Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمبود خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها یکی از مشکلاتی است که در چند سال اخیر نمود بیشتری پیدا کرده و دانشجویان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کمبود خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها یکی از مشکلاتی است که در چند سال اخیر نمود بیشتری پیدا کرده و دانشجویان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیاز دانشگاه‌ها به خوابگاه‌های متاهلی در شرایطی افزایش یافت که تورم در حوزه مسکن اوج گرفت و دانشجویان متاهل نتوانستند با وام‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان به رهن و اجاره مسکن دانشجویان اختصاص داده سقفی برای خود مهیا کنند؛ به همین دلیل درخواست اسکان در خوابگاه‌های متاهلی نسبت به گذشته افزایش صد در صدی پیدا کرد.

در پنج سال گذشته، ساخت خوابگاه‌های متاهلی ازسوی دولت و در لایحه بودجه تامین اعتبار نمی‌شد و تعداد این خوابگاه‌ها که قبلاً در دست ساخت بود، کاهش پیدا کرد، با توجه به این شرایط و نبود امکانات و فضای فیزیکی، امکان ساخت خوابگاه‌های متاهلی در تمام دانشگاه‌ها وجود ندارد، این خوابگاه‌ها فعلاً در دانشگاه‌هایی احداث می‌شود که پروژه‌هایی در دست اجرا دارند و ساخت یک خوابگاه متاهلی میانگین بین پنج تا ۶ سال به طول می‌انجامد.
در گزارشی به قانون مصوب مجلس برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی پرداختیم و جزئیات و نحوه تسهیلات برای ساخت این خوابگاه‌ها به دانشگاه تشریح شد.
بیشتر بخوانید
شرایطی که مجلس برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی ایجاد کرد
ظرفیت فعلی خوابگاه‌های متاهلی فقط چند درصد دانشجویان را پوشش می‌دهد
با تصویب این قانون و ابلاغ آن به بررسی وضعیت این خوابگاه‌ها در دانشگاه‌ها خواهیم پرداخت که وضعیت ظرفیت و اسکان این خوابگاه‌ها در دانشگاه ها، به خصوص در دانشگاه‌های بزرگ و مادر به چه صورت است و چه برنامه‌هایی را برای افزایش ظرفیت این خوابگاه در آینده دارند در گام اول به سراغ دانشگاه تهران به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور رفتیم که بیشترین دانشجویان خوابگاهی به ویژه، بیشترین دانشجویان متقاضی خوابگاه‌های متاهلی را دارد.
یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه متاهلی دانشگاه تهران با اشاره به کمبود ظرفیت این خوابگاه‌ها گفت: تعداد متقاضیان برای اسکان در این خوابگاه‌ها در دانشگاه تهران افزایش یافته و باید مدت زیادی را دانشجویان برای اسکان در این خوابگاه‌ها منتظر بمانند.
وی افزود: دانشجویان ساکن این خوابگاه‌ها به مدت چهار سال یا بیشتر طول می‌کشد و به همین دلیل دانشجویان کمتری می‌توانند از این خوابگاه‌ها استفاده کنند. با این ظرفیتی که خوابگاه‌های متاهلی دارند، بیشتر درخواست‌های دانشجویان برای اسکان در این خوابگاه‌ها بررسی نمی‌شود.  
این دانشجو اضافه کرد: ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه تهران حدودا ۵۰۰ زوج است؛ در صورتی که درخواست‌های دانشجویان سه برابر این ظرفیت است و شرایط خاصی برای اسکان در نظر گرفته شده است.

وی یاد آورد شد: این ظرفیت فعلی خوابگاه‌های متاهلی فقط ۵ درصد دانشجویان را پوشش می‌دهد بنابراین باید مسئولین به فکر توسعه و افزایش ظرفیت باشند.   کمبود بودجه؛ مشکل اصلی سر راه خوابگاه‌های متاهلی سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران در خصوص برنامه ریزی این دانشگاه برای افزایش ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی گفت: دانشگاه تهران درخواست خود را به صندوق رفاه ارائه داده است؛ اما بعید می‌دانیم در شرایط اقتصادی فعلی بتوانیم موفق به ساخت خوابگاه جدید باشیم.
وی افزود:البته صرفا تقاضا دادن دانشگاه نیست که ما بتوانیم خوابگاه جدید بسازیم، بلکه صندوق رفاه دانشجویان نیز شرایط خاصی برای ساخت این خوابگاه‌ها در نظرگرفته است و ۱۵ درصد تسهیلات می‌دهد و به راحتی نمی‌توان این شرایط را فراهم کرد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در ساخت خوابگاه ها، بودجه است؛ چرا که دانشگاه تهران فضای فیزیکی لازم برای اضافه کردن و ساخت خوابگاه جدید را دارد و فضای فیزیکی لازم را داریم. در حال حاضر ۴۵۰ زوج دانشجو در خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه تهران ساکن هستند در صورتی که درخواست‌ها بیش از این است و اگر بخواهیم شرایط را آسان‌تر کنیم پاسخگوی دانشجویان نخواهیم بود.
وی یادآور شد: مدت زمان اسکان این دانشجویان طولانی است و پس از تخلیه این خوابگاه‌ها باید تعمیرات اساسی صورت بگیرد که بتوانیم دانشجویان دیگر را جایگزین کنیم
حبیبا ادامه داد: بیش از دانشجویان متاهل، در دانشگاه تهران مشکل اسکان دانشجویان مجرد را داریم که در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰۰ دانشجو متقاضی هستند و ظرفیت اتاق‌ها جوابگوی درخواست‌ها نیست. تا جایی که توانستیم ظرفیت اتاق‌ها را از ۴ نفر به ۵ نفر افزایش دادیم، اما با این شرایط هم تقاضا برای اسکان بیش از این است.  
معاون دانشجویی دانشگاه تهران در خصوص افزایش ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی گفت: یک خوابگاه ۲۵۰ نفره در حال ساخت داریم، اما به دلیل کمبود بودجه نیمه کاره رها شده و در صورت تامین بودجه و تکمیل آن قرار است این خوابگاه به ظرفیت متاهلی اضافه شود.
وی تاکید کرد: باید در مرحله اول بودجه این کار تامین شود که دانشگاه‌ها بتوانند بدون هیچ دغدغه‌ای مشکلات رفاهی دانشجویان را مرتفع کنند.   با توضیحاتی که در خصوص مشکلات خوابگاه‌های دانشگاه تهران و افزایش ظرفیت آن داده شد، نشان می‌دهد که همچنان مشکل بودجه گریبانگیر مسائل مختلف در دانشگاه‌ها است و باید مسئولان به جای تصویب قوانین و روی کاغذ آورودن آن به فکر تامین بودجه برای رفع مشکلات دانشگاه‌ها داشته باشند. قانون هایی که فقط رو کاغذ لحاظ می شود بدون این بودجه اختصاص داده شود کم کم به فراموشی سپرده خواهد شد و به دفتر بایگانی دانشگاهها منتقل می شود.
  لازم به ذکر است، خبرگزاری دانشجو به صورت سلسله گزارش‌هایی وضعیت ساخت خوابگاه‌های متاهلی را از دانشگاه‌ها پیگیری و منتشر خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه تهران ظرفیت خوابگاه ساخت خوابگاه های متاهلی خوابگاه های متاهلی خوابگاه ها ساخت خوابگاه ها دانشگاه تهران برای اسکان دانشگاه ها افزایش ظرفیت درخواست ها برای ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۹۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی
  • خوابگاه متاهلی ۷۰ واحدی دانشگاه یاسوج کلنگ زنی شد
  • وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود
  • ۳۰۰۰خوابگاه متاهلی در کشور در حال ساخت است
  • کلنگ دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج به زمین زده شد
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  • ساخت ۵ هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت
  • افتتاح خوابگاه برای زوج‌های علوم پزشکی
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید