Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@03:12:12 GMT

قدیمی‌ترین اثر هنری بشر در ایران را بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۱۴۳۴

قدیمی‌ترین اثر هنری بشر در ایران را بشناسید

مستند «راز‌های سرسورن» به کارگردانی بهمن ابراهیمی و تهیه‌کنندگی کامبیز اخوان صفا ساخته شده است. بهمن ابراهیمی کارگردان این اثر  در مورد سوژه این فیلم گفت: مجموعه مستند «مرز پرگهر» مستندی است که برای پخش از شبکه یک سیما ساخته شده و آثار هنری در سرتاسر کشورمان را به نمایش درمی‌آورد. مستند «راز‌های سرسورن» یکی از قسمت‌های این مجوعه است که بنده کارگردانی آن را برعهده دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مستند در مورد تاریخ هنر در لرستان است و به رنگین‌نگاره‌های باستانی در این استان می‌پردازد.

وی در معرفی این اثر هنری گفت: رنگین‌نگاره‌های «غار میرملاس» که در کوه سرسرخین شهرستان کوهدشت واقع شده و همچنین «غار هومیان»، اولین و کهن‌ترین نقوش صخره‌ای ثبت شده در ایران است و به تأیید کارشناسان باستان‌شناسی، کهن‌ترین اثر هنری بشر در ایران محسوب می‌شوند. این رنگین‌نگاره‌ها از نظر پیشینه باستانی‌شناسی قدمتی بین ۵ تا ۹ هزار سال دارند. اگر بخواهیم معادل این نقوش را در دنیا پیدا کنیم باید به نقوشی که در آلتامیرا اسپانیا و غار لاسکو در فرانسه است اشاره کنیم.

او بیان داشت: شهرت رنگین‌نگاره‌های میرملاس و همیون جهانی است و پژوهشگران بزرگ آمدند و از آن بازدید کردند. ماجرای کشف آن از این قرار است که یک باستان‌شناسی انگلیسی در سال ۱۳۴۵ با کوچ عشایر لرستان همراه می‌شود و این نقوش را می‌بیند. در سال ۱۳۴۷ سازمان میراث فرهنگی وقت نامه‌ای به پروفسور گیریشمن می‌نویسد و چنین نقوشی را اعلام می‌کند. او در پاسخ به این نامه پروفسور مک‌بورنی که در خراسان حضور داشته است را به لرستان می‌فرستد تا گزارشی از این نقوش تهیه کند. او در کنار این رنگین‌نگاره‌ها تکه‌ای سفال و تکه‌ای از اسکلت انسان پیدا می‌کنند. براساس بررسی‌های باستان‌شناسی این اسکلت ۱۴۸ هزار سال سابقه دارد و اولین انسان ایرانی لقب می‌گیرد. در همین بررسی مشخص می‌شود که قدمت آن رنگین‌نگاره‌ها بین ۵ تا ۹ هزار سال است.

این کارگردان و مستندساز با اشاره به تصاویر دیده‌نشده‌ای که در این مستند آمده است، گفت: در این فیلم مستند تصاویر باکیفیتی از این نگاره‌ها در زمانی که هنوز دست‌نخورده بود را آورده‌ایم. این تصاویر تاکنون دیده نشده و برای اولین بار در این مستند جای‌گرفته است.

او در مورد فعالیت این روز‌های خود گفت: مشغول ساخت مستندی با عنوان «وارک تا وارک» هستم که در مورد آبشار وارک در لرستان که به عروس زاگرس معروف است می‌باشد.

منبع: تسنیم

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۱۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی در این فصل از سال انواع گیاهان کوهی با خاصیت‌های غذایی و دارویی از دامن طبیت برداشت و برای تهیه انواع غذا‌های سنتی استفاده می‌شود.

هر سال از اردیبهشت بازارچه‌ای برای عرضه گیاهان کوهی در مراغه راه اندازی و ده‌ها گونه توسط روستائیان حاشیه مراتع از دامن طبیعت چیده و عرضه می‌شود.

علاقه مردم مراغه و شهر‌های منطقه به تهیه غذا‌های محلی و سنتی از جمله، آش، آبگوشت، بورانی با این گیاهان رونق این بازار را دو چندان کرده است.

در این بازار بیشتر از ۱۵ نوع انواع تره کوهی از جمله قار ترسی، کنگر، ریواس، قازی یاغی، سورولو، گل آقا و بزگوش به فروش می‌رسد.

البته برداشت و فروش بی رویه و غیر اصولی این گیاهان سالهاست دوستداران طبیعت و محیط زیست را نگران کرده است.

برداشت بیش از ظرفیت با گذشت زمان موجب کاهش سطح رویش و جمعیت این گونه ها‌ی باارزش گیاهی در مراتع و طبیعت سهند شده است.

در بیشر موارد بهره برداران به علت بی توجهی به اهمیت این گیاهان آنها را از ریشه برداشت می کنند و با پیاز از خاک بیرون می‌آورند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان در طول سال‌های گذشته موجب به خطر افتادن تنوع گیاهی مراتع سهند شده است.

زارع افزود: میزان بالای برداشت این گیاهان موجب وارد آوردن آسیبهای جبران ناپذیر به ذخایر ژنتیکی سهند شده است. با مدیریت در بهره برداری می‌توان فرصتی فراهم کرد تا این گونه‌های باارزش به نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

در مراتع سهند بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی شده که از این گیاهان ۵۰ گونه آن خوراکی است و خاصیت غذایی و دارویی دارد.
کوه سهند با ۱۲۹ هزار هتکتار مرتع در شمال شرقی شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی واقع شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج افتتاح شد
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد (فیلم)
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد | ویدئو
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه