Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:35:39 GMT

سد نرماب نقطه عطف کارنامه دولت در مینودشت

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۲۱۷۵

سد نرماب نقطه عطف کارنامه دولت در مینودشت

ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال (۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما در سال ۹۲ با کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت یازدهم  تحویل داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیگیری تکمیل و بهره‌برداری این سد بعنوان یکی از طرح عمرانی و زیربنایی گلستان با ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب از ابتدا مورد توجه دولت و وزارت نیرو قرار گرفت و با تزریق اعتبارات مورد نیاز در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصد رسیده است.

به گفته مدیر اجرایی سد نرماب چهل چای مینودشت از زمان شروع عملیات اجرایی این سد تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه هزینه شده بود اما در دولت های یازدهم و دوازدهم تاکنون حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این سد تخصیص یافت.

مهدی ضیایی افزود: علاوه بر آن دولت در بوجه امسال هزار میلیارد ریال بودجه برای این سد پیش بینی کرده که وزارت نیرو تلاش به دنبال ۲ برابر کردن این بودجه برای تکمیل بدنه مخزن و آبگیری آن تا اردیبهشت سال آینده است.

وی افزود: آزادسازی ۵۷۰ هکتار اراضی مخزن سد و جابجایی چهار روستای باقی مانده در حریم آن شامل جنگلده‌بالا، باقرآباد، محمدزمان‌خان و پس‌پشته و پرداخت مطالبات پیمانکار و همچنین اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی سد نیز به حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

هادی حق شناس استاندار گلستان هم چندی قبل گفته بود که این سد یکی از پروژه‌های بزرگ و زیربنایی استان است که به تنهایی معادل گنجایش آب سه سد "وشمگیر، بوستان و گلستان" ظرفیت ذخیره آب دارد.

وی با بیان اینکه تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت علاوه بر تامین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از ساکنان شرق گلستان، آب مورد نیاز ۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه را تامین کرده و نقش زیادی در جلوگیری از سیل‌های احتمالی خواهد داشت، افزود: تلاش می کنیم عملیات اجرایی مخزن سد تا پایان امسال پایان یافته و آبگیری آن آغاز شود.

علاوه بر پیگیری و اهتمام دولت برای تکمیل سد نرماب، استاندار گلستان چند روز پیش قرارداد همکاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و زیربنایی این استان منعقد کرد که یکی از این طرح‌ها تکمیل سد نرماب است.

سرپرست فرمانداری مینودشت هم به ایرنا گفت که تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب چهل چای با توجه به اهمیت و مزایای آن، خواسته و مطالبه مردم منطقه شرق گلستان است.

سیدابوالفضل حسینی‌نیا اظهار داشت: انجام کامل تعهدات در جابجایی روستاهای واقع در حریم و کاسه سد و خرید اراضی زراعی آنها متناسب با قیمت کارشناسی از دیگر مطالبات مردم چهار روستای طرح کوچ "جنگلده بالا، باقرآباد، محمدزمان خان و پس پشته" است.

با این حال تکمیل و بهره‌برداری از مخزن سد نرماب در یک سال باقی مانده از عمر دولت دوازدهم می‌تواند خاطره‌ای ماندگار را در اذهان مردم گلستان برجا بگذارد.

نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان در هفت شهرستان واقع درشرق این استان سکونت دارند.

برچسب‌ها گنبدکاووس مینودشت شرکت آب منطقه ای گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس مینودشت شرکت آب منطقه ای گلستان گنبدکاووس مینودشت شرکت آب منطقه ای گلستان هزار میلیارد ریال سد نرماب چهل چای بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۲۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود

ابراهیم بازیان در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اظهار کرد: روز پنجم اردیبهشت، روز واگذاری استقلال و پرسپولیس به عنوان یک روز تاریخی ثبت می‌شود.

وی افزود: این رخداد با همت، تلاش و مدیریت جهادی همه ارکان ذی‌مدخل در موضوع مردمی سازی بخشی از اقتصاد دولتی در ایران پیرو تلاش‌های صورت گرفته در بیش از دو دهه از تاریخ تصویب واگذاری این دو باشگاه عظیم القدر انجام می‌شود. نهایتا قطار واگذاری به ایستگاه آخر رسید و به طور رسمی و نمادین واگذاری این دو باشگاه از دولت به بخش خصوصی انجام می‌شود.

بازیان تاکید کرد: امیدواریم پنج اردیبهشت سرآغاز دوره شکوفایی، پیشرفت و نقطه عطفی در جهت شکوفایی بیشتر ورزش فوتبال و فعالیت‌های این دو باشگاه قرار بگیرد.

سرپرست سازمان خصوصی سازی بیان کرد: پس از هشت بار مزایده بالاخره وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی در تعامل نزدیک با وزارت ورزش و در یک نگاه همگام، همراه و همه جانبه با همه ارکانی که به نوعی نقش و سهمی در این واگذاری داشتند در یک بازه زمانی اندک کمتر از دو ماه به ثمر رسید.

به گفته بازیان، با همت دولت، وزیر اقتصاد و ورزش این اتفاق به میمنت شکل گرفت. در گام اول پذیرش این دو باشگاه در بازار فرابورس ایران ۱۰ درصد این دو باشگاه به مردم واگذار شده بود که اگر این اقدام نبود امروز شاید توفیق واگذاری سهام این دو باشگاه را به این زودی نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: گام مهم دیگر باز هم در دولت سیزدهم در طلیعه سال جهش تولید با تاکیدات صریح، واضح و متقن مقام معظم رهبری، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی توانست این امر مهم را در یک حرکت همگام و همسو به نوعی که همراهی رسانه و افکار عمومی انجام دهد.

سرپرست سازمان خصوصی سازی گفت: واگذاری سرخابی‌ها برگ برنده دولت بود که در این گام عملیاتی شد. در تاریخ سوم اردیبهشت این مزایده در بازار فرابورس ایران به وقوع پیوست و با اعلام نتیجه با تشکیل دو کنسرسیوم که یکی نفتی شامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و دیگری شش بانک خصوصی بود انجام شد. امیدواریم این واگذاری نقطه عطفی در ورزش و فوتبال کشور خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت
  • ضرورت تکمیل جاده شلمزار، ناغان به کارون۴
  • نزدیک شدن منوریل به تکمیل پس از ده سال
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود
  • (تصاویر) ارتفاعات برفچال، شهرستان مینودشت
  • ارتفاعات برفچال مینودشت در استان گلستان
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • رشد ۱۲ برابری میزان سرمایه گذاری خارجی در گلستان
  • تکمیل طرح‌های زیرساختی به توسعه شهرستان سبزوار منجر می‌شود