اکران آثار بیرمق در سینمای کرونایی/دلیل بیبرنامگی در چرخه اکران چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۵۷۹۰
خبرگزاری میزان- سینمای کشور در سال ۹۹ درگیر شکستی بزرگ شده است، هر چند تلاشهایی برای بقا این سینما صورت گرفته، اما عدم برنامه ریزی و حمایت از آثار سینمایی باعث شده تا آثاری که در وضعیت عادی هم گیشه نداشتند راهی سینماها شوند. تاریخ انتشار: 09:45 - 14 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۳۵۷۰
خبرگزاری میزان - سینماهای سراسر کشور از اسفند ماه سال گذشته با تعطیلی طولانی مدت به دلیل شیوع بیماری کرونا روبرو بودند، اهالی سینما و منتقدین با توجه به تعطیلی نزدیک به پنج ماهه سینما این هنر را در آستانه شکستی بزرگ اعلام کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این پیش بینی، اما دور از ذهن نبود و بسیار سریع به وقوع پیوست، از همان روزهای ابتدایی همه در انتظار پایان سریع تعطیلات و شروع اکران نوروزی بودند، اما کرونا به کار خود ادامه داد تا بازگشایی سینماها تا اول تیر ماه سال ۹۹ به طول بینجامد.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیددر این بین بسیاری از تولیدات سینما هم با وقفه روبرو شدند، تهیه کنندگان با وسواس بیشتری به انتخاب آثار پرداختند و بخش عمدهای از بازیگران و عوامل پشت صحنه سینما مدتها طعم بیکاری و کم کاری را تجربه کردند، در این بین، اما سازمان سینمایی و خانه سینما تحرک خاصی نداشته و حمایت ویژهای هم از سینماگران صورت نگرفت.
چرخه اکران که به طور کامل متوقف شده بود، از سویی دو پدیده اکران آنلاین و سینما ماشین بارقهای از امید به سوی سینماگران روشن کردند، اما با قاچاق سریع السیر آثار اکران آنلاین و عدم استقبال مردمی از سینما ماشین این دو پدیده نیز به سرعت با کاهش درخواست از سوی فیلمسازان روبرو شدند.
سینما ماشین شاید در ابتدا به واسطه بدعت خود توانست مخاطبانی را به خود جذب کند، اما نبود بسترهای صوتی و تصویری مناسب و اکران آثار بی رمق به سرعت این مدیوم از اکران را با شکست روبرو کرد.
تیر ماه سال جاری مصادف با شروع کار سینماها با رعایت پروتکلهای بهداشتی بود، از همان ابتدا اکران دو فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و همین طور فیلم سینمایی «خوب بد جلف: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی موجی از امید در سینما ایجاد کرد، اما این دو فیلم در همان ابتدا با حرف و حدیثهای فراوان اکران شدند.
در کنار این دو فیلم آثار زیادی وارد چرخه اکران شدند، اما هیچکدام فروش مناسبی نداشتند، از میان تمامی آثار تنها دو فیلم اصلی فروختند، آثاری که بعد از نزدیک به یک ماه از چرخه اکران خداحافظی کردند، خوب بد جلف راهی اکران آنلاین شد و شنای پروانه هم اکران خود را به زمانی دیگر موکول کرد تا علنا سینمای کشور هیچ اثر مهمی را در چرخه اکران نبیند.
در این میان شاید تنها فیلمی که گیشه خوبی به ثبت رسانده «زنها فرشته اند ۲» است، فیلمی که در مرز فروش ۳ میلیاردی قرار دارد، مابقی آثار چرخه اکران تا به امروز در بهترین وضعیت ۴۰ میلیون و در بدترین وضعیت ۱ میلیون تومان فروش داشته اند.
از چهارشنبه هفته جاری دو فیلم جدید هم به چرخه اکران اضافه میشوند، دو فیلمی که نه بازیگر مطرحی دارند، نه کارگردان مطرح و نه از خلاصه آنها بر میآید که بتوانند گیشه داشته باشند، سینمای کشور در سال ۹۹ درگیر شکستی بزرگ شده است، هر چند تلاشهایی برای بقا این سینما صورت گرفته، اما عدم برنامه ریزی و حمایت از آثار سینمایی باعث شده تا آثاری که در وضعیت عادی هم گیشه نداشتند راهی سینماها شوند.
در فهرست فیلمهای حاضر در چرخه اکران فیلم سینمایی عطر داغ نزدیک به ۲۷ میلیون تومان، یادم تو را فراموش ۲۱ میلیون تومان، یلدا ۱۲ میلیون تومان، چهل و هفت ۷ میلیون تومان، قطار آن شب ۹۰۰ هزار تومان و بی وزنی ۴۰۰ هزار توما فروش داشته اند.
این فهرست نشان میدهد که سینمای کشور نیازمند اکران آثار با کیفیت در شرایط بحران کرونا است و باید دید مسئولین سینما تا چه زمان میخواهند این هنر را به حال خود رها کنند، سینمایی که بی شک هیچ امیدی برای موفقیت آن در سال جاری نیست.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران میلیون تومان سینمای کشور چرخه اکران سینما ها دو فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۵۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگذشت غمانگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
دهم اردیبهشتماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته میشود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران میدانند. صدیقه (روحانگیز) سامینژاد بازیگر فیلم «دختر لر» پس از نقشآفرینی در نخستین فیلم خود آنقدر سختی دید که هرگز حاضر به تکرار این تجربه نشد.
نام روحانگیز سامینژاد که متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان بود، با بازی در نقش «گلنار» در فیلم «دختر لُر» برای همیشه در تاریخ سینمای ایران باقی مانده است. «دختر لر» نخستین اثر ناطق سینمای ایران است و در سال ۱۳۱۲ توسط خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا ساخته شد.
با پخش «دختر لر» در سینماها که با استقبال فراوانی هم روبرو شد، سامینژاد به شهرت رسید، اما بعد سرنوشت بسیار تلخی پیدا کرد.
فریدون جیرانی سال ۱۳۸۹ در دورانی که پخش یک مصاحبه با فریماه فرجامی بعد از سالها بیخبری و با تصاویری تکاندهنده از این ستاره سالهای دور سینما واکنشهای تندی را به دنبال داشت، در مطلبی بیان کرد: زندگی بازیگران در سینمای ایران تلخ است و این فقط مربوط به سالهای پس از انقلاب نیست. از ابتدای ورود سینما به ایران این سرگذشت تلخ تکرار شده است. ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ یک روز صبح به دفتر مجله سینما زنگ زدند و گفتند روحانگیز سامینژاد مُرده است. من تا آن روز فکر میکردم روحانگیز سامینژاد باید سالها پیش مرده باشد.
به خانه خواهرش عالیه زند تبریزی زنگ زدم و دیدم خبر درست است. رفتم خانه عالیه زند تبریزی و فهمیدم سامینژاد بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۷۶ در سن ۸۶ سالگی در تنهایی مرده و روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت در قطعه ۳۴ ردیف ۴۴ شماره ۴۶ در جایی گمنامی خاک شده است. رختخواب سامینژاد وسط خانه بود. تنها میراث این اولین بازیگر سینما یک کیسه نایلونی بود و داخل آن یک بسته سیگار، یک شناسنامه و بروشور تانشده «دختر لر».
این کارگردان سینما همچنین گفته بود: من قبل از دیدن این میراث، تصویر سامینژاد را در فیلم تهامینژاد دیده بودم که گریه میکرد و دیگر هیچ. «ایران قادری» که یک روز سرشناسترین بازیگر تماشاخانه تهران بود، چه شد؟ چگونه مُرد؟ چه کسی خبر داشت؟ و خیلیهای دیگر. ریشه سرگذشت تلخ بازیگران در سینمای ایران را باید در جامعهای جستجو کرد که نتوانسته است تفکر مدرن را بومی کند و در خود حل نماید. متاسفانه اولین قربانیان این ناتوانی بازیگران زن سینما بودند.
عباس بهارلو – مورخ و پژوهشگر سینما – در سال ۱۳۸۱ مطلبی درباره این بازیگر نوشته بود که در بخشهایی از آن آمده است: وقتی در سال ۱۳۱۲ فیلمِ «دختر لر» ساخته مشترک خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا، که صدیقه سامینژاد در آن نقش «گلنار» را بازی میکرد، در تهران نمایش داده شد، در میان مردمی که برای بار نخست سیمای یک زن ایرانی را بر پرده سینما دیده بودند واکنشهای ناگواری برانگیخت، که بهدرستی روشن نیست ــ و احتمالاً هیچگاه نیز معلوم نخواهد شد ــ که آیا خانم صدیقه سامینژاد تصوری از آن واکنشها در ذهن داشته است یا خیر، و آیا اگر میداشت حاضر به ایفای نقش در آن فیلم میشد؟
گفته میشود که در آن مقطع آوانس اوگانیانس نیز کوششهایی را در زمینه ساخت فیلم انجام میداد و در اینباره بهارلو ادامه داده است: بهموازات فعالیتهای سختکوشانه اوگانیانس در ایران، عبدالحسین سپنتا و خانبهادر اردشیر ایرانی نیز برای ساختن نخستین فیلم مشترک در هندوستان در جستوجوی بازیگر زنی بودند که زبان فارسی بداند و نقش «گلنار» را در فیلم «دختر لر» بازی کند. تا قبل از دوره پهلویِ اول بازی زنانِ مسلمان در نمایشها و تعزیهها ممنوع بود و بازیگران زنی که در این سالها در فیلمهای اوگانیانس و مرادی ایفای نقش میکردند مانند مادام سیرانوش، لیدا ماطاوسیان، ژاسمین ژوزف، زما اوگانیانس و آسیا قسطانیان (کوستانیان) از بانوان ارمنی بودند که اکثر آنها از صحنه تئاتر به سینما آمده بودند، بههمین دلیل موانع کمتری بر سرِ راه خود داشتند.
سپنتا موفق شد صدیقه (روحانگیز) سامینژاد، همسر یکی از کارکنان کمپانی امپریال فیلم بمبئی، را که از سیزده سالگی از کرمان به هندوستان رفته بود مجاب کند و با این توضیح که نام او بهعنوان نخستین بازیگر زن در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد ــ که شد ــ موافقت او و شوهرش، دماوندی، را برای بازی در فیلمش جلب کند. بدین ترتیب گروه هندی ـ ایرانی عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی کار خود را در هندوستان آغاز کرد. «دختر لر» نخستین بار در سیام آبان ۱۳۱۲ در دو سینمای مایاک (دیدهبان) و سپه بر پرده آمد، و نمایش آن، سال بعد از دوم مردادماه ۱۳۱۳ در سینما مایاک تکرار شد، و پس از یک ماه از چهارم آذر نمایش آن در سینما سپه به مدت پنجاه روز ادامه یافت.
سپس با یک دو هفته وقفه در همینسینما از نو بر پرده رفت. استقبال از فیلم بسیار پُرشور بود و حتی «مادر بزرگهای خیلی پیر» هم رفتند تا سرگذشت «دختر لر» را بهچشم ببینند. ایفای نقش گلنار در «دختر لر» موجب شد که صدیقه سامینژاد چنان انگشتنما و زبانزد خاص و عام شود که هم با دشنام روبرو شد و هم با تشویق برخی مردم در شهرهای مختلف.
سامینژاد در سال ۱۳۴۹ یعنی ۳۷ سال پس از نمایش «دختر لر»، در مستندی از محمد تهامینژاد با نام «سینمای ایران از مشروطیت تا سپنتا» حضور یافت و به روایت زندگی دشوار و پر از رنج خود پرداخت.
از تهامینژاد نقل شده است: اغلب بهطور کنترلنشدهای میخندید و در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود به من گفت که هنگام اقامت در هند ایرانیهای متعصب او را مورد ضربوشتم قرارمیدادند و حتی بطری بهطرفش پرتاب میکردند. بهطوریکه همواره مجبور بود همراه با محافظ از استودیو امپریال فیلم خارج شود.
درباره این چهره مستند دیگری با نام «روحانگیز سامینژاد» به کارگردانی مجید فدایی نیز ساخته شده که در ارتباط با زندگی نخستین بازیگر زن سینمای ایران و ایفاگر نقش «دختر لر» است.
سامینژاد در حالی در ۸۰ سالگی از دنیا رفت که خاطرات زیادی از دورانی که «دختر لر» ساخته شد و حواشی پیرامون آن بازگو نشد. فریدون جیرانی که مطالعات زیادی درباره تاریخ سینما دارد، با بیان اینکه چنین اتفاقی فقط مختص نخستین بازیگران سینما نبوده، در مصاحبهای با ایسنا گفته بود: بسیاری از بازیگران سینما، حرف و تاریخ سینما را با خود به زیر خاک بردند. من بارها به آنها گفته بودم که اجازه بدهید این اطلاعات به نسلهای دیگر انتقال داده شود، اما بسیاری از آنها به این موضوع توجه نکردند.
قدیمیهای معروف، بریدهاند و سعی میکنند که صحبت نکنند، چون معتقدند سالها به آنها بیلطفی شده است و دل پرگلایهای دارند. مثل ناصر ملک مطیعی که من یک بار از او دعوت کردم تا به خانه سینما بیاید و درباره «چهارراه حوادث» (فیلمی به کارگردانی ساموئل خاچیکیان) صحبت کند و هرچه اصرار کردم موافقت نکرد. فردین هم دق کرد، در حالی که میتوانست بازی کند.
در یکی از برنامههای تلویزیونی هفت، بعد از سالها آقای افخمی گفت که اگر به تاریخ سینما مراجعه کنید میبینید که بعد از فیلم «گنج قارون» تعداد سینماهای تهران افزایش پیدا کرده است بنابراین نمیتوان نقش فردین را در تاریخ سینمای ایران انکار کرد، اما سالها تلاش شد که این نقش را انکار و حذف کنیم، اما نتوانستیم. برای همین بعد از فوت او تشییع جنازه باشکوهی شکل گرفت. او میتوانست بازی کند، چرا بازی نکرد؟ اگر بازی میکرد چه اتفاقی میافتاد؟ در سینمای سی سال اخیر که علی بیغمی وجود نداشت، میتوانست نقش یک پدر را بازی بکند.
منبع: روزیاتو
tags # بازیگر سینما ، سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!