Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نقدینگی وارد شده به بورس صرف سفته بازی و عرصه قمار گونه می‌شود نه تولید و این رشد بازار سرمایه در توسعه اقتصادی نقشی ندارد، گفت: ممکن است اتفاق سال 84 یا 92، امسال هم برای بورس رخ دهد و دولت اعلام کرده و وعده حمایت تمام قد از بازار سرمایه را داده است ولی ممکن است مانند سایر وعده‌های خودش که فراموش کرد، مردم را رها کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمود جامساز، کارشناس میاپل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد رشد بورس و هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه، اظهار کرد: اگر نقدینگی وارد شده به بورس صرف اعتلای تولید و بخش مولد در اقتصاد شود و وجوه حاصل از فروش سهام برای سرمایه گذاری در امر تولید مانند خدمات، صنایع، کشاورزی و... مصرف شود؛ برای اقتصاد مفید و موثر و باعث رشد تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

 

عوامل افزاش رشد نقدینگی چیست؟/ نقدینگی در دست عده‌ای انباشته شده

وی با تاکید بر اینکه نقدینگی در کشور هیچ زمان به صورت منطقی توزیع نشده و علت مشکلات اقتصادی از این موضوع است، افزود: به علت وجود فساد اقتصادی و عدم تخصیص نابهینه منابع به سبب فساد در نظام بانکی و نقش عوامل قدرت و ثروت در بانک‌ها، نقدینگی همیشه در دست عده بسیار اندکی انباشته شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش پایه پولی باعث افزایش رشد نقدینگی می‌شود، تاکید کرد: خالص دارایی خارجی بانک مرکزی، خالص بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی عوامل تشکیل دهنده پایه پولی هستند که افزایش هر کدام از این موارد در رشد پایه پولی موثر است.

جامساز گفت: تمام دولت‌ها با کسری بودجه مواجه بودند و هستند که این کسری را بیشتر از طریق استقراض از نظام بانکی و بانک مرکزی (انتشار اسکناس) تامین می‌کردند و انجام شود. چاپ پول، باعث افزایش خالص بدهی دولت به بانک مرکزی و رشد پایه پولی می‌شود؛ البته ضریب فزاینده پولی یعنی نسبت موجودی نقد بانک‌ها به کل سپرده‌های بانکی هم اثر گذار و باعث افزایش نقدینگی می‌شود.

 

نقدینگی به سمت تولید نرفت

وی اضافه کرد: رشد نقدینگی به طور متوسط در کشور ما حدود 25درصد در سال است که با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی کشور، بسیار بالا است؛ از سوی دیگر رشد اقتصادی ایران در دو سال گذشته منفی بوده و پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی امسال هم منفی باشد و این نشان می‌دهد نقدینگی اصلا به سمت تولید نرفته است. 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نقدینگی به صورت پول پرقدرت وارد اقتصاد و بازارها می‌شود که این موضوع باعث افزایش تقاضا خواهد شد در حالی که میزان عرضه ثابت است و افزایش نرخ تورم را تشدید خواهد کرد.

جامساز اضافه کرد: زمانی که قیمت نسبی کالاها بالا می‌رود، قیمت نهادهای تولید هم افزایش خواهد یافت و سبب افزایش نرخ تمام شده محصولات خواهد شد و کالا، گران به بازار عرضه می‌شود که نرخ رشد تورم  را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت‌ها وعده‌های انجام نشده‌ای همچون هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های مولد اقتصادی را دادند، گفت: نقدینگی هیچگاه به سمت تولید نرفت و صاحبان قدرت و ثروت به انباشت ثروت پرداختند در حالی که می‌بایست این حجم ثروت برای سرمایه گذاری در تولید و بخش‌های مولد اقتصادی هدایت شود.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران برخلاف کشورهای توسعه یافته بانک محور است نه بورس محور، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته سهام شرکت‌ها در بورس عرضه و منابع را جمع آوری می‌کنند، سپس این منابع صرف هزینه‌های تولید شده که باعث رشد اقتصادی، افزایش درآمد ملی و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد صاحبان سهام خواهد شد.

جامساز گفت: اقتصاد ایران بانک محور است و توجه به فسادی که رد بانک‌ها وجود دارد همواره منابع تسهیلاتی به سمت امور غیرتولیدی و غیر مولد هدایت شده، که نفع آن برای بانک‌ها و عده‌ای محدود بوده است.

 

درآمد دولت از معاملات روزانه بورس/ قیمت‌ها در بورس واقعی نیست

وی با اشاره رشد بورس در سال جاری و حمایت دولت تمام قد از بازار سرمایه، گفت: معاملات بورس رونق گرفته ارزش آن به 25 و حتی برخی روزها به بالای 30هزار میلیارد تومان رسیده، البته به طور میانگین ارزش معاملات بازار سرمایه بیش از 12هزار میلیارد تومان است که دولت از این محل با توجه به مالیاتی که می‌گیرد برای تامین هزینه‌های خودش درآمد به دست می‌آورد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قیمت‌ها در بورس واقعی نیست، زیرا رونق بازار سرمایه باید در بخش واقعی اقتصاد اثر گذار باشد و رشد اقتصادی مثبت و اشتغال ایجاد کند ولی ولی رشد اقتصاد دو سال گذشته منفی و برای امسال هم رشد منفی و حتی منفی 12درصد پیش بینی می‌شود اصلا سنخیتی با روند افزایش معاملاتی و رشد در بورس ندارد.

 

حباب بورس می‌ترکد؟

جامساز با تاکید بر اینکه حباب در بورس به بوجود آمده و شکل گرفته است، گفت: رشد بورس در توسعه اقتصادی نقشی ندارد و فقط یک بازار سفته بازی و عرصه قمار گونه برای سرمایه‌های انباشه‌ای شده که می‌خواهند بر میزان سرمایه خود اضافه کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر روزی حباب بورس بترکد، بیشتر افراد ضعیف و صاحب سهام با تعداد کم از بین می روند؛ مانند سال 84 که حباب بورس شکست و بسیاری از افراد مانند معلمان و بازنشستگان و طبقه متوسط متضرر شدند و کسی هم به داد آنها نرسید و در ان زمان دولت هم از بورس پشتیبانی نکرد.

وی تصریح کرد: امسال اتفاق سال 84 یا 92 برای بورس رخ خواهد داد؛ یا به زودی ممکن است رخ دهد و دولت هم که اعلام کرده و وعده حمایت تمام قد از بازار سرمایه را داده است ممکن است مانند سایر وعده‌های خودش که فراموش کرد، با جا خالی کردن مردم را رها کند.

به گفته جامساز، نقدینگی و پولی که وارد بورس شده به هیچ عنوان وارد بخش تولیدی و اقتصاد واقعی اقتصاد نشده و شاید میزان اندک آن به سمت تولید رفته ولی اصل آن صرف سفته بازی در بالا رفتن قیمت‌های سهام شده است.

وی گفت: توصیه نمی‌کنم که مردم وارد بورس شوند، مگر سازمان بورس براساس اصول مسلم و امتحان شده اقتصادی و مالی در یک ساختار اقتصاد آزاد رقابتی بازار محور اقدام کند و فساد ریشه کن شود.

 

تا فساد هست اقتصاد درست نمی‌شود

این تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر اینکه سه قوه باید در ریشه کنی فساد با هم همکاری کنند و به جد عوامل ایجاد فساد را از بین بیرند، تاکید کرد: تا زمانی که فساد وجود دارد نه بورس، نه بانک‌ها و نه اقتصاد ایران درست نخواهد شد.

جاسماز در پایان گفت: موضوع دیگر برای حل مشکلات اقتصادی، تغییر بنیادین ساختار های اقتصاد کشور و تغییر تفکر مدیران و سیاسنتمداران در مورد اقتصاد است که اقتصاد ایران را به سمت اقتصاد آزاد رقابتی بازار محور حرکت کند ولی امروز هر کسی ساز خودش را اقتصاد می‌زند و سیاستی که تدوین می‌کند بر اساس سلایق خودش است نه اصول و قانون.

انتهای پیام/ن

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس اقتصادی اقتصاد ایران بازار سرمایه سمت تولید باعث افزایش رشد اقتصادی بانک مرکزی رشد اقتصاد حباب بورس پایه پولی سفته بازی خواهد شد بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۰۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به تولید دانش بنیان کلید حل مشکل اقتصادی کشور است

استاندار مرکزی، دانش بنیان کردن تولید را کلید حل مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: حوزه اقتصاد دانش بنیان جز حوزه‌های مهم و تأثیرگذار در کشور است و در واقع، تولید دانش بنیان موجب افزایش بهره‌وری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر امروز _چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت_ در دهمین جشنواره استانی جهادگران علم و فناوری استان مرکزی اظهار کرد: حوزه اقتصاد دانش بنیان جز حوزه‌های مهم و تأثیرگذار در کشور است.

وی افزود: تولید دانش بنیان یکی از راه‌هایی است که تولید را بدون افزایش نهاده‌های تولید یا هزینه‌های تولید، افزایش می‌دهد و در واقع، تولید دانش بنیان موجب افزایش بهره‌وری می‌شود و کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در دانش بنیان کردن تولید است.

استاندار مرکزی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «علاج مشکلات کشور اقتصاد مقاومتی است» و دو رکن و پایه را برای تحقق آن در نظر گرفتند یکی اقتصاد مردمی و دیگری اقتصاد دانش‌بنیان است.

مخلص‌الائمه افزود: این دو رکن کلید اصلی رفع مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف بوده و طبیعی است که گروهی باید پرچم را به دست گیرند و به قله برسانند.

وی، دانش بنیان کردن تولید را کلید حل مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: حوزه اقتصاد دانش بنیان جز حوزه‌های مهم و تأثیرگذار در کشور است و در واقع، تولید دانش بنیان موجب افزایش بهره‌وری می‌شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: امروز تحولات منطقه و دست برتر در مسائل مختلف در دست جبهه مقاومت و ایران اسلامی است.

مخلص‌الائمه افزود: امروز نظم نوین جهانی و هندسه جهانی قدرت که رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۱ بیان کردند در حال وقوع است.

وی ادامه داد: بیداری اسلامی، شکست آمریکا برای تسلط بر خاورمیانه، آینده مبهم اتحادیه اروپا و افول وجهه آمریکا از جمله مسائلی است که مقام معظم رهبری در هندسه قدرت پیش بینی کرده بودند.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: اینکه منتظر فرمان رهبری بمانیم و هر چه را ایشان فرمودند اجرا کنیم می‌شود ولایتمداری و فرمان‌برداری، بصیرت این است که نسبت به رهنمودها و دستورات رهبر معظم انقلاب و شرایط و مشکلات موجود در کشور تصمیم مهم، درست و کارساز را بگیریم و امور را پیش ببریم.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: بسیج معجزه معمار کبیر انقلاب و از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است، این نهاد در همه عرصه‌ها پیش‌رو بوده و همواره پرچم توسعه کشور را در دست داشته است.

وی اضافه کرد: بسیجیان در حوزه علم و فناوری نیز می‌توانند مشکلات را برطرف و گره‌گشای مشکلات باشند.

استاندار مرکزی با بیان اینکه اقتصاد نفتی پاشنه اقتصاد کشور است تصریح کرد: باید برای پیشرفت علم و فناوری در استان و کشور کمترین زمان را سپری کنیم تا به قله‌ای که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود فرمودند، نائل شویم.

کد خبر 751817

دیگر خبرها

  • توجه به تولید دانش بنیان کلید حل مشکل اقتصادی کشور است
  • رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲
  • بهادری جهرمی: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد
  • تحقق شعار سال منوط به احیای اصول اقتصادی قانون اساسی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم