Web Analytics Made Easy - Statcounter

عنایت آتشی، با حضور در طرفداری تاریخ باشگاه استقلال و تبدیل نام تاج به استقلال را کالبد شکافی کرد. آتشی گفت: زیر بار تغییر اسم باشگاه نمی رفتم اما برای حفظ باشگاه ناچار بودیم نامش را تغییر بدهیم

اختصاصی طرفداری - استقلال همان تاج است یا تاج ابتدای انقلاب منحل شد و استقلال تیم دیگری است؟ پاسخ به این سوال بهانه ای شد برای گفت و گو با اولین مدیر عامل بعد از انقلاب باشگاه استقلال، مدیر عاملی که با حضور در طرفداری اعلام کرد تاج و استقلال یک باشگاه هستند و فقط برای آن که این باشگاه از انحلال نجات پیدا کند، نامش تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این هاشمی طبا گفته بود تاج ابتدای انقلاب منحل شد و باشگاه استقلال شکل گرفت اما عنایت آتشی مدعی است هاشمی طبا به خاطر مسائل سیاسی چنین حرفی زده و در واقع برای آن که کسی مانع فعالیت باشگاه استقلال نشود، آن سال ها اینگونه تعبیر شد که باشگاه دوران قبل از انقلاب دیگر وجود خارجی ندارد. عنایت آتشی تاج را ادامه دوچرخه سواران و استقلال را ادامه این دو می نامد.

 در روزهای اخیر وعده داده بودیم به زودی پرونده تبدیل تاج به استقلال را در طرفداری کالبد شکافی می کنیم. برای این کار چه گزینه ای بهتر از عنایت آتشی، اولین مدیر عامل باشگاه استقلال بعد از پیروزی انقلاب...

عنایت آتشی، مدیر و بازیکن سابق باشگاه استقلال که در حوزه بسکتبال نیز فعالیت های گسترده ای داشته است، این بار مقابل دوربین طرفداری در خصوص تغییر نام باشگاه تاج به استقلال صحبت کرد.

قسمت اول گفت و گوی عنایت آتشی و سامان خدایی را می بینید و می خوانید:

سلام و درود می گویم به تمامی مخاطبان عزیز رسانه طرفداری، از مدت ها پیش این قول را دادیم که داستان تبدیل شدن باشگاه تاج به استقلال را کالبد شکافی کنیم، یک بار برای همیشه این کار صورت بگیره، استاد آتشی خیلی خوش آمدید به رسانه طرفداری:

خدمت شما و عوامل طرفداری و همچنین مخاطبان این رسانه سلام عرض می کنم. در خدمتتان هستم.

 آقای آتشی همه شما را به عنوان سرمربی، کارشناس و پیشکسوت بسکتبال می شناسند ولی شما ارتباط زیادی با باشگاه استقلال نیز داشته اید. می خواهیم در خصوص اینکه چرا تاج به استقلال تبدیل شد صحبت کنیم. در ابتدا بگویید چگونه ارتباط میان شما و استقلال شکل گرفت؟

باشگاه استقلال در سال 1324 با نام دوچرخه سواران توسط مرحوم تیمسار خسروانی تاسیس شد. پس از آن باشگاه نام تاج را به خود گرفت. اینکه باشگاه در آن زمان در رشته های مختلف ورزشی چه در بخش بانوان و چه آقایان فعالیت داشت، نام تاج را در کل کشور پرآوازه کرد. تقریبا اکثر قهرمان های فدراسیون های مختلف ورزشی عضو باشگاه تاج بودند. در حال حاضر می توان گفت قدمت این باشگاه حدود 75 سال است. افراد شایسته، لایق و درخوری نیز در طول سال ها در این باشگاه عضویت داشته اند. 

تعریف پله از باشگاه تاج 

مرحوم خسروانی یکی از افراد برجسته، قدرتمند و عاشق کشور ایران بود. در واقع او از طریق باشگاه تاج تلاش می کرد نام ایران را پرآوازه کند که در نهایت این گونه نیز شد. ایشان مدتی پس از تاسیس باشگاه، تصمیم گرفت که در کشور شعبه های مختلفی ایجاد کند. یعنی در اکثر شهرهای ایران، باشگاه تاج شعبه داشت. این فقط مختص ایران نبود و باشگاه در امارات و ترکیه نیز شعبه داشت. باشگاه کمپ بسیار زیبایی در جاده چالوس داشت. مرحوم خسروانی بیش از 44 سند ملکی برای باشگاه تاج ایجاد کرده بود. همچنین باشگاه فروشگاه ورزشی داشت. در این بین همه اعضای باشگاه چه کارکنان و چه کادر فنی و بازیکنان، همگی افرادی تراز اول بودند. من در ابتدا بازیکن تاج بودم و البته مربی باشگاه نیز شدم. در آن زمان از همه جهات باشگاه اطلاع داشتم. مدیر بسیار شایسته و لایقی به نام پرویز شیخان باشگاه را به خوبی اداره می کرد. در کل افراد شایسته ای در باشگاه حضور داشتند و می خواستند نام ایران را در سطح کشور و بین اللملی پرآوازه کنند. همان گونه که آقای پله (اسطوره برزیلی فوتبال دنیا) می گوید که نام این باشگاه در ردیف باشگاهی مانند رئال مادرید در سطح دنیا قرار دارد. پس از آن نیز آقای اوزه بیو از باشگاه دیدن کردند که خیلی از باشگاه تعریف کردند.  باشگاه تاج امکانات زیادی از قبیل تاسیساتی، ابزاری و در کل شرایط خوب به وجود آورده بود. حتی توریست هایی که به ایران می آمدند، از باشگاه تاج دیدن می کردند. همان گونه که گفتم، باشگاه تاج در آن زمان در 17 رشته ورزشی هم در حوزه آقایان و هم بانوان فعالیت می کرد و این فعالیت های گسترده تا زمان پیروزی انقلاب ادامه داشتند.

پرویز شیخان مدیر استقلال بود، مدیر عامل باشگاه نبود

نام آقای شیخان را بردید. منابع می گویند ایشان آخرین مدیر عامل باشگاه پیش از انقلاب و شما نیز اولین مدیر عامل باشگاه پس از انقلاب هستید. آیا این گونه است؟

پرویز شیخان به عنوان مدیر باشگاه یک شخصیت فهمیده، بااراده و قدرتمند بود که نظام باشگاه را از هر نظر مدیریت می کرد. فکر می کنم مدیر عامل باشگاه در آن زمان تیمسار اسدی بود که در واقع ایشان معاون مرحوم تیمسار خسروانی بودند. در سال 1357 هجمه زیادی به باشگاه تاج وارد شد. خیلی ها در آن زمان مخالف باشگاه بودند؛ هرچند که امروز همه آن ها موافقان و هواداران باشگاه هستند و از عظمت و دستاوردهای باشگاه تاج سخن می گویند. مخالفت ها با باشگاه تاج به دلیل این بود که زبان به زبان چرخیده بود. در واقع مخالفت ها مستند نبودند. شرایط به گونه ای بود که بیش از 11-12 گروه سیاسی آمدند و باشگاه را تصاحب کردند. حتی تصمیم به تخریب و آتش زدن آنجا داشتند. در همین حال گروه ها با یکدیگر اختلاف نیز داشتند. محیط های ورزشی به خصوص سالن ها به تصاحب گروه های سیاسی درآمده بود و از آن مکان ها به عنوان انبار تسلیحات استفاده می کردند. حتی در خیلی از سالن ها تمرین تیراندازی انجام می داند.

سال 1357، مرحوم شاه حسینی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی مرا احضار کردند و خواستند تا برای نجات باشگاه بروم و قد علم کنم. به هر حال من از واقعیت باشگاه اطلاع داشتم. ابتدا شرطی گذاشتم. گفتم که باید تمام حقوق و عیدی پرسنل و کارکنانی که به مدت سه ماه به باشگاه نرفته بودند، تمام و کمال پرداخت شود. پس از آن دو هفته به شهرستان های خود رفته و مجددا بازگردند تا بتوانیم باشگاه را باز کنیم. شرط دیگرم نیز این بود که باید گروهی با خود به باشگاه ببرم که در این بین باید نام منصور پورحیدری را نیز ببرم. او یکی از افراد شایسته، باادب، فنی و دلسوز بود و سالیان زیادی با یکدیگر دوست بودیم و رفت و آمد داشتیم. نمی توان نام ناصر حجازی را نبرد. با او بسکتبال بازی می کردم. حتی قبل از شهرت، من با ناصر حجازی دوست بودم. در دانشکده نیز در مسابقات دانشگاه تهران هم تیمی بودیم. به هر حال این ها همراه من به باشگاه آمدند. سپس در باشگاه شخصی به نام سید آقا جلالی حضور داشت که می توان گفت بنیان گذار استقلال بود. در این بین افراد دیگری نیز مانند پدر حسن روشن و ... نیز حضور داشتند که با آن ها جلسه می گذاشتیم و مشورت می کردیم. در سال 1358، مرحوم شاه حسینی از من خواست که نام باشگاه را عوض کنم. در ابتدا زیر بار نمی رفتم. حتی اکنون نیز در جلسات مختلف گفته ام که نام تاج، نام بدی نیست. رئیس فدراسیون فوتبال، نام خانوادگی اش تاج بود که یکی از مردان شریف فوتبال بودند. باشگاه تاج در همه جا شکل و شمایلش مشخص شده بود. به هر حال از ما خواستند نام باشگاه را تغییر دهیم و با افراد مختلف در این خصوص جلسه گذاشتیم که نام های استقلال، جمهوری اسلامی و تختی مطرح شدند. نیت شخصی من انتخاب نام استقلال بود زیرا استقلال یعنی عدم وابستگی به همه چیزها. خود باشگاه ملک و املاک داشت؛ حتی پمپ بنزینی به نام باشگاه وجود داشت. زمین تنیس در ونک، زمین هایی در افسریه، نازی آباد (استادیوم دیهیم) و ... از جمله املاک تاج بودند که امروز اگر املاک باشگاه را به خودش بازگردانند، دیگر احتیاجی نیست کسی بودجه باشگاه را تامین کند یا سهامش را در بورس قرار دهند. روز 21 فروردین 1358 آقای شاه حسینی با من تماس گرفتند و گفتند نامی که پیشنهاد کردی، مورد تصویب هیئت دولت نیز قرار گرفته و از آن روز باشگاه، به استقلال تغییر یافت. به هر حال حمایت افرادی مانند مرحوم شاه حسینی و دوستان دیگر موجب شد بتوانیم این باشگاه را سر پا نگه داریم.

امروز باشگاه استقلال یک افتخار بزرگ برای دستگاه ورزش است. یکی از افتخارات باشگاه تاج، تیم فوتبالش بود. تیمی که در سطح آسیا دو قهرمانی دارد. البته در کارنامه تاج مقام سوم و نایب قهرمانی در آسیا نیز دیده می شود. همین دو ستاره ای که روی پیراهن باشگاه است، مدیون گذشتگانی است که در آن سال ها رفتند و موفق شدند. یکی از آن ها مرحوم پورحیدری بود. اگر نگاه کنید افراد برجسته و لایقی نام تاج را پر آوازه کردند. جوانان امروزی هم نام تاج را حفظ می کنند و برایش ارزش و احترام قائل هستند. امیدوارم اول فرهنگ باشگاه تاج در جامعه شکل بگیرد و بعد بار فنی فوتبال. آرزوی من همیشه این بوده است که تاج به یک تیم اکتفا نکند، استقلال، البته تاج و استقلال فرقی ندارند، یک تیم هستند.

داستان هاشمی طبا و ادعای انحلال تاج

البته آقای هاشمی طبا نظر دیگری در خصوص باشگاه داشتند. گفتند که تاج منحل شد و استقلال ارتباطی به تاج ندارد.

خوب نظر ایشان مربوط به بعد از انقلاب است. البته نظر ایشان قابل احترام است ولی شما باید روند باشگاه را از سال 1324 که دوچرخه سواران بود، تا به امروز نگاه کنید. این را باید در یک قالب نگاه کرد. همه در یک ساختار و یک فرهنگ، همه کسانی که به این باشگاه منتسب هستند ریشه دارند در تاج. منظور ایشان بعد از انقلاب است اما قبل از انقلاب دو باشگاه مشهور داشتیم، پرسپولیس و استقلال. باشگاه های بسیاری زحمت کشیدند. شیرازه ورزش کشور را به وجود آوردند. این ساختار از قدیم شکل گرفته و امروزه استادیوم صد هزار نفری برای دیدن فوتبال پر از جمعیت می شود.

به نام هایی که برای باشگاه در نظر گرفته شده بود، اشاره کردید. آیا نام آزادی نیز برای تاج در نظر گرفته شده بود؟

بله من در واقع این را برای آقای شاه حسینی مطرح کردم و دلیلش شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود که در آن زمان زیاد به کار برده می شد.آزادی به هر حال نام استادیوم بود که خود آقای شاه حسینی برگزیده بود. تمام استادیوم های کشتی و ورزش های زورخانه ای را هم تختی نام گذاشتند. ایشان گفتند همان نام استقلال برای باشگاه مناسب است. این نام برای این بود که باشگاه همیشه رو به بالا و رو به ترقی باشد و امروزه نباید وابسته به هیچ ارگانی باشد و متکی به خود باشد و بتواند مانند گذشته در رشته های مختلف ورزشی، تیم های متعدد در بخش بانوان و آقایان داشته باشد.

صحبتی مطرح بود که در سال های ابتدایی انقلاب، باشگاه نباید پیراهن آبی بپوشید و باید از پیراهن سفید استفاده کند. در این خصوص توضیح می دهید؟

این ها نظرات شخصی هستند. استفاده از لباس متشکل از رنگ های آبی و سفید همیشه در باشگاه تاج مرسوم بود و امروز نیز به همین شکل است. البته در ابتدا افرادی که غیرمسئول بودند و غرض ورزی می کردند، دخالت های بی موردی در باشگاه می کردند ولی هیچ گاه هیچکس تن به این مسئله نداد و استقلال با پیراهن آبی شهرت دارد.

در این خصوص بگویید که چه اتفاقی رخ داد که شما از باشگاه استقلال جدا شدید؟

من از استقلال جدا نشدم؛ مرا شبانه کنار زدند. باشگاه در آن زمان شرایط بسیار خوبی داشت. یک سری عوامل مخرب که قصد بر هم زدن نظم را داشتند و هیچ مسئولیتی نداشتند، نمی توانستند چنین چیزی را ببینند. آن ها شبانه با استفاده از بلندگو اعلام کردند که مرکز دوم جاسوسی آمریکا کشف شد. با این ترفند آمدند و باشگاه را تصاحب کردند و خیلی از اموال باشگاه را بردند. برای من نیز دیگر جایز نبود به باشگاه بروم. آقای شاه حسینی نیز گفت که اصلا به باشگاه نرو و من از طریق قوه قضائیه و قدرت های نظامی، این موضوع را پیگیری خواهم کرد که خوشبختانه باشگاه پس گرفته شد اما چیزی که مشخص است، این بود که ساختار باشگاه به هم ریخته شد. باشگاه تاج تا قبل از اینکه نامش استقلال شود، دارای یک موزه بسیار زیبایی بود که تمامی هدایا، جام ها و هرچیزی که به باشگاه یا شخص خسروانی داده بودند، در آن موزه حفظ می شد. یک خنجر طلای بسیار بزرگ در موزه وجود داشت که از سمت کشور قطر برای خسروانی فرستاده بودند. همه وسایل آن جا شناسنامه و پرونده داشتند. شما نمی توانید در تاریخ فوتبال ایران، شخصی مانند پرویز خسروانی در راس تربیت بدنی پیدا کنید. او کسی بود که تمام فکرش و ذکرش برای ایران بود و تمام موجودی اش را گذاشت و رفت و چیزی با خودش نبرد. در وصیت نامه اش نیز ذکر شده که تمام چیزها را برای باشگاه تاج گذاشته است. او در وصیت نامه اش ذکر می کند که تا زمانی که هستم، مسئول باشگاه خواهم بود و زمانی که نباشم، وزارت ورزش در جهت رشد جوانان بتواند از آن استفاده کند. این ها مسائل تاریخی ای هستند که نمی توان آن ها را مخدوش کرد و کاملا مشهود هستند. این صحبت ها مختصر تاریخ باشگاه هستند. این ها باید تاریخ نگاری شوند تا جوانان و آینده سازان این مملکت بدانند که عشق، علاقه و وفاداری، چیزی نیست که خریداری شود و باید درون وجودت باشد تا بتوانی نام ایران را همیشه پرآوازه کنی. امیدوارم جوانانی که صحبت مرا می شنوند، به فکر این باشند که ایران سرزمینی بسیار بزرگ و غنی و با رشادت مردان بسیار قوی و قدرتمند است که همیشه در تاریخ پایدار خواهد ماند.

قسمت دوم گفت و گو با عنایت آتشی فردا منتشر می شود...

منبع: طرفداری

کلیدواژه: مدیر عامل باشگاه باشگاه استقلال آقای شاه حسینی تاج به استقلال برای باشگاه باشگاه تاج عنایت آتشی نام باشگاه آن زمان نام تاج هاشمی طبا سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۹۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سید حسین حسینی و دانیال اسماعیلی فر بخشیده می‌شوند؟

پس از محرومیت سیدحسین حسینی و دانیال اسماعیلی فر از دیدار‌های حساس این هفته لیگ برتر مقابل تراکتور و سپاهان، اخباری درخصوص اعتراض باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به این احکام شنیده شد که حالا عضو کمیته استیناف از قطعی بودن این حکم می‌گوید.

مهدی دادرس در واکنش به خبر اعتراض استقلال نسبت به محرومیت سیدحسین حسینی به آنا گفت: برخی از سر بی اطلاعی خبرسازی‌هایی می‌کنند، اما اصل قضیه این است که اصلا باشگاه استقلال نمی‌تواند برای بخشش محرومیت یک جلسه‌ای حسینی اقدامی کند. وقتی کمیته انضباطی محرومیت تعلیقی را قطعی می‌کند، دیگر قابل تجدید رای نیست. در حکم کمیته انضباطی هم آمده فقط بخش جریمه مالی قابل اعتراض است که در این زمینه هم من هنوز درخواستی از سوی استقلال ندیدم.

او ادامه داد: رای کمیته انضباطی اسماعیلی فر هم همین طور است و، چون یک جلسه محرومیت قطعی است، قابل بررسی مجدد نیست. هرگاه محرومیت بیش از یک جلسه باشد و رای قطعی نباشد، می‌توانند به کمیته استیناف درخواست بررسی مجدد بدهند. در غیر این صورت، رای محرومیت یک جلسه‌ای که از تعلیقی به قطعی رسیده باشد، دیگر قابلیت بررسی در استیناف را ندارد.
عضو کمیته استیناف در مورد اینکه آیا درخواستی از پرسپولیس برای اعتراض به رای کمیته انضباطی اتفاقات بازی با ذوب آهن رسیده یا خیر گفت: چنین اعتراضی هنوز به دست ما نرسیده است. 


منبع: ورزش سه

tags # پرسپولیس ، استقلال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • سه مصدوم تراکتور برای استقلال
  • (عکس) حسین حسینی به جانشینش در استقلال؛ مطمئنم که می‌درخشی
  • حمایت بازیکن استقلال از جانشینش؛ از تو مطمئنم + عکس
  • سید حسین حسینی و دانیال اسماعیلی فر بخشیده می‌شوند؟
  • اعتراض استقلال به محرومیت سیدحسین حسینی
  • اعتراض استقلال به رای محرومیت سیدحسین حسینی در کمیته استیناف
  • تصویری تازه از گلر جنجالی استقلال؛ تمرین مشترک با دختر در باشگاه
  • فرجام‌خواهی بی‌ثمر استقلال؛ محرومیت حسینی بخشیده نمی‌شود!
  • در روز جام حذفی، تمرین استقلال به دستور نکونام تعطیل شد!
  • استقلال، امیدوار به بخشش حسینی در استیناف