Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-30@00:08:55 GMT

ارزش دلار «یک‌سوم» کاهش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۷۱۴۰

به گزارش اکوفارس، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: به دلیل موج دوم بیماری همه گیر کووید-۱۹ که انتظار می رود در پاییز باشد ، تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره به شدت کاهش می یابد. از این رو مراکز مالی معتبر از جمله دویچه بانک آلمان هشدار می دهند که در سال ۲۰۲۱ ، دلار می تواند بیش از یک سوم ارزش خود را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل دیگر این امر این است که ارز آمریکا به دلیل کسری عظیم بودجه ، افزایش بدهی های دولتی و سیاست های فدرال رزرو تحت فشار است.

در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می رسد بحران کرونا در اوج خود قرار دارد و در این شرایط سرمایه گذاران دوباره به ارزهای خارجی و کشورهای در حال توسعه علاقه نشان می دهند. ایالات متحده آمار مثبتی در این زمینه ندارد؛ کارشناسان انتظار دارند این کشور روند نزولی بی سابقه ای در سه ماهه دوم داشته باشد تا حدی که حتی تولید ناخالص داخلی آمریکا ۵۰ درصد کاهش یابد.همچنین هر چه دلار در معرض کاهش ارزش قرار گیرد، اعتماد به نفس پول ایالات متحده و نیز سیاست پولی بانک فدرال برای اجرای طرح های حمایتی را از بین می برد.

بسیاری از کارشناسان انتظار دارند در پاییز موج دوم کرونا صدمات بیشتری به اقتصاد جهانی وارد کند. از این رو تحلیلگران دویچه بانک تصور می کنند که در این حالت تقاضا برای دلار به عنوان ارز ذخیره کاهش خواهد یافت.

در همین رابطه «سمیر گئول» رئیس بخش سرمایه گذاری های راهبردی دویچه بانک برای بازار آسیا می گوید: بزرگترین سؤال این است که با توجه به نبود اطمینان و ترس از کاهش ارزش دلار به دلیل موج دوم کرونا، این ارز را خریداری کنید یا نه . وی هشدار داد اگر سرمایه گذاران در میزان انبوه از دلار رویگردان شوند، این ارز در برابر سایر ارزها به ویژه یوان چین ، ارزش خود را از دست می دهد.

به گفته این کارشناس ، سرمایه گذاران و تجار معمولاً دارایی های دلار را در مواقع نامشخص خریداری می کردند ، زیرا این ارز ذخیره جهانی است. اما اکنون اوضاع متفاوت است: راهبرد واشنگتن برای لغو محدودیت های قرنطینه در مقایسه با سایر کشورها بدتر است. به عنوان مثال ، اروپا بسیار سریعتر از بحران کرونا خارج می شود.

در همین زمان، ارز آمریکا به دلیل عمده مشکلات بودجه و بدهی تحت فشار است. به تازگی «استفن روچ» رئیس پیشین بخش آسیای بانک «مورگان استنلی» خاطرنشان کرد که دوران امتیازات بی سابقه برای دلار رو به پایان است.

برای اثبات این سخن، ارقام به خودی خود گویا هستند: اکنون بدهی ایالات متحده ۲۶ تریلیون دلار است که هر ماه یک تریلیون دلار نیز افزایش می یابد. این رشد بدهی ها دوازده برابر سریعتر از دوره پیش از کرونا است.

روچ همچنین تصریح کرد که شاخص دلار در فاصله بین ماه های ژانویه و آوریل (اسفند تا اردیبهشت) هفت درصد افزایش یافت زیرا سرمایه گذاران در سراسر جهان ارز آمریکا را به عنوان پناهگاه امنی برای بحران می دیدند. به همین دلیل دلار ۳۳ درصد گران تر از سال ۲۰۱۱ شد.

این کارشناس مالی هشدار داد: اما تا سال ۲۰۲۱ پول ایالات متحده می تواند دوباره یک سوم ارزش خود را از دست بدهد. دلیل این امر می تواند کاهش شدید نقدینگی در بین آمریکایی ها و رشد بدهی دولت با توجه به گسترش کورونا در کشورهایی که از مهمترین شرکای تجاری آمریکایی ها هستند ، باشد.

روچ با بیان این که شبهات در مورد پول آمریکا در سراسر جهان رو به افزایش است، تاکید کرد: ارز خارجی پایه اقتصادی داخلی کشور مربوطه را با ایده های بیرونی از قدرت یا ضعف آن متعادل می کند. این در حالی است که در ایالات متحده ، این تعادل به طرز چشمگیری دستخوش تغییر می شود، بنابراین سقوط دلار در آینده نزدیک دور از ذهن نیست.بدهی های ایالات متحده برای اولین بار در تاریخ به بیش از ۲۶ تریلیون دلار رسیده است.

بانک انگلیسی «استاندارد چارترد» (Standard Chartered) این مسئله را رد نکرد که فدرال رزرو حتی می تواند نرخ بهره کلیدی را در محدوده منفی پایین بیاورد. اگر سرعت بهبود در اقتصاد ایالات متحده کندتر از حد انتظار باشد ، بانک مرکزی باید این قدم را بردارد. در همین راستا کارشناسان «گلدمن ساکس» نیز معتقدند که نرخ بهره کلیدی می تواند به منفی ۰.۵ تا منفی یک درصد کاهش یابد.

کارشناسان هشدار می دهند که با این کار بازده اوراق قرضه دولتی از بین می رود و این اتفاق خوبی برای دلار نخواهد بود: کسری جهانی پول ایالات متحده رفع شده و این امر به ناچار به ارزان تر شدن آن می انجامد.

آمریکا روز پنجشنبه رکورد جدیدی را در زمینه ابتلای روزانه مردم این کشور به کروناویروس ثبت کرد و بالاترین آمار ابتلا به این بیماری ظرف ۲۴ ساعت را به خود اختصاص داد.

در این روز نزدیک به ۴۰ هزار مورد جدید ابتلای به بیماری کووید-۱۹ در آمریکا ثبت شد که این بیشترین میزان ابتلای روزانه به این بیماری در این کشور از زمان آغاز همه‌گیری ویروس تا کنون است.

در روزهای اخیر چند ایالت دیگر آمریکا شامل تگزاس، آلاباما، آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا، آیداهو، می‌سی‌سی‌پی، میسوری، نوادا، اوکلاهما، کارولینای جنوبی و وایومینگ رکوردهای جدیدی را در زمینه افزایش ابتلا به کرونا در میان مردم گزارش کردند. تا کنون دو میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۵۶ نفر در آمریکا به این ویروس آلوده شده اند که از این میان ۱۲۷ هزار و ۶۴۰ نفر جان باخته و یک میلیون و ۶۸ هزار و ۷۰۳ نفر بهبود یافته اند.

*ایرنا

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سرمایه گذاران ایالات متحده برای دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۷۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • به وقتِ بیداری
  • روسیه به کانادا هشدار داد