Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر در استان کرمانشاه بیابان نداریم، گفت: اگر مردم توجه نکنند و این پوشش و روند تخریب منابع طبیعی و جنگل‌های زاگرس همچنان ادامه داشته باشد، مطمئنا با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

ان‌شاءالله کولانی امروز گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، به وجود 2 میلیون و 700 هزار هکتار اراضی کشاورزی و منابع ملی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: یک‌میلیون و 700 هزار هکتار از این میزان جنگل و مرتع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پراکنش جنگل‌های استان را در سطح یک‌میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: 527 هزار هکتار جنگل و یک‌میلیون و 200 هزار هکتار مرتع در استان وجود دارد.

تولید اکسیژن، رسوب گرد و غبار، تامین آب در منطقه زاگرس، تامین علوفه دامی، جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از رواناب‌ها، حفظ محیط زیست، حفظ منابع طبیعی و حفظ منابع موجود از جمله برنامه‌های مهم اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه است که مدیر کل این اداره به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به فعالیت 17 پاسگاه حفاظتی در استان، اظهار داشت: در شرایطی که بیش از 20 درصد مساحت کشور را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد آتش سوزی‌های گسترده در رویشگاه‌های زاگرس رخ  می‌دهد، منطقه را به سمت بیابانی شدن پیش می‌برد؛ افزایش میزان بهره‌برداری، پدیده تغییرات آب و هوایی که خود ناشی از فعالیت‌های انسانی است و... از عوامل تشدید کننده بیابان زدایی است.

کولانی تصریح کرد: با وجود اینکه کشور ایران از سال 75 به کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی پیوست ولی چنانچه تغییر کاربری اراضی، تخریب سرزمین، از بین بردن پوشش گیاهی جنگل و شدت‌های که بشر بر پیکره منابع طبیعی وارد می‌کند تشدید یابد مطمئنا به سمت بیابان‌زایی پیش می‌رویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان کرمانشاه بیابان نداریم، گفت:  تداوم این موضوع مشارکت مردم و همکاری دستگاه‌های مربوط با موضوع را می‌طلبد، اگر مردم هم توجه نکنند و این پوشش و روند تخریب همچنان ادامه دهند با مشکلاتی مواجه می‌شویم که البته آتش‌سوزی‌ها هم در از بین بردن پوشش گیاهی جنگل‌ها که از آب و خاک حفاظت می‌کنند بی‌نصیب نیستند.

کولانی گفت: با اجرای طرح های مشارکتی نهال‌کاری، احیای طرح‌های مرتع‌داری، مشارکت در امر جنگل‌کاری و مشارکت حفاظتی و واگذاری این عرصه‌ها به خود بهره‌برداران در جهات احیای توسعه و حتی اقتصادی کردن آن برای بهره‌برداری می‌توان بخش از خسارت‌های ناشی از تخریب را جبران کرد، ولی کافی نیست همکاری مردم و مشارکت آن‌ها را برای حداقل‌ترین خسارت‌ها را به جنگل‌ها و مراتع استان را می‌طلبد، انتظار همکاری بیش از پیش در همین فصل حریق را داریم تا ضرباتی بیش از این به پیکره منابع طبیعی استان و زاگرس وارد نشود.

وی به فعالیت 45 هزار همیار طبیعت در استان اشاره و بیان کرد: سال گذشته 3 هزار و 400 هکتار احیای جنگل‌های زاگرس را با کاشت گونه‌ها نهال و بذر بلوط انجام دادیم که با مشارکت مردم از لحاظ صرفه اقتصادی محافظت از نهال‌ها به آن‌ها سپرده شده است.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه جنگل های زاگرس جنگل منابع طبیعی کرمانشاه منابع طبیعی فرسایش خاک مرتع مدیر کل منابع طبیعی استان کولانی بیابان زدایی فارس جنگل های زاگرس جنگل استان کرمانشاه منابع طبیعی هزار هکتار جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۹۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم

محمد نیکخواه گفت: طی گشت زنی مستمر نیرو‌های پاسگاه ویژه منابع طبیعی شهرستان بم و اقدام به موقع از تخریب اراضی ملی و برداشت غیر مجاز شن و ماسه در منطقه روداب غربی شهرستان جلوگیری شد. 

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بم بیان کرد:  پیشگیری از وقوع جرم اولویت نخست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی گفت: نیرو‌های این یگان به گشت زنی‌های مستمر و شبانه روزی خود در اراضی ملی و همکاری مردم طبیعت دوست از هرگونه تخریب و تصرف منابع طبیعی جلوگیری خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • یک حلقه چاه آب غیر مجاز در تنگستان پلمب شد
  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی