Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهيه كننده برنامه «جی اپی اس» می گوید برنامه «جی پي اس» شبکه سحر می تواند محوری قدرتمند از تعامل فرهنگی ایران با کشورهای حوزه بالکان ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، اساتيد رشته جامعه شناسي در جهان معتقدند كه دروازه طلايي پيوند ملت ها با يكديگر مقوله فرهنگ است. در واقع شكل گيري هيچ رابطه سياسي و اقتصادي ميان دولت هاي جهان بدون شناخت فرهنگي ملت هاي شان از يكديگر ممكن نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در دهه 90 ميلادي، جمهوري فدرال سوسياليستي يوگوسلاوي سابق نيز به مانند بسياري از كشورهاي شرق اروپا تجزيه شد. شش كشور صربستان، كرواسي، بوسني و هرزگوين، مونته نگرو، مقدونيه و كوزوو امروزه  به كشورهاي حوزه بالكان مشهور هستند. روابط نوين ايران با كشورهاي حوزه بالكان پس از پيروزي انقلاب اسلامي به همان روزهاي آغازين حمله صرب ها به بوسني و هرزگوين باز مي گردد. حملاتی كه منجر به نسل كشي مسلمانان بوسني شد و ايران علاوه بر محكوميت شديد آن جنايات زودتر از بسياري كشورهاي مدعي رعايت حقوق بشر غربي، با اعزام نيروهاي امدادي هلال احمر به كمك مردم مصيبت ديده این کشور شتافت. 


در سالهاي اخير اما، توسعه روابط فرهنگي ايران با صربستان و بوسني به شدت افزايش يافته و از سطح قابل توجهي برخوردار گشته است. در همين راستا كانال بالكان شبكه جهاني الكوثر با ساخت و پخش برنامه «جي پي اس» سعي كرده تا در كنار اقدامات دولت هاي تهران و سارايوو براي بهبود هرچه بيشتر روابط فرهنگي، ارتباط فوق العاده عيني از اشتراكات فرهنگي ملت های ایران و بالکان به نمايش گذارد. 


سعيد ديانتي تهيه كننده برنامه «جی اپی اس» در این خصوص می گوید: تمام هدف ما از تولید و پخش این برنامه ایجاد یک محور قدرتمند از تعاملات فرهنگی با کشورهای حوزه بالکان به ویژه بوسنی و صربستان بوده است. 
آنچه در ادامه می خوانید؛ مشروح گفت و گوی ما با اوست:


اساسا چه لزومی به ساخت و پخش برنامه ای با نام «جی پی اس» احساس کرده اید و چرا حوزه بالکان؟
برای مقدمه باید عرض کنم در سال 1395 و با حضور شهرداران تهران و سارایوو مراسم خواهرخواندگی پایتخت های ایران و بوسنی و هرزگوین برگزار شد. سال 97 هم در مراسم کتاب تهران که صربستان مهمان ویژه بود، تهران و بلگراد خواهرخوانده شدند. و در همان سال برای اولین بار کتاب «مربای شیرین» نویسنده شهیر کشورمان هوشنگ مرادی کرمانی به زبان صربستانی ترجمه شد.


ضمن آنکه در سال های اخیر علاوه بر افزایش سطح روابط سیاسی ایران با کشورهای بالکان، ما شاهد یک حجم گسترده مسافرت های توریستی مردم سه کشور نیز هستیم. در واقع اصلی ترین هدف ما نشان دادن جاذبه های توریستی شهر تهران به مخاطبان برنامه «جی پی اس» در بوسنی و صربستان بوده است که قصد انجام سفرهای توریستی به ایران را دارند. 


بنابراین با درنظر گرفتن آنچه گفته شد،  در حوزه برنامه سازی هم می طلبید که کانال بالکان شبکه جهانی سحر و معاونت برون مرزی صداوسیما نیز در توسعه هرچه بیشتر روابط فرهنگی با این کشورها گام بردارند. در همین راستا در مجموع به ساخت برنامه «جی پی اس» رسیدیم که از چهارم آذرماه امسال روزهای چهارشنبه ساعت 30/20 دقیقه به وقت تهران به روی آنتن می رود. تا کنون 5 قسمت آن پخش شده و تا پایان سال جاری نیز قرار بر پخش 11 قسمت دیگر است.


محتوای برنامه «جی پی اس» به چه شکلی است؟
جی پی اس به مدت 25 دقیقه و به صورت زنده به روی آنتن می رود. پس از پخش تیتراژ ابتدایی، مجری برنامه آدوین یاشاروویچ  به احوالپرسی گرم با مخاطبان پرداخته و از سوژه هفته که مثلا برج میلاد تهران و برج های مشابه در سارایوو و بلگراد است، خبر می دهد. 


سه پلی بک 3 تا 5 دقیقه ای پخش و سپس نظرخواهی از ببینندگان به وسیله واتساپ و اینستاگرام صورت می گیرد. یاشاروویچ نیز همزمان نوشته های مخاطبان را در باره پلی بک ها اعلام می کند.


پلی بک ها در چه زمینه هایی تولید می شوند؟
پرسش خوبی است. ما در طول هفته سه گزارشگر داریم، یکی در تهران و دو تای دیگر ساکن سارایوو و بلگراد هستند. همانطور که قبلا عرض کردم محور گزارش ها اماکن توریستی در پایتخت های هر سه کشور است. وقتی قرار می شود که از جاذبه های توریستی برج میلاد در تهران یک گزارش 3 دقیقه ای تهیه کنیم، دو گزارشگر ساکن بوسنی و صربستان هم از جاذبه های توریستی برج های مشابه در پایتخت های کشورشان گزارشی با همین مضمون تهیه کرده و برای مان ارسال می کنند.


مقایسه هر سه پلی بک دریافت شده در برنامه «جی پی اس» برای مخاطبان مان به شدت هیجان انگیز است. همینطور قهوه خانه های سنتی در تهران، سارایوو و بلگراد و یا پارک فلزی نهج الباغه، آتشگاه کردان در کرج  و مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد که در دستورکارمان برای تهیه گزارش قرار گرفته، محورهای اصلی پلی بک ها را برای شهر تهران تشکیل می دهند که قطعا تهیه گزارش از مشابه چنین اماکن گردشگری داخلی، در پایتخت کشورهای یاد شده نیز به همین نحوه ادامه می یابد.


بازخورد نظرات مخاطبان در طول پخش چند برنامه قبلی به چه نحوی بوده است؟
تا اینجای کار تقریبا عالی بوده. مخاطبان مشارکت فعالی در اینستاگرام دارند و در مورد هر سه پلی بک نظرات خود را اعلام می کنند. ما حتی از لایک های داده شده نیزغافل نیستیم و یاشاروویچ اسامی آنها را و این که اهل بوسنی هستند یا صربستان اعلام می کند.


عوامل برنامه چه کسانی هستند؟
 در حال حاضر علاوه بر تهیه کنندگی وظیفه گزارشگری و نویسندگی را هم برعهده دارم و آدوین یاشارویچ هم مجری است. دو نفر گزارشگر بوسنیایی و صربستانی هم ما را در پیشبرد برنامه کمک می کنند.

 

  
 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: بالكان جی پي اس ایران جی پی اس پلی بک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۱۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیرحسین میرآبادی، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: حوزه سلامت متشکل از صنایع تجهیرات پزشکی و دارو یکی از موضوعات جذاب همکاری های بین المللی است و همواره در تعاملات بین المللی شاهد طرح همکاری از سوی کشورها در مذاکرات هستیم.

میرآبادی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که در شعار سال بارها و به صورت شفاف مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته مسئله رشد تولید و در سال جدید جهش تولید است. اما تولید نیازمند بازار است و زمانی رشد و جهش اتفاق می افتد که بازارهای بزرگتری داشته باشیم. 

وی افزود: تولیدکنندگان همیشه به دنبال بازارهایی هستند که بتوانند ظرفیت های تولیدی خود را افزایش دهند و یکی از مهمترین آن بازارهای بین المللی است.

میرآبادی درباره بازارهای بین‌المللی، توضیح داد: این بازارها از این جهت مهم هستند که حضور یک کالا در بازارهای بین المللی شرایطی هچون استاندارهای خاص، کیفیت ویژه، خدمات پس از فروش و ضمانت لازم داشته و حتی در بعد طراحی صنعتی و زیبایی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین سبد محصولاتی که به عنوان توانمندی عرضه می شود سبد بزرگتری خواهد بود و شانس موفقیت در شکل گیری تعاملات اقتصادی بالاتر خواهد رفت.

میرآبادی بر عرصه‌های بین‌المللی تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم برای شرکت‌های حوزه تجهیزات پزشکی فضایی را جهت حضور فعال‌تر در عرصه بین‌المللی فراهم کنیم درحقیقت با دسترسی به بازارهای جدید با افزایش تولید روبه رو خواهند شد و از طرفی الزامات بازار ایجاب می کند که شرکت‌های تولیدی کیفیت محصولات را ارتقا داده و نتیجه اولیه آن بهبود وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و در نهایت کمک به اقتصاد دانش بنیان کشور است. 

وی ادامه داد: به همین منظور در تعاملات با کشورهای مختلف، ورود به حوزه های سلامت و تجهیزات پزشکی را دستور کار قرار دادیم که پیشتر آن کشورها مورد توجه قرار نمی‌گرفتند و بررسی های ما نشان داده بیشتر آنها جذاب، بزرگ و دارای فرصت‌های طلایی هستند.

میرآبادی بر اهمیت نمایشگاه ایران هلث تاکید کرد و گفت: نمایشگاه ایران هلث به عنوان بزرگترین رویداد کشور در حوزه تجهیزات پزشکی یکی از محفل های موثر برای توسعه همکاری ها و ایجاد تعاملات بین المللی مبتنی بر فناوری های حوزه سلامت است.

وی افزود: این سازمان با دعوت از مهمانان خارجی برای حضور در نمایشگاه و همچنین پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان برای شکل دادن ارتباطات خارجی و ایجاد زمینه برای ورود به بازارهای صادراتی جدید با تعامل با دستگاهای مختلفی که در حوزه بین الملل کار می کنند تلاش نموده تا برغنای نمایشگاه افزوده تا شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بتوانند از فرصت ایجاد شده حداکثر استفاده را ببرند.

این مسئول حوزه فناوری ادامه داد: یکی دیگر از حوزه های حمایتی و تقویت بعد بین المللی این سازمان، اعطای امتیاز ویژه و الویت به شرکت‌های برتر حاضر در نمایشگاه ایران هلث در برنامه های اعزام به خارج از کشور در سال جاری در قالب اعزام‌های مستقل یا حضور در پاویون ایران در نمایشگاه های خارجی خواهد بود.

میرآبادی در پایان افزود: ایران هلث به عنوان مهمترین رویدادی که در حوزه تجهیزات پزشکی برگزار می‌شود بستر بسیار خوب برای تعامل با فعالان اقتصادی این حوزه هست و مشارکت در نمایشگاه قطعا ارزش افزوده‌ای را برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رستگاری به افق فلسطین
  • تقدیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد
  • بزرگداشت سالروز تاسیس رادیو در سمنان
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • رادیو کرمان محبوب مخاطبان
  • فصل دوم مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» از شبکه دو