Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی باقری مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری هوداد گفت: زنجیره تجارت الکترونیک از دو بخش کسب وکارهای الکترونیک و مصرف‌کنندگان حقیقی و حقوقی تشکیل شده است و یکی از مسائل حائز اهمیت برای کسب وکارهای الکترونیک "احراز هویت" مشتریان است.

به گزارش ایران اکونومیست-مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری هوداد، توضیحاتی درخصوص اهمیت (KYC) یا احراز هویت در خریدهای آنلاین داد و گفت: احراز هویت به تعیین صحت و درستی یک ویژگی یا داده گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرآیند احراز هویت (KYC) یا Know Your Customer یک دلیل مهم دارد که آن امنیت تمام کاربران اینترنتی در خریدهای آنلاین است. در این بین شرکت‌های پرداختی نیز به عنوان کسب‌ وکارهای آنلاینی که با مشتریان حقیقی و حقوقی سروکار دارند به منظور تامین امنیت مشتریان و همچنین ارائه خدمات مطلوب‌تر از روش‎های بیومتریک مانند اثر انگشت و Detection Face استفاده می‌نمایند و از فناوری‌های نوینی مانند بلاکچین و هوش مصنوعی به عنوان ابزارهای احراز و نگهداشت اطلاعات هویتی بهره می‌جویند تا در مرحله اول، امنیت کاربران را در فضای مجازی تضمین کنند و در ادامه نیز بتوانند خدمات مطلوب‌تری به مشتریان ارائه کنند.
وی درخصوص روند تکامل احراز هویت از گذشته تاکنون افزود: در گذشته از روش‌های سنتی در احراز هویت مشتریان استفاده می‌شد که از آن جمله می‌توان به اثر انگشت و امضاء یا دانش خصوصی نسبت به سلایق مشتری اشاره کرد ولی رفته‌ رفته و با تغییر روش‌های خرید و پرداخت‌های آنلاین روش‌های جدید دیگری جایگزین روش‌های سنتی در احراز هویت مشتریان شد که یکی از آنها روش بیومتریک در احراز هویت است.
مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری هوداد، در ادامه درباره روش‌های احراز هویت در ایران افزود: روش‌های احراز هویت در ایران دربرگیرنده «احراز هویت شخصی حقیقی» با استفاده از سیستم ثبت احوال، «احراز هویت شخصی حقوقی» با استفاده از سیستم ثبت در شرکت‌ها، «تطابق شماره موبایل با شماره ملی» با استفاده از سامانه شاهکار، «احراز رتبه‌بندی مشتریان» از طریق شرکت‌های اعتبارسنجی و «اطلاعات حساب بانکی» و «سوء پیشینه» است، که با گذشت زمان سامانه‌های جامعی در بخش خصوصی و بخش دولتی برای ارائه کلی این خدمات به صاحبان کسب و کارهای آنلاین بوجود آمد که از جمله آن می‌توان به سامانه امتاء اشاره کرد.
باقری در پایان تصریح کرد: OTP، یا همان رمز یکبار مصرف یکی از روش‌هایی است که شرکت‌های PSP برای احراز هویت کاربران خود از آن استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که رمز یکبارمصرف به شماره تلفن همراهی که فرد از طریق آن برای ورود به اپلیکیشن اقدام به ثبت‌نام کرده است ارسال می‌شود. هدف از ارسال این کد، اطمینان از صحت شماره موبایل اعلام شده، توسط کاربر است. این روش مانند هر روش دیگری می‌تواند دارای معایبی باشد اما با ارسال رمز یکبار مصرف می‌توان تا حد زیادی اطمینان حاصل کرد که شماره موبایلی که فرد با استفاده از آن اقدام به نصب اپلیکیشن کرده، متعلق به خود کاربر است.
گفتنی است؛ استفاده از سرویس‌های احراز هویت با هدف افزایش امنیت در استفاده از اپلیکیشن‌های حوزه مالی در چند سال گذشته تدوین و ابلاغ شده است و لزوم استفاده از آنها باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای کاربران گشته اما اگر زیان ناشی از سوءاستفاده‌های مالی را در برابر این محدودیت درنظر بگیریم باید گفت استفاده از آن تا حد زیادی مانع از ضرر و زیان به کاربران خواهد شد؛ البته این موضوع به معنی عدم امکان بهبود روش فعلی نیست و قطعاً هر فناوری و فرآیند جدیدی با ارائه ایده‌های نو، بهبود پیدا خواهد کرد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: احراز هویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۵۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد

امروز با حضور وزیر اقتصاد از برات الکترونیکی زنجیره تامین رونمایی شد که این برات قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تامین مالی بنگاهها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاه‌ها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی را دارد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز با حضور سیداحسان خاندوزی ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی، آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین (سپامی) برگزار شد.

سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیکی بر اساس بند (ج) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور و سایر قوانین و مقررات موضوعه ایجاد شد.

ضرورت تامین مالی بنگاههای فعال شبکه زنجیره تامین مالی، رفع موانع موجود در مدیریت جریان نقدینگی و سرمایه در گردش در زنجیره تامین مالی و لزوم نوآوری و تعریف ابزارهای جدید و مطمئن برای بهره گیری در زنجیره تامین مالی از کارکردهای کلیدی برات الکترونیکی است.

توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ خزانه داری کل کشور و طراحی و پیاده سازی برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین مالی پیاده سازی از کارکردهای این ابزار است.

از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه می توان به طراحی تمام فرآیندهای برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین از مرحله صدور، قبول ظهرنویسی، انتقال، تسویه کامل، تدریجی و تنزیل اشاره کرد.

برات الکترونیکی از قابلیتهایی همچون زنجیره تامین با قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تامین مالی بنگاهها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاهها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی برخوردار است.

برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین به صورت کاملا الکترونیکی و برخط و با امضای دیجیتال تمام ذی نفعان صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه کانال های ارتباط با مشتریان بیمه تعاون
  • مرکز عمده فروشی جوراب در بازار تهران کجاست؟
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • ایده برای طراحی سایت شرکتی
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)