Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@08:47:37 GMT

شش دانگ حواست را خوب جمع کن

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۵۰۷۳

شش دانگ حواست را خوب جمع کن

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،تمرکز یعنی داشتن ذهنی آرام وآسوده اما اگر ذهن آرام نباشد پیوسته در نگرانی و تلاطم است و باعث اندوه فرد در زندگی می‌شود وفرد نمی تواند بسیاری ازتوانمندی‌های خود را در زندگی به نحو احسن به کار ببرد.

ذهن آشفته می‌تواند بر تندرستی هم تاثیر بگذارد از طرفی ممکن است در خانواده مشکل پیدا کنید ویا در برقراری ارتباط موثربا دیگران دچار ضعف شدید شوید، تمرکز یک وسیله و یک روش برای رسیدن به اهداف در زندگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که تمرکز یعنی دست کشیدن از تفکر است در حالی که تمرکز به معنای توقف اندیشیدن نیست بلکه به معنای متوقف کردن افکار نامربوط و غیر ضروری است مثل افکاری که حواس مارا پرت می‌کنند:افکاری مانندامشب شام چی بخوریم؟ وهمچنین افکار منفی و آزاردهنده مثل:من آدم لایقی نیستم!

چه عواملی موجب حواس پرتی می‌شود؟

ملکی، روانشناس خانواده در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،اظهار کرد:فشار روانی (استرس) بیش از حد یا مداوم، نداشتن خواب کافی و وضعیت ذهنی منفی (تفکر منفی) کارایی ذهن را کاهش می‌دهد و اگر از نظر احساسی به دیگران وابسته باشیم و به انجام اموری وادار شویم که ذهنمان به حد کافی پرورش نکند یا موجب حواس پرتی شود.

 چه راهکارهایی برای ایجاد تمرکز بالا  وجود دارد ؟

 این روانشناس می گوید:برای افزایش تمرکز دو مورد بسیار حایز اهمیت است، ابتدا باید عوامل مزاحم را برطرف کنیم این کار مستلزم برقراری نظم و زمان بندی است دوم آن که باید توجه خود رابه موضوع مورد نظر معطوف کنیم در واقع هنگامی که بر موضوعی متمرکز می‌شویم بخشی از مغز که اطلاعات را پرداازش می‌کند فعالتر می‌شود به نحوی که دقیقا روی نقطه مورد نظر شما متمرکز است نه محیط اطراف آن.

او افزود: افزون بر موارد گفته شده تعیین اهداف واضح یکی از روش‌های ارتقای نیروی ذهن است تعیین اهداف واضح بدین معناکه آن‌ها مشخص ویادداشت کنیم این امر موجب می‌گردد مغز برآن‌ها متمرکز شود.

تمرین تمرکز


ملکی عنوان کرد:اموراتی که برای افزایش تمرکز ذهن انجام می‌شودگاهی ممکن است باعنوان تمرین تمرکز ازآن یاد شود. در تمرین تمرکز هدف این است که آرامش را از درون خود ایجاد کنیم برای تحقق این امر باید محیطی که می‌خواهیم درآن تمرین تمرکز انجام دهیم منظم و تمیز باشد.


او ادامه داد:محیط مرتب در ایجاد ذهن منظم تاثیر مثبت دارد و بالعکس اگر محیط بهم ریخته باشد تاثیر منفی روی ذهن خواهد گذاشت. سکوت وآرامش محیط به ویژه برای کسانی که تازه شروع به تمرین تمرکز کرده اندبسیار حائز اهمیت و موثر می‌باشد.

شناخت  ابزار‌های کاهش تمرکز


این روانشناس حوزه خانواده اظهار کرد:گاهی اوقات برای افزایش تمرکز لازم است از تکنولوژی فاصله بگیریم. زندگی ماشینی امروزه نقش بسزایی در کاهش تمرکز و به هم ریختگی ذهن افراد دارد پس وقتی به تمرکز نیاز داریم لازم است تلفن همراه خاموش باشد از کامپیوتر وتلویزیون ونظیر این‌ها تا حد امکان فاصله بگیریم.


مصرف کدام خوراکی‌ها در مغز موجب جلوگیری از حواس پرتی می‌شوند؟


ملکی گفت:تغذیه مناسب در جلوگیری از حواس پرتی بسیار کمک می‌کند. به عنوان مثال:ماهی از اصلی‌ترین ماده غذایی است که برای افزایش عملکرد مغز بسیار مفید می‌باشد ماهی سرشار از روغن‌های ضروری از قبیل امگا ۳ است.


او ادامه داد:امگا ۳ از عملکرد مغز محافظت می‌کند و همچنین یک منبع عالی و سالم پروتئین به عنوان یک جزء در ساخت انتقال دهنده‌های عصبی یا نوروترانسمیتر‌ها (موادی که ضربان عصبی را در طول یک سیناپس انتقال می‌دهند)برای بهبود فعالیت ذهنی ضروری است و یکی دیگر از مواد غذایی که برای مغز انسان مفید است می توان به مغز‌ها و آجیل اشاره کرد.

آیا  تمرکز نداشتن می‌تواند نشانه‌ای از هوش بالا در انسان و یا هوش پایین باشد؟


 تمرکز نداشتن علل زیادی دارد. اما اینکه می‌تواند ناشی از یک اختلال روانی باشد بله می‌تواند باشد مثلا:عدم تمرکز می‌تواند یکی از علایم اختلال بیش فعالی باشد. یا عدم تمرکز نیز ناشی از هوشبر پایین باشد.

تحقیقات نشان داده است که یکی ازمهم‌ترین فوائد تمرکزذهن، افزایش یادگیری است بدون تمرکز فرد توانایی کنترل افکار را ندارند ونمی توانند براندیشه خودمسلط شوند.

ازآنجایی که تنها راه ایجاد وتقویت افکار مثبت در ذهن، تمرکز ذهن است لذا لازم است برای داشتن افکار مثبت و دوری از افکار منفی وآزاردهنده و تثبیت اطلاعات در حافظه تمرکز فکر را در خود تقویت کنیم.


درصورتی که  افکار منفی و آزاردهنده ادامه دار و  اختلال تمرکز در ما ایجاد شد  وقت آن رسیده که  به یک روانشناس مراجعه کنیم.

انتهای پیام/ف/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فشار روانی تمرکز حواس تمرکز داشتن برای افزایش تمرین تمرکز حواس پرتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۵۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد

«سیداحمد معتمدی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت اصلاحات، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سرکوب گسترده جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا توسط پلیس این کشور اظهار کرد: در طول تاریخ آمریکا چنین وسعتی از اعتراضات دانشگاهی را سراغ نداریم؛ اینکه این اعتراضات در سطح وسیعی آغاز شده، حرکت بسیار مثبتی برای حل‌شدن مسایل مربوط به غزه است.

وی ادامه داد: فجایع رخ‌داده در غزه توسط رژیم اسراییل به قدری آشکار است که موجب عکس‌العمل دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌های آمریکا شده است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دولت اول حسن روحانی افزود: با توجه به در پیش‌بودن انتخابات در آمریکا، افکار عمومی در این کشور نمی‌تواند نسبت به برخی مسایل از جمله جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد؛ امیدوارم این اعتراضات عاملی برای توقف جنایات و نسل‌کُشی در غزه باشد.

معتمدی اظهار کرد: متاسفانه شاهد نسل‌کُشی در غزه هستیم و کمتر اتفاق افتاده که به خاطر شهادت تعداد زیادی از زنان و کودکان در یک مقطع چند ماهه، دنیا و نظام بین‌الملل فقط نظاره‌گر باشد؛ اگر حتی یکی از کشورها شروع‌کننده جنگ باشد، پاسخ آن، راه‌انداختن قتل عام نیست.

وی با تعجب‌انگیز خواندن حمایت آمریکا و کشورهای غربی از نسل‌کُشی در غزه توسط رژیم اسراییل گفت: آمریکا به راحتی می‌تواند رژیم اسراییل را در نسل‌کُشی متوقف کند؛ در این میان دموکرات‌ها که همیشه مدعی بحث‌های حقوق بشری هستند، در ماجرای جنگ غزه، هیچ واکنشی نداشته‌اند که مایه تاسف است.

کد خبر 6092371 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • نتانیاهو برای قدرت ساکنان سرزمین‌های اشغالی را هم قربانی می‌کند
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • شش دانگ حواس حردانی به استقلالی سابق!
  • روابط عمومی در اقناع افکار عمومی نقش کلیدی دارد
  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد
  • اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید
  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد