Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش زنان در دوره‌های مجلس شورای اسلامی سطح انتظارات بانوان جامعه را بالا برده است، در حالی که زنان کمترین حضور را در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس کمسیون‌های مختلف دارند، بدون شک اثرگذاری آن‌ها نیز پایین خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروز گفتمان زنان گفتمانی غالب در سطح جوامع است و از آنجا که نیمی از هر جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، مسائل مربوط به آنان حائز اهمیت است، همانطور که آمارهای موجود مبین این واقعیت است که وضعیت زنان نسبت به گذشته و ارتقا یافته است، هر چند در بسیاری از حوزه‌ها، نابرابری اجتماعی و تبعیض همچنان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور انقلابی زن‌ها که از زمان مشروطه آغاز شده و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن ادامه یافته، از دیدگاه رهبری در واقع بازگشت زن به فطرت و اصل خویش است. زنان علاوه بر حرکات انقلابی، شرکت در تظاهرات و فعالیت‌های امدادی با فداکاری‌هایی که نسبت به همسران، فرزندان ابراز کردند، سهم زیادی در پیروزی انقلاب داشتند. اگر حضور زنان نبود، انقلاب اینگونه به ثمر نمی‌نشست و تاثیرگذار نمی‌شد. از نظر ایشان داخل کردن زنان به متن انقلاب، یکی از کلیدهای اساسی پیروزی هر انقلابی است؛ نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و 8 سال جنگ تحمیلی که شهدایی هم تقدیم نظام و انقلاب کردند، بر کسی پوشیده نیست. از این رو توسعه و پیشرفت کشور زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که با یاری و مشارکت همه گروه‌های اجتماعی و برای هم آنان انجام شود.

حضور 95 نماینده زن در مجلس در میان 2 هزار و 888 نماینده

با پیروزی انقلاب اسلامی، نقش زنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی نه ‌تنها کاهش نیافته، بلکه در برخی از حوزه‏ها افزایش چشمگیری داشته است. زنان در این دوره به نظام اسلامی تعهد سپردند. در این میان، زنان در مجلس شورای اسلامی با حمایت جامعه زنان نقش مهمی ایفا کردند. از اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۸ تا دهمین دوره مجلس که به پایان دوره خود رسید، در مجموع 95 نماینده زن در میان 2 هزار و 888 نماینده حضور داشته‌اند. زنان در جمهوری اسلامی ایران منعی بر حضور در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ندارند و حتی می‌توانند مسؤولیت‌ها و نقش‌هایی که پسوند «مرد» دارد را بر عهده بگیرند و یک دولتمرد شوند. جالب است که از همان زمان پیروزی انقلاب اسلامی و در نخستین انتخابات مجلس، تعدادی از زنان که روزهای جوانی خود را سپری می‌کردند به پارلمان راه یافتند. جامعه زنان ایران در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی با اعتماد به برخی بانوان، آن‌ها را راهی خانه ملت کردند. نخستین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور ۴ زن تشکیل شد و در ادامه حتی به ۱۳ نفر در مجلس ششم نیز رسید.

رکورد حضور زنان در مجلس دهم زده شد

رکورد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی با کسب 17 کرسی توسط نمایندگان زن در مجلس دهم زده شد و مجلس دهم شاهد حضور بیشترین نمایندگان زن در طول 10 دوره گذشته بوده است. دوره دهم مجلس شورای اسلامی از ۸ خرداد ۱۳۹۵ رسماً آغاز شد و نمایندگان این دوره از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار شد، انتخاب شدند. از مجموع ۲۸۸ نفر منتخب دهمین دوره مجلس، ۲۷۱ نفر مرد و ۱۷ نفر زن وجود داشت؛ تعداد اندک زنان در این دوره از مجلس به رغم کمیت ناچیزشان، رکوردی از بیشترین تعداد زنان ورود یافته از بدو تأسیس مجلس شورای اسلامی در ایران بوده است.

حضور کمرنگ زنان به عنوان رئیس کمسیون‌های مختلف در مجلس

افزایش زنان در دوره‌های مجلس شورای اسلامی سطح انتظارات بانوان جامعه را بالا برده است، در حالی که زنان کمترین حضور را در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس کمسیون‌های مختلف دارند، بدون شک اثرگذاری آن‌ها نیز پایین خواهد آمد؛ به علاوه، نمایندگان زن همواره از حضور در جمع هیأت رئیسه مجلس کنار گذاشته شده‌اند؛ موضوعی که البته منحصر به هیأت رئیسه مجلس نبود و این حذف جنسیتی حتی در مورد فراکسیون‌های مختلف هم رخ داده است. این‌که تاکنون هیچ ‌یک از نمایندگان زن در دوره‌های مختلف مجلس داوطلب ریاست مجلس نشده است، حقیقت تلخی است که از یک واقعیت تلخ‌تر پرده بر می‌دارد و آن واقف بودن زنان به این مطلب است که هرگز مردان و شرایط موجود اجازه چنین موقعیت و ارتقا جایگاهی را به آنان نخواهد داد.

بر اساس آنچه گفته شد بررسی نقش و عملکرد زنان مجلس دهم با توجه به موقعیت آنان را شاید به نوعی بتوان مثبت ارزیابی کرد؛ چرا که دغدغه‌هایی که از سوی این زنان مطرح شد، شاید در هیچ دوره‌ای به این گستردگی مطرح نبود. زنان فراکسیون امید با تمام ضعف‌هایی که داشتند، افرادی دغدغه‌مند و طرفدار برآورده‌سازی حداقل‌هایی از برابری حقوق زن و مرد بودند و این موضوع را در موضع‌گیری‌های عمومی خود اعلام می‌کردند.

16 نماینده زن موفق شدند که به مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم راه پیدا کند که از این تعداد، 4 نفر از بانوان سهم استان اصفهان است، زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان، سمیه محمودی حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان، الهام آزاد حوزه انتخابیه نایین و خور و بیابانک و پروین صالحی حوزه انتخابیه مبارکه است. بدون شک وجود 4 بانو در بین نمایندگان مجلس کشور و استان اصفهان می‌تواند مطالبات بانوان را در استان اصفهان و شهرستان‌های آن بهتر پاسخ دهد.

حضور یک خانم در هیأت رئیسه مجلس احساس می‌شود

سمیه محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت نقش زنان در جامعه اظهار داشت: نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و بر اساس آمار موجود بیشترین مشارکت‌کنندگان در انتخابات زنان هستند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به نقش و جایگاه زنان در مقاطع مختلف تاریخ به خصوص در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، در خط مقدم جبهه سلامت که قطعاً بر کسی پوشیده نیست و سخنان امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب که همیشه بر استفاده از توان و ظرفیت بانوان و اهمیت دادن به این بخش از جامعه تأکید داشته‌اند و با عنایت به ضرورت حضور بانوان در هیأت رئیسه مجلس چه از لحاظ دیدگاه بین‌المللی و چه از نگاه تأثیرگذاری زنان در مدیریت صحیح و بدون حاشیه به دنبال کسب یکی از کرسی‌های هیأت رئیسه مجلس یازدهم هستیم.

وی با بیان این‌که نمایندگان زن در تلاش هستند تا مجلس را متقاعد کنند که یک نفر از اعضای هیأت رئیسه مجلس از زنان باشد، گفت: حضور زنان همیشه در بیشتر صحنه‌ها پر رنگ‌تر و تأثیرگذارتر بوده است، هر جا زنان حضور داشتند کارها دقیق‌تر انجام شده است.

محمودی با بیان این‌که حضور یک خانم در هیأت رئیسه مجلس احساس می‌شود، بیان کرد: از 6 دبیر هیأت رئیسه مجلس یک نفر از آن‌ها باید از زنان باشد تا مطالبات بانوان را پیگیری کند.

آقایان نماینده به منتخبان خانم در مجلس رأی دهند

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل این‌که تجربه یک دوره حضور در مجلس را دارم و جوان هستم و به عنوان هیأت رئیسه سنی، عضویت در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، کمیسیون تلفیق بودجه 98، نایب رئیس کمیسیون اصلاح قانون خدمات مدیریت کشوری، سخنگوی کمیسیون ویژه تشکیل وزارت میراث فرهنگی، حضور در بیش از 7 اجلاسیه بین‌المللی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی سلامت و شورای توسعه منابع انسانی کشور تجربه دارم، به عنوان یکی از دبیرهای هیأت رئیسه مجلس داوطلب می‌شوم و از آقایان نماینده انتظار دارم در پاسخ به رأی جامعه بزرگ زنان در انتخابات، به منتخبان خانم اعتماد کرده و رأی دهند.

وی با تأکید بر این‌که حضور یک زن در هیأت رئیسه مجلس برای وجهه بین‌المللی ایران مفید است به ویژه در شرایطی که دشمنان انقلاب با مطرح‌کردن بحث‌هایی مانند حقوق زنان سعی می‌کنند انقلاب اسلامی را تضعیف کنند، عنوان کرد: هیأت‌رئیسه و به ویژه رئیس مجلس نقش مهمی در اداره مجلس دارند و می‌توانند در موضوعات مختلف هدایت‌گر مجلس باشند.

جامعه را نباید به سمت پست‌ها و مقام‌های جنسیتی برد

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار فارس گفت: با نگاه جنسیتی مخالف هستم، اعتقاد دارم، نگاه‌مان باید به سمت شایسته‌سالاری باشد فرقی نمی‌کند زن یا مرد باشد، مهم این است که در هر جایگاهی شخص شایسته‌ای قرار بگیرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن یکی از بانوان در هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم افزود: ممکن است خانم‌ها شایسته‌تر باشند و تمام کرسی‌های هیأت رئیسه را بانوان تشکیل دهند و یا این‌که برعکس همه آن‌ها آقایان باشند و یا این که ممکن است تعدادی خانم و تعدادی آقا باشند.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌که جامعه را به سمت پست‌ها و مقام‌های جنسیتی ببرند، کار درست نیست و این کار اشتباه توسط روحانی به وجود آمد که اعلام کردند 30 درصد پست‌ها مربوط به بانوان باشد، اصلاً تعیین خط، ملاک اشتباهی است، ممکن است تعداد بانوان شایسته بیشتر از 30 درصد باشد، بنابراین نباید به آن‌ها پست و مقام داد، به نظر من در پست و مقام‌ها باید شایسته‌سالاری ملاک قرار بگیرد نه جنسیت.

وی با بیان این‌که اگر یک یا چند نفر از بانوان کاندیدای هیأت رئیسه مجلس شوند در صورتی که شایستگی آن را داشته باشند به آن‌ها رأی می‌دهم، عنوان کرد: مجلس یازدهم را مجلس بیش فعالی نسبت به دو دوره قبل می‌بینم، در دوره گذشته این همه فعالیت قبل از تشکیل مجلس را ندیده بودم این فعالیت قسمت عمده آن برمی‌گردد به این‌که حزب نداریم، بیشتر این فعالیت‌ها برای معرفی نمایندگان جدید و پست و مقام و هیأت رئیسه جدید است.

نفس حضور خانم‌ها در مجلس بسیار مهم است

پروین صالحی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نفس حضور خانم‌ها در مجلس می‌تواند مهم باشد، افزود: اعتقاد دارم نفس حضور و همدلی و هم صدایی خانم‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات بانوان را حل کند.

وی با تأکید بر این‌که کار اصولی بدون عنوان را ترجیح می‌دهم و بیشتر همدلی، هم صدایی، کار زیاد و شعار دادن کم مؤثر است، افزود: در مورد بانوان قانون‌ بسیاری داریم اما در اجرا دچار مشکل هستیم، بیشترین اهمیت را در دین اسلام نسبت به قشر بانوان داریم، اسلام در نظام ارزشی خود بیشترین بها را به بانوان داده و قوانین ما بر اساس دین اسلام است و باید در اجرا نظارت‌ها بیشتر و محکم‌تر باشد.

صالحی با اشاره به اهمیت حضور زنان در جامعه عنوان کرد: بالاتر از حضور حضرت فاطمه (س)و زینب  (س) در اجتماع نداریم، این بزرگواران گاهی در صحنه جنگ با حفظ وجهه الهی حضور داشتند زن با حفظ وجهه الهی می‌تواند در زمینه‌های مختلف فعال باشد به شرطی که این وجهه را حفظ کند، از حضرت امام (ره) پرسیدند نظر شما در مورد حضور زنان در جامعه چیست؟ فرمودند، با حفظ وجهه الهی اشکالی ندارد.

مجلس یازدهم، مجلسی کارآمد و انقلابی است

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در این دوره از مجلس کسانی رأی آوردند که بیشترین شعارشان کار و هماهنگی با نظام بود و این نشان می‌دهد که مجلس یازدهم، مجلسی کارآمد و انقلابی است و امیدوار هستیم در این جهات عمل‌مان هم قوی باشد، تا مجلس قوی داشته باشیم.

وی با تأکید بر این‌که مطالبات به حق مردم و رهبر معظم انقلاب باید در این مجلس پیگیری شود تا به نتایج خوبی برسیم، عنوان کرد: برای آن‌که مجلس قوی و کارآمد داشته باشیم، پشتیبانی مردم و حضور در صحنه‌شان بسیار موثر و لازم است.

صالحی با اشاره به این‌که به دنبال مسائل حقوقی بانوان بر مبنای شرع مقدس هستم تا آنجایی که دین و شرع حقوقی قائل شده است، گفت: آرزوی توفیق و خدمت هر چه بیشتر برای تک تک آحاد جامعه را دارم و امیدوار هستم مسؤولیتی که در قبال خون شهدا داریم را درست انجام دهیم.

انتهای پیام/63101/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس یازدهم سمیه محمودی نماینده مردم نجف نماینده مردم نجف آباد مطالبات بانوان مجلس شورای اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی هیأت رئیسه مجلس نمایندگان زن نماینده مردم حضور زنان مجلس یازدهم دوره مجلس مجلس دهم خانم ها پست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۶۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر توسعه اجتماعی عمان که به دعوت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، به ایران آمده است بعد از بازدید از اکسپوی ایران و آشنایی با دستاوردهای جمهوری اسلامی همچنین در پی بازدید از مرکز شوق زندگی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران در نشستی دوجانبه با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مباحث مشترک بین دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

خانم لیلا احمد عواض النجار، ضمن اظهار خرسندی از مشاهداتش در مورد پیشرفت‌های بانوان ایران و برنامه‌های ایران در آسیب‌های اجتماعی، خواستار تبادل تجربیات و تنظیم برنامه‌های مشترک بین زنان ایران و عمان شد. وی همچنین شیوه‌های به کار گرفته شده در آسیب‌های اجتماعی در مرکز بهزیستی ایران را تحسین کرد.

خزعلی نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بسیار بین ایران و عمان پیشنهاد پروژه‌های مشترک در زمینه خانواده و همچنین برپایی نمایشگاه‌های مشترک برای بانوان خصوصاً در بخش صنایع دستی و شرکت‌های دانش بنیان را ارائه کرد. همچنین لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی از مسائل مورد تاکید خزعلی بود.

کد خبر 6090575

دیگر خبرها

  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • تجدید میثاق اعضای دوره ششم شورای شهر اصفهان با آرمان‌های شهدا
  • از «جهانبخش امینی» چه می‌دانیم؟
  • برگزاری خاکریز امنیت ۸ در گیلان
  • برگزاری «خاکریز امنیت ۸» در گیلان
  • تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان در شورای ششم اصفهان
  • تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان اصفهان در شورای ششم