Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سرشماری در ۲ مرحله با حضور ۱۵ نفر از کارشناسان این اداره انجام و در مجموع ۳۵۰ حلقه سمندر کردستانی و ۸۰ حلقه سمندر آذربایجانی شمارش شد.  

وی اضافه کرد: در این سرشماری، ۱۵۰ حلقه سمندر کردستانی در زیستگاه "سارده‌کوهستان" بوکان، ۱۰۰ حلقه در زیستگاه "قلات‌شای" مهاباد، ۵۰ حلقه در "پردانان" پیرانشهر و ۵۰ حلقه در "خرپاپ" سردشت شمارش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 رییس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی در خصوص زیستگاه سمندر آذربایجانی نیز بیان کرد: این گونه در بین زیستگاه‌های سمندر استان تنها در زیستگاه "تالجار" اشنویه  زیست می‌کند و در قالب این سرشماری ۸۰ حلقه از این گونه نیز شمارش شد.

سرشماری سمندر در ۲ مرحله انجام می‌شود در مرحله نخست سمندر علامت‌گذاری شده و در مرحله دوم سمندرهایی که مشاهده می‌شود از نظر علامت‌گذاری مورد پایش قرار می‌گیردیوسفی افزود: سرشماری سمندرها در ۲ مرحله در زیستگاه‌های آن انجام می‌شود، در مرحله نخست سمندرهای مشاهده شده علامت‌گذاری شده و در مرحله دوم سمندرهایی که مشاهده می‌شود از نظر علامت‌گذاری مورد پایش قرار می‌گیرد تا آمار دقیق‌تری از تعداد سمندرها در آن زیستگاه به دست بیاید.

وی با اشاره به اهمیت سرشماری این نوع دوزیست در طبیعت افزود: در این پایش، جویبارهای منطقه مورد بررسی می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره نظارت بر حیات وحش استان انجام می‌گیرد.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: در گذشته ناآگاهی جوامع بومی و محلی از وضع سمندرهای ایران باعث کاهش جمعیت این گونه جانوری شد بنابراین آموزش و اطلاع‌رسانی می‌تواند در حفاظت بیشتر از این گونه‌های ارزشمند نقش مثبتی داشته باشد.

یوسفی با بیان اینکه اینگونه به دلیل حساس بودن به شرایط محیطی، همواره با آسیب‌های بسیار جزیی و آلودگی بسیار کم منابع آبی از بین می‌روند، افزود: در سال‌های گذشته به دلیل خشک شدن چشمه‌ها و تغییر کاربری آنها و شکار آنها توسط پرندگان و مارها این گونه نادر بسیاری از زیستگاه‌های خود را از دست داده و در شمار گونه‌های در حال انقراض قرار گرفته است.

سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

این‌گونه دارای سر پهن، طول سر با عرض آن تقریباً برابر، پوزه گرد، چشم‌های برجسته، بدن و دم قوی، فاقد تاج پشتی و به رنگ سیاه براق همراه با لکه‌های زرد رنگ روشن به اشکال حلقه‌ایی، قلابی و نیم دایره است و خال‌های زرد این گونه به طور غیر منظم در پشت بدن قرار دارند.

در اصطلاح محلی به این گونه جانوری "بوکه کانیله" و "کانی‌بوک" گفته می‌شود که به معنی عروس چشمه است و این نامگذاری حاکی از آن است که تنها در چشمه‌های با آب روان و صاف قابل مشاهده است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشورمان شناسایی و نامگذاری شده است.

این‌گونه جانوری علاوه بر آذربایجان‌غربی در مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی آذربایجان غربی علامت گذاری شمارش شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۸۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۷ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  در ۲۴ ساعت گذشته این پنج خبر در صدر خبر‌های پربازدید خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی بودند.     شهروند خبرنگار، نبود پل در روستاهای چالدران یادواره خانگی شهید جابر صمدی در چهار برج فردا ؛ قطعی برق درارومیه ساخت ۵۰ درصدی مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • آغاز فصل سرشماری قرقاول در استان گلستان
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • شمارش معکوس برای اتمام آزادراه مراغه- هشترود+ فیلم
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۷ اردیبهشت