمن» استاد دانشگاه پنسیلوانیا در این زمینه تاکید کرده‌است: «تهدید واقعی برای بایدن این است که رای‌دهندگان جوان‌تر به‌ویژه رای‌دهندگان تحصیل‌کرده دانشگاهی، در انتخابات حضور پیدا نکنند.»

این خطر زمانی جدی‌تر به نظر می‌رسد که حتی «کالج دموکرات‌های آمریکا» (CDA) که یک سازمان میانه‌رو و حامی بایدن است، روز سه‌شنبه گذشته از حزب خود انتقاد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر روزی که دموکرات‌ها نتوانند در اتحاد باهم از آتش‌بس دائمی در جنگ غزه، راه حل «دو دولتی» و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین حمایت کنند، جوانان بیشتر و بیشتری از این حزب مأیوس می‌شوند.

در بخشی از این بیانیه به نقل از نمایندگان دانشجویان در حزب دموکرات آمریکا آمده است: ما به عنوان رای‌دهندگان جوان همگی آگاه هستیم که انتخابات نوامبر در پیش است و آراء ما در اینکه چه کسی به کاخ سفید راه می‌یابد، تعیین کننده خواهد بود. کاخ سفید در راهبرد حمایت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر (رژیم) اسرائیل و بی‌تفاوتی نسبت به جایگاه خود و خواسته همه آمریکایی‌هایی که به دنبال پایان دادن به این جنگ هستند، اشتباه کرده‌است.

بنابراین از نگاه ناظران، خشم رای‌دهندگان آمریکایی از بایدن به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی و مدیریت ضعیف و منفعلانه او در قبال آتش‌بس و کشتار غیرنظامیان فلسطینی ممکن است به شکست سیاسی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا بیانجامد.

مردم آمریکا معتقدند که دولت بایدن با وجود اعتراض‌های دانشجویی و مردمی کم سابقه در محکومیت حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه و نارضایتی آن‌ها از تخصیص بودجه هنگفت مالی و تسلیحاتی به نفع این رژیم، صدای رای‌دهندگان و مالیات دهندگان آمریکایی را نشنیده و رضایت لابی‌های صهیونیستی را بر رضایت مردم خود ترجیح می‌دهد.

بنابراین در چند قدمی انتخابات، جوانان آمریکایی از بایدن دور شده‌اند. روزنامه «یواس‌ای تودی» اوایل اردیبهشت‌ماه با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های اخیر اعلام کرد که محبوبیت بایدن در میان جوانان این کشور در حال کاهش است و این امر می‌تواند زنگ خطری برای این سیاستمدار دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده باشد.

همچنین نظرسنجی جوانان هاروارد که بین ۲۰ هزار جوان ۱۸ تا ۲۹ ساله انجام شده‌است، نشان داد که حمایت از بایدن در میان جوانان در حال ریزش است. نظرسنجی اخیر دانشگاه «سافولک» که در ژانویه منتشر شد هم نشان می‌داد که در میان رأی دهندگان زیر ۳۵ سال، ترامپ پیشتاز است.

مسلمانان و عرب تبارهای امریکایی از بایدن انتقام می‌گیرند؟

تنها دانشجویان و جوانان آمریکایی نیستند که از بایدن و دموکرات‌ها روی برگردانده‌اند، مسلمانان و آمریکایی‌های عرب‌تبار نیز در انتخابات پیش رو از رئیس‌جمهوری که چهار سال پیش با رأی آنان وارد کاخ سفید شده‌بود، انتقام خواهند گرفت.

آمریکایی‌های عرب‌تبار و مسلمان می‌گویند که بایدن را مجازات خواهند کرد حتی اگر به قیمت شکست دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری باشد. حدود ۴.۵ میلیون مسلمان آمریکایی وجود دارند که بیش از ۱ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. آراء رای‌دهندگان عرب‌تبار تفاوت چشمگیری را در رقابت تنگاتنگ ۲۰۲۰ ایجاد کرد.

در انتخابات آن سال، بایدن با ۱۵۴ هزار رأی در میشیگان از ترامپ پیشی گرفت؛ رأیی که عمدتاً به جامعه آمریکایی‌های عرب‌تبار که پنج درصد آرا را به خود اختصاص داده‌بودند، تعلق داشت. میشیگان خانه حدود ۲۴۰ هزار آمریکایی عرب‌تبار است. در جورجیا بایدن با کمتر از ۱۲ هزار رأی پیروز شد. در آن ایالت بیش از ۵۷ هزار آمریکایی عرب‌تبار زندگی می‌کنند.

با این وجود، افزایش نارضایتی در آن جوامع به این معنا است که برای اولین بار در ۲۶ سال گذشته حزب دموکرات دیگر گزینه‌ مناسبی برای بسیاری از رأی دهندگان عرب‌تبار چه مسیحی و چه مسلمان نیست. میزان محبوبیت بایدن در میان آمریکایی‌های عرب تبار از ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۳ رسید که البته همین میزان نیز در سال ۲۰۲۴ با تداوم و تشدید نسل‌کشی در غزه و شکل‌گیری جنبش دانشجویی جاری کاهش چشمگیری داشته‌است.

بنابراین حدود ۷۰ درصد مسلمانان آمریکایی در سال ۲۰۲۰ در مقابل ترامپ به بایدن رأی داده‌بودند و بر اساس گزارش شورای روابط آمریکایی -اسلامی حدود ۲ میلیون مسلمان در حال حاضر برای رأی دادن در انتخابات ۲۰۲۴ ثبت نام کرده‌اند که بی‌تردید بایدن گزینه مورد نظر آنها نخواهد بود. چند ماه پیش «ایلهان عمر» نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتای آمریکا به رئیس‌جمهوری این کشور هشدار داد که انتخاب مجدد وی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری، در سایه نادیده گرفتن خواسته‌های جوانان و مسلمانان «دل شکسته» به مشکل خواهد خورد.

کد خبر 6096954

دیگر خبرها

  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • آغاز رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری پوتین پس از ادای سوگند
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس