Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@23:07:23 GMT

برگزاری اولین نماز جمعه در ایاصوفیه پس از ۸۶ سال +فیلم

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۳۸۰۳

برگزاری اولین نماز جمعه در ایاصوفیه پس از ۸۶ سال +فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از تبدیل کلیسای سابق «ایاصوفیه» به مسجد در تاریخ ۲۰ تیر‏‏، هزاران مسلمان، روز جمعه در استانبول با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در نخستین نماز جمعه در داخل و اطراف این محل شرکت کردند.

در این مراسم شمار زیادی از مردم ترکیه با رعایت فاصله اجتماعی در داخل شبستان‌های این مسجد و فضای باز اطراف آن حضور داشتند و تصویر آن به صورت مستقیم از برخی شبکه‌های ترکیه پخش ‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردوغان نیز به همراه همسر خود و جمعی از مقام‌های این کشور از جمله فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور، در مراسم رونمایی از تابلو «مسجد بزرگ ایاصوفیه» حضور یافته بود. این مسجد ۶ هزار متر مربع مساحت دارد.

مسجد ایاصوفیه استانبول تا فتح این شهر در سال ۹۱۶ میلادی به عنوان کلیسا و از زمان فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح عثمانی به عنوان مسجد و در نهایت از سال ۱۹۳۴ بنا به تصمیم هیئت دولت وقت به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پیش از برگزاری نماز جمعه در ایاصوفیه، نیرو‌های شهرداری علاوه بر ضدعفونی کردن صحن مسجد میدان آن را با کاشتن گل‌های تازه تزیین کرده بودند.

نیرو‌های پلیس ترکیه نیز با توجه به برخی مخالفت‌ها به دنبال تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد در دو هفته گذشته، تدابیر لازم برای اقامه اولین نماز جمعه پس از ۸۶ سال در ایاصوفیه را اتخاذ و اطراف آن را مسدود کردند.

همچنین جایگاهی نیز برای خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به منظور پوشش خبری این رویداد تاریخی اختصاص یافته بود.

دیوان عالی ترکیه پنجشنبه (۱۹ تیر) برای بررسی طرح تغییر کاربری موزه ایاصوفیه تشکیل جلسه داد و روز جمعه مصوبه هیئت وزیران این کشور در سال ۱۹۳۴ را که بر اساس آن مسجد ایاصوفیه به موزه تغییر کاربری داده بود، لغو کرد.

اردوغان به دنبال صدور این حکم، اعلام کرد: ایاصوفیه به مسجد تبدیل و ۲۴ ژوئیه (جمعه ۳ مرداد ۹۹) برای نخستین بار در ۸۶ سال گذشته فریضه نماز در این بنا برگزار شد.

بیشتر بخوانید

عمران خان از بازگشایی ایاصوفیه استقبال کرد استقبال مسلمانان اروپا از بازگشایی مسجد ایاصوفیه

تغییر کاربری ایاصوفیه به مسجد با استقبال بسیاری از سوی مسلمانان روبرو شد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، با انتشار مطلبی در حساب رسمی خود در توئیتر از تصمیم ترکیه برای گشایش مجدد مسجد کبیر ایاصوفیه پس از ۸۶ سال به روی نمازگزاران تمجید کرد.

او همچنین ضمن استقبال از برپایی باشکوه نماز جمعه در مسجد کبیر ایاصوفیه این رویداد تاریخی را به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مردم این کشور تبریک گفت.

جمعیت مسلمانان اروپا هم از بازگشایی مسجد ایاصوفیه در استانبول ترکیه پس از ۸۶ سال و برگزاری نماز جمعه در این مسجد استقبال کردند.

آن‌ها ضمن تشکر از تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خصوص بازگشایی این مسجد، آن را پیشرفت بزرگی برای جهان اسلام قلمداد کردند.

وبیجا سسرویچ، موذن مسجد تاریخی «غازی خسروبیگ» در سارایوو، پایتخت بوسنی از این اقدام ترکیه تشکر کرد و آن را اقدامی در مسیر توسعه اسلام در جهان دانست. او گفت: نماز خواندن در آن مسجد واقعا فوق العاده بود.

بسیاری از مسلمانان بلژیک، اتریش و سوئد از این اقدام ترکیه تشکر کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسجد ایاصوفیه برگزاری نماز در ایاصوفیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مسجد ایاصوفیه تغییر کاربری نماز جمعه پس از ۸۶ سال رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۳۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو دیدار اردوغان و بایدن

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، رسانه های ترکیه از لغو برنامه دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خبر دادند.

قرار بود اردوغان برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا نهم ماه مه عازم واشنگتن شود.

وبگاه روزنامه قرار در گزارشی نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

به نوشته روزنامه قرار کاخ سفید با انتشار مطلبی اعلام کرده بی‌صبرانه منتظر پذیرایی از جناب اردوغان هستیم اما نتوانستیم تاریخی را که مناسب دو طرف باشد، تعیین کنیم، به همین دلیل در حال حاضر دیداری مطرح نیست که اعلام کنیم.

روسای جمهور دو کشور پارسال در حاشیه اجلاس سران ناتو در لیتوانی با هم دیدار کرده بودند.

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • اولین گردهمایی ائمه جمعه استان خوزستان با محوریت تبیین جایگاه مسجد در الگوی اعتلای شهر
  • ۴۵ هزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجد الاقصی اقامه کردند
  • برگزاری نماز جمعه شهرستان‌های استان مرکزی
  • ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری هرمزگان با ۲۱۸ نفر از مراجعین در محل نماز جمعه بندرعباس