Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:36:06 GMT

چرا حوری آباد مطابق با الگوی سنتی مرمت نشد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۶۴۷۰

چرا حوری آباد مطابق با الگوی سنتی مرمت نشد؟

ایسنا/کرمانشاه دو دهه‌ای از شروع مرمت و بازسازی راسته بازارهای بازار سنتی کرمانشاه می‌گذرد. طی این سالها کار مرمت و بازسازی راسته به راسته این بازار 200 ساله پیش رفت و حالا مرحله انتهایی مرمت و بازسازی این بازار سنتی در راسته بازار چال حسن خان هفته‌های پایانی را می‌گذراند.

هرچند که با گذری به راسته بازارهای بازار سنتی کرمانشاه می‌توان لباس نونواری را بر تن این بازار قدیمی دید، اما شاید این احساس را در راسته بازار حوری آباد نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راسته بازاری که سه سال پیش بخشی از آن دچار حریق گسترده‌ای شد، ولی بازسازی آن مطابق با الگوی سنتی نبود.

علیرضا برشاهی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پاسخ به چرایی جاماندن راسته بازار حوری آباد از مرمت و بازسازی که طی سالهای اخیر روی بازار سنتی گرفته به ایسنا گفت: راسته بازار حوری آباد از جمله راسته بازارهای مهم بازار سنتی کرمانشاه است که روزانه تردد زیادی در آن انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سنوات قبل تغییراتی در این راسته بازار اتفاق افتاده و بسیاری از مغازه های آن از نظر مساحت به مغازه‌هایی کوچک تبدیل شده‌اند.

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: سال 1396 که شاهد وقوع یک حریق در بخشی از این راسته بازار بودیم، از مالکین مغازه‌های آنجا درخواست کردیم که برای بازسازی این بازار مطابق با الگو و معماری سنتی با ما همکاری داشته باشند که متاسفانه مخالفت کردند.

وی تصریح کرد: برای اینکه این راسته بازار مطابق با الگوی سنتی بازسازی شود، نیاز به این بود که در داخل برخی از مغازه‌ها پایه‌های سنتی 70 تا 80 سانتی متری نصب کنیم که مغازه داران راسته بازار به دلیل کوچکی مغازه‌هایشان اجازه انجام این کار را به ما ندادند.

برشاهی با تاکید براینکه میراث فرهنگی استان برای بازسازی این راسته بازار طبق معماری سنتی آمادگی کاملی دارد، عنوان کرد: این امر مستلزم آن است که مالکین مغازه‌های این راسته بازار نیز با ما مشارکت و همراهی لازم را داشته باشند.

وی در پایان یادآورشد: در راسته بازارهایی که تاکنون کار مرمت و بازسازی آنها را انجام داده‌ایم، مشارکت خوبی را از جانب مغازه داران این راسته بازارها دیده‌ایم و حتی کار بازسازی راسته بازارها باعث افزایش ارزش مغازه ها و پررونق شدن کسب و کار آنها شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازار سنتی كرمانشاه استانی فرهنگی و هنری راسته بازار مرمت و بازسازی میراث فرهنگی بازار سنتی حوری آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۶۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است

به گزارش خبرگزاری مهر، رحیم خاکی گفت: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسراهای ایرانی به ثبت جهانی رسید.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه‌ای است که به مرمت نیاز دارد، ادامه داد: باید هر چه سریع‌تر نسبت به این امر اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیزی هر ساله برای مرمت بخش‌هایی از این بنا در نظر گرفته می‌شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز بیان کرد: بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یک بار به صورت کامل مرمت بنا انجام شود.

وی گفت: کاروانسرای ینگی امام از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی در راستای حمایت از تولید ملی است.

کد خبر 6089688

دیگر خبرها

  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی
  • اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد