Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@09:34:25 GMT

تالاب‌های ایرانی وضعیت خوبی دارند

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۶۰۹۴

تالاب‌های ایرانی وضعیت خوبی دارند

خبرگزاری آریا - مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: ما باید اقتصاد جوامع محلی را با موضوع «حفاظت از تالاب‌ها» گره بزنیم.
برنامه «روزنه» با موضوع حفاظت از تالاب‌ها، در ارتباط تلفنی با دکتر مسعود باقرزاده مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسعود باقرزاده در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» با اشاره به این که محیط زیست منافع متعددی برای بشر دارد، گفت: همه ما در قبال محیط زیست مسئولیت‌هایی را داریم که ضامن بقای محیط زیست است.
وی با بیان این که محیط زیست بشر را حمایت می‌کند، ‌ اظهار داشت: همه انسان‌ها باید از وظایف و مسئولیت‌های خود در برابر محیط زیست آگاه باشند و به وظایف خود به خوبی عمل کنند.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تالاب‌های ایران، عنوان کرد: خوشبختانه اوضاع تالاب‌های ایرانی در حال حاضر بسیار بهتر از قبل است.
وی افزود: بارندگی‌های پی در پی در سال‌های گذشته باعث شده تا تالاب‌ها اوضاع خوبی را تجربه کنند.
مسعود باقرزاده ادامه داد: ما باید برنامه‌ریزی‌های حفاظتی از تالاب‌ها را جدی بگیریم، چراکه الان کمیت آب در کشور بیشتر شده اما کیفیت فرق چندانی نکرده و باید بهتر شود.
وی با اشاره به این که تالاب‌ها از نظر جغرافیایی معمولا در گودترین نقاط زمین شکل می‌گیرند، تصریح کرد: رودخانه‌هایی که از کوهستان سرچشمه می‌گیرند در انتهای مسیر به دریا می‌رسند و یا در محیطی بسته – مانند تالاب – سرازیر می‌شوند.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: با نظر به تعریف تالاب، متوجه می‌شویم که «دریاچه ارومیه» یک تالاب بسته است و در ارتفاع 1270 متری قرار گرفته است.
وی تاکید داشت: هر اتفاقی که در بالا دست – سرچشمه رودخانه‌ها – واقع می‌شود اثرات خودش را در تالاب – فرودست – نشان می‌دهد.
به گفته باقرزاده عواملی مانند «سرریز ضایعات کارخانه‌ها»، «ادغام کود کشاورزی با آب رودخانه»، «آلوده شدن جریان‌های آب زیرزمینی» اثرات منفی متعددی را بر عملکرد تالاب‌ها می‌گذارند.
وی افزود: در حریم 150 متری تالاب‌ها هیچ کاربری غیر مجاز نباید وجود داشته باشد.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همه کارخانه‌ها یا شهرک‌های صنعتی نزدیک به تالاب‌ها، باید طبق قانون در اندازه‌ای مشخص از تالاب تاسیس شوند، برای مثال صنایع مرتبط با حوزه پتروشیمی باید با رعایت فاصله حداقل 2 هزار متر از تالاب فعالیت کنند.
وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از کارخانه‌های نزدیک به تالاب قبل از وضع قوانین موثر و جدید احداث شده‌اند و ما باید در این مناطق نظارت و کنترل بسیار زیادی داشته باشیم.
مسعود باقرزاده با اشاره به ضرورت آگاهی عمومی و ارتقای فرهنگ جامعه در موضوع حفاظت از تالاب‌ها، عنوان کرد: برنامه‌های فرهنگی و آگاهی بخشی باید از دو مسیر خاص پیگیری شوند.
وی افزود: «افراد بومی و ساکن در اطراف تالاب‌ها» و «عموم مردم ایران» باید به طور منحصر به فرد و جداگانه مورد آموزش قرار بگیرند.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت‌های «کنوانسیون حفاظت از تالاب‌های رامسر»، تصریح کرد: این کنوانسیون برنامه‌ای را طراحی کرده که به موضوع ارتقای آگاهی و جلب مشارکت جوامع محلی توجه می‌کند.
وی ادامه داد: این برنامه در تمام تالاب‌های ثبت شده در کنواسیون تالاب‌های رامسر اجرا می‌شوند.
باقرزاده اضافه کرد: جوامع محلی در قبال حفاظت از تالاب‌ها مسئولیت‌های متعددی دارند و ما در قالب برنامه‌های مختلف این وظیفه و مسئولیت‌ را به آن‌ها گوش‌زد می‌کنیم.
وی با اشاره به مبحث «پرداخت اکوسیستمی» تاکید داشت: ما باید اقتصاد جوامع محلی را با موضوع «حفاظت از تالاب‌ها» گره بزنیم.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما باید فعالیت‌های جوامع بومی را به گونه‌ای تنظیم و هدایت کنیم که در سازگاری با حفظ تالاب پیش بروند و از طرفی دیگر بخشی از منابع به دست آمده توسط جوامع بومی، در مسیر حفاظت هرچه بیشتر به تالاب مورد استفاده قرار بگیرند.
وی افزود: ما برای دریافت منافع از تالاب، باید اول هزینه کنیم، به عبارت دیگر اگر ما تالاب را سرحال نگه‌ داریم، تالاب هم به ما سود می‌رساند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از تالاب ها جوامع محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی گفت: سیر درمان «ارس»، تنها پلنگ باغ‌وحش مشهد، با همکاری دامپزشکان و متخصصان و بر پایه خرد جمعی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان، جواد نباتی در خصوص سیر درمان «ارس»، اظهار کرد: در اواخر سال ۱۴۰۲، لنگش تداوم‌دار در دست این‌گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن بر اثر تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی‌اش رخ داد.

وی افزود: بنابراین، تصمیم بر اخذ رادیوگرافی از دست حیوان تحت بیهوشی گرفته شد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی بیان کرد: طبق رادیوگرافی اخذشده، شکستگی دست چپ ارس مشاهده و توسط رادیولوژیست تأیید شد.

نباتی افزود: با توجه به جوش‌خوردگی نسبی استخوان و وضعیت خاص حیوان با سابقه تشنج، طولانی‌مدت‌بودن عمل جراحی و مراقبت‌های خاص بعد از عمل و نیز ریسک بالای عمل، تلاش می‌کنیم برای جراحی حیوان تصمیمی بگیریم که ناشی از خرد جمعی دامپزشکان تیم درمان باشد.

وی ادامه داد: هر تصمیمی (چه عمل جراحی و چه ادامه حیات با این حال) ریسک‌های خودش را به همراه دارد.

کد خبر 748683

دیگر خبرها

  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود