آمار قابل توجهی از ابتلای دوباره افراد به کرونا وجود دارد / هر یک از اقوام ایرانی نسبت به ویروس و پروتکلهای درمانی واکنش متفاوتی دارند/ ۱۲ درصد فوتیها بدون بیماری زمینهای بودند
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۵۲۰۱
اولین نشست کمیته علمی کشوری مشورتی بیماری کووید -۱۹ صبح امروز سه شنبه ۷ مرداد ماه با حضور وزیر بهداشت از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت در ابتدای این نشست گفت: در سراسر استان ها با همت ها علی رغم کاستی ها و غافلگیر شدن توانستیم دستاوردهای قابل توجهی در عرصه بین المللی داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: با توجه به شناخت علمی کاملا مشخص بود با پدیده جدید پیچیده و متفاوت رو به رو هستیم و کاملا مشخص بود این ویروس با اجداد خودش متفاوت است و همه باید خود را با هر دگرگونی آماده باشیم .
نمکی با اشاره به اینکه این ویروس ماهیت شتر، گاو، پلنگی دارد، گفت: هر لحظه می تواند از ابزار مختلف استفاده کند.
وزیر بهداشت با بیان وفاق ملی در زمینه کرونا افزود: با لطف مقام معظم رهبری و حمایت رئیس جمهور تا کنون پیش رفته ایم و خوشبختانه بیشترین استفاده را از دانش ملی بردیم.
نمکی با اشاره به نامه به معاون تحقیقات اظهار کرد: در این نامه عنوان شد به همه جوانب ویروس تاکید شد که می تواند موضوعات تحقیقاتی و جمع آوری مستندات برای کنترل بیماری باشد که در اسفند ماه نوشته شد و هنوز جواب سوالات بسیاری ندارم.
او ادامه داد: نباید در تهران بنشینیم و برای مملکت تصمیم بگیریم. گرچه معلمان برجسته در تهران داریم اما همه علم ایران در تهران نیست و باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد. علاوه بر این حتما در جامعه پزشکی نباید به دنبال راه حل باشیم. از همه دانشکده های علوم پزشکی خواستیم تیم هایی تشکیل شود و پس از آن پارلمان علما رشته های مختلف بر کنترل و مهار بیماری در ستاد مرکزی وزارتخانه داشته باشیم و این کار زمان برد و با سرعت لازم پیش نرفت .
نمکی تصریح کرد:همه باید بدانیم این ویروس بسیار پیچیده است و بشریت باید مدت ها با آن دست و پنجه نرم کنیم. هر کسی ادعا کند این ویروس را خوب شناخته، درمان آن را پیدا کرده، تصور کند بهترین مدل یابی را دارد نشانه دانشمندی نیست بلکه نشانه نوعی توهم است چرا که این ویروس به مراتب پیچیده تر است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در مورد. این ویروس باید احتمالا و تا به امروز را ذکر کرد. باید ضمن اتکا به یافته های فکر نکنند آنچه به دست آوردند بهترین روش است. هیچ کس نباید دچار توهم شود.نباید با قطعیت حرف زد. برخی می گویند دادپی گیاهی درست کرده ام و اهل علم می دانند که این ها کفتارهای متوهمانه است.
او تصریح کرد: در اقلیم پهناور نمی توان در مورد یک بیماری یکسان قضاوت کرد. رفتارهای اجتماعی، تغذیه، وضعیت متفاوت در هر اقلیم داریم و در هر استان مبتنی بر واقعیت ها کار تحقیقاتی انجام شود. هر یک از اقوام نسبت به ویروس و پروتکل های درمانی واکنش متفاوتی دارند.
وزیر بهداشت ادامه داد: بدین ترتیب رفتارهای مدیریتی متفاوتی باید داشت.
نمکی افزود: دانشمندان باید بدانند این کار مربوط به یک رشته نیست و باید بدانیم کار تیمی است .
وزیر بهداشت با اشاره به پروتکل های درمانی گفت: ممکن است برخی پروتکل ها مثبت باشد اما به محض اعلام نسخه هایی وارد بازار می شود که زیر ساخت های آن فراهم نیست. بحث ایمنی زایی ویروس را باید بررسی کرد. دنیا به این رسیده که برخی از آنتی بادی ها دیگر ایمنی ویروس فراهم نیست.
نمکی تصریح کرد: آمار قابل توجهی از افرادی که دوباره می گیرند داریم که باید مشخص شود این ویروس قابلیت مخفی شدن دارد یا آنکه فرد مجدد مبتلا می شوند. در دنیا پاسخ دقیقی نداریم .
وزیر بهداشت گفت: باید بدانیم در پاییز و زمستان برای چه شرایطی خود را آماده کنیم. اگر پیک سنگینی در قم و گیلان داشتیم می تواند نشان از تغییرات ویروس باشد. ما حق نداریم در سیاهچاله بیفتیم و با آمادگی کامل باید ویروس را رصد کرد و ممکن است با تغییر ویروس تصمیمات سنگین ملی بگیریم.
نمکی با اشاره به اینکه نباید خود را دست عطاری ها و شارلاتینیزم بدهیم افزود: برخی روش های سنتی به کمک جهان آمده است و نباید از آن غافل شد .
او اظهار کرد: باید ببینیم این بیماری چه تاثیری بر سایر بیماری ها داشته است. باید مناطق بدون کرونا را برای مردم تعریف کنیم. زن باردار و کودکی که نیاز به واکسن دارد با خیال راحت مراجعه داشته باشند تا تاثیر کووید ۱۹ بر دیگر بیماری های واگیردار حداقل برسد. در کل دنیا ۲۵ درصد واکسیناسیون کاهش پیدا کند و ما به ۱۵ درصد خواهیم رسید و اگر توجه نکنند در آینده به بیماری های واگیردار دیگری دچار می شوند.
نمکی با اشاره به افرادی که بیماری های غیرواگیر دارند، گفت: تنها ۱۲ درصد فوتی ها بدون بیماری زمینه شناخته شده بودند و سایر با بیماری زمینه ای فوت کرده اند. در آینده پدیده غم انگیز به نام تخریب بهداشت روان مواجه خواهیم بود. باید روانپزشکان برایش راهکار پیدا کنند.
وزیر بهداشت با اشاره به معیشت مردم افزود: باید معیشت و اقتصاد کنار هم مدیریت شود. محرم نیز در پیش است و همه ما از کودکی در روضه امام حسین بودیم و با عشق امام حسین بزرگ شدیم. چگونه باید مراسم برگزار شود تا هم مردم سلامت باشند و هم این مراسم برگزار شود.بابد سلامت را با اعتقادات ، اقتصاد و... در نظر بگیریم.
او با اشاره به دستاوردهای دنیا گفت: امروز بدون ارتباط جهانی پاندمی برطرف نمی شود و بدون تبادلات دنیا با کووید ۱۹ در نمی افتد. خبرهای خوشی از واکسن کرونا داریم ولی توهم آمیز نیست. در گوشه کنار ایران در ساخت واکسن از خیلی افراد عقب نیستیم اما این سوال مطرح است که این واکسن چقدر کارساز است؟ این ویروس چقدر می تواند ایمنی واکسن استمرار داشته باشد؟ نمی دانیم باید آنتی بادی کارساز باشد یا ایمنی سلولی تقویت شود؟ هیچ کس در دنیا به پاسخ صریح نرسیده است و افراد بسیاری دروغ می گویند.
نمکی با اشاره به تصویر غیر شفاف ایمنی با واکسن اظهار کرد: در آنفلوآنزا بهترین حالت ۴۰ درصد ایمنی دارد اما می دانیم این واکسن به کار امسال نمی آید و برای واکسن باید کار کنند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: وزیر بهداشت سعید نمکی کرونا ویروس کرونا کرونا در ایران وزیر بهداشت بیماری ها پروتکل ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۵۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
غیرت؛ دگرگونی عقلانی
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد.
به گزارش ایسنا، وطن امروز به مناسبت سالگرد شهادت حمیدرضا الداغی نوشت: غیرت، واژهای نامآشنا در بین مردم ایران است که در تعابیر مختلفی از آن یاد شده است. اغلب غیرت را برای مردان به کار بردهاند و آن را جزئی از ویژگیهای مردانه دانستهاند. به این واژه که در ادبیات عمومی ما نیز کاربردهای فراوانی دارد، میتوان با ادبیات مختلفی رجوع کرد. غیرت یکی از شاخههای «مسؤولیت اجتماعی» که به طور فطری در انسان نهفته است. از سوی دیگر برخی افراد در جامعه تلاش کردهاند تا مفهوم غیرت را به مفاهیم نازلتر تقلیل دهند؛ «حسادت جنسی»، «تعصب»، «حصربندی فعال» و... از جمله برچسبهایی است که در سالهای اخیر به مفهوم غیرت نسبت داده شدهاند، گویی که غیرت یک نقص است که باید آن را سرکوب کرد. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و این مفهوم را به صفتی حیوانی تقلیل دادهاند. بر اساس ادعای این دسته از افراد، غیرت یک واکنش زیستشناختی است که نوعی واکنش به ربایش جنس مخالف قلمداد میشود؛ این دسته از افراد معتقدند در شرایط قانونمندی دنیای مدرن به دلیل اینکه ربایش افراد جرمانگاری شده است، لذا غیرت نیز امری سنتی تلقی شده و دیگر کاربردی ندارد! اما آیا میتوان مساله غیرت را به امری زیستشناختی تقلیل داد؟
ابنفارسی معتقد است غیرت دارای ۲ ریشه است: یکی از آنها به معنای «صلاح، اصلاح و منفعت» است و دیگری به «اختلاف بین ۲ چیز» دلالت دارد. در اصطلاح نیز غیرت به اشکال متعددی که تقریبا مشابه هستند، تعریف شده است. ملااحمد نراقی، غیرت را تلاش برای حفظ چیزی که نگهداری آن مهم است، میداند؛ چیزی که فضایل نفسانی است و ناشی از شجاعت، بزرگمنشی و قوت نفس است. اما میتوان یکی از دقیقترین تعبیرها را از علامه طباطبایی دریافت کرد. این مفسر و فیلسوف بزرگ معتقد است: غیرت یک اخلاق حمیده و ملکات فاضله است و عبارت است از دگرگونی حالت انسان از حالت عادی و اعتدال به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس یا جاه و امثال آن تجاور کرده از جای خود میکند و این صفت غریزی صفتی است که هیچ انسانی به طور کلی از آن بیبهره نیست. هر انسان را که فرض کنیم - هر قدر هم که از غیرت بیبهره باشد - باز در برخی موارد غیرت را از خود بروز میدهد.
علامه طباطبایی با عام دانستن مفهوم غیرت، این نکته را تبیین میکند که زمانی که شما در حراست از هر امر مقدسی از حالت اعتدال خروج میکنید و دگرگون میشوید، در واقع رگههای غیرت در شما فعال شده است. حال گاهی این غیرت نسبت به خانواده به کار گرفته میشود، گاهی عمومیتر نسبت به زنان و دختران استفاده میشود و گاهی نیز دفاع از وطن است.
بهتر است این مساله را با چند سوال پیش برد، اساسا امر مقدس برای یک جامعه چطور ساخته میشود و چه چیزهایی برای مردم مقدس شمرده میشود؟ این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که اگر شما موضوعی را مقدس نشمارید طبعا فطرت شما نیز برای دفاع از آن فعال نمیشود. سوال بعد این است که دستهبندی امر مقدس توسط چه کسی یا چه کسانی انجام میشود؟ یعنی چه کسی این دستهبندی را پیش روی یک جامعه قرار میدهد که چه مسالهای مقدس است و در صورت تعرض و تجاوز به حدود آن، شما باید از خود غیرت نشان دهید. شاید در نگاه نخست پاسخ به این سوالات عرفی تلقی شود، یعنی آنچه در ادبیات عمومی جامعه مقدس شناخته شود در نتیجه همان است اما اساسا اینگونه نیست، بلکه غیرت امری فرهنگی است که از تاریخ یک جامعه برخاسته است. زمانی که آرش جان خود را در کمانی قرار میدهد و آن را رها میکند، در واقع نسبت به مرزهای یک سرزمین غیرت نشان میدهد. این فرهنگ به واسطه شاعران و نویسندگان و تاریخنگاران به نسلهای بعدی منتقل میشود و دولتها و حاکمیتها وظیفه دارند تا نسبت به آن اهتمام داشته باشند. این مساله از آنجا لازم توجه است که سست شدن پایههای غیرت در بین اقشار یک جامعه منجر به فروپاشی اجتماعی خواهد شد.
غیرت در متون اسلامی مبتنی بر ۵ مولفه است:
۱- مولفه بینشی است (ایمان و عدم کفرورزی)
۲- مولفه هیجانی عاطفی است (عدم سختدلی، حمیت و عزت نفس)
۳- مولفه رفتاری است (پرهیز از موسیقی و شجاعت)
۴- مولفه ارتباطی است (کنترل ارتباط با نامحرم، کنترل ظاهر همسر، جلوگیری از خرید غیرضروری، محافظت از همسر در برابر نگاه بیگانه و عدم سختگیری بیمورد)
۵- مولفه جنسی است (عدم ارتباط جنسی با نامحرم و عفتورزی)
آنطور که گفته شد، غیرت ابعاد گسترده و بههمپیوستهای دارد که فرد باید آنها را در خود پیدا کند و دولتها باید زمینه تقویت آنها را فراهم کنند.
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد. او ساعت ٢١ هشتم اردیبهشت در یکی از معابر شهری سبزوار به منظور دفاع از همشهریان خود از سوی چند جوان بشدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.
حالا بهتر است مساله را به گونهای دیگر مورد بررسی قرار دهیم: «فردی که در برابر ظلم به یک فرد یا افراد دیگر وارد درگیری میشود، بدون آنکه پیش از آن شناختی نسبت به آن فرد مورد ظلم واقع شده داشته باشد، آیا رفتاری زیستشناختی از خود بروز داده است؟ امام صادق علیهالسلام میفرماید: مرد برای اداره منزل و خانواده خود به ۳ خصلت نیاز دارد که اگر در طبیعت او نباشد، باید خود را با تکلف به آنها وادارد: خوش رفتاری، گشادهدستی سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها.
جامعه ایرانی طی سالهای اخیر هجمههای زیادی را علیه مساله «غیرت» تجربه کرده است. کمپینهای مختلفی چون «زن ناموس هیچکس نیست» از جمله همین موارد است که هر از چند در شبکههای اجتماعی داغ میشود. این مساله با هدف سرکوب موضوع «غیرت» از سوی مهاجمان مورد استفاده قرار میگیرد و بهانههای مختلفی نیز دارد. لذا لازم است جامعه نسبت به مفاهیم غیرت همواره حساس باشد. البته هست اما در سالهای اخیر و بویژه پس از روزهای حوادث ۱۴۰۱، گویی نوعی وادادگی همراه با لجاجت وارد رفتار برخی از مردم جامعه شده است. در حالی که برخی مردم ما نسبت به عواقب این وضعیت آگاه هستند اما بر اساس نوعی فرهنگ تحمیلی گویی تمایل دارند از ریشههای فرهنگی و اعتقادی خود فاصله بگیرند یا اینکه القای این فاصله را نوعی بهروز بودن و امروزی بودن جلوه دهند. از این جهت شخصی چون شهید الداغی در بین مردم میروید و بار دیگر این مساله را به ما یاد آوری میکند. ۲ سال پیش در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ ما دوباره به این موضوع فکر کردیم که زن در جامعه ایرانی امری مقدس است، فراتر از همه ادعاهای غرب که زن را یک موجود عادی ابزارگونه میبیند.
انتهای پیام