Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@21:49:04 GMT

کاهش تولید نفت اوپک رکورد زد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۰۸۰۱

کاهش تولید نفت اوپک رکورد زد

اوپک در تلاش برای احیای بازار جهانی همزمان با موج جدید افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، تولید نفت خود را به پایین‌ترین سطح از زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ رساند.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی بلومبرگ نشان داد عربستان سعوی به طور کامل به وعده خود برای کاهش اضافی تولید در ژوئن عمل کرده و کشورهایی که تاکنون در عمل به سهمیه کاهش تولید خود تعلل کرده بودند، نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را بهبود بخشیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوپک و شرکایش شامل روسیه از ماه مه با هدف احیای بازار نفت، کاهش تولید تاریخی را به اجرا گذاشته‌اند اما موج جدید افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشورهایی مانند آمریکا بیم فروپاشی این روند احیا را برانگیخته است.

طبق این نظرسنجی، تولید اوپک در ماه میلادی گذشته ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به ۲۲.۶۹ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان از ماه مه سال ۱۹۹۱ بود با این حال تغییر شمار اعضای این گروه از آن زمان، روی مقایسه دقیق بدون تاثیر نیست.

این نظرسنجی بر مبنای اطلاعات مقامات رسمی، آمار کشتیرانی و برآورد شرکت‌های تحقیقاتی شامل ریستاد انرژی، راپیدان انرژی، جی بی سی انرژی و کپلر بوده است.

اقدامات اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و شماری از تولیدکنندگان غیراوپک نظیر روسیه است، کمک کرده است قیمت نفت برنت از رکورد پایینی که در آوریل به آن سقوط کرده بود، بیش از دو برابر شود و به بالای ۴۲ دلار در هر بشکه برسد.

کاهش تولید اوپک به پایین‌ترین حد در سه دهه اخیر، میزان فداکاری این تولیدکنندگان برای احیای بازار را نشان می‌دهد. گروه اوپک پلاس از ماه مه کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشته است و برخی از اعضای اوپک اعلام کردند در ژوییه کاهش تولید بیشتری را انجام خواهند داد.

عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، تولیدش را در ژوئن به میزان ۱.۱۳ میلیون بشکه در روز کاهش داد و به ۷.۵۳ میلیون بشکه در روز رساند و علاوه بر سهمیه توافق شده، کاهش اضافی صورت داد. کویت و امارات متحده عربی هم اندکی بالاتر از سهمیه تعیین شده، تولیدشان را کاهش دادند.

اوپک تقریبا به کاهش تولیدی که در آوریل با آن توافق کرده بود، عمل کرد اما نرخ پایبندی میان اعضای آن بسیار متفاوت بود.

در حالی که عراق، نیجریه و آنگولا همچنان در عمل به تعهداتشان عقب مانده‌اند، عملکردشان ماه گذشته بهبود داشت. عراق تا ۷۰ درصد، نیجریه ۷۷ درصد و آنگولا تا ۸۳ درصد به سهمیه کاهش تولیدشان عمل کردند. در نشستی که اوایل ژوئن برگزار شد، این کشورها توافق کردند که با کاهش بیشتر تولید در ماههای آینده، ضعف عملکردشان را جبران کنند.

پایبندی میان کشورهای خارج از اوپک قویتر از حد معمول بود که ناشی از ریزش تقاضا و ریسک تشدید کاهش قیمت بود که این تولیدکنندگان را به پایبندی به توافق تشویق کرد. روسیه نزدیک به سهمیه توافق شده تولید کرد و قزاقستان در مسیر پایبندی کامل به توافق قرار گرفت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افت کاهش تولید نفت اوپک منعکس کننده افت بلندمدت تولید برخی از اعضای این گروه به خصوص ونزوئلا است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قيمت نفت تولید نفت اوپک توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک میلیون بشکه در روز کاهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۰۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت نفت توقف‌بردار نیست

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر امیدهای فزاینده به توافق صلح در خاورمیانه و افزایش ذخایر نفت و سوخت آمریکا، برای سومین روز متوالی کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه، ۷۰ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۸۵ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن، ۷۵ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۸۱ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید.

نفت خام پس از معاملات پرتلاطمی که در آوریل داشت و طی آن در واکنش به پاسخ ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، به بالاترین حد از اکتبر صعود کرد، ماه مه را با کاهش قیمت آغاز کرد.

انتظارات برای آتش بس به دنبال ازسرگیری مذاکرات میان حماس و رژیم صهیونیستی در قاهره، قیمت نفت را پایین‌تر برده است.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی اعلام کرد: احتمال توافق آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی، نگرانی‌ها نسبت به تشدید مناقشه و هر گونه اختلال در عرضه نفت را کمتر کرده است.

با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه وعده داد هر پاسخی که حماس به آخرین پیشنهادها برای توقف درگیری‌ها و بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی پاسخ دهد، حمله‌ای را که مدت‌ها وعده داده بود به شهر رفح در جنوب غزه انجام دهد، ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که قیمت نفت را تحت فشار کاهشی قرار داد، رشد ذخایر نفت آمریکا و تولید این کشور بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید آمریکا از ۱۲.۵۸ میلیون بشکه در روز در ژانویه، به ۱۳.۱۵ میلیون بشکه در روز در فوریه رسیده که بزرگترین رشد ماهانه در حدود سه سال و نیم گذشته بوده است.

به گفته تحلیلگران ANZ، تداوم نشانه‌های تورم، نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای نفت خام را برانگیخته است. این نگرانی‌ها در حالی مطرح است که هنوز فصلی رانندگی تابستانی در آمریکا آغاز نشده است.

اما عاملی که مانع کاهش بیشتر قیمت نفت شد، نظرسنجی ماهانه رویترز بود که نشان داد تولید نفت اوپک در آوریل، به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۲۶.۴۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. محدودیتهای عرضه اوپک پلاس هم از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت
  • قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت
  • حجم و درآمد صادرات نفت روسیه کاهش یافت
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • کاهش ۱۰۰ بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک
  • کاهش قیمت نفت توقف‌بردار نیست
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد