Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتشار اخبار توسعه فناوری 5G بسیاری از کاربران در دنیا برای دسترسی به این نسل از اینترنت لحظه‌شماری می‌کردند و منتظر عرضه هرچه سریع‌تر آن بودند. اما همزمانی عرضه این فناوری با شیوع ویروس کرونا باعث شد تا برخی افراد سوءاستفاده‌گر با ایجاد تئوری‌های توطئه ذهن کاربران سراسر جهان را درگیر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دلایل اصلی گسترش این توطئه‌ها عدم اطلاع کافی افراد از ماهیت این فناوری است. برای مثال، مانور اصلی توطئه‌گران تأثیر فرکانس‌های فناوری 5G بر روی سیستم ایمنی بدن است و بسیاری از اشخاص نیز این مسئله را باور دارند، با این حال باید اظهار داشت که فرکانس ایجاد شده توسط نسل پنجم فناوری اینترنت همراه از فرکانس منتشر شده توسط برج‌های تلفنی کمتر است.

این فناوری در سه قالب عرضه می‌شود که قالب اولیه فرکانسی مشابه به فناوری نسل چهارم دارد که مطابق با ۶۰۰ الی ۷۰۰ مگاهرتز است. قالبی که این فناوری را در سطحی متوسط عرضه می‌کند قدرت فرکانسی مطابق با ۲.۵ الی ۳۷ گیگاهرتز را دارد که در حال حاضر نیز توسط بسیاری از برجک‌های ارتباطی تلفن تولید می‌شود. در آخر قدرتمندترین فرکانس تولید شده توسط نسل پنجم اینترنت همراه تنها ۲۵ الی ۳۹ گیگاهرتز فرکانس دارد.

با وجود آن‌که تحقیقات امکان آسیب‌پذیری بدن انسان توسط فرکانس‌های مختلف را اثبات کرده‌اند، اما این امر تئوری توطئه در رابطه با 5G را به اثبات نمی‌رساند. در واقع تحقیقات همچنین ثابت کرده‌اند که فرکانس‌های مختلف اینترنتی تا ۶۰ گیگاهرتز توانایی عبور از بدن را ندارند و در نتیجه تنها برخورد آن‌ها با لایه خارجی بدن است و نمی‌توانند آسیبی به سیستم امنیتی بدن برسانند. به دنبال همین مسائل تصمیم گرفته شده است گزارشی کامل در رابطه با فناوری پر سر و صدای 5G وضع شود تا کاربران بتوانند با علمی بیشتر شرایط مربوط به این فناوری را بسنجند.

بیشتر بخوانید

آیا اینترنت 5G دلیل اصلی شیوع ویروس کرونا است؟ اینترنت 5G چیست؟

اینترنت 5G در واقع یک پیشرفت چشمگیر و ستودنی است. این فناوری که به ترجمه تحت‌اللفظی "نسل پنجم" نام دارد عنوانی خلاصه شده از Fifth Generation است. فناوری اینترنت همراه نسل پنجم از اواخر سال ۲۰۱۸ عرضه شد، اما امسال با شیوع ویروس کرونا و گسترش شایعات بیشتر از همیشه سر زبان‌ها قرار گرفت.

باید اظهار داشت که اینترنت همراه نسل پنجم تنها به دلیل افزایش سرعت و توطئه‌ها مورد توجه قرار ندارد؛ مهم‌ترین نکته در رابطه با 5G توسعه فناوری هوشمندسازی شهری است و با کمک نسل جدید اینترنت حالا بسیاری از گجت‌های مختلف می‌توانند همواره به اینترنت متصل شوند و مسیری جدید در دنیای فناوری را آغاز کنند.

نکاتی در رابطه با اینترنت 5G:

تا ۱۰ گیگابایت نرخ ارسال داده در ثانیه؛ این فناوری بین ۱۰ الی ۱۰۰ درصد از 4G و ۴.5G سریع‌تر است بیش از ۱۰۰۰ برابر پهنای باند برای هر واحد منطقه امکان اتصال دستگاه‌ها به شبکه تا بیش از ۱۰۰ برابر (نسبت به 4G) کاهش ۹۰ درصدی در استفاده از انرژی شبکه سرعت اینترنت 5G چقدر است؟

اینترنت 5G در بهترین حالت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه سرعت دارد. این فناوری ۱۰ الی ۱۰۰ درصد سریع‌تر از نسل پیشین خود عمل می‌کند. علت این سرعت بالا استفاده صحیح از پهنای باند و میزان مناسب فرکانس ارسال شده است. شرایط اعمال شده روی این فناوری باعث می‌شود کیفیت اینترنت افزایش پیدا کند و همچنین گنجایش آن گسترش یابد. با این وجود سرعت اینترنت در مکان‌های مختلف یکسان نخواهد بود. برای مثال تحقیق صورت گرفته در آمریکا سرعت اینترنت را در چند محل آزمایش کرده بود.

نتیجه آزمایش صورت گرفته در شهرهای مختلفف آمریکا به شرح ذیل است:

لاس وگاس ۲۲۰ مگابایت بر ثانیه لس‌آنجلس ۳۵۰ مگابایت بر ثانیه دالاس ۴۵۰ مگابایت بر ثانیه شیکاگو ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه مینیاپولیس ۹۵۰ مگابایت بر ثانیه

این نتایج سرعتی مطابق با ۱۰ الی ۵۰ برابر بیشتر از 4G را به نمایش می‌گذارند.

نرخ پایین تأخیر در 5G چیست؟

فناوری 5G نرخ تأخیر فوق‌العاده کمی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این یعنی تأخیر بین زمان ارسال پیام تا زمان دریافت آن داده از ۲۰۰ میلی‌ثانیه در 4G به ۱ میلی‌ثانیه رسیده است. در حقیقت ارسال هر پیام با فناوری 5G به معنای واقع کلمه یک هزارم ثانیه به طول می‌انجامد. این در حالی است که میانگین واکنش انسان به یک محرکه نمایشی ۲۵۰ میلی‌ثانیه یا همان یک چهارم ثانیه است. اینترنت 5G حالا ۲۵۰ بار از یک انسان سریع‌تر است.

مواردی که می‌توانند استفاده بهینه‌ای از کاهش نرخ تأخیر فناوری نسل پنجم شوند شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

ارتباط وسایل نقلیه با وسایل نقلیه دیگر یا با فناوری‌های هوشمند توسعه همه‌جانبه بازی‌های واقعیت مجازی عمل‌های جراحی از راه دور ترجمه همزمان هوش‌های مصنوعی تفاوت 5G و 4G چیست؟

نسل پنجم شبکه اینترنت‌های بی‌سیم درواقع یک انقلاب در فناوری به حساب می‌آید که دنیای خود را از محدودیت به اینترنت تلفن‌های همراه، به توسعه علم اینترنت اشیاء تغییر داده است. تغییرات اصلی نسل پنجم نسبت به 4G فراتر از سرعت است و با وجود این فناوری اینترنت اشیاء و ارتباطات توسعه فوق‌العاده‌ای را به خود خواهند دید.

برای مثال نرخ تأخیر پایین یک پیشرفت چشمگیر برای گجت‌هایی است که داده‌های خود را به صورت زنده از فضا‌های ابری دریافت می‌کنند. این قابلیت می‌تواند برای اتومبیل‌های خودران بسیار کارآمد باشد. اینترنت نسل جدید همچنین می‌تواند صد برابر بیش از 4G پذیرای دستگاه‌های مختلف باشد. این فناوری قادر است در هر یک کیلومتر مربع از یک میلیون دستگاه پشتیبانی کند. مصرف کم انرژی اینترنت‌های نسل پنج نیز باعث می‌شود گجت‌های مختلف بدون نیاز به کمک انسان فعالیت خود را برای سال‌ها ادامه دهند.

مروری بر فناوری اینترنت‌های بی‌سیم در نسل‌های مختلف

در چهار دهه گذشته گوشی‌های همراه بیش از هر فناوری دیگری زندگی ما انسان‌ها را تغییر داده‌اند و می‌توان گفت خود این گجت‌ها نیز بیشترین تغییرات را به خود دیده‌اند. این انقلاب‌های فناوری نحوه زندگی انسان را تا ابد با تحول مواجه کرده است و دسترسی افراد را به موارد زیادی باز گذاشته است. در ادامه مروری بر نسل‌های مختلف فناوری‌ها صورت گرفته تا کاربران بدانند هر نسل با خود چه امکاناتی را به همراه داشت و چه تغییراتی را به وجود آورد.

اینترنت نسل اول یا همان 1G، آغاز راه شبکه اینترنت‌های بی‌سیم در سال ۱۹۷۹ بود و قابلیت برقراری تماس را به زندگی انسان‌ها آورد. نسل دوم اینترنت‌های بی‌سیم، 2G، به افراد این امکان را داد که از سال ۱۹۹۱ به بعد برای یکدیگر پیام متنی ارسال کنند. فناوری 2.5G و 2.75G امکاناتی بیشتر همانند GPRS و EDGE را به بازار آورد. نسل سوم اینترنت، 3G، در سال ۱۹۹۸۸ با توسعه اینترنت ارتباط گوشی‌های همراه را گسترش داد. در ادامه فناوری 3.5G، برای بار اول اینترنت را به گوشی‌های همراه آورد و مرز‌های ارتباط را جابه‌جا کرد. سپس در سال ۲۰۰۸، نسل چهارم اینترنت امکان ارسال تمامی نوع داده‌ها را فراهم کرد. نسل 4G LTE نیز سرعت فناوری سال ۲۰۰۸ را دو برابر کرد و دسترسی کاربران را افزایش داد. حالا نسل پنجم شبکه اینترنتی تمامی مرز‌ها را رد کرده و محدودیت اتصال به گوشی‌های همراه را از میان برداشته است. این فناوری حالا دیگر با تمامی گجت‌های هوشمند در ارتباط خواهد بود.

گزارش از امین وصالی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری 5G اینترنت 5G اینترنت پرسرعت اینترنت های بی سیم مگابایت بر ثانیه فناوری اینترنت گوشی های همراه اینترنت همراه اینترنت 5G فناوری 5G نسل پنجم سریع تر گجت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۲۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!

مردی که به او لقب «نوستراداموس زنده» را داده‌اند در آخرین پیشگویی خود مدعی شده جهان امسال شاهد قطع فناوری ناشی از استفاده از فناوری پالس الکترومغناطیسی (EMP) خواهد بود. اما تکنولوژی EMP چیست و چه اثراتی می‌تواند داشته باشد؟

به گزارش روزیاتو، اتوس سالومه ۳۶ ساله که یک فراروان‌بین آموزش‌دیده اهل برزیل است اغلب به‌خاطر دقت پیش‌بینی‌هایش ازجمله پیش‌بینی همه‌گیری کووید-۱۹، خرید توییتر توسط ایلان ماسک و حتی مرگ ملکه الیزابت، به عنوان یک پیشگو شناخته می‌شود.

 

او اکنون هشدار داده است که پیشرفت در جنگ‌افزارها، مانند فناوری پالس الکترومغناطیسی می‌تواند اثرات مخربی بر جهان داشته باشد.

او تصریح کرد که پیش‌بینی‌اش نه در مورد یک رویداد طبیعی، بلکه در مورد آزمایش‌هایی است که شامل فناوری پالس الکترومغناطیسی و تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل می‌شود که به‌طور بالقوه منجر به درگیری در مقیاسی بزرگ‌تر خواهد شد و راه را برای رویدادی شبیه به جنگ جهانی سوم هموار خواهد کرد.

تکنولوژی فناوری پالس الکترومغناطیسی یا EMP چیست؟

EMP ابزاری تخصصی برای غیرفعال کردن سیستم‌های اطلاعاتی است که با ایجاد پالس‌هایی، تجهیزات و زیرساخت‌های الکترونیکی را بدون آسیب مستقیم به افراد یا ساختمان‌ها مختل می‌کند.

فناوری پالس الکترومغناطیسی در ابتدا به عنوان یک ابزار استراتژیک در طول جنگ سرد از سوی ایالات متحده و شوروی استفاده شد، تکامل یافت و امروزه دستگاه‌های EMP محلی‌سازی‌شده غیرهسته‌ای یک تهدید قابل توجه برای سناریو‌های مدرن وابسته به تکنولوژی هستند.

زمینه تاریخی و تهدیدات کنونی

سالومه اهمیت تاریخی فناوری EMP را مورد بحث قرار می‌دهد و به رویداد‌هایی مانند آزمایش موسوم به استارفیش پرایم (Starfish Prime) ایالات متحده در سال ۱۹۶۲ اشاره می‌کند که پتانسیل مخرب انفجار‌های هسته‌ای در ارتفاع بالا بر سیستم‌های ارتباطی جهانی را نشان داد.

در سال ۱۹۶۲، ایالات متحده یک کلاهک هسته‌ای ۱.۴ مگاتنی را در این آزمایش در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری بالای اقیانوس آرام منفجر کرد.

این انفجار که قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای جهان در ارتفاع بالا بوده است، یک پالس الکترومغناطیسی قوی ایجاد کرد که توانست ارتباطات رادیویی جهانی را مختل کند، منجر به از کار افتادن اولین ماهواره بریتانیا، Ariel-۱، شود و حتی به منفجر شدن چراغ‌های خیابان‌ها در هاوایی بیانجامد.

او بر علاقه کنونی جهان به فناوری EMP تاکید می‌کند که کشور‌های پیشرفته‌ای مانند ایالات متحده آمریکا، روسیه و چین در توسعه آن برای اهداف استراتژیک خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و حتی کره شمالی به دنبال آن است.

نقش هوش مصنوعی و سناریو‌های آینده

سالومه پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۴، کشور‌هایی مانند اسرائیل و ایران ممکن است فناوری‌های هوش مصنوعی را در استراتژی‌های دفاعی و تهاجمی خود بگنجانند که به‌طور بالقوه تنش‌ها را تشدید خواهد کرد. او ماهیت دوگانه هوش مصنوعی را به عنوان ابزار حفظ صلح و محرک احتمالی درگیری برجسته کرده است.

اثرات آنی و بلندمدت حمله EMP

اثرات فوری آن شامل ویران کردن زیرساخت‌های الکتریکی، از بین بردن فوری منابع آب و انرژی و سیستم گرمایشی خواهد بود.

ماشین‌ها، کامپیوترها، تلفن‌ها، حمل‌ونقل، بانکداری… هر چیزی که از اجزای الکتریکی استفاده می‌کند یا برای کار به سیستم‌های الکترونیکی متکی است، از کار خواهد افتاد.

این تکنولوژی دسترسی شما به آب، گرما و غذا – سه عنصر پایه هرم مازلو – را از بین می‌برد و اساساً در نتیجه باعث فروپاشی اجتماعی می‌شود؛ بنابراین اثرات بلندمدت حمله EMP شامل کاهش چشمگیر جمعیت خواهد بود.

طی هفته‌ها و ماه‌ها، اکثر مردمی که در شهر‌ها زندگی می‌کنند از تشنگی یا گرسنگی می‌میرند و یا در وحشت و خشونت کشته می‌شوند. هرکسی که به درمان منظم پزشکی نیاز داشته باشد نیز هیچ شانسی برای زنده ماندن نخواهد داشت.

دسترسی به اندک ذخایر غذا و آب مسلماً توسط دولت و ارتش‌ها یا بانفوذترین و خشن‌ترین باند‌های مسلح کنترل می‌شود.

در ایالات متحده، مطالعات وزارت انرژی تخمین می‌زند که تا ۵ سال طول می‌کشد تا تنها ۲۰ درصد از شبکه دوباره آنلاین شود، در این مرحله جامعه مدرن تقریباً فرو می‌پاشد.

آیا راهی برای دفاع در برابر حمله EMP وجود دارد؟

دفاع در برابر حمله EMP به دلیل ماهیت خط دید و استقرار آن در صد‌ها کیلومتر بالاتر از سطح زمین، چالش‌های مهمی را به همراه دارد.

برخلاف سامانه‌های دفاع موشکی هسته‌ای، که موشک‌ها را قبل از ورود مجدد رهگیری می‌کنند، رهگیری موشک‌های EMP در بازه زمانی کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تقریباً غیرممکن است.

حفاظت سطح زمین در برابر EMP نیازمند ارتقاء گسترده اجزای شبکه برق قدیمی مانند ترانسفورماتور‌ها و پست‌های برق است.

با این حال با وجود این تلاش‌ها، اثربخشی چنین اقداماتی در مواجهه با یک حمله گسترده EMP محدود خواهد بود.

دیگر خبرها

  • بسته‌های مکالمه پرتخفیف همراه اول به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • قهرمان دوومیدانی جهان امباپه را به چالش دوی ۱۰۰ متردعوت کرد
  • حمایت جامعه دانشگاهی آبادان و خرمشهر از جنبش دانشجویی جهان علیه صهیونیست ها
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!