Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – سارا محسنی؛ به موجب این تصمیم، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند همکاری لازم را با وزارت امور اقتصادی و دارایی در افزایش سهم شناور آزاد (حداقل به میزان ۲۵ درصد شرکت‌های تابعه اعم از شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه نهادهای عمومی و سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی) مطابق مقررات بورسی در بازار سرمایه به عمل آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است ماهانه ۵ درصد از تخصیص بودجه دستگاه‌هایی را که متناسب با گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های مربوط اقدام نمی‌کنند، کاهش دهد.

هیأت وزیران مصوبه‌ای در مورد الزام شرکت‌های دولتی به عرضه 25 درصد سهام خود گذرانده که این مصوبه در تاریخ 29 تیر 99 با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

در این مصوبه،‌ عرضه سهام شناور حداقل به میزانی است که صندلی مدیریتی موجود در شرکت‌ها حفظ شود. همچنین در بند 2 مصوبه دولت، خرید سهام عرضه شده توسط هر یک از دستگاه‌های موضوع بند یک این تصویب‌نامه توسط سایر دستگاه‌های موضوع بند مذکور، ممنوع است و در صورت انجام چنین معامله‌ای، سازمان بورس اوراق بهادار می‌تواند نسبت به ابطال آن اقدام نماید.

براساس بند 3 مصوبه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است، ماهانه 5 درصد از تخصیص مصوب دستگاه‌هایی را که متناسب با گزارش سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های موضوع بند یک این تصویب‌نامه نمی‌کنند، کاهش دهد.

در صورتی که تا پایان مهر ماه سال جاری، دستگاه‌های مشمول بند یک این مصوبه نسبت به اجرای آن اقدام نکنند، سازمان خصوصی‌سازی مکلف است طبق شرایط بازار نسبت به فروش سهام تا نصاب‌های تعیین شده در بند مذکور اقدام کند و گزارش آن را به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه نماید.

همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است تا ماهانه گزارشی از روند کار را به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارائه کند.

در نامه ۲۵ پژوهشگر مالی و اقتصادی خطاب به دولت و بانک مرکزی، یکی از پیشنهادات، شتاب‌دهی به عرضه‌های اولیه شرکت‌ها و افزایش درصد شناوری بود. سهام شناور آزاد، بخشی از سهام یک شرکت است که دارندگان آن، آماده عرضه و فروش سهام بوده و قصد ندارند با حفظ آن قسمت از سهام، در مدیریت شرکت مشارکت کنند. بنابراین در آینده نزدیک قابل معامله است. ادامه گزارش مربوط به نامه پژوهشگران مالی و اقتصادی را در این لینک بخوانید.

مطابق با نامه منتشر شده توسط 25 پژوهشگر مالی و اقتصادی، درصد شناوری بر اساس قوانین موجود می‌تواند به سرعت افزایش پیدا کند و در گام بعد با اصلاح قوانین، سهامداران عمده موظف شوند هرچه سریع‌تر درصد شناوری سهام مربوطه را افزایش دهند.

به گفته حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، این سازمان حداقل سهام شناور آزاد ۳۰ درصد را پیشنهاد داده بود که از این میزان، ۲۵ درصد به شرط آنکه کرسی مدیرتی شرکت حفظ شود، مورد تصویب قرار گرفت.

بازار سرمایه در دو سال اخیر با استقبال بی‌سابقه‌ای مواجه شده و ارزش معاملات در ماه‌های اخیر، رشد زیادی را شاهد بوده است. بنابراین در شرایط فعلی، بورس به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر بازارهای موازی مطرح است.

باید توجه داشت که بازار سرمایه، چه به لحاظ ورود نقدینگی جدید، چه به لحاظ ورود سرمایه‌گذاران جدید، افزایش کدهای فعال معاملاتی و نیز طرح‌هایی مثل صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله دولت و آزاد سازی معاملات سهام عدالت، که خود منجر به افزایش تعداد سرمایه گذاران شد، رشد زیادی داشته است. اما به نوعی برخی از ارکان بازار سرمایه، انتظار چنین رشدی نداشته‌اند.

بنابراین لزوم همگام‌سازی تمام نهادهای بازار سرمایه و ارکان اجرایی با چنین رشدی احساس می‌شود و افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل برای پیشبرد هرچه بیشتر این همگام‌سازی است.

بدیهی است اجرای این مصوبه، ابزار خوبی را در اختیار بازار سرمایه برای افزایش عمق بازار، کاهش امکان دستکاری قیمت، کاهش احتمال ایجاد حباب، مانع شدن از نوسانات زیاد سهم و... قرار می‌دهد.

پربیننده ترین لزوم پاسخگویی به مشکلات مشمولان سهام عدالت/ ابهامات آزادسازی سهام عدالت، همچنان پابرجا! سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش امروز در بازار سهام / وقتی که تنها یک نماد صف فروش داشت افزایش بی‌سابقه قیمت اوراق مسکن فهرست بیشترین ارزش معاملات سهام در بازار امروز/ «شپنا» سنگ تمام گذاشت ۲۵درصد سهام شرکت‌های دولتی به بورس می‌رود

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سازمان خصوصی سازی بورس بازار سرمایه حسن قالیباف اصل سازمان برنامه و بودجه کشور سهام شناور آزاد سهام شناور شرکت ها قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت بورس و اوراق بهادار بازار سرمایه سازمان بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۷۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس

علی ملک لی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با عدد دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان هفته و رشد خوب بیش از ۴.۵ درصدی، به عدد دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید تا هفته‌ای سراسر سبز در بورس تهران رقم بخورد.

او افزود: شاخص کل با رشد خوب هفته گذشته، توانست محدوده ۲.۳۰۰.۰۰۰ واحد را به سمت بالا شکسته و در این منطقه تثبیت شود. با توجه به شرایط، انتظار داریم به روند صعودی خود در میان مدت ادامه دهد. حمایت شاخص کل محدوده ۲.۲۶۰.۰۰۰ واحد است‌.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: شاخص کل هم وزن که نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران است، اما رشد بیشتری نسبت به شاخص کل داشت. این شاخص در روز اول کاری هفته گذشته با عدد ۷۲۳ هزار واحد شروع به کار کرد و پس از رشد بیش از ۵.۵ درصدی، در پایان هفته به تراز ۷۶۳ هزار واحد رسید.

او می‌گوید: حمایت معتبر این شاخص نیز محدوده ۷۵۰.۰۰۰ واحد است و در صورتی‌که بتواند محدوده ۷۸۰ هزار واحد را با قدرت به سمت بالا بشکند، روند صعودی جدید آغاز می‌شود.

شایان ذکر است دیدگاه‌های فوق صرفا تکنیکال بوده و عوامل و اخبار زیادی مانند مناسبات سیاسی و تصمیمات اقتصادی، می‌تواند بر روند این شاخص‌ها تاثیر بگذارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود