Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در نامه‌ای خواستار تمکین دستگاه‌های اجرایی به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور شده است. به گفته این انجمن، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در پروژه تولید کاغذ از ضایعات نیشکر، این قانون را دور زده و در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی قادر به داخلی سازی ۶۰ درصد از ارزبری ۴۰۰ میلیون یورویی این پروژه بودند، خواستار تصویب این پروژه با ۷۰ درصد خارجی شده و شورای اقتصاد هم با آن موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دی ماه سال گذشته موافقتنامه تاسیس کارخانه کاغذ سبز خوزستان برای تولید ۲۴۰ هزار تن کاغذ که تقریباً ۳۸ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند، با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و شبکه بانکی کشور امضا شد. بر اساس این موافقتنامه ظرف مدت سه سال در منطقه شادگان استان خوزستان کارخانه استحصال کاغذ از ضایعات نیشکر با توان تولید ۲۴۰ هزار تن کاغذ ایجاد، از فروش سالانه ۲۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری و برای ۴۶۴ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در منطقه محروم شادگان اشتغال پایدار ایجاد می شود. همچنین اجرای این قرارداد از قطع سالانه ۶ میلیون اصله درخت جلوگیری کرد.

حالا شش ماه بعد از امضای این تفاهم‌نامه، امیرعباس اختراعی، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، در نامه‌ای خواستار تمکین دستگاه‌های اجرایی به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور شده است؛ چرا که بر اساس این نامه، ستاد اجرایی فرمان امام پروژه تولید کاغذ از باکاس (تفاله نیشکر) را با ارزبری بیش از ۴۰۰ میلیون یورو جهت تعیین میزان ساخت داخل به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ارسال و هیات نظارت در کارگروه کارشناسی، اجرای پروژه را در توان سازندگان داخلی کشور دانسته و مقرر کرده کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات اجرای پروژه را به عهده گرفته و چنانچه نیاز به اقلام و یا خدمات مهندسی خارج از کشور باشد این کنسرسیوم ایرانی اقدام به این کار کند تا دانش فنی این فعالیت کاملاً بومی سازی شود و اجرای پروژه کاغذ سبز خوزستان را حداقل با ۶۰ درصد داخلی سازی به مجریان پروژه توصیه کرده است. اما مجریان با خودداری از ارائه اطلاعات بیشتر، مستقیما تصویب این پروژه با ۷۰ درصد خارجی و ۳۰ درصد داخلی را از شورای اقتصاد خواستار شدند و شورای اقتصاد نیز با درخواست ستاد اجرای فرمان امام عیناً موافقت کرده و عملا قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور نادیده گرفته شده است.

همچنین قانون "حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی" که در سال ۱۳۹۱، در جهت حمایت از کالای داخلی و افزایش توان تولید کنندگان تصویب تصویب و ابلاغ شده بود، در سال ۱۳۹۸ در مجلس اصلاح شد. این قانون می‌گوید که کننده کار و محل رجوع کار باید ایرانی باشد، اما اگر شرکتی ایرانی – خارجی بود یعنی ۵۱ درصد ایرانی و ۴۹ درصد خارجی باید هیئت نظارت بر قانون آن را تایید کند و اگر سهم طرف خارجی بیش از ۴۹ درصد بود، علاوه بر تایید هیات نظارت باید نظر مثبت شورای اقتصاد نیز کسب شود.

در این رابطه احد ذوالرحمی، دبیر رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران،‌ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: علیرغم اینکه در هیئت نظارت بر قانون حداکثر وزارت صمت تعیین شده بود که ۶۰ درصد قابلیت ساخت این پروژه در ایران وجود دارد، توافقاتی هم در این زمینه صورت گرفته و قرار شده بود شرکت مدارک فنی بیشتر برای مذاکره بیاورد، اما دیگر خبری از آن‌ها نشد و در نهایت متوجه شدیم که از شورای اقتصاد خواستار تصویب این پروژه با ۷۰ درصد خارجی و ۳۰ درصد داخلی شدند و شورای اقتصاد هم با آن‌ها موافقت کرده و قانون حداکثر استفاده از توان داخل دور زده شده است.

وی با بیان اینکه با وجود توان ۶۰ درصد داخلی سازی این ۴۰۰ میلیون یورو چه دلیلی برای واردات وجود دارد، تصریح کرد: ما اعلام کردیم که توان ساخت این تجهیزات را داریم و حتی اگر لازم باشد شرکت‌های طراحی مهندسی داخلی میتوانند از شرکت‌های خارجی کمک بگیرند و دانش فنی را برای همیشه وارد کنند تا به نوعی انتقال تکنولوژی هم انجام شود.

ذوالرحمی با این اینکه طبق مصوبه شورای اقتصاد ۳۰ درصد داخلی سازی تعیین شده، گفت: ما خرداد ماه با احتیاط اعلام کرده بودیم که حداقل توانایی ۶۰ درصد داخلی سازی این پروژه را داریم اما بدون مذاکره با ما و بعد از غیبت در جلسه هیئت نظارت بر قانون حداکثر وزارت صمت، شورای اقتصاد نهم تیر ماه تصویب کرده که این پروژه با ۷۰ درصد خارجی و ۳۰ درصد داخلی انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کاغذ سبز قانون حداکثر توان تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام ره قانون حداکثر استفاده از توان تولید حداکثر استفاده از توان تولیدی درصد داخلی سازی ۳۰ درصد داخلی شورای اقتصاد فرمان امام ستاد اجرای ۶۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۷۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین مودم پروژه فیبر نوری از محصولات تولید داخل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوال یکی از کاربران مبنی بر تولید مودم نسل ششم در داخل کشور نوشت:

«هفته پیش دقیقاً همین‌کار را کردیم در جهت حمایت از مصرف کننده و تولید داخل، با تفاهم با تولیدکنندگان عزیز داخلی و اپراتور‌ها قرار شد ۴۰ درصد نیاز اپراتور، در تأمین مودم پروژه فیبر نوری، از داخل تأمین شود البته به شرطی که تا ۶ ماه آینده محصولی با کیفیت مناسب تولید شود.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکالیف کارگروه پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تأمین مودم پروژه فیبر نوری از محصولات تولید داخل
  • افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران
  • تکالیف جدید کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی کشور
  • تکالیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران