Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا زالی در در مراسم جشنواره فرشته مهر که برای پاسداشت ۱۱۰ شهید سلامت در بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد، گفت: امیدوارم هرچه زودتر با لطف الهی و همت کادر درمانی و دعای مردم فهیم ایران، ظفرمندانه جشن پیروزی و فائق آمدن بر ویروس منحوس کرونا را در اقصی نقاط کشور به جشن بنشینیم.

وی افزود: خوشبختیم که آمار نویدبخشی را اعلام کنیم که در سایه همت سترگ سپیدپوشان عرصه سلامت در استان تهران حاصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز به پاسداشت زحمات و جهد جهید فرزندان این مرزوبوم کنار هم نشسته‌ایم. پزشکان، پرستاران، بهیاران، عزیزان خدماتی و بخش‌های پشتیبانی، بهورزان، مراقبین سلامت و ... همه تلاش کردند. امروز بالاترین میزان ارائه خدمات بستری، درمانی، بهداشتی، غربالگری، بیماریابی، انجام آزمایشات تشخیصی و حجم بالای مداخلات طبی و درمانی در سایه همت کادر درمانی در استان تهران محقق شده است.

زالی ادامه داد: معدل ارائه خدمات عدد بسیار خوبی است. علی رغم حجم زیاد بیماران و افرادی که در روزهای سخت به بیمارستان های استان تهران مراجعه کردند، معدل مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نسبت به میزان مراجعه ۱.۶۹ بوده است که نسبت به نرم جهانی عدد مطلوب تری است. میزان بهبود یافتگارن قطعی ما ۸۸.۷ درصد است که بخشی از این بیماران از آنجایی که هنوز دو هفته بهبودی شان سپری نشده، در زمره بهبودیافتگان محاسبه نشدند. این دو عدد کافی است که ببینیم چه دستاوردهای بزرگی محقق شده است.

فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران همچنین گفت: خوشبختانه با همت عزیزان عرصه بهداشت، بالغ بر ۸۱ درصد از جمعیت استان تهران غربالگری شدند و در فاز دوم غربالگری هم توفیقات فراوانی در تهران حاصل شده است. در عین حال ۱۲۸ پروژه بالینی نوظهور با بالاترین سطح بضاعت علمی و قابل طرح در عرصه جهانی در بیمارستان های دانشگاه تهران در حال انجام است و ۸۹۰ پروژه تحقیقاتی در ذیل وزارت بهداشت و در حوزه سلامت در حال انجام است. میزان روزی که بیماران در استان تهران از زمان بروز علائم در بیمارستان‌های ما بستری شده‌اند، ۳.۱۶ روز بوده است. یعنی در کوتاه ترین زمان ممکن میزبانان بیماران کرونایی بودیم و زمان ترخیص در بخش های عادی ۵.۱۷ روز بوده است که نشان دهنده رکوردی دست نیافتنی است. بیمارانی که از بخش آی سی یو ترخیص می شدند، به طور میانگین ۵.۶۹ روز در آی سی یو بودند.

زالی اظهار کرد: نمی‌توان از تمام این دستاوردهای سترگ در استان تهران صحبت کرد و قدرشناسانه به حمایت حکیمانه و بصیرانه مقام معظم رهبری اشاره نکرد که در شروع و بزنگاه بحران مقام معظم رهبری از تلوزیون به طور مستقیم با کادر بهداشتی و درمانی صحبت کردند که در ۲۰ سال گذشته تقریبا بی نظیر بوده که انرژی سازنده ای را به سربازان عرصه سلامت تزریق کرد. وزیر بهداشت نیز بیش از سه ماه است که در حال تلاش در حوزه کنترل کرونا هستند که با کارنامه ای درخشان سند افتخاری برای نظام سلامت و کشور را برجای گذاشتند. بروز همبستگی اجتماعی آحاد مردم در تلخکامی های کرونا اتفاقی خوب بود. همه مردم در کنار هم قرار گرفتند، نیروهای مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انظامی و ... نقش آفرینی بی بدیلی کردند. همه نهادهای اجرایی، اداری انتظامی و قضایی در تهران هر آنچه که در توشه اجرای فنون داشتند، به میدان آوردند. در تهران تمام نهادهای اجرایی حضور پیدا کردند و ۴۵۶ خرده نهاد را در کنار هم تعریف کردیم.

امیدوارم بتوانیم هرچه سریع تر بر این ویروس منحوس پیروز شویم. باید توجه کرد که امروز جشن پایان کرونا نیست، بلکه پرده ای از سناریوی تجلیل از مدافعان سلامت است و امیدوارم در آینده ای نه چندان دور جشن پایان کرونا را بگیریم.

زالی در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران نیز گفت: در تهران با فراز و فرودهای متفاوتی روبرو هستیم و از ابتدای اسفند ماه تا کنون تَموج یا شناور بودن آمار را داریم. البته دامنه تغییرات ما در تهران از ابتدای اردیبهشت ماه کمتر و محدودتر شده است. بالاترین میزان مراجعین ما در تهران در تاریخ ۱۹ اسفند ماه بود و بعد از آن در چهارم، ۱۲ و ۲۴ فروردین بیشترین مراجعات را داشتیم. به تدریج از اردیبهشت ماه شاهد بودیم که از دامنه مراجعین به بیمارستان ها کاسته شد که به دلیل رعایت مسائل بهداشتی بود، افراد پرمخاطره و مسن در منزل ماندند که در تقلیل آمار بسیار نقش آفرین بود. به ویژه همکاری و همیاری شهروندان تهرانی در طرح غربالگری منجر شد که میزان مراجعات کاهش یابد.

وی همچنین گفت: باید توجه کرد که زمان ثبات و پایداری ویروس کرونا برخلاف ویروس‌های اجدادی خودش، به صورت متفاوتی طولانی تر بوده و شرایط غیرمتعارف محیطی و تغییرات اقلیمی هم قادر به زدودن این ویروس نبوده است و خود ویروس هم رفتار از بین رفتن خود به خودی را در طبیعت طی نکرده است. بنابراین مجموعا کرونا در کالبد زندگی انسان ها حضور خواهد داشت و فعلا باید اسلوب جدیدی از زندگی را در کنار کرونا تجربه کنیم. طبیعتا مساله رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. زیرا ویروس کرونا بسیار فریبکار است و در کوتاه ترین زمان می تواند با فرصت طلبی منجر به ابتلای افراد شود. بنابراین رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. از طرفی مدت مدیدی نباید دست داد، بسیاری از مهمانی‌ها تعطیل می‌شوند و افراد در معرض خطر باید ملاحظات بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه آمارها با شیب ملایمی در تهران در حال کاهش است. البته در تهران فراز و فرودهایی داشتیم که بخشی از آن به دلیل ماهیت این بیماری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا ویروس استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۴۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت

به گزارش خبرگزاری مهر، در نخستین نشست گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۳، ضمن بررسی سند حمایت طلبی بهبود سلامت شهری، بر لزوم تغییر نگاه مدیران شهرداری‌ها در سطح کشور به حوزه سلامت شهری تاکید شد.

عباس استاد تقی‌زاده عضو گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی و دانشیار سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران، در معرفی سند حمایت طلبی بهبود سلامت شهری فرهنگستان علوم پزشکی، ضمن تاکید بر تغییر و اصلاح دیدگاه مدیران شهری در سطح کشور و به طور خاص در شهرداری تهران نسبت به حوزه سلامت شهری، گفت: در این حوزه باید از نگاه فیزیکی به مقوله سلامت عبور کرد و ساختارهای مناسب در جهت اجرای برنامه‌های هدفمند برای سلامت شهری هدف‌گذاری شود. این سند در کمیته مخاطرات محیطی گروه علمی ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی تهیه شده است.

وی افزود: رشد شهرنشینی و تغییر اقلیم در کنار سایر عوامل در زمره عوامل اجتماعی سلامت محسوب می‌شوند و این در حالی است که مرکز سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای سلامت شهری (urban health) بیکاری، فقر، خشونت و برخی از عوامل دیگر را نیز جز عوامل تعیین کننده سلامت شهری معرفی کرده است.

تقی‌زاده افزود: این مرکز برنامه‌ریزی برای داشتن شهر سالم را مورد بررسی قرار داده است که در آن بسیاری از عوامل شهری مؤثر بر سلامت از جمله دسترسی شهری، شبکه حمل و نقل و…، را جز آن دسته قرار داده است.

عضو گروه ارتقا سلامت فرهنگستان ادامه داد: طبق آمار بانک جهانی، زاغه‌نشینی و اسکان غیررسمی از مهم‌ترین تهدیدات سلامت شهری در کشورهای در حال توسعه خواهد بود که در ایران نیز هم اکنون برخی از کلانشهرها حدود ۲۰ تا ۲۹ درصد جمعیت، مبتلا به این معضل هستند.

دانشیار سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران اذعان داشت: در سال ۲۰۰۸ برای نخستین بار جمعیت شهرنشینی جهان از ۵۰ درصد عبور کرد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۳۰ این رقم در جهان به ۶۰ درصد برسد و در ایران نیز در حال حاضر این رقم، ۷۲ درصد را نشان می‌دهد.

تقی زاده خاطرنشان کرد: پایش و رصد بیماری‌های واگیر و ارتقا سلامت کودکان از جمله زمینه‌هایی است که مدیریت شهری می‌تواند به آن بپردازد. همچنین مسائل فرهنگی و جهان‌بینی شهروندان در کنار عوامل‌محیطی در بحث سلامت شهری حائز اهمیت است و پژوهش‌های ما نیز نشان می‌دهد، قوانین شهرداری‌ها سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۹ تکالیف متعددی را برای شهرداری‌ها مشخص کرده است و جزئیاتی همچون سرویس‌های بهداشتی را نیز در آن لحاظ کرده است و شهرداری‌ها را مسئول سلامت شهری می‌داند اما این مهم در عمل اجرا نشده است.

تقی زاده تاکید کرد: برنامه بهبود سلامت شهری در ایران با ملاحظه چالش‌ها، راهبردها، مأموریت‌ها و اقدامات اجرایی در گروه ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی اکنون تبدیل به یک سند جامع شده است.

وی، تغییر الگوی بیماری‌ها، ضعف در توجه به شاخص‌های سلامت در بخش‌های مختلف توسعه شهری و تراکم بالای جمعیت به خصوص در سکونت‌گاه‌ها، عدم توسعه پایدار فرهنگ سلامت و دیگر عوامل را از جمله چالش‌های سلامت شهری در ایران دانست و افزود: شهرداری‌ها باید بپذیرند که در برنامه‌ریزی‌های خود توانمندسازی شهروندان را در جهت ارتقای سلامت خود لحاظ کنند و اقدامات مثبت انجام شده را توسعه و تداوم بخشند و در این راستا شهرداری می‌تواند در حمایت از برنامه جامع مراقبت‌های سلامت ایران (primary health care) PHC نقش مهمی را ایفا کند و در این راستا می‌توان اختیارات کنونی وزارت بهداشت را در زمینه PHC به آموزش و پرورش و مدیریت کلان برنامه‌ریزی شهری و شهرداری‌ها واگذار کرد.

تقی زاده به بحث سلامت روان اشاره کرد و گفت: امروزه در دنیا بحث روان‌شناسی شهری (urban psychology) مطرح شده است که در آن زیباسازی شهری و دسترسی به خدمات سلامت روان هم دیده می‌شود و باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد و در بحث مدیریت شهری علاوه بر شهرداری‌ها، وزارت کشور، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و بسیاری از دیگر نهادها نیز اهمیت خواهند یافت و در حوزه‌هایی مانند سلامت روان، مشکلات بنیادی باید در سطح کلان مدیریت شود و وقتی چسبندگی اجتماعی (Social Connectedness) در شهرها کاهش یافته است، سلامت روان را نمی‌توان فقط با راه‌اندازی درمانگاه‌ها مدیریت کرد.

در این نشست، علیرضا مصداقی‌نیا عضو گروه ارتقا سلامت فرهنگستان نیز گفت: پیشنهاد کنونی ما این است که یک مرکز جامع بهداشت شهری در پایتخت تهران به عنوان یک پیکره منسجم این امکانات گسترده را با هم هماهنگ کند که با هم‌افزایی بهترین نتیجه حاصل شود و این الگویی برای مدیریت شهری در کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در حال حاضر ۲۰ درمانگاه‌ها و اورژانس مستقل و ۴۰۰ واحد سازمانی را شامل بیمارستان و داروخانه در اختیار دارد که هریک کار خود را انجام می‌دهند و با نگاه درآمدزایی در سطح شهرها، خدمت ارائه می‌دهند.

مصداقی نیا خاطرنشان کرد: جزایر جداگانه فعال در زمینه سلامت شهری توسط ۳ دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری‌ها، قوه قضائیه، ارتش و دانشگاه آزاد اسلامی در پایتخت وجود دارند که ذیل مدیریت یکپارچه و جامع سلامت شهری می‌توان خدمات کمی و کیفی آنها را ارتقا داد.

سپس حسین ملک افضلی عضو پیوسته فرهنگستان و عضو گروه ارتقا سلامت گفت: مفهوم سلامت و اجرای خدمات آن، باید مفهومی جامع نگر در نظر گرفته شود و در واقع سلامت همه جانبه مدنظر باشد که با آموزش مدیران تا حدی قابل تحقق است. توسعه دوره‌های کارشناسی ارشد بهداشت (MPH) را در سطح گسترده در وزارت بهداشت و نهادهای دیگر مرتبط با سلامت می‌توان تا حدی در تغییر دیدگاه مؤثر دانست.

در ادامه این نشست، محمد حسین تقدیسی عضو گروه ارتقا سلامت نیز به استفاده از ظرفیت سمن‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد یا NGO ها اشاره کرد و بیان داشت: شناسایی افراد توانمند بازنشسته به عنوان نیروهای داوطلب که ظرفیتی ارزشمند در ارتقای سلامت را پدید می‌آورند؛ مصادیقی از تغییر رویکرد شهرداری تهران است که باید در کنار نکات فوق در نظر گرفته شود.

وی افزود: اگر تمام این ظرفیت‌ها با همدیگر دیده نشوند و بخش‌هایی از راهکارهای حمایت طلبی محقق نشوند، تنها با آموزش سواد سلامت به مردم مسائل کنونی حل نخواهد شد.

در پایان نشست، تقی‌زاده با جمع‌بندی مباحث گفت: دو دیدگاه کلی وجود دارد، اینکه باید تغییر نگاه مدیران شهری رخ دهد و در مقابل نیز وزارت بهداشت با نگاه مشارکتی از ظرفیت‌های شهرداری استفاده کند و برای تحقق این دو ایده در کنار همدیگر، باید نظامی علم محور همراه با عمل طراحی شود.

کد خبر 6089333 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • کاهش ۸۶ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت