Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در رابطه با «سند 25 ساله راهبردی ایران و چین» گفت با توجه به اینکه دولت درگیر برجام و سایر مسائل بود حاکمیت این ماموریت را به رئیس مجلس وقت، لاریجانی داد تا سفری به این کشور داشته باشد.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت‌وگویی، در رابطه با «سند 25 ساله راهبردی ایران و چین» گفت: ایران پس از تحریم‌ها با دولت چین مراودات نسبتا خوبی را در پیش گرفت و تنها کشوری که رسما از ایران نفت خریداری می‌کرد، دولت چین بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای دیگر حتی جرات نداشتند تا رسما اعلام کنند خریدار نفت ایران هستند. چینی‌ها بیان می‌کنند در زمان تحریم، ایران همیشه به ما مراجعه می‌کند اما برخی از سیاستمداران ایرانی با یک لبخند غربی‌ها خیلی مشتاقانه به سمت و سوی آنها می‌روند.

او ادامه داد: دیدار رئیس جمهور چین با مقام معظم رهبری بسیار مهم بود و بنای ارتباط با چین در همان دیدار گذاشته شد. با توجه به اینکه دولت درگیر برجام و سایر مسائل بود حاکمیت این ماموریت را به رئیس مجلس وقت، لاریجانی داد تا سفری به این کشور داشته باشد. لاریجانی در یکی از بی‌سابقه‌ترین سفرهایی که به خارج از کشور داشت به همراه روسای کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون انرژی و چند نفر از وزرا من جمله وزیر اقتصاد برنامه استراتژیک بلند مدت میان، ایران و چین را دنبال کردند.

جمالی نوبندگانی بیان کرد: آن دیدار اینگونه نبود که بخواهند فقط منافع طرف مقابل را در نظر گرفته باشند بلکه منافع، دوطرفه و متقابل است. قطعا ایران برای تنوع بخشی به اقتصاد و تجارت و حتی دور زدن تحریم‌ها نیاز به چنین روابطی نه تنها با چین بلکه با دیگر کشورها دارد؛ کشورهایی که در حال توسعه و رشد هستند و می‌توانند بازار خوبی برای ایران باشند و ایران هم، بازار خوبی برای آنها باشد، من جمله هند و برخی از کشورهای دیگر که این توانمندی را دارند.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم بیان کرد: چنین قراردادهایی دشمنانی نیز دارد. غربی‌ها می‌خواهند تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کنند و هم با دروغ‌هایشان، مانع درست می‌کنند بر سر این قراردادها و شایعاتی را پیرامون این‌ها بیان می‌کنند؛ مثل اینکه ایران می‌خواهد جزایری را در اختیار چین بگذارد و کشور فروشی کند، در حالی که چنین چیزی نیست و قطعا این سند برای تائید نهایی به مجلس شورای اسلامی خواهد آمد. این سند که ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و تجاری دارد چندین بار جرح و تعدیل شده است. برخی از سر سرسری انگاری و با ساده انگاری می‌گویند من اطمینان به این کشور ندارم یا از این کشور خوشم نمی‌آید که اینها نمی‌تواند، مبنای صحیحی در عالم سیاست یا عالم تجارت جهانی، باشد.

جمالی نوبندگانی گفت: در این سند منافع دوطرف بخصوص منافع کشور ایران در آن لحاظ و حفظ شده و ما باید یک عقل سیاسی و اقتصادی برای این مساله داشته باشیم، بقیه مسائل به نظر من مسائل انحرافی است و بیشتر برای تحت فشار قرار دادن و ترساندن مردم است. نه تنها بین ایران و چین بلکه میان بسیاری از کشورهای دیگر هم روابط راهبردی و طولانی مدت، وجود دارد من جمله اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و خیلی از کشورها با یکدیگر روابط طولانی مدتی دارند، چطور برای آنها مساله‌ای نیست؟ فکر می‌کنم مجموعه حاکمیت نظام در جریان کامل این قضیه هستند و شخص مقام معظم رهبری در جریان این قضیه هستند و این سندهای راهبردی در هر وزارتخانه‌ای در حال بررسی است. من امیدوارم آن چیزی که به نفع منافع ملی است همان کار انجام شود.

او در پاسخ به این سوال که لاریجانی در سفری که داشت از طرف رهبری پیامی را به چین بردند، گفت: بهتر است که اینطور بگوئیم، رهبری کاملا در جریان سفر ایشان بودند و لاریجانی از طرف حاکمیت آن هیات را نمایندگی کرد./برنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ایران و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ذوالفقار جبرائیلی ظهر یک شنبه در جمع کارکنان و خانواده‌های یگان پدافند شمالغرب کشور در تبریز اظهار کرد: حجاب و عفاف نماد ارزشمند دین مبین اسلام و یک فرهنگ ارزشی و ملی در جامعه ایرانی است.

وی با بیان اینکه دشمنانِ ارزش‌های الهی و دینی با رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه به دنبال آسیب به بنیان خانواده هستند افزود: فرهنگ عفاف و حجاب علاوه بر یک مقوله ارزشی و اجتماعی از ملزومات قانونی کشور است که رعایت آن برای تک تک اقشار جامعه ضروری و لازم الاجراست.

حجت الاسلام جبرائیلی با تاکید بر لزوم پاسداشت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی، گفت: حجاب و عفاف نماد اسلامیت جامعه، تکریم مقام زن، نشانه حرمت و ارزش انسانیت و بلوغ عقلانی شهروندان جامعه اسلامی است.

وی تصریح کرد: یکی از پایه‌ها و اساس جامعه ایرانی نهاد خانواده است که دشمنان با ابزار و ساز و کارهای گوناگون می‌خواهند این بنیان مستحکم را کم رنگ و از بین ببرند.

کد خبر 6091059

دیگر خبرها

  • حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای دو فرزند
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • تصمیم مهم مجلس ؛ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت + جزئیات
  • 10 خبر خوشی که به مذاق دشمنان خوش نیامد | از آخرین دستاوردهای کشور بیشتر بدانید
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • نیروهای مسلح ایران دشمنان را به فرسودگی کشاندند
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها