Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترامپ یکی از منتقدان جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» محسوب می‌شود و شماری از حامیان وی اخیراً با شعار «جان سیاه‌پوستان برای هیچ‌کس مهم نیست» به خیابان آمدند و صحنه قتل جورج فلوید را به تمسخر گرفتند.

سرویس جهان مشرق - قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، به دست یک افسر سفیدپوست پلیس، نمک به زخم‌های کهنه‌ای در جامعه آمریکا زد؛ اما این زخم‌ها چیزی فراتر از خشونت پلیس یا حتی نژادپرستی یک یا چند افسر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم‌تر کسی تردید دارد که نژادپرستی در آمریکا نظام‌مند است، اما بروز ابعاد این نژادپرستیِ نهادینه‌شده همزمان با اعتراضات ضدنژادپرستی چندان قابل‌پیش‌بینی نبود. با این وجود، این دقیقاً همان اتفاقی است که روز دوشنبه، ۱۹ خرداد ۹۹، در شهر «فرانکلین» در جنوب ایالت نیوجرسی رخ داد. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی تحت عنوان «ضدمعترضان خشمگین سفیدپوست در نیوجرسی قتل جورج فلوید را به تمسخر گرفتند [۱] » در همین‌باره توضیح داده است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4 توضیحات و فیلم کامل لحظات آخر زندگی «جورج فلوید» (حاوی تصاویر دلخراش) [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اینک آخرالزمان؛ آمریکا در آتش خشم معترضان به نژادپرستی می‌سوزد

›› ۵۰ ایالت و ۵۸۰ شهر درگیر آشوب/ آخرین جزئیات از اعتراضات سراسری در آمریکا

 

یک مغازه نقد کردن چک در شهر مینیاپولیس در جریان اعتراضات در آتش می‌سوزد (+)

روزشمار قتل جورج فلوید و اعتراضات پس از آن را از لینک‌های زیر بخوانید:

رئیس‌جمهور آمریکا چگونه آتش خشم معترضان را شعله‌ورتر کرد

تهدیدهای ترامپ و کشیده شدن دامنه اعتراضات تا مقابل درهای کاخ سفید

 

«جان همه مهم است»؛ اهانت حامیان ترامپ به جورج فلوید

گزارش نیویورک‌تایمز این‌گونه آغاز می‌شود:

اعتراضات در شهر فرانکلین ایالت نیوجرسی شبیه به دیگر اعتراضاتی بود که در سراسر آمریکا از زمان کشته شدن جورج فلوید [۲] هنگام بازداشت توسط پلیس به وقوع پیوسته‌اند: حدود ۷۰ نفر برای اعتراض به وحشیگری پلیس و نژادپرستی سیستماتیک جمع شده بودند. اما روز دوشنبه، این جمعیتِ متشکل از نژادهای مختلف هنگام راهپیمایی با پلاکاردها و شعارهایی در حمایت از جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است [۳] » با چندین مرد سفیدپوست مواجه شدند که تجمع مستقل را تشکیل داده بودند. این افراد کنار یک وانت با پرچم آمریکا، یک بنر در حمایت از ترامپ و پلاکاردی جمع شده بودند که روی آن نوشته بود: «جان همه مهم است».

حمایت این افراد از ترامپ جای تعجب ندارد. شخص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، یکی از منتقدین شعار «جان سیاه‌پوستان مهم است» و حامیان شعار «جان همه مهم است» محسوب می‌شود [۴] و پیش‌تر جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» را «ذاتاً نژادپرستانه» توصیف کرده است [۵] . شعار «جان همه مهم است [۶] » معمولاً در مقابل شعار «جان سیاه‌پوستان مهم است» و برای تخریب جنبشی سر داده می‌شود که به دنبال دفاع از حقوق سیاه‌پوستان و مقابله با خشونت پلیس علیه آن‌هاست. اما مسئله فقط استفاده از این شعار نبود، بلکه این افراد که ظاهراً از دسته نژادپرستان حامی ترامپ بودند، حتی ماجرای قتل جورج فلوید را هم به تمسخر گرفتند. یکی از «ضدمعترض» ها در حالی که به قصد بازسازی و تمسخر صحنه قتل فلوید [۷] به حالت نمادین زانویش را روی گردن یکی از همراهانش گذاشته بود، همزمان با عبور معترضان به خشونت پلیس، خطاب به آن‌ها فریاد می‌زد.

 

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4 یکی از حامیان ترامپ روی گردن یکی دیگر زانو زده تا قتل جورج فلوید را به تمسخر بگیرد [دانلود]

 

ضدمعترضان چه کسانی بودند؟

نیویورک‌تایمز در توصیف واکنش مقامات محلی به ضداعتراضات روز دوشنبه می‌نویسد:

شهردار فرانکلین و رئیس پلیس این شهر به سرعت در این‌باره بیانیه‌ای صادر کردند و ضمن «تهوع‌آور» توصیف نمودن اقدام ضدمعترضان، گفتند تماشای تصاویر منتشرشده از این ضداعتراضات آن‌ها را «منزجر و ناراحت» کرده است. در عین حال، روز سه‌شنبه، سازمان ندامتگاه‌های ایالت نیوجرسی اعلام کرد یکی از کارکنانش را به خاطر حضور در ضداعتراضات با هدف تمسخر و رنجاندن معترضان، تعلیق کرده است [۸] .

از بیانیه این سازمان این‌گونه برمی‌آید که کارمند مذکور همان ضدمعترضی است که در ویدیوی منتشرشده (ویدیوی بالا) در حال فیلم‌برداری از معترضان دیده می‌شود. در این بیانیه آمده است: «به ما اطلاع داده‌اند که یکی از افسران‌مان که کارمند زندان ایالتی «بِی‌ساید» است، در تهیه ویدیوی نفرت‌بار و مأیوس‌کننده‌ای شرکت داشته است که قتل جورج فلوید را به تمسخر گرفته است.» اگرچه سازمان مذکور هویت کارمندش را افشا نکرده، اما مقامات این سازمان می‌گویند وی یکی از افسران ارشد زندانبانی بوده است.

«فیلیپ دی. مورفی» فرماندار ایالت نیوجرسی نیز اقدامات ضدمعترضان را «منزجرکننده» توصیف کرد و در اظهارنظری که البته اذعان به سیستماتیک بودن نژادپرستی دست‌کم در این ایالت هم بود، گفت: «اجازه نخواهیم داد اقدامات تعدادی اندک، موجب خدشه‌دار شدن پیشرفت ما به سوی از بین بردن نژادپرستی سیستماتیک شود.» این در حالی است که اواخر روز سه‌شنبه، تنها چند ساعت پس از بیانیه سازمان ندامتگاه‌های نیوجرسی، کمپانی پستی «فِداِکس» آمریکا نیز ضمن اذعان به حضور یکی از کارمندانش در ضداعتراضات روز دوشنبه، خبر از اخراج وی داد. این کمپانی در بیانیه‌ای در این‌باره نوشت: «ما رفتارهای نفرت‌انگیز و توهین‌آمیزی مانند آن‌چه در این ویدیو به تصویر کشیده شده را تحمیل نمی‌کنیم.»

تجمع شماری از معترضان در نیویورک مقابل برج ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا خودش یکی از منتقدان جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» محسوب می‌شود (+)

حامیان ترامپ می‌گفتند: «جان سیاه‌پوستان برای هیچ‌کس مهم نیست»

«داریان فِنال» زن ۲۱ ساله‌ای که راهپیمایی روز دوشنبه در دفاع از جورج فلوید را سازماندهی کرده بود، می‌گوید معترضان حدود ساعت ۳ بعدازظهر، پس از راهپیمایی تا مقر اصلی پلیس شهر فرانکلین، در حال بازگشت به محل پارک خودروهایشان در مرکز اجتماعات شهر بودند که با ضدمعترضان مواجه شدند. فنال می‌گوید: «فوراً به گریه افتادم. به فکر بچه‌هایی بودم که پشت سرم داشتند راهپیمایی می‌کردند. این [صحنه نژادپرستانه] چیزی نیست که به سادگی از ذهن پاک شود.»

این فعال اجتماعی می‌گوید ضدمعترضان که در کنار خیابان تجمع کرده بودند، علاوه بر تمسخر صحنه قتل جورج فلوید، فریاد می‌زدند «اگر جورج فلوید تسلیم شده بود، الآن زنده بود»، «بروید چک‌هایتان را نقد کنید» (یعنی شما مزدور هستید) و «جان سیاه‌پوستان برای هیچ‌کس مهم نیست.» با این وجود، خانم فنال که مادرش سفیدپوست است و پدرش (که فوت کرده) سیاه‌پوست بود، می‌گوید مواجهه با نفرت‌پراکنی ضدمعترضان موجب تضعیف روحیه او یا دیگر معترضان در تداوم اعتراض به بی‌عدالتی نشده است. وی می‌گوید: «تعداد افرادی که اکنون، حتی بیش از پیش، تشویق شده‌اند تا در کنار ما و برای کمک به مردم سیاه‌پوست در مواجهه‌شان با نژادپرستی سیستماتیک راهپیمایی کنند، بیش‌تر هم شده است.»

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4 شعارهای «جان همه مهم است» و «جان پلیس مهم است» توسط حامیان ترامپ؛ این ویدیو ظاهراً همان فیلم ضبط‌شده توسط افسر سازمان ندامتگاه‌های نیوجرسی است [دانلود]

[۱] Angry White Counterprotesters in N.J. Mock George Floyd’s Killing Link

[۲] Sharpton Delivers Eulogy Link

[۳] جان سیاه‌پوستان مهم است لینک

[۴] Three words that Republicans wrestle with: ‘Black Lives Matter’ Link

[۵] Trump expects more violence, friction between police, blacks Link

[۶] All Lives Matter Link

[۷] ۸ Minutes and ۴۶ Seconds: How George Floyd Was Killed in Police Custody Link

[۸] We have been made aware that one of our officers participate in the filming of a hateful and disappointing video… Link

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم جورج فلوید جرج فلوید اعتراضات مردمی اعتراضات آمریکا دونالد ترامپ نیوجرسی نژادپرستی نژادپرست خشونت خشونت در آمریکا خشونت پلیس ترامپ جان سیاه پوستان مهم است جان سیاه پوستان مهم جان همه مهم ایالت نیوجرسی حامیان ترامپ روز دوشنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۵۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش اعتراضات حامیان فلسطین در اروپا

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، از لندن تا ژنو، تظاهرات کنندگان در دانشگاه‌ها و پایتخت‌های کشورهای اروپایی در اعتراض به ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه تجمع کرده و خواستار آتش بس شدند. اعتراضاتی شبیه به آنچه در دانشگاه‌های آمریکا در حال برگزاری است و از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شده است.

بسیاری از شهرهای اروپا شاهد اعتراضات حامیان فلسطین هستند که پایان حملات به غزه که کنون هزاران شهید برجای گذاشته است را طلب می‌کنند.

USA Today در این باره گزارش داد که علی‌رغم اهداف مشترک اعتراضات در اروپا و دانشگاه‌های آمریکا، ظاهر و نحوه برگزاری این تظاهرات‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان ای سی ال ای دی، که فعالیت‌های سیاسی در سراسر جهان را رصد می‌کند، از هفتم اکتبر تا نیمه آوریل کشورهای اروپایی شاهد برگزاری بیش از سه هزار و 100 تظاهرات در ارتباط با جنگ غزه بودند. در آمریکا نیز تعداد تظاهرات‌ها و تجمع‌ها در این باره به دو هزار و 700 مورد رسیده است.

دانشجویان از جمله کسانی هستند که با شرکت در اعتراضات حمایت از فلسطین خواستار آتش بس و ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین هستند که با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها از دولت‌های اروپایی می‌خواهند که هرگونه کمک تسلیحاتی به اسرائیل و همکاری به این رژیم را پایان دهند.

فرانسه
شماری از دانشجویان فرانسوی از روز پنج‌شنبه با حضور در ساختمان دانشگاه با برافراشتن پرچم فلسطین از پنجره‌های دانشگاه و بالای ورودی ساختمان و در حالی که برخی از آنها در اعلام همبستگی با غزه چفیه فلسطینی به گردن انداخته بودند، شعارهایی را در حمایت از فلسطین سردادند.


این دانشجویان نیز مانند دانشجویان آمریکایی از مدیریت دانشگاه خواستند تا اقدامات اسرائیل را محکوم کنند.

ریما حسن، فعال فرانسوی فلسطینی که برای انتخابات اروپا نامزد شده است، با حضور در میان دانشجویان به خبرنگاران گفت که این دانشجویان حامل شرافت فرانسوی هستند.

این در حالی است که مدیریت دانشگاه "ساینس‌پو" ضمن محکوم کردن این جنبش دانشجویی تصمیم گرفته است تعدادی از ساختمان‌ها در حریم دانشگاه را ببندد.

این دانشگاه دیروز جمعه نشستی با نمایندگان دانشجویان برگزار کرد و در این نشست به دلیل اجازه ورود به نیروهای پلیس برای ورود به دانشگاه مورد انتقاد قرار گرفت.

کمیته فلسطین در دانشگاه از مدیریت خواست که اقدامات اسرائیل را به صورت آشکار و روشن مورد انتقاد قرار داده و هرگونه همکاری با همه موسساتی را که در سرکوب سازماندهی شده مردم فلسطین مشارکت دارند، پایان دهد.

دانشجویان "ساینس پو" نیز مانند دانشجویان آمریکا به تشدید یهودستیزی در حریم دانشگاه متهم شده‌اند.

آلمان
در برلین نیز نیروهای پلیس چادرهای اعتصاب‌کنندگان حامی فلسطین در خارج از پارلمان را که خواستار توقف صادرات اسلحه به اسرائیل و پایان جرم‌انگاری جنبش اعلام همبستگی با فلسطین بودند، جمع کرد.

پلیس ضمن جمع کردن چادرها با استفاده از زور، تظاهرات کنندگان را متفرق کرده و اطراف منطقه را برای ممانعت از حضور دیگر معترضان بست.



فعالان آلمانی از هشتم آوریل جاری هم‌زمان با آغاز رسیدگی دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان به دلیل کمک‌های نظامی برلین به اسرائیل با برپایی چادرهایی اعتصاب کردند.

ده‌ها معترض با نشستن بر روی زمین شعارها و سرودهایی در حمایت از فلسطین سر می‌دادند. این در حالی بود که پلیس با استفاده از بلندگو از آنها می‌خواست که آن منطقه را ترک کنند.

پلیس آلمان همچنین مانع برگزاری کنفرانس فلسطین شد.

لندن
تظاهرات در انگلستان به صورت منظم هر شنبه در لندن و دیگر شهرها برگزار می‌شود.

مات پیچ، مدیر مرکز سیاست انگلستان در دانشگاه هال در گفت‌وگو با روزنامه USA Today در این باره گفت: تظاهرات‌های حمایت از فلسطین به یک رویداد هفتگی تبدیل شده است که با حضور ده‌ها هزار نفر برگزار می‌شود.



همچنین نانسی پلوسی، رئیس سابق شورای نمایندگان آمریکا روز پنج شنبه هنگام حضور در دانشگاه آکسفورد برای سخنرانی با اعتراض روبه‌رو شد و همین که خواست سخنرانی خود را آغاز کند دو دانشجو که پیراهنی بر تن داشتند که بر روی آن نوشته شده بود «خواسته های جوانان» با در دست داشتن پرچم فلسطین وارد شده و در طول 20 دقیقه از سخنرانی پلوسی با سکوت ایستاده بودند تا این که نیروهای پلیس آنها را خارج کردند.

بسیاری از سازمان‌های غیردولتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانس پرس نسبت به سرکوب صداهای حامی فلسطین در اروپا با تحت پیگرد قرار گرفتن اندیشمندان و فعالان و ممانعت از برگزاری فعالیت‌ها ابراز نگرانی کردند.

جولیا هال، پژوهشگر در سازمان عفو بین‌الملل در این باره تصریح کرد که قوانین در خصوص مبارزه با تروریسم برای مقابله با حامیان فلسطین مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: اروپا شاهد سیلی از ممنوعیت‌ها و حمله به تظاهرات کنندگان و دانشگاهیان و هر فردی است که با حقوق بشر فلسطینیان اعلام همبستگی کرده و یا رژیم اسرائیل را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

جولیا هال معتقد است که ساکت کردن صدای حامیان فلسطین به بهانه مقابله با یهودستیزی، امروز معنای خود را از دست داده است زیرا بسیاری از منتقدان اسرائیل خود یهودی هستند.

چنانکه در ماه اکتبر ایریش هیویتس، متخصص روانشناسی در برلین به این دلیل بازداشت شد که بر روی یک پلاکار نوشته بود به عنوان یک یهودی از شما می‌خواهم که نسل‌کشی در غزه را متوقف کنید.

همچنین جمعیت یهودی "یودیشی شتیمی" که همکاری آلمان با نظام آپارتاید در اسرائیل را محکوم کرده بود اعلام کرد که همه حساب‌های این جمعیت بلوکه شده است.
 

دیگر خبرها

  • تظاهرات حامیان فلسطین مقابل محل ضیافت شام بایدن
  • دولت انگلیس بخشی از محور نسل‌کشی در غزه است
  • پرچم یا حسین در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + فیلم
  • تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + تصاویر
  • مرگ یک سیاهپوست دیگر در حین بازداشت توسط پلیس آمریکا
  • تعلیق دانشجویان جورج واشنگتن به دلیل اصرار به حضور در اعتراضات
  •  مرگ یک سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس اوهایو
  • گسترش اعتراضات حامیان فلسطین در اروپا
  • فیلم/ حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
  • حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی