Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدرت سیاسی مستلزم برخورداری از قدرت اقتصادی است از این‌رو بخش صنعت نفت و گاز همواره به عنوان بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران بوده و از راه توسعه تعاملات بین‌المللی، نقش موثری در پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی کشوردارد.

بخش صنعت یکی از بخش‌های مهم مصرف‌کننده انرژی در کشور است که زیربخش‌های مختلفی مانند صنایع فلزی و غیرفلزی، کشاورزی و پتروشیمی و بخش فرآوری مثل پالایشگاه‌های نفت‌وگاز را شامل می‌شود از این رو ساخت و رونق تولید داخلی که یکی از جلوه‌های مقاوم‌سازی اقتصادی محسوب می‌شود باعث هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت ساخت و تولید به عنوان یکی از مزیت‌های مقاوم‌سازی اقتصادی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت قطعات پالایشگاهی نیز توسط شرکت‌های داخلی به دلیل کاربرد فراوان این قطعات در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی باعث خوباوری ملی، پیشرفت سازندگان داخلی و رونق و جهش تولید در داخل کشور می‌شود این درحالی است که در شرایط فعلی اقتصاد کشور و با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمنان برای تامین قطعات یدکی استراتژیک از خارج از کشور ۴۲۰ میلیارد ریال باید هزینه شود.

ژنراتورها قلب تپنده پالایشگاه‌های نفت و گاز هستند که وجود آنان در انجام فعالیت‌های فرآوری و تولید انرژی ضروری است.

متخصصان داخلی در شرکت‌های دانش بنیان نیز سال گذشته موفق به طراحی و ساخت سه دستگاه توربین ژنراتور در مدت زمان دو سال و با هزینه ۲۸ میلیارد ریال برای پالایشگاه گاز سرخون و قشم( با تولید روزانه ۱۸ و نیم میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۱۲ هزار بشکه مایعات گازی و ۹۰ تن گاز مایع کشور) شدند.

اگر قطعات این توربین ژنراتور در انگلستان کشور سازنده، ساخته و تعمیر می‌شد افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌برد این درحالی است که ساخت قطعات داخلی توربین ژنراتور در داخل حدود ۲ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشته است.

 بومی‌سازی ۲۸۱ قطعه پالایشگاهی در شرکت نفت بندرعباس

ساخت قطعات پالایشگاهی در حوزه نفت نیز یکی از جلوه‌های مقاوم‌سازی اقتصادی است که خوشبختانه شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز از قطعه‎سازی صرف به سمت بومی‎سازی حرکت کرده است.

معاون بازرگانی شرکت پالایش نفت بندرعباس در این باره گفت: این شرکت در سال ۹۸ در راستای حمایت از تولید داخلی،۲۸۱ قطعه پالایشگاهی را با تکیه بر توان داخلی بومی‌سازی کرد.

فردین بهرام‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با اقدامات صورت گرفته در راستای خودکفایی و بومی‌سازی قطعات این تعداد کالای پالایشگاهی به تعداد کل ۱۴ هزار و ۳۰ قطعه با حمایت از سازندگان داخلی توانمند، ساخته و مورد تایید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه حمایت از ساخت قطعات در داخل کشور در سال گذشته موجب صرفه‌جویی به ارزش بیش از ۱۲۸ میلیارد ریال شد، ادامه داد: بسیاری از این اقلام ساخته شده جزو قطعات و تجهیزات مهم و حیاتی صنعت پالایش نفت است که استمرار تولید را تضمین می‌کند.

معاون بازرگانی شرکت پالایش نفت بندرعباس توضیح داد: تاکنون افزون بر پنج هزار قلم کالا به تعداد ۵۵۲ هزار عدد برای نخستین بار و بدون نقشه اولیه بلکه با تکیه بر دانش متخصصان پالایشگاه و تولیدکنندگان داخلی ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است.

بهرام‌پور در ادامه به استقرار واحد پشتیبانی ساخت داخل در پالایشگاه نفت بندرعباس اشاره کرد و بیان داشت: این اقدام در راستای سرعت‌بخشی در اجرای بومی‌سازی قطعات پالایشگاهی در این شرکت انجام شده است.

معاون بازرگانی شرکت پالایش نفت بندرعباس اضافه کرد: با اجرای این طرح بسیاری از اطلاعات و مدارک فنی قطعات و تجهیزات تکمیل و موجب سرعت‌بخشی در روند سفارش ساخت و خرید کالا و هم‌چنین دسترسی سازندگان داخلی به اطلاعات فنی دقیق قطعات شد.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته برای مدیریت قطعات به بومی‌سازی و استفاده از امکانات موجود برای تجمیع خریدها با اولویت‌بندی‌های لازم به شکل قرارداد بازفرآیند ساخت داخل اشاره کرد که از مهم‌ترین هدف‌گذاری آن حمایت از تولیدکنندگان و سازندگان توانمند داخلی است.

معاون بازرگانی شرکت پالایش نفت بندرعباس، شناسایی سازندگان توانمند در استان هرمزگان را از دیگر هدف‌گذاری‌های مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس در حوزه تولید داخل و بومی‌سازی قطعات پالایشگاهی عنوان کرد.

به گفته بهرام‌پور، برای شناسایی سازندگان هرمزگانی بازدید از شهرک صنعتی بندرعباس به همراه گروه‌های تعمیرات، مهندسی، بازرسی فنی و مدیریت کالا پالایشگاه بندرعباس برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود در استان در فرآیند بومی‌سازی قطعات مورد نیاز پالایشگاه برنامه‌ریزی شده است.

فرهنگ بومی‌سازی قطعات پالایشگاهی در داخل نهادینه شده است

در کنار تغییرات در ظرفیت پالایشی پالایشگاه بندرعباس، یکی از مهم‌ترین مسائل مدنظر مدیریت این پالایشگاه نفتی حرکت به سمت کیفی‌سازی محصولات تولیدی از جمله قطعات پالایشگاهی بر اساس استانداردهای روز دنیا است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز در اهمیت تولید قطعات پالایشگاهی با استانداردهای روز به وجود فرصت‌های فراوان در صنایع نفت و گاز و اجرای طرح‌های بهینه‎سازی و بهره‌مندی از منافع آن‌ها اشاره کرد.

هاشم نامور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: فرهنگ بومی‌سازی قطعات پالایشگاهی، باور فکری به استفاده حداکثری از محصولات ایرانی و توانمندی‌های شرکت‌های سازنده داخلی در این شرکت نهادینه‌شده است.

وی ادامه داد: حمایت از توان ساخت داخل در راستای اجرای استراتژی‌های داخلی این شرکت همسو با سیاست‌های کشور مبنی بر حفظ منابع و صیانت از سرمایه‌های ملی و اتخاذ روش‌های موثر در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید با هدف ایجاد بهبود در فرآیندهای عملیاتی و استمرار تولید اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این رابطه به طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس اشاره کرد که ۶۵ درصد از قطعات مورد نیاز این طرح از داخل کشور تامین شده و موجب تغییرات اساسی در کیفیت فرآورده‌های تولیدی آن شده است.

نامور گفت: براساس رویکرد شرکت پالایش نفت بندرعباس در راستای حمایت از توان تولیدکنندگان داخلی نیز تا پایان سال ۹۸ ، افزون بر ۴هزار و ۹۰۰ قطعه به تعداد کل ۵۵۲ هزار عدد برای نخستین بار و بدون نقشه اولیه ساخته شد که این اقدام مهم خودباوری، انتقال تکنولوژی، جلوگیری از خروج ارز، اشتغالزایی و تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم را به همراه داشته است.

وی جلوگیری از خروج ارز، تامین به موقع قطعات و کاهش ریسک‌های عملیاتی فرآیند تولید، انتقال و بومی‌سازی فناوری و توسعه دانش فنی، اشتغالزایی با حمایت از شرکت‌های داخلی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات پالایشگاهی و صرفه‌جویی اقتصادی از دستاوردهای استراتژی شرکت پالایش نفت بندرعباس در حمایت از توان و ساخت داخل عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس اضافه کرد: هدف مهم این پالایشگاه شناسایی شرکت های توانمند داخلی، مهندسی معکوس برای ساخت قطعات یدکی و نیز جایگزینی مواد شیمیایی خارجی با نمونه ساخت داخل از اولویت‌های این شرکت بوده که در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق دادن به تولید حرکت می‌کند.

صرفه‌جویی اقتصادی، جلوگیری از خروج ارز و پیشرفت سازندگان داخلی در تامین قطعات نفت و گاز در داخل کشور موضوع بسیار مهم و جدی در ساخت و بومی‌سازی قطعات پالایشگاهی کشور است، از طرفی در حوزه تولید و بومی‌سازی قطعات داخلی جدای از حوزه پالایشگاه‌های نفت و گاز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم؛ اما برای تحقق آن باید شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی با شناخت از کمبودها و نقایص با شتاب بیشتری به سوی وضعیت مطلوب حرکت کرد.

ضمن این‌که باید تلاش کرد قطعات مورد نیاز در فرآیند تولید پالایشگاه‌ها با کمک طراحان داخلی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ پارک‌های علمی و فن‌آوری تولید شوند.

از سوی دیگر در بعضی قسمت‌ها به دانش و تجهیزات پیچیده‌تری که هنوز فرصت بومی‌سازی آنها فراهم نشده نیاز داریم اما هر فردی در هر بخشی از صنایع تولیدی نفت و گاز و صنایع بالادستی این کشور و استان هرمزگان به عنوان قطب اقتصادی کشور که می‌خواهد در مسیر سربلندی کشور حرکت ‌کند باید به خودباوری ایمان داشته باشد.

به طور یقین در هرمزگان که استانی سرشار از ظرفیت‌های ارزشمند در بخش‌های مختلف نفت و گاز، تجارت، حمل و نقل، گردشگری و سایر حوزه‌هاست، توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت آن‌ها در حوزه ساخت و تولید می‌تواند ضمن ارتقای سطح تولید کشور به ایجاد ایجاد اشتغال و ثروت برای این استان منتهی شود.

درحال حاضر ۵۳ شرکت دانش بنیان در هرمزگان فعالیت دارند که ۴۷ درصد نیروی انسانی شاغل در این شرکت ها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و ۲۵ درصد کارشناسی ارشد هستند.

برچسب‌ها رونق تولید تولید داخلی جهش تولید پالایشگاه نفت هرمزگان پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق تولید تولید داخلی جهش تولید پالایشگاه نفت هرمزگان رونق تولید تولید داخلی جهش تولید پالایشگاه نفت هرمزگان شرکت پالایش نفت بندرعباس بومی سازی قطعات پالایشگاهی شرکت های دانش بنیان بومی سازی قطعات سازندگان داخلی پالایشگاه ها میلیارد ریال ساخت قطعات تولید داخل جهش تولید ساخت داخل صرفه جویی داخل کشور نفت و گاز شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۸۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در احکامی جداگانه مدیر انرژی و کربن این شرکت، مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم و مدیرعامل شرکت گاز استان یزد را منصوب کرد.

به گزارش شانا، مجید چگنی در این احکام «ساجد کاشفی» را به‌عنوان مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران، «رضا نوری‌زاده» را به‌عنوان مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم و «حامد خواجوی» را به‌عنوان مدیرعامل شرکت گاز استان یزد منصوب کرد.

دیگر خبرها

  • آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در تابستان/ تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان خواهد یافت
  • ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما
  • گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • فروش بیش از ۵۵ هزار تن گوگرد در پالایشگاه گاز ایلام
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک
  • تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران