Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@22:44:39 GMT

خطر گرمازدگی در کمین محصول پسته رفسنجان

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۰۳۶۶

خطر گرمازدگی در کمین محصول پسته رفسنجان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس حاج‌عبداللهی، سرپرست جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: امسال درصد بالایی از محصول پسته شهرستان رفسنجان در اثر نوسانات جوی و بارندگی‌ها و تگرک از بین رفت. 
او با بیان اینکه احتمال گرمازدگی محصول پسته  امسال بسیار زیاد است، افزود: در روز‌های آینده حتی ممکن است در اثر نزدیک شدن درجه حرارت به ۴۰ درجه،  بعضی باغات دچار گرمازدگی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
حاج‌عبداللهی تصریح کرد: آفت پسیل به مانند سال‌های پیش در اکثر باغات شروع به فعالیت کرده است و در بعضی نقاط شهرستان نیز آفت سن رویت شده است. او با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود محصول امسال، نسبت به سال‌های قبل از کمیت مناسبی برخوردار باشد، بیان کرد: با توجه به بازدید‌های انجام شده و گزارشات واصله پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ نیز باغات پسته رفسنجان میزان محصول قابل توجهی داشته باشند. حاج‌عبداللهی بیان داشت: رشد رویش درختان با توجه به میزان محصول، مناسب و قابل قبول است و با توجه به بارندگی‌های انجام شده در فصل بهار و  شادابی درختان، موجب شده رشد رویشی و سطح برگ به میزان قابل قبول و بیش از سال‌های گذشته باشد. او در خصوص نیاز‌های فعلی باغات پسته گفت: در ماه‌های خرداد و تیر به کود‌های ازته و پتاسه احتیاج دارند و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده میزان کود یارانه‌ای ازته حمل شده به شهرستان به میزان مناسبی بوده و در حال توزیع است؛  اما تعدادی از کشاورزان با توجه به بافت خاک نیازمند استفاده از کود‌های پتاسه قابل حل سریع هستند که متاسفانه با توجه به مشکلات پیش آمده در تامین ارز این نوع کود‌ها که غیریارانه‌ای‌اند، کمیاب و گران هستند. سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: قطع حمایت در بخش اختصاص ارز دولتی به سموم موجب شده که به ناگهان قیمت سموم کشاورزی جهش ناگهانی را داشته باشند. او  با بیان اینکه گرمازدگی، آفات و جیب خالی کشاورزانی که هیچ‌گونه سرمایه‌ای برای اداره باغ خود تا زمان برداشت ندارند، از جمله چالش‌های پیش روی کشاورزان است، افزود: هزینه‌های سمپاشی، مبارزه با علف‌های هرز، کوددهی، آبیاری و هزینه‌های برداشت از جمله مواردی هستند که کشاورزان با آن روبه رو هستند.  انتها‌ی پیام/ م 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۰۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر

   به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، در راستای شناسایی خسارت سیاه شدگی میوه پسته مزرعه کلانتر کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی درمعیت کارشناس ناظر بخش خصوصی شهرستان فتاحی از محل بازدید بعمل آوردند.    فتاحی اظهار داشت: در شواهد ظاهری سیاه شدگی میوه پسته به علت کمبود کلسیم بخصوص در شرایط ابرناکی محیط و کاهش جذب توسط گیاه و ایجاد عارضه فیزیولوژیکی ایجاد می‌شود.   کارشناس ناظرباغات نیز گفت: درجهت اعلام قطعی دلایل این بیماری نمونه خوشه‌های خسارت دیده به مرکز تحقیقات ملی شوری کشور جهت بررسی بیشتر ارسال شد.

دیگر خبرها

  • بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • الاتحاد در کمین بهترین مربیان اروپا + عکس
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • قاسمی: هر جا از قرآن فاصله گرفتیم به همان میزان دچار مشکل و انحراف شدیم +فیلم
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی
  • میزان و زمان واریز سود ۴۰ نماد بورسی و فرابورسی
  • خطر در کمین کشور؛ ابر بارش در ۲۱ استان
  • بازی تیم قعرنشین لیگ حماسی شد! (عکس)