Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@23:13:24 GMT

تشکل جدیدی در جریان اصلاحات ایجاد شود

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۱۴۳۷

تشکل جدیدی در جریان اصلاحات ایجاد شود

یک عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری محکوم به توقف بود، گفت: زمان مناسبی برای ایجاد تشکل جدیدی در جریان اصلاحات وجود دارد.

قربانعلی قائمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند شکل‌گیری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: این شورا با پیشنهاد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و تایید محمد خاتمی تشکیل شد؛ البته علاوه بر احزاب، نمایندگانی که محمدرضا عارف پیشنهاد داده بود نیز افزوده شده و این شورا با ترکیبی از افراد حقیقی و حقوقی تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هدف شورای عالی، سیاستگذاری برای انتخابات مجلس دهم بود و در آن مقطع اقدامات خوبی هم انجام شد، اما شورای عالی باید بعد از انتخابات مجلس دهم، خود را متناسب با شرایط به‌روز می کرد، اما این اتفاق نیفتاد و به انتقادات توجه کافی نشد. کمیته‌ای هم که بر اثر فشار منتقدان برای بازسازی شورا تشکیل شد، کارآمد نبود؛ زیرا توسط کسانی تشکیل شد که اعتقادی به انتقادها نداشتند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در نتیجه این اتفاقات، شورای عالی نتوانست پاسخگوی عملکرد لیست امید باشد. عارف می گفت کسانی را در لیست امید قرار دادیم که تا در ورودی مجلس ما را قبول داشتند، البته‌این مسیر قابل پیش بینی بود. شورای عالی محکوم به توقف بود زیرا نتوانست متناسب با شرایط خود را سازماندهی کند.

قائمی در پایان گفت: یک سال تا انتخابات باقی مانده و این یعنی زمان خوبی برای ایجاد تشکل جدیدی در جریان اصلاحات وجود دارد. این تشکل جدید باید بر اساس آسیب شناسی شورای عالی و متناسب با شرایط شکل بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جبهه اصلاحات شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان شورای عالی تشکیل شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۱۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه

وقتی شغل‌های آزاد و دلالی پردرآمد و معافیت‌های مالیاتی هست، چرا این همه سال عمرمون را صرف دانشگاه کنیم.» یا «خب دختران راهی جز درس خواندن ندارن اما داستان پسرها فرق می کنه» این‌ها حرف‌های تعداد زیادی از پسران دهه هشتادی است که امسال عطای شرکت در کنکور را به لقایش بخشیده‌اند و در کنکور شرکت نکرده‌اند.

آمار داوطلبان کنکور سال جاری نشان می‌دهد از مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب که در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند تنها ۳۷ درصد مرد هستند.

عدم اقبال پسران برای ورود به دانشگاه به دلیل نگرانی از اشتغال بعد از فارغ‌التحصیلی موجب شده که بسیاری از آن‌ها آموختن مهارت و ایجاد کسب و کار را بر رفتن به دانشگاه ترجیح ‌دهند.

معاون پژوهشی اسبق وزارت علوم محمد مهدی‌نژاد نوری می‌گوید: تغییر در نسبت ورودی دختران و پسران به دانشگاه، از اوایل دهه ۹۰ شروع شده است.

این در حالی است که افزایش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در فاصله سال تحصیلی ۱۳۹۱ ـ ۱۳۹۰ و ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ با وجود کاهش نرخ بیکاری از عوامل موثر در کاهش رغبت جمعیت جوان به خصوص پسران به ادامه تحصیلات عالی است.

تحصیلات دانشگاهی برای بسیاری از متولدان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تبدیل به تضمینی برای یافتن شغل نشد، از سویی دیگر نبود بازار کار متناسب با رشته‌های دانشگاهی، درآمدهای پایین و انتظارات جامعه از مردان برای تأمین معیشت، منجر به ورود زودهنگام آن‌ها به بازار کار در رشته‌های درآمدزا شده است.

در آینده نزدیک تعداد دختران تحصیل‌کرده دانشگاهی بیشتر از مردان تحصیل‌کرده خواهد بود. حتی این پدیده در ازدواج‌های سال‌های اخیر نمود بیشتری داشته و اصولاً تبدیل به یکی از موانع ازدواج شده است. زیرا دختران دوست دارند سطح دانش پسر بیشتر یا برابر با خودشان باشد. با توجه به اینکه به تدریج اهمیت درآمد از مدرک بیشتر می‌شود، اما تا تثبیت کامل این فرهنگ، همچنان دختران تحصیل‌کرده در آینده گزینه‌های کمتری برای ازدواج خواهند داشت.

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی سیدجلال موسوی با تأکید بر اینکه آمار پیشتازی ۲۶ درصدی دختران داوطلب ورود به دانشگاه نشان‌دهنده اصلاح فرهنگ مهارت‌محوری در کشور است، ابراز می‌دارد که «بحث اشتغال برای آقایان مهم‌تر است» و به همین دلیل اولویت اول آقایان تحصیلات آکادمیک نیست.

عضو سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی مهدی گلشنی کاهش تعداد پسران در کنکور را نشان‌دهنده نقص در آموزش عالی می‌داند و می‌گوید اگر در چند سال آینده روند به همین صورت باشد و اعتدال ایجاد نشود حتی تبعات اجتماعی به همراه دارد.

طبق نظر جامعه‌شناسان، جامعه از مردان انتظار سرپرستی خانواده و تأمین معیشت دارند، به همین خاطر مرد از همان ابتدا مسیرش را تغییر می‌دهد. پس ایجاد امید در پسران برای بهتر شدن زندگی مادی آن‌ها در صورت ادامه تحصیل، می‌تواند انگیزه‌ موثری برای تعادل در دانشگاه‌ها باشد. تأکید بر کسب منزلت اجتماعی همراه با تحصیلات عالیه هم می تواند در ایجاد انگیزه ارزشی برای تشویق پسران مؤثر باشد.‌

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری
  • ایجاد 13 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق