Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@21:33:19 GMT

افت آبخوان های اصفهان موجب فرونشست شده است

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۹۷۷۴۴

افت آبخوان های اصفهان موجب فرونشست شده است

ایسنا/اصفهان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، کسری مخزن آب استان اصفهان را سالیانه ۴۰۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: برداشت های اضافی از مخازن آب مشکلات پیچیده ای را در استان رقم زده که علاوه بر افت آبخوان باعث فرونشست شده است.

مسعود میرمحمدصادقی کسری مخزن آب استان اصفهان را سالیانه ۴۰۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در استان اصفهان ۳۵ محدوده مطالعاتی وجود دارد که ۲۷ منطقه آن ممنوعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر این که حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب سالانه از چاه های مجاز و غیر مجاز در اصفهان برداشت می شود، خاطرنشان کرد: در استان حدود ۶۰ هزار حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد حدود  ۴۰ هزار مجاز، ۱۰ هزار متر غیرمجاز و ۱۰ هزار فعال غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه برداشت از چاه های غیرمجاز حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: برداشت های اضافی از مخازن آب مشکلات پیچیده ای را در استان رقم زده که علاوه بر افت آبخوان باعث فرونشست شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با تأکید بر اینکه بیشترین فرونشست در دشت مهیار شمالی ۵۰ سانتی متر است، افزود: به ترتیب دشت دامنه اصفهان با ۴۰ سانتی متر، برخوار ۳۵ سانتی متر و گلپایگان ۲۸ سانتی متر فرو نشست در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه فرونشست به دشت های اصفهان محدود نمی شود، تصریح کرد: در منطقه شهری اصفهان که آثار باستانی و تاریخی وجود دارند، فرونشست زمین سه سانتیمتر بوده است.

به گزارش ایسنا، میرمحمدصادقی با تأکید بر طرح احیا و تعادل بخشی، افزود: این طرح، پروژه اصلی وزارت نیرو در چند سال گذشته است و توسط همکاران ما در شرکت آب منطقه ای اصفهان از زمان اجرای این طرح حدود ۶۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسدود شده است که از این محل حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

وی با اشاره به نصب ۵ هزار کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز، خاطرنشان کرد: از این روش نیز در مصرف آب ۱۶۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۹، حدود یکصد دستگاه حفاری غیر مجاز و ادوات آن در اصفهان توقیف شده است که آمار کلی آن تاکنون سه هزار دستگاه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مخزن آب منابع آب زیرزمینی فرونشست زمین دشت ممنوعه شرکت آب منطقه ای اصفهان میلیون مترمکعب میلیون متر سانتی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۷۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مقام مسئول: ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد

رئیس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حدود ۳۰ درصد مساحت خوزستان (۲۰ هزار کیلومتر) تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم، علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: شاید کمی دور از انتظار باشد، اما در استانی که عمده‌ترین منابع آبی آن آب‌های سطحی است، نیز فرونشست زمین با گستردگی قابل ملاحظه‌ای در حال رخداد است.

وی افزود: مساحتی نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر، حدود ۳۰ درصد مساحت کل استان، تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: خصوصیت بارز پدیده فرونشست زمین در خطه استان خوزستان، وسعت بالا و مقدار متوسط پایین نرخ سالانه است که دلالت بر سطحی بودن افت آب و همچنین معرف حساس بودن ارتفاع سطح به تغییرات آب نهشته‌های آبرفتی ریزدانه نه چندان عمیق است.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: اثر فرونشست زمین در زمین‌های هموار میان ارتفاعی ایذه، در گستره بهبهان و اطراف آن (با وسعت تقریبی ۳۵۰ کیلومتر مربع)، شوش، دزفول، الوان، اهواز، بستان، دشت آزادگان، بندر ماهشهر و امیدیه، رامهرمز و لالی را می‌توان شناسایی کرد که به‌طور عمده نرخ سالیانه کمتر از ۵ سانتی متر در سال را دارند.

بیت‌الهی با بیان «هرچند در برخی مناطق در شوش عدد ۷ و شهرستان اهواز عدد ۶ سانتی متر در سال نیز برآورد شده است» گفت: کاهش حجم آب‌های سطحی، استمرار برداشت از آبخوان‌ها دلایل اصلی توسعه وسیع پهنه‌های فرونشست زمین در استان خوزستان است.

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان سفر می‌کند
  • فرونشست در اصفهان و خوزستان به بیش از ۷تا۱۰ سانتی متر رسید
  • یک مقام مسئول: ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم