Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، بعد از جنگ جهانی دوم صنایع دستی با رویکرد فرهنگی و هنری مورد توجه قرار گرفت که نخستین همایش جهانی در این زمینه نیز در ۱۰ ژوئن سال ۱۹۶۴ میلادی در نیویورک برگزار شد. در پایان این همایش تاسیس شورای جهانی صنایع دستی به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب شد، این موضوع را می توان علت نامگذاری ۱۰ ژوئن به روز جهانی صنایع دستی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمال عامری نسب رئیس اداره‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان، گفت: بدون شک یکی از افتخارات هر ملت صنایع بومی، دستی و محلی آن است و همچنین همیشه نشان از فرهنگ و تمدن اقوام بوده است.

عامری نسب افزود: از ویژگی‌های ارزنده صنایع دستی می توان به قابلیت ایجاد توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی وعشایری، بسترساز صنعت گردشگری، عدم نیاز به گردشگران خارجی، اشتغال زایی پایدار و ارزآوری برای هر کشور دارد.

او بیان کرد: در شهرستان آبادان رشته‌های مختلفی در زمینه صنایع دستی در حال فعالیت هستند از جمله: حصیربافی، سفالگری، مینیاتور، تذهیب، صنایع چوب، انواع گلیم و موارد بسیار دیگر.

رئیس اداره‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان خاطرنشان کرد: انتظار می رود با وجود سازمان منطقه آزاد اروند سیاست‌های کلی در این زمینه اتخاذ شود، همچنین تحول در این صنعت، همراه با ایجاد اشتغال و پویایی در صنعت گردشگری است.

عامری نسب در پایان تصریح کرد: در شهرستان آبادان بیش از ۲۰۰ نفر در این زمینه فعال هستند و در این راستا اقداماتی نظیر؛ برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای، برگزاری کلاس‌های رایگان آموزش صنایع دستی، اعطای تسهیلات کم بهره بانکی، تدوین و تهیه کتاب صنایع دستی منطقه آزاد اروند و شناسایی صنعتگران صنایع دستی در روستا‌ها و صدور کارت صنعتگری برای آن‌ها، صورت گرفته است.

صنایع دستی در شهرستان خرمشهر

پاک گهر رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر بیان کرد: خرمشهر یک شهر اشتغال پذیر بوده است که در دهه‌های گذشته به واسطه وجود بندر، کشتیرانی، نزدیکی به فرودگاه و پالایشگاه آبادان از مناطق مختلف کشور وارد این شهر می شدند و حضور اقوام مختلف از نقاط گوناگون کشور، باعث ایجاد رشته‌های بسیاری در این منطقه بوده است.

پاک گهر افزود: اولین گام برای حمایت از کارآفرینان، فروش و حمایت از تولیدات این هنرمندان خواهد بود.

او گفت: از مهم‌ترین صنایع دستی شهرستان خرمشهر، حصیربافی است که از موادی از درخت نخل برای تهیه آن استفاده می شود. همچنین این شهرستان در زمره تولیدات حصیری جایگاه مطلوبی دارد.

معرفی حصیربافی

حصیربافی یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی شهر آبادان است و بسیاری از روستانشینان با این صنعت روزگار خود را می گذرانند.

به دلیل وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شهر آبادان، می توان وجود پربرکت درخت نخل را در تمام ابعاد زندگی مردم احساس کرد. تمام اجزای درخت نخل کاربرد‌های زیادی دارند، برای ساخت حصیر نیز از برگ این درخت ارزشمند استفاده می شود. وسایل بسیاری از جمله کلاه حصیری، بادبزن، خورجین و غیره با استفاده از حصیر تهیه می شوند.

خلق آثار ارزشمند با چاشنی محبت

دشتی، فعال حوزه معرق چوب و بافت‌های مهره‌ای درخصوص فعالیت خود گفت: از سال ۹۲ وارد این حوزه شدم و در حال حاضر در یک کارگاه صنایع دستی به همراه تعدادی دیگر از کارآفرینان مشغول به فعالیت هستم.

او افزود: رسالت تمامی کارآفرینان در زمینه صنایع دستی، ایجاد خلاقیت و نیز به وجود آوردن زمینه‌های مختلف جهت تولید است.

این کارآفرین بیان کرد: صنعتگر با هر بودجه و سلیقه می تواند محصول تولید کند اما صنایع دستی یعنی خلق ارزش‌های ملی با دل و جان.

صنایع دستی، گوهر‌هایی درخشنده و ماندگار در زندگی ما ایرانیان هستند.

این صنایع شناسنامه‌ فرهنگ یک منطقه و حتی کشورند که با پیشرفت علم و تکنولوژی نباید از آن‌ها غافل شویم همچنین از خاطر بردن این صنایع حیرت انگیز و کاربردی، مساوی با فراموش شدن تمدن و اصالت ماست.

باشد که هنر و کارآفرینان را دریابیم و با آغوش باز از آن‌ها استقبال کنیم و همچنین شاهد پررنگ تر شدن این صنایع در زندگی خودمان باشیم.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی و گردشگری صنایع دستی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۴۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: فرآیند احیای رشته چادر شب‌بافی از رشته‌های منسوخ شده استان آغاز شده است.
مهراب محمدی افزود: چادر شب‌بافی یکی از صنایع‌دستی سنتی جهارمحال و بختیاری بوده که در گذشته با پارچه‌های رنگارنگ به جنس ابریشم یا پنبه و به شکل چهارخانه بافته می‌شد.
معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: این در حالی است که سال‌هاست این محصول صنایع‌دستی رونقی نداشت و به دست فراموشی سپرده شده بود.
وی گفت: کارشناسان معتقدند یکی از کاربرد‌های چادر شب‌باف، به‌عنوان روانداز بوده که در شب از آن استفاده می‌‎شده و به‌همین علت با این عنوان نام‌گذاری شده است.
محمدی روپوش برای رختخواب‌ها، ملحفه‌ها، پرده و نورگیر از دیگر کاربرد‌های چادر شب‌باف دانست و یادآور شد: نخستین فرایند برای احیای رشته‌های صنایع‌دستی فراموش شده، برگزاری دوره‌های آموزشی است.
معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در این رابطه ابتدا مربی مربوط به آن رشته انتخاب، سپس از هنرجویان ثبت‌نام می‌شود.
وی گفت: پس از آن با برگزاری دوره‌های آموزشی افراد می‌توانند با شیوه تولید صنایع‌دستی مربوطه آشنا و در گام بعدی خود اقدام به تولید محصول کنند.
محمدی تأکید کرد: هنرجویان پس از دریافت گواهی می‌توانند از مزایایی مانند بیمه و دریافت تسهیلات برخوردار شوند.
معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین علاوه‌بر تلاش برای رشته‌هایی مانند چادر شب‌بافی کاربری‌های جدید تعریف می‌شود تا بازاریابی و فروش محصولات هم موفق باشد.
وی گفت: تلاش می‌شود هر سال یک رشته صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری را احیا کرد.

دیگر خبرها

  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • تاکید بر رفع محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی
  • محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی نیازمند اقدام فوری
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری