Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جلسه علنی طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را که در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی است بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

به گزارش روزنامه ایران، هدف از دریافت مالیات از خانه‌های خالی این است که برخی‌ها با هدف سوداگری نتوانند بازار مسکن را تحت‌الشعاع رفتارهای خود قرار دهند و از سویی افزایش عرضه ملک باعث شود که قیمت مسکن در مسیر کاهش قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان اگر صاحبان ملک تمایلی به اجاره یا فروش خانه‌های خالی خود نداشته باشند، دولت می‌تواند به درآمدهای مالیاتی دست پیدا کند.

اما به نظر می‌رسد با وجود شرایط اقتصادی کشور این راه نمی‌تواند منجر به کاهش قیمت مسکن و ساماندهی آن شود و برای آنکه در این حوزه بتوان به نتایج مطلوبی دست یافت بایستی راهکارهای تکمیلی اتخاذ شود. افرادی که خانه‌های خالی دارند هدف آنها تنها احتکار مسکن نبوده است، این افراد از طریق پول ناپاک و با هدف پولشویی توانستند صدها و هزاران واحد مسکونی خریداری کنند. این افراد با پرداخت مالیات هم مشکلی ندارند و مانند گذشته رویه خود را ادامه می‌دهند.

گروه دیگر هم که در زمره دارندگان خانه‌های خالی هستند با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود خانه خریداری کردند و قطعاً این افراد هم با پرداخت مالیات هیچ مشکلی ندارند.

گروه دیگر که در لیست دارندگان خانه‌های خالی قرار می‌گیرند، سازندگان واحدهای مسکونی هستند، این افراد با قیمت‌های بالا خانه‌سازی کردند و حال با قیمت گزاف واحد مسکونی را برای فروش گذاشتند اما مشتری برای خانه‌هایشان نیست. تعداد این افراد زیاد نیست و عملکرد آنها خیلی بر بازار مسکن و قیمت‌ها اثر نمی‌گذارد.
با وجود گروه‌هایی که به آن اشاره شد مالیات از خانه‌های خالی و حتی افزایش میزان وام مسکن نمی‌تواند منجر به احیا و تعادل بازار مسکن شود.

طی این سال‌ها افرادی به حوزه مسکن وارد شدند که به راحتی می‌توانند قیمت یک منطقه را تعیین کنند. این افراد بین 50 تا 100 آپارتمان یک منطقه و محله را خریداری کردند و با انحصاری که دارند قیمت‌ها را بالا می‌برند و در پی آن میلیاردها تومان سود می‌برند. این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو است که از سال‌های گذشته دامن گیر اقتصاد ایران شده است. حال قطعاً و فقط سیاست دریافت مالیات نمی‌تواند برای حوزه مسکن کارساز باشد.

مهم‌ترین موضوعی که باید دنبال شود شفافیت است، اگر در حوزه‌های مختلف و بخصوص مسکن به سمت شفاف‌سازی و جلوگیری از هرگونه پنهان کاری برویم می‌توان تا حدودی از مشکلات به وجود آمده کاست.
افرادی که در بازار مسکن ریشه دوانده‌اند و تعیین کننده قیمت‌ها شدند، مردم عادی نیستند این افراد با رانت و پول‌های ناپاک به دارایی عظیم رسیدند، لذا برای چنین گروه‌های باید فکر کرد تا بازار مسکن از آشفتگی تا حدودی خارج شود.

لینک کوتاه: asriran.com/0036oX

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خانه مالیات خانه های خالی بازار مسکن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۸۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن/ کنترل بازار با مالیات

به گزارش خبرگزاری مهر، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اثربخشی اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در کنترل بازار مسکن، گفت: قانون مالیات بر عایدی سرمایه و طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی دو قانون بسیار مهم مجلس یازدهم بوده که در زندگی مردم اثرات بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت و تکمیل کننده دو قانون جهش تولید مسکن برای افزایش تولید و رونق ساخت و ساز و مالیات بر خانه‌های خالی است که بازار مسکن را مدیریت کرده و جلوی احتکار کنندگانی که با هدف سود بیشتر فاصله عرضه و تقاضا را بیشتر کرده و قیمت‌های کاذب ایجاد می‌کنند، را می‌گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، عنوان کرد: مجموع قوانین تصویب شده در مجلس یازدهم زمینه مدیریت بازار مسکن را فراهم کرده و با ورود به این بازار پر آشوب، با کنشگران فعالی که دست به سوداگری می‌زنند، قاطعانه برخورد می‌کند، از جمله دفاتر مشاوران املاک غیر قانونی که باعث التهاب در بازار و افزایش قیمت می‌شوند. البته اخیراً دستگاه‌های اجرایی و نظارتی با افزایش نظارت میدانی، با بیش از هزار دفتر مشاور املاک مختلف برخورد و دفتر آنها را پلمپ کرده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر نظارت بر سایت‌ها مشهور در زمینه مسکن در حال افزایش بوده تا آگهی جعلی درج نشود. در همین راستا وزارت راه و شهرسازی با سکوهای آنلاین بازار مسکن هماهنگی و مذاکره کرده تا تمامی آگهی‌های مسکن به همراه کد مشخص از سامانه املاک و اسکان منتشر شود و از ارائه اطلاعات جعلی و غیر واقعی مسکن و مالک جلوگیری شود.

شاکری افزود: اجرای قوانین مذکور به صورت دقیق و ثبت قراردادهای خرید و فروش و اجاره مسکن در سامانه ملی املاک و اسکان، اخذ عوارض از زمین‌های بایر و خانه‌های خالی و بهره گیری از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی آنها با هدف جلوگیری از احتکار و برخورد با سوداگران و مافیا زمین و مسکن اجرایی خواهد شد و از التهاب بازار جلوگیری کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری مشکلات اراضی تعاونی‌های مسکن شمال و شمال شرقی تهران، گفت: مردم نگران نباشند چرا که با جدیت در حال پیگیری این موضوعات و اخذ مصوبه لازم هستیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه به نتیجه مطلوب رسیده و اعلام کنیم.

کد خبر 6095083 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود
  • جزئیات سقف ۱۸ میلیارد تومانی معافیت‌های مالیاتی برای صاحبان مشاغل
  • ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود
  • با اجرای مالیات برعایدی سرمایه بساط سفته بازی جمع می‌شود
  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود
  • جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن/ کنترل بازار با مالیات
  • ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟/ ببینید وقتی قانون تصویب شود چقدر باید مالیات بدهید؟ (فیلم)
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • زاکانی در جواب انتقاد‌ها از خرید تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از یک شرکت ساختمانی چینی: منتقدین دقت ندارند؛ این شرکت تامین کننده مالی است / تامین کننده خط ۱، ۲ و ۳ مترو هم یک بخش نظامی چین است / وزارت صمت می‌گفت امکان ندارد به شما خودرو بدهند، چون فقط به کشور‌های
  • اخطار به صاحبان خانه‌ های خالی برای پرداخت مالیات