Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@04:33:46 GMT

خطبه حضرت زهرا(س) نماد راه و رسم بندگی است

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۸۵۱۴

خطبه حضرت زهرا(س) نماد راه و رسم بندگی است

مدیر حوزه های علمیه گفت: خطبه حضرت زهرا(س) نماد یک تفکر عمیق، راه و رسم بندگی و اطاعت از خداوند متعال است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در آیین اختتامیه و قرعه کشی مسابقه خطبه خوانی حضرت زهرا(س) که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد اظهارکرد: حضرت زهرا سلام الله علیها اگر چه بین شیعیان مشهور است که ۱۸ سال عمر کردند و عمر ایشان علی الظاهر و بر اساس تقویم اجتماعی اندک است اما در تقویم معرفتی، فکری، اجتماعی، سیاسی عمر کوتاه حضرت به اندازه قرن‌ها دارای ارزش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه  ادامه داد: عمر به ظاهر کوتاه حضرت اگر از بُعد علمی، معرفتی و اثرگذاری ارزیابی شود همان نماد «انا اعطیناک الکوثر...» می شود و خطبه حضرت اینگونه ماندگار، سازنده و هدایت گر باقی ماند و تا قیامت اثربخشی می‌کند.

آیت الله اعرافی افزود: طراحی این خطبه در واقع یک طراحی و معماری بلند و ظریف است که شاید بتوان هم پای آن سخنرانی مهم و تاریخی حضرت رسول(ص) در روز غدیر و ماندگاری واقعه فدک عنوان کرد. بیانات حضرت در خطبه فدکیه سلسله تمهیدات و در واقع یک مدیریت کلان و راهبردی آن هم در آن دوران آشفته سیاسی و اجتماعی بعد از وفات حضرت رسول(س) است.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: غصه فدک و عاشورا را اگر محدود به آن دوران، منطقه ای  و مقطعی بررسی کنیم، شاید دستاورد آنچنانی برجای نداشته باشد، اما اگر منطق و وسعت آن را در طول تاریخ و به وسعت تاریخ اسلام ارزیابی و بررسی کنیم خواهیم دید که واقعه فدک و عاشورا هر دو پیروز میدان بوده‌اند و اگر موضع حضرت نبود ممکن بود مشعل ولایت و امامت در تاریخ خاموش شود و کار حضرت مانع از خاموش شدن آن شد و پرچم اسلام را برافراشته کرد تا راه گم نشود و همه کسانی‌ که در این مسابقه حضور پیدا کردند هر کدام پرچمی برافراشته اند.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خطبه فدکیه را در تحلیل محتوا می توان به چند ضلع دیگر تقسیم بندی کرد، گفت: تبیین مبانی فکری، اعتقادی اسلام با آن قرائت ناب و صحیح بگونه ای که تبیین توحید در کلام حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین (ع) را کمتر کسی از ائمه اطهار(ع) سراغ داریم بطوریکه در ابتدای خطبه اعتقادات و اصولی دین را ژرف و وسیع تبیین می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: حضرت در این خطبه در خصوص فلسفه احکام و نگاه عمیقی که نسبت به احکام اسلام دارند بسیار ممتاز و سرآمد است وآنگونه که به عبادات اسلامی می‌پردازند بی‌نظیر است.

آیت الله اعرافی «علی شناسی» را یکی دیگر از ویژگی‌ها و خصوصیات بارز خطبه حضرت زهرا(س) دانست و گفت: علی شناسی خطبه حضرت فراتر از امام شناسی عامه است و با جملات ظریف و عمیقی که دارند چهره امام علی(ع) را تبیین می کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: روانشناسی دقیق از مدینه و شناسایی و تحلیل جریانات انحرافی دوران پس از حیات رسول اکرم(ص) حضرت در قامت یک تحلیل گر اجتماعی، و یک روانشناس به تبیین آن دوران می پردازند به گونه ای که یکی از مهمترین و اصلی ترین خطبه‌های صدر اسلام را رقم می‌زنند.

مدیر حوزه‌های علمیه تشریح قصه فدک را یکی دیگر از اضلاع مهم خطبه حضرت دانست و افزود: در این قسمت حضرت به تحکیم مبانی فقهی اهل بیت (ع) می پردازند و این اهتمام توانسته از نگاه تقریبی را نیز ایجاد کند بطوریکه حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) در عین جایگاه و مرتبه ای که داشتند مصالح عالم اسلام را در نظرگرفته و پیشگام وحدت بودند بطوریکه پرچم بزرگ فدک هم معرفت افزاست و هم آغازگر یک وحدت و همگرایی در امت اسلام است.

انتهای پیام/2258

 

منبع: فارس

کلیدواژه: اسلام وحدت حوزه های علمیه حضرت زهرا حوزه های علمیه حضرت زهرا س خطبه حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرحوزه علمیه اصفهان در نشست مدیران مدرسه علمیه حوزه علمیه اصفهان، یکی از چالش‌های پیش روی حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز علمی- آموزشی حتی دانشگاه‌ها را جذب جوانان دانست و گفت: بدانید برای خدا می‌خواهید حوزه را اداره کنید و وابسته به جایی نیستید و درصورتیکه تلاش کنید افرادی را جذب دین کنید، با احساس مسئولیت بهتری کار می‌کنید.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژادخطاب به مدیران مدارس علمیه افزود: مدرسه علمیه‌ای در اختیار ما قرار گرفته است و همه می‌خواهیم یک کار را انجام دهیم و آن ترویج دین است، همچنین باید مدنظر داشت این که کشور به روحانیون عالم و باسواد نیاز دارد و ما نیز در گوشه‌ای می‌خواهیم به وظیفه خود عمل کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اصفهان گفت: یکی از موانع رونق جذب افراد به حوزه‌های علمیه، تسهیل شدن مسیر ورود به دانشگاه‌ها و دریافت مدارک متعدد دانشگاهی با گذشت چهار سال و یا کمتر است که این افزایش ورود به دانشگاه‌های مختلف کشور بدون برنامه بلند مدت و نیازسنجی، برای آینده کشور، احساس نگرانی و خطر فراهم می‌کند.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: مسئله دیگری که بر آن تاکید داریم این است که در سال اول دوره طلبگی بیشتر به مسئله اعتقادی طلاب و آشنایی با قرآن کریم پرداخته شود، به دلیل این که اگر طلبه در طول مسیر از طلبگی انصراف داد علمی آموخته باشد.
عضو خبرگان رهبری، مغتنم شمردن فرصت انسان سازی را در حوزه علمیه امری ضروری بیان کرد و گفت: خداوند توفیق داده که می‌توانید انسان بسازید و این بسیار مهم است، البته سختی نیز دارد و اساتید ملزم هستند درحین تدریس، مسائل اخلاقی را نیز بیان کنند و علاوه بر آن بهتر است از همان سال اول به طلبه گفته شود هفته‌ای یک روایت حفظ کند.

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است