Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:03:08 GMT

حذف آفات باغات با فرومون‌های جنسی حشرات

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۱۹۶۲۳

حذف آفات باغات با فرومون‌های جنسی حشرات

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فرومون‌های جنسی حشرات، علاوه بر کاهش میزان مصرف سم‌ در باغات، توانست راهکاری برای تولید محصولات سالم ارائه کند

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، اکبر دادرس مرنی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه با تولید فرومون‌های جنسی حشرات راهکاری را برای مبارزه با آفات باغی و گیاهی ارائه کردیم، گفت: فرومون‌ها، غدد مترشحه جنسی حشره ماده هستند که موجب جذب گونه نر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس فرومون‌های جنسی حشرات در کشاورزی مدرن مورد استفاده قرار گرفته است؛ چرا که با قرار دادن آن بر روی تله‌های جنسی ماده، گونه نر آن آفت را شکار و از سمپاشی در مزرعه جلوگیری می‌کند.

وی تولید محصولات سالم و ارگانیک را مزایای به کار بردن فرومون‌ها در باغات کشاورزی دانست و اظهار کرد: اهمیت تولید محصولات ارگانیک و سالم در کشاورزی و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از استفاده بی‌رویه سموم کشاورزی، ما را بر آن داشت تا با کمک فرومون‌های جنسی حشرات به جنگ آفات کشاورزی و باغی برویم.

دادرس با اشاره به چالش‌های از بین بردن آفت‌های وارد شده به تنه درختان، یادآور شد: تنها راه مقابله با این نوع آفات استفاده از فرومون‌های جنسی جلب‌کننده حشرات است که در هر هکتار به اندازه ۱۵ تا ۱۶ تله کار گذاشته می‌شود و با عمر مفید حداقل یک ماه می‌توان آفت‌ را در مزارع از بین برد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۹۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فواد غزیعلی اظهار کرد: با هماهنگی‌های درون استانی با محوریت استانداری از ابتدای اردیبهشت امسال، حمل گندم ۱۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی ادامه داد: روزانه ۶۱ هزار تن گندم از خوزستان به سیلو‌های سراسر کشور حمل می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: با توجه به حساسیت موضوع با فراخوان مالکان خودرو‌های سنگین حمل بار به ویژه در استان خوزستان شاهد رشد خوبی در حمل و نقل بودیم.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • دست‌درازی به کاربری باغات خط قرمز شورای شهر کرج است
  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • بهره مندی روستای سَبزکان ریگان ازآب سالم
  • (ویدئو) خفاش‌ها نباشد دیگر از قهوه خبری نیست!
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)