Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، معاملات آتی بازار سهام ایالات متحده در روز دوشنبه توانست ضررهای خود را جبران کند، اما بازار سهام آسیا در حالی که سرمایه‌گذاران سعی کردند نگرانی‌های ناشی از افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکا و احتمال بازگشت اقتصادی سریع به سبب آن را کاهش دهند، دچار لغزش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است که ارزش سهام شاخص اس اند پی500، 0.3درصد صعود داشت و 1.05درصد از ضررهای اولیه خود را جبران کرد، در حالی که شاخص نیکی ژاپن (Nikkei .N225) نیز قدرت خود را از زیان‌های اولیه تجارت بازیابی کرد.

با این حال، روند نزولی برای بازارهای اروپایی مشاهده شد و ارزش سهام یورو استاکس (EUROSTOXX 50) 0.89درصد و FTSE 0.69درصد سقوط کرد.

بر اساس شاخص بزرگ MSCI برای سهام آسیا-اقیانوسیه خارج از ژاپن، ارزش سهام MIAPJ0000PUS تقریبا مسطح بود، در حالی که سهام چینی CSI300 0.42درصد صعود کرد.

پس از تنزل قابل توجه قیمت‌ها در اوایل سال جاری، ارزش سهام در طول سه ماه گذشته در سراسر جهان، با کمک بسته‌های محرک گسترده و امیدواری به اینکه بدترین شرایط بیماری تمام شده، افزایش یافت.

استراتژیست ارشد جهانی در Daiwa Securities گفت: "بازار به طور حیرت‌انگیزی انعطاف‌پذیر است. شاید بسیاری از سرمایه‌گذاران تصور کنند روند صعودی در پیش است، اما باید مراقب افزایش ابتلا به کرونا در برخی کشورها باشیم."

با توجه به چالش‌های اقتصادی ناشی از تاثیر محدودیت‌های اجتماعی برای مهار ویروس کرونا، شرکت اپل روز جمعه اعلام کرد به صورت موقت 11فروشگاه ایالات متحده بسته می‌شود، زیرا موارد ابتلا به این بیماری در برخی ایالت‌ها در حال افزایش است و سبب افزایش فروش سهام می‌شود.

آمار ارائه شده توسط جان هاپکینز نشان می‌دهد که موارد مبتلایان جدید در آمریکا در روز شنبه به بالاترین حد خود از اوایل ماه مه رسیده است.

موارد ابتلا به کووید-19 در ایالات متحده:

بر اساس اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی در خصوص رکورد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان در روز یکشنبه، این بیماری همه‌گیر با سرعت بالایی در حال افزایش است.

استراتژیست سرمایه‌گذاری در Mitsubishi UFJ Morgan گفت: "بازار با بازیابی سریع قیمت‌گذاری شده، بنابراین من شک دارم که دستاوردهای صعودی زیادی حاصل شود. اکنون باید ببینیم که چشم‌انداز منافع با انتظارات مطابقت خواهد داشت یا خیر."

قابل ذکر است که در حال حاضر ارزش‌گذاری بازار جهانی سهام در مقایسه با عایدات پیش‌بینی شده برای 12ماه آتی، در بالاترین سطح مورد انتظار از سال 2002 قرار گرفته است.

نمودار ارزیابی جهانی بازار سهام:

از سویی، ارزش سهام HSI هنگ‌کنگ در جلسات اولیه بعد از ظهر 0.44درصد سقوط کرد و سبب ضعف  در بازارهای منطقه شد.

ارزهای اصلی نیز عمدتا ثابت ماند. یورو با ارزش 1.1200 دلار معامله شد که نزدیک به پایین‌ترین قیمت خود در سه هفته اخیر بود.

ارزش ین نیز به 106.92 در برابر هر یک دلار تغییر کرد که با بالاترین سطح خود در اوایل ماه ژوئن (106.58) فاصله چندانی ندارد.

نگرانی‌های ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا سبب افزایش 0.8درصدی ارزش طلا و رسیدن قیمت آن به هزار و 757دلار و 2سنت در هر اونس شد که نزدیک به بالاترین قیمت آن از اکتبر 2012 در ماه مه بود (هزار و 764دلار و 8سنت).

قیمت نفت خام برنت با 0.12درصد کاهش به 42دلار و 14سنت در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام آمریکا با سقوط 0.13درصدی به 39دلار و 7سنت در هر بشکه نزول کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار سهام اقتصاد جهانی بورس جهانی کرونا تاثیر اقتصادی کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۹۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اکوایران: بازار بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه هفته گذشته و قبل از تعطیلات میان مدت با افت 3900 واحدی همراه شده است و بازار هفته گذشته را بی رمق و منفی تمام کرد.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات به عدد 3600 میلیارد تومان رسید و شاخص کل با افت 3900 واحدی کار را تمام کرد از سویی شاخص هم وزن در نیمه دوم تلاش کرد تا رویه مثبتی را ایجاد کند و نهایتا با رشد 42 واحد به تعطیلات رفت.

روی نمادهای شاخص ساز باز هم همچون چند روز پایانی هفته گذشته رنج‌های مثبتی زده شد اما این رنج های مثبت نتوانست باعث ایجاد وسوسه خرید در بازار شود و بیشتر بازار به نشست هایی که در عربستان برگزار می‌شود توجه دارد. همچنین مصوبات مجلسی‌ها در این روز ها از مواردی است که اهالی بازار به آن توجه دارند.

باز هم گروه خودرویی در رتبه اول برترین ارزش معاملاتی در بازار بورس تهران قرار دارد و این گروه با ارزش 233 میلیارد تومانی در جایگاه نخست ایستاده است. گروه فلزات اساسی به همراه گروه شیمیایی ها به ترتیب با ارزش 190 میلیارد تومان و 148 میلیارد تومان در رتبه های بعدی جای دارند.

سخنگوی دولت در نشست خبری هفته گذشته خود این طور عنوان کرده است که به پیشنهاد وزارت کار، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هیات دولت تصویب شد و حقوق حداقل‌بگیران ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

خبر دیگر اینکه آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی (IAEA) با صدور بیانیه‌ای سفر آتی «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد به ایران را تأیید کرده است.

اما برخی از رسانه‌ها در روز چهارشنبه این طور نوشتند که ۱۰ انجمن پتروشیمی، فولاد، سرب و روی، پالایش نفت، نساجی، مس، پلیمر، سنگ آهن، آلومینیوم و صنعت کفش با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی در سرکوب نرخ ارز صادراتی و گواهی سپرده ۳۰ درصدی، خواستار واقعی‌سازی نرخ ارز نیما بصورت شناور مدیریت شده از مقام رهبری شده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در هفته گذشته برای بازار سرمایه خبر سازتر بود و عنوان داشته است که افزایش نرخ سود سپرده به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است؛ به دلیل اینکه اثر آن در بازار ارز کاملاً منتفی است. او گفته زمانی که این اوراق تعهدی را با نرخ ۳۰ درصد منتشر می‌کنید، نرخ تامین مالی قطعاً بالای ۳۰ درصد باید صورت گیرد.

پورابراهیمی این موضوع را اضافه کرد که اگر مشکل نرخ تامین مالی را در حوزه فعال‌سازی بنگاه‌ها حل نکنیم، قطعاً جهش تولید برای امسال تحقق پیدا نمی‌کند. اتفاقاتی که در سیاست پولی، مخصوصاً برای کنترل جریان ارز در بازار امسال ایجاد شد، کاملاً سیاست غلطی است.

رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری خود در هفته گذشته با اهالی رسانه این طور عنوان کرده است که اولین دلیل برای بازنگری مصوبه بازارگردان‌ها این بود که با انبوهی از منابع ناشران مواجه بودیم که می‌توانست صرف تولید، منابع در گردش و پروژه‌های شرکت شود اما در این شرایط فقط صرف بازارگردانی شده است، دلیل دیگر مرتبط با بحث حاکمیت شرکتی بوده است.

  معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با اجرای این مصوبه به فرابورس این اختیار داده شد که بر اساس تشخیص خود و هیات مدیره در مورد ناشرانی که در بازار پایه هستند، براساس قاعده‌ای که به تایید مدیریت نظارت بر بورس‌ها رسیده تصمیم گیری کند، چرا که  بخشی از ناشران نیاز به وجود بازارگردان نداشتند اما برخی دیگر می‌توانستند کماکان کار بازار گردانی را ادامه دهند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه با افت بیش از 3900 واحدی کار را تمام کرد تا کمی بیشتر از کانال 2.3 میلیون واحدی فاصله بگیرد و به نظر می‌رسد که تمایلی برای رفتن به این کانال را از خود نشان نمی‌دهد.

واگرایی در اندیکاتوری  Rsi  آن هم در سقف کانال صعودی ایجاد شده برای بازار نشان داد که بازار تمایلی نداشته است که در محدوده 2.3 میلیون واحدی باقی بماند.

اما روند کلی بازار بورس از منظر تکنیکالی با توجه به میانگین های 55 روزه و 200 روزه روندی صعودی است و این موضوع نشان می‌دهد که این افت و اخیزها بیشتر جنبه نوسانی بازار است. اما به دلیل ارزش کم معاملات در  این روزها این روندها برای بازار سرمایه بسیار فرسایشی شده است، و تا زمانی که جریان خوب نقدینگی به سمت بازار هدایت نشود بازار به همین منوال خواهد بود.

tags # بورس سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!