Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بیش از ۷۰ درصد شیر تولیدی دامداران استان خراسان شمالی از استان خارج در سایر استان‌های کشور به فروش می‌رسد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ استان خراسان شمالی یکی از قطب‌های کشاورزی و دامداری کشور است. این استان با جمعیتی بالغ بر 850 هزار نفر که بیش از 45 درصد آن ساکن روستاها هستند٬ هم‌اکنون بخش زیادی از محصولات خام کشاورزی و لبنی استان‌های همجوار را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم شیروان: «خام فروشی» بزرگ‌ترین معضل کشاورزی و دامداری خراسان شمالی استلرستان| 30 واحد دامداری برای خانواده‌های ایثارگران دورود راه‌اندازی می‌شودتوزیع مویرگی ظروف یکبار مصرف بی‌کیفیت در بازار/ تولید ظروف غیربهداشتی حتی در دامداری‌ها

بیش از 10 هزار راس دام سنگین در 111 گاوداری صنعتی و سنتی استان در حال پرورش هستند و در سال گذشته 174 هزار تن شیر خام در استان تولید شده است. با وجود گرانی سرسام آور نهاده‌های دامی٬ دامداران استان تلاش کردند شیر تولیدی را با بهترین قیمت در بازار استان عرضه کنند اما کمبود واحدهای تولیدی صنایع لبنی در استان٬ بازار فروش شیر خام را به خارج از مرزهای خراسان شمالی کشانده است.

شیر خام تولیدی استان به خرسان رضوی می‌رود

مهدی شکاری مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان شمالی با انتقاد از وضعیت خرید شیر از دادمداران استان٬ اظهار داشت: در استان خراسان شمالی 10 واحد صنایع لبنی وجود دارد که عمده آن‌ها غیر فعال هستند. در سال گذشته 174 هزار تن شیر خام در خراسان شمالی تولید شده که در این موضوع جزو استان های مولد کشور هستیم.

وی افزود: مشکل تولیدات دامی در خراسان شمالی٬ قیمت خرید آن‌ها توسط واحدهای لبنی است و با توجه به اینکه واحدهای لبنی خارج از استان شیر را با قیمت بهتری می‌خرند این شیرها به خارج از استان رفته و در آنجا به فروش می‌رسد.

شکاری گفت: صنایع لبنی استان در رقابت با صنایع لبنی سایر استان‌ها٬ قانون عرضه و تقاضا را رعایت نمی‌کنند و باید رقابتی‌تر وارد شده و مشوق‌های بیشتری را برای دامداران در نظر بگیرند. بسیاری از صنایع لبنی استان در پرداخت قیمت شیر خام به دامداران به صورت مدت‌دار عمل می‌کنند به این موضوع باعث گرانی شیر در بازار استان شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به قیمت فراورده‌های لبنی علیرغم اینکه در فروردین بازار فروش شیر خوب نبود اما چند ماه است صنایع لبنی رغبت بیشتری برای خرید شیر خام دارند و دامداران استان هم بیشتر شیر تولیدی را به کارخانه های خراسان رضوی و گلستان می فروشند.

تقویت «صنایع لبنی» برای مواقع بحران یک ضرورت است

شکاری گفت: واحدهای صنایع لبنی خراسان شمالی واحدهای کوچک و کم توانی از نظر مالی هستند و نمی‌توانند تمام شیر تولید شده در استان را خریداری کنند. این واحدها قدرت رقابت با صنایع بزرگ را ندارند و نیاز به حمایت بیشتری دارند. از سوی دیگر واحدهای صنایع لبنی خراسان شمالی تنوع تولید محصولات مختلف را ندارند و نمی‌توانند قیمت افزوده شیر را برای کارخانه ثبت کنند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: 70 درصد شیر تولیدی استان خراسان شمالی در خارج از استان به فروش می‌رسد و این موضوع باعث شده هزینه‌هایی نظیر حمل و نقل و خراب شدن شیر خام گریبان دامداران استان را بگیرد. این در حالی است که دامداران استان از تسهیلات و مراتع استان استفاده می‌کنند ولی تولیدات آن‌ها به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن٬ قیمت آن است در خارج از استان به فروش می‌رسد.

وی تاکید کرد: اگر واحدهای لبنی استان خراسان شمالی تقویت نشوند در مواقع بحرانی که تولید شیر در کشور زیاد شده و قیمت آن کاهش می‌یابد٬ دامداران خراسان شمالی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و تقویت واحدهای لبنی خراسان شمالی یک ضرورت بسیار جدی است‌. در مواقع بحران تنها افرادی که می‌توانند به داد دامداران برسند واحدهای تولید صنایع لبنی استان هستند.

دامداری٬ ظرفیت مغفول استان خراسان شمالی است

علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس٬ با تایید مشکلات دامداران خراسان شمالی و غفلت از این موضوع٬ اظهار داشت: اگر برای 12 هزار راس دام سنگین در شیروان٬ چرخه تولید و اشتغالی را در نظر بگیریم٬ در مقطع 4 ساله 800 شغل ایجاد می‌شود.

وی افزود: این صنعت به طور غیر مستقیم 250 شغل ایجاد می‌کند. این در حالی است که نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با همه مصارف سوخت٬ فقط 450 نیرو را جذب می‌کند.

نماینده شیروان گفت: اگر صنعت دامداری استان تقویت شده و به سمت صنعتی شدن برود٬ برای صنایع لبنی استان هم کارآفرینی ایجاد شده و واحدهای تولید صنایع لبنی از رکود خارج می‌شوند. هم‌اکنون سه واحد لبنی در شیروان وجود دارد که به صورت نیه تعطیل درآمدند.

جدی تصریح کرد: در صورت حمایت از دامداران٬ سالانه 150 شغل از رونق صنایع لبنی استان در شیروان ایجاد می‌شود که این مشاغل بسیار پایدار و سودآور است. در بخش دام سبک هم 500 هزار راس دام سبک در شهر شیروان که قطب عشایری استان وجود دارد و تقویت این دامداران می‌تواند تا حدود زیادی توسعه و اشتغال استان را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/311/ت

 

R7719/P/S6,55/CT7 واژه های کاربردی مرتبط کشاورزی "کشاورزی، ناجی اقتصاد، قاتل تحریم" بیشتر بخوانید... نماینده مردم شیروان: «خام فروشی» بزرگ‌ترین معضل کشاورزی و دامداری خراسان شمالی است رشد ۳ درصدی جمعیت گاو و گوساله کشور در دامداری ها راه‌اندازی دامداری ۵هزاررأسی در همدان نیازمند تلاش صادقانه مسئولان است قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نماینده مردم شیروان: «خام فروشی» بزرگ‌ترین معضل کشاورزی و دامداری خراسان شمالی است رشد ۳ درصدی جمعیت گاو و گوساله کشور در دامداری ها راه‌اندازی دامداری ۵هزاررأسی در همدان نیازمند تلاش صادقانه مسئولان است واژه های کاربردی مرتبط کشاورزی "کشاورزی، ناجی اقتصاد، قاتل تحریم" پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ ‌ابتلای ۳۵۰ نفر از اهالی روستایی در گرگان به ویروسی ناشناخته / آیا مردم به ‌کرونا مبتلا شده‌اند؟ + فیلم ۲ وضعیت شیوع کرونا در خوزستان سفید شد ۳ فرمانده مرزبانی ناجا: تیراندازی به‌سوی کوله‌بران کاملاً کذب است/ شایعات توطئه ضدانقلاب/ کوله‌بران مورد حمایت مرزبانی هستند ۴ پزشکان در شیراز ۱۵ ماه و پرستاران ۷ ماه مطالبات معوق دارند ۵ شهر خودرو برای آسیایی شدن محکوم به پیروزی برابر استقلال است ۶ مجتمع گردشگری "خلیل باغبان" هفته دولت در ارومیه افتتاح می‌شود ۷ اقدام فوری مجلس برای حمایت از مردم و اقشار آسیب‌پذیر / کلیات طرح تأمین کالاهای اساسی ‌تصویب شد ۸ تداوم نسیم مواسات در خراسان‌رضوی/ تمام ظرفیت‌ها به‌کار گرفته می‌شود‌ مهمترین اخبار استانها ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به آشفتگی بازار ارز / تذکر به بانک مرکزی برای نظارت بر شرکت‌های اقماری بانک‌های دولتی قدردانی مردم از اقدام انقلابی پلیس بجنوردی/ ماموری که برای دفاع از حقوق شهروندی ‌امر به معروف کرد+ فیلم اقدام فوری مجلس برای حمایت از مردم و اقشار آسیب‌پذیر / کلیات طرح تأمین کالاهای اساسی ‌تصویب شد گزارش| قفل ۳۰ ساله بر درب بزرگ‌ترین پروژه صنعت آب غرب کشور/ سد تالوار در کماست مهمترین اخبار تسنیم قرارداد با چین متناسب با منافع ملی است/قرارداد تهران-پکن به مجلس می آید "علاج تحریم"|فولادگر: مشکل اقتصاد ایران این است که همیشه منتظر بوده، دیروز منتظر برجام و پسابرجام و امروز منتظر انتخابات آمریکا تناقض در آمارهای دادستانی تهران و بانک مرکزی / چه مقدار ارز صادراتی به کشور بازگشته است؟ دیاب: ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در انفجار بیروت منفجر شد مخالفت با برگزاری برخی مراسم محلی در محرم/ هیئت‌‌ها بهترین الگو برای رعایت شیوه‌‌نامه‌‌های بهداشتی خواهند شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشاورزی کشاورزی نماینده مردم شیروان استان خراسان شمالی کشاورزی و دامداری صنایع لبنی استان خراسان شمالی دامداران استان فروش می رسد خارج از استان واحدهای لبنی شیر تولیدی ترین اخبار بزرگ ترین شیر تولید خام فروشی استان ها شیر خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۷۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: حیدر فتح‌زاده در نشستی با معاونان شورای نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد:  بخش اعظمی از سهم ارزش افزوده استان مربوط به بخش معدن بوده و بر اساس آمارگیری سال گذشته حدود ۱۳.۷ درصد سهم ارزش افزوده معدن کل کشور در آذربایجان شرقی است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۸ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان در بخش معدن استان سرمایه گذاری شده و میزان اشتغال این بخش هفت هزار و ۸۲۷ نفر است.

وی وضعیت نرخ مشارکت و نرخ بیکاری استان را مطلوب دانست و افزود: ۴۲ درصد ارزش افزوده استان مربوط به صنعت و معدن، ۹ درصد در بخش کشاورزی و مابقی ارزش افزوده استان در بخش خدمات است.

فتح زاده افزود: اصلی‌ترین قابلیت فراروی توسعه استان، تعدد و توانمندی بخش خصوصی استان است که توانسته بخش اعظم فرصت‌ها و منابع توسعه در استان از جمله اراضی حاصلخیز، معادن، بازار خدمات، مرز و ... را در مسیر فرآوری و مولدسازی قرار دهد و با هدایت سرمایه‌گذاری‌های گسترده و ایجاد کارگاه‌ها و کارخانه‌های متنوع، بستر مطلوبی برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی فراهم سازند.

وی گفت: بر اساس آخرین برآوردهای مرکز آمار ایران این استان با ۴ میلیون و ۷۵ هزار نفر جمعیت دارای ۲۳ شهرستان، ۷۲ شهر، ۱۴۲ دهستان و ۵۲ بخش است. تبریز به عنوان پرجمعیت ترین شهر آذربایجان شرقی، ۴۱ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.

فتح‌زاده تصریح کرد: آذربایجان شرقی ۲۳۵ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آذربایجان و ارمنستان دارد و سهم ارزش افزوده این استان از کل کشور ۳.۶ درصد است.

دیگر خبرها

  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان رضوی متوقف شده است
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ کارگر استان مرکزی در سال گذشته
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره متوسط دوم
  • هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان و دامداران
  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج