Web Analytics Made Easy - Statcounter

گسترش رسوم غلط در سیستان و بلوچستان باعث بروز مشکلات فراوانی برای مردم شده؛ به گونه‌ای که هر هفته شاهد اتفاقات تلخ و مرگ و میر افراد بی‌گناه در تیراندازی و رالی‌های خیابانی در مراسمات عروسی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان با تاریخی کهن و فرهنگی به جا مانده از آداب و رسوم هزاران ساله یکی از دیدنی ترین استان های ایران در امر گردشگری است اما در میان صدها رسم و آیین زیبا در این منطقه از کشورمان رسمی نامیمون نیز که قدمت آن به صدسال نیز نمی رشد موجب بروز مشکلات بسیاری برای مردمان خونگرم و میهمان نواز این دیار بهشتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تیراندازی با سلاح های گرم غیرمجاز بدعت زشت و تقبیح شده ای که از چندین سال قبل در مراسمات عروسی جنوب سیستان و بلوچستان مرسوم شده است. بدعتی که نه تنها بساط آن جمع نشد بلکه در برخی از مناطق سیستان و بلوچستان حادتر شده است به گونه ای که در اغلب این مراسمات عروسی چندین هزار فشنگ مصرف می شود.

در حالی این روزها گسترش چنین رسوم غلط و غیر اسلامی در سیستان و بلوچستان روند رو به رشدی را طی می کند که بارها با همین حرکت افراد سهل انگار و بی توجه که در برخی موارد به دلیل مصرف مشروبات الکلی هیچ کنترلی بر رفتار خود نداشته اند شادی ها و عروسی ها به عزا تبدیل شده و عروس و داماد ها به حجله عزرائیل رفته اند، یا به دلیل راه اندازی رالی خیابانی و کارناوال های عجیب تصادفات وحشتناکی در خیابان های شهرهای این استان به وقوع پیوسته و افراد عادی نیز به کام مرگ می روند.

بی تردید هر یک از ما تاکنون شاهد بروز چنین اتفاقاتی بوده ایم و زمانی که از جشن عروسی بر می گردیم به علت صدای تیراندازی تا ساعت ها صدای زمخت آن باعث زنگ کشیدن گوش‌مان می شود نکته قابل توجه و تاسف بار ماجرا اینجاست که اکثر این تفنگها در دستان جوانان و نوجوانان کم سن و سال است که به هیچ عنوان به حرف بزرگترها گوش نداده و بی توجه به وضع موجود و امکان حضور زنان و کودکان در نزدیکی آنان اقدام به تیراندازی می کنند و در بسیاری از مواقع نیز در رقابتی شوم تیرها را از بالای سر یکدیگر شلیک می کنند.
 
تیراندازی در مراسم عروسی باز هم قربانی گرفت

در تازه ترین حادثه، بر اثر تیراندازی چند روز قبل در یکی از جشن های ازدواج در شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان ، یک جوان مضروب و راهی بیمارستان شد.

محمد عبداللهی از اهالی شهرستان دلگان به خبرنگار ما گفت: بدعت نامیمون تیراندازی در جشن های عروسی از چندین سال قبل‌‌ در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رواج یافته است.

وی ادامه داد: این افراد با سلاح های غیرمجاز به صورت دیوانه وار تیراندازی می کنند، چند روز قبل هم یک نفر بر اثر تیراندازی دیوانه وار این افراد مضروب و روانه بیمارستان شد که اکنون توان راه رفتن ندارد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: از مسئولان شهرستان دلگان و سیستان و بلوچستان تقاضا داریم که با مخلان نظم و امنیت جامعه به صورت جدی برخورد و این سلاح های غیرمجاز را جمع آوری کنند.

تیراندازی در عروسی افتخار نیست

کاظم بامری یکی از شهروندان دلگانی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: متاسفانه تیراندازی در مراسمات عروسی از چندین سال قبل در مراسمات عروسی این شهرستان رواج دارد به گونه ای که تیراندازی ها با سلاح های غیرمجاز (نظیر کلاشنیکف،پی‌کا، سیمونوف و کلت) و عموما توسط افرادی انجام می شود که یا شرور بوده و یا جز سارقین می باشند.

به گفته این شهروند، صدای گلوله ها به هنگام  تیراندازی ها علاوه بر اینکه آسایش و آرامش را از مردم سلب کرده زمینه رعب و وحشت را در دل زنان و کودکان فراهم کرده است که در این راستا مسئولان باید چاره ای اساسی بیاندیشند.  

وی با بیان اینکه در سال های گذشته، تیراندازی در یک جشن عروسی موجب بروز یک دعوای بزرگ طایفه ای و همچنین قتل یک نوجوان شد، خاطرنشان کرد: از مسئولان قضایی و انتظامی شهرستان دلگان و استان سیستان و بلوچستان تقاضا داریم با مخلان آسایش و آرامش مردم برخورد قاطعانه ای داشته باشند.

برخورد جدی دستگاه قضا با رسم تیراندازی در عروسی

مجتبی شجاعی فرماندار دلگان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: برخورد با این افراد که در جشن های ازدواج نیازمند برخورد قضائی است و می طلبد که صاحبان مراسمات از دعوت این افراد که اقدام به تیراندازی می‌کنند، خودداری کنند.

در هر حال می طلبد که نخبگان، معتمدان، ریش سفیدان و ائمه جمعه شیعه و اهل سنت شهرستان دلگان و همچنین استان سیستان و بلوچستان با همفکری و هم اندیشی این بدعت غلط که رفته رفته به یک معضل تبدیل شده را از بین ببرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان مراسمات عروسی شهرستان دلگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۶۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیراندازی در عروسی ۲ قربانی گرفت

فرماندار عنبرآباد گفت: در نتیجه تیراندازی شامگاه جمعه حین برگزاری جشن عروسی، خاله عروس و خواهر داماد جان خود را از دست دادند. 

یزدان افشاری‌پور افزود: فردی که به دلیل مصرف مشروبات الکلی در حالت عادی نبوده است با سلاح جنگی کلت تیراندازی کور می‌کند که این ۲ نفر که ۳۰ و ۲۳ ساله بودند جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: بار‌ها در مورد خطرات تیراندازی در عروسی و این رسم نامناسب اخطار داده شده است و رفع کامل آن نیاز به کار فرهنگی بیشتر دارد.

فرماندار شهرستان عنبرآباد یادآور شد: برای مقابله با توزیع و مصرف مشروبات الکلی برنامه داریم و جمع آوری سلاح غیرمجاز در کل جنوب استان هم طی ماه‌های اخیر تشدید شده است.

 آذرماه سال گذشته نیز در تیراندازی در یک عروسی در عنبرآباد فردی جان باخت.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد؛ بارش سیل‌آسای باران و تگرگ
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد ؛ بارش‌ سیل‌آسای باران و تگرگ | طوفان گرد و خاک ۵ استان را در می‌نوردد
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • تکرار یک رسم غلط ٢ نفر قربانی گرفت
  • تیراندازی در عروسی جان دو نفر را در عنبرآباد گرفت
  • تیراندازی در عروسی دو نفر را به کام مرگ فرستاد
  • باران چگونه تنش آبی سیستان و بلوچستان را شست؟
  • تیراندازی در عروسی ۲ قربانی گرفت
  • ارتفاع بارش در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • ارتفاع بارش در زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید