Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام عباس زیدی با تأکید بر این که تخریب قبور ائمه بقیع هیچ سند و مدرک عقلی و شرعی نداشت، گفت: انگیزه تخریب این قبور تنها مسائل سیاسی و دور کردن مردم از اهل بیت(ع) بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سیدباقر عباس زیدی» عصر امروز(شنبه 10خرداد) در هم اندیشی مجازی «بقیع؛ نگین تراث اسلامی» که به همت پژوهشکده حج و زیارت و کمیته فرهنگی اربعین حسینی برگزار شد، اظهار داشت: قرآن مجید در سوره مبارکه کهف، ضمن بیان واقعه اصحاب کهف، می فرماید که وقتی اهل ایمان دانستند که اصحاب کهف در آن غار در آن وضعیت رعب انگیز، قرار دارند، عظمت ایشان را مشاهده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاد دانشگاه و حوزه کراچی پاکستان افزود: کسانی که آن زمان شرک را ممنوع قرار می دادند و به عظمت اصحاب کهف اعتراف می کردند؛ آنها اعلام کردند که این مکان مبارکی است و در اینجا باید مسجدی ساخته شود و در اینجا باید عبادت انجام شود و مشرکین هم گفتند که در اینجا باید عمارتی احداث شود.

 

وی بیان داشت: مقصود این است که احترام به انسان های بزرگ و برای ابراز این احترام ساختن عمارت بر روی قبور ایشان، ممنوع نبوده است همچنانکه قرآن کریم به این امر اشاره می کند و این از جمله شعائر الهی است، بنابراین این شخصیت های بزرگی که همه چیز خود را در راه خدا فدا کردند باید باقی بمانند و خداوند هم می خواهد که زیارتگاهشان محفوظ باشد.

 

حجت الاسلام عباس زیدی یادآور شد: در روایت صحیح بخاری آمده که وقتی رسول الله (ص) برای انعقاد صلح حدیبیه خارج شدند، بر سر قبر حضرت آمنه(س) حضور یافتند، ایشان را زیارت کردند و قبر ایشان را مرتب کردند و در آنجا نشستند و گریه هم کردند و صحابه هم گریه کردند، بنابراین گریه بر میت، زیارت میت و زیارت قبر مسئله ای نبوده که بخواهند آن را به یک موضوع بدعتی تبدیل کنند.

 

وی با بیان این که بنی سعود در سال 1220ق و باز در سال 1344ق، دو مرتبه مزارهای بقیع را تخریب کردند، گفت: آنها دو مرتبه هم به کربلا و نجف هم حمله کردند و تخریب کرده اند اینها را، با این عنوان که ساختن عمارت بر قبور بدعت است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: مسئله این است که اگر این واقعا بدعت است آیا این را در سال 1220ق و 1344ق حکمرانان سعودی فهمیدند یا مفتی های آل سعود فهمیدند و قبل از آن همه علمای بزرگ و فقهای اربعه اهل سنت در این باره چیزی نگفته اند، و هم چنین در مکتب تشیع، آیا آنها متوجه نبوده اند؟

 

وی با ابراز تأسف از این که امروز بقیع مزاری محروم از زائر است، گفت: در گذشته هر کسی که برای حج در آن عمارتها می رفت، می رفتند و امام حسن(ع)، فاطمه بنت اسد(س) و امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام را زیارت می کرد؛ و بدون هیچ گونه تبعیضی شیعه و سنی آنجا می رفتند؛ پس این از نظر قرآن و روایات مسئله ای نبوده است.

 

حجت الاسلام عباس زیدی افزود: حضرت رسول(ص) فرمودند: «من زارنی میتا کمن زارنی حیا؛ هر کس مرا بعد از مرگ زیارت کند مانند کسی است که در زمان حیات مرا زیارت کرده باشد».

 

وی بیان داشت: بر می گردیم به ساختن عمارت، عمارت ساختن احترام است به آن شخصیت، کسی برای پرستیدن قبر به آنجا نمی رود، اگر کسی قبر را خدا بداند و در برابرش سجده کند، این حرام است و این شرک است. اما اگر کسی به قبر تبرک بجوید مانند آنچه که صحابه در ایام حیات هم به وجود رسول گرامی(ص) تبرک می جستند و بعد از آن به قبر ایشان تبرک می جستند.

 

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این که این یک موضوع ثابت شده است، گفت: باز، کسانی که رسول گرامی(ص) را در این مقبره به خاک سپردند، در آنجا عمارت ساخته شده بود، سقف ساخته شده بود، اگر ساختن سقف چه قبل از دفن و چه بعد از دفن، حرام بود، حتما رسول گرامی(ص) وصیت می فرمودند، آیا آنحضرت نمی دانستند که «قبر من در چنین جایی خواهد بود؟»، اگر این حکم به همین سختی بود و اگر این کار حرام بود، آن حضرت صریحا بیان می کردند و همگان که گویا اصلا چیزی نمی دانستند که تدفین نباید در زیر سقف صورت بگیرد.

 

وی اضافه کرد: حالا بگذریم، رسول گرامی(ص) را در آنجا دفن کردند، بعد از آن خلیفه اول و خلیفه ثانی هم همانجا به خاک سپرده شدند؛ آیا در آن موقع همه اهل بیت(ع) و همه اصحاب، که مسائل قرآن و سنت را بهتر از مردمان امروز می دانستند، از میان آنها چرا کسی مانع نشد و نگفت که تدفین نباید در زیر سقف صورت بگیرد؟ امروز شما ببینید آن سقف وجود دارد، این درست است که اینها در صدد تخریب این سقف هم هستند.

 

حجت الاسلام زیدی با بیان اینکه در پشت سر این اراده یک مسئله سیاسی وجود دارد، ابراز داشت: آن این که اینها می خواهند رابطه مسلمانان امروز با این انسانهای بزرگ، منقطع شود، مردم از آنها الگو نگیرند که چقدر آنها در راه اسلام فداکاری کرده اند و در این راه قیام کرده اند و آنها تمام زندگی خود را برای اسلام هزینه کرده اند؛ آنها نمی خواهند ما به ایشان اظهار و ارادت و مودت کنیم و عمر خود را در راه اسلام هزینه کنیم.

 

وی بیان داشت: اینها می خواهند که ما را از همه شخصیتهای ایده آل آسلام دور کنند و یک دین خشک و خالی [تحویل مسلمانان دهند]، اگر دستشان برسد حتی ارتباط مردم با رسول گرامی(ص) را قطع خواهند کرد. و اینها به محو و نابودی همه آثار رسول گرامی(ص) و اهل بیت(ع) در مکه و مدینه، پرداختند.

 

استاد حوزه و دانشگاه اهل پاکستان یادآور شد: بهرحال تخریب جنة البقیع که در سال 1220ق و 1344ق، صورت گرفته، ما آن را محکوم می کنیم و مطالبه می کنیم که بقیع بازسازی شود تا مردم به اینجا بیایند و کسب سعادت و سعادتمندی کنند؛ هیچکس نمی تواند این شبهه را مطرح کند که کسانی که آنجا می روند، به پرستش این قبور می پردازند، خیر؛ آنها به این قبور تبرک می جویند. هیچکس آنها شریک خداوند متعال نمی داند اگر کسی آنها را اله بداند و در برابرش سجده کند، این شرک است وگرنه هیچ عملی شرک نیست.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد ائمه بقیع تخریب قبور ائمه بقیع ع بقیع رسول گرامی ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۲۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) حضور اکرم خدابنده به همراه رسول خادم، در کمک‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نظر محمدرضا طالقانی درباره‌ دوقطبی دبیر - خادم: رسول همیشه خویشتن‌داری کرده
  • رسول الله (ص) محور وحدت هستند
  • امروز سالروز شهادت مظلومانه امام جعفر صادق (ع)است، صلاله ای پاک از رسول الله
  • تصاویری از قبرستان بقیع
  • مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز
  • (ویدئو) حضور اکرم خدابنده به همراه رسول خادم، در کمک‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان
  • خوش آن گروه که هستند با امام بقیع
  • زیارت بقیع در سالروز شهادت صادق آل محمد (ص)
  • از بقیع صدای گریه می‌آید
  • رسول خطیبی در یک قدمی مدیرعاملی تیم لیگ برتری