Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسکانیوز_ گروه فرهنگی_ مجید فاضلی: کار فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران جز آن دسته از فعالیت‌هایی بوده که همواره با چالش‌ها و مسائل مهمی روبرو بوده است، به طوری که امروزه نمی‌توان با توجه به تهاجم فرهنگی که وجود دارد از آن چشم‌پوشی کرد. از این رو می‌بینیم هرچه در این عرصه کار و فعالیت صحیح و پیوسته صورت پذیرد نتایج مهمی در رفتار و کنش نسل‌های کشور به وجود خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «به اضافه مردم» (ده اصل اساسی برای کار فرهنگی) نوشته روح‌الله رشیدی یکی از کتاب‌هایی است که با توجه به تجربه‌های تاریخی کار فرهنگی که در خود دارد، راهکارهای خوبی را برای فعالیت در این عرصه ارائه داده است. از این رو برای فهم دقیق حساسیت کار در عرصه فرهنگی و بحث درباره کتاب (به اضافه مردم) با نویسنده این کتاب به گفت‌و‌گو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

*جمهوریت را در کار فرهنگی احیا کنیم

ایسکانیوز: چرا به بحث ایجاد انگیزه برای مردم برای ورود به کار فرهنگی در کتاب شما پرداخته نشده است؟

باید بگویم طرح مسئله روندی دارد. ما می‌گوییم که چرا کار فرهنگی در دهه 60 رونق و پویایی داشت و مولفه اصلی آن یعنی مردم، پای کار بودند. باید دید چه عواملی منجر به این حضور شده بود. در این کتاب روندهایی را توضیح دادیم. درواقع مردم به معنای واقعی در فعالیت‌های فرهنگی نقش داشتند، از ایده پردازی تا اجرا و مصرف به دست مردم انجام می‌شد. این حضور نیز به صورت فعال انجام می‌پذیرفته است. در نهایت مردم در بخش اقتصاد فرهنگی هم کمک می‌کردند و این ماجرا نیز تامین می‌شد.

جنس کار فرهنگی انقلاب بر بستر مردم بوده است. در واقع جدا از مردم نبوده بلکه پایه و اساس آن مردم بوده‌اند. اما امروز در کار فرهنگی از مردم جدا افتادیم و به این فکر هستیم تا با ایجاد جاذبه آن‌ها را به سمت کار فرهنگی بکشانیم و بعد حفظ کنیم. به نظرم باید کوچ کنیم به موقعیتی که مردم در آن حضور دارند نه اینکه مردم را وارد کار فرهنگی کنیم که نهایتا با این کار مردم مخاطب می‌شوند. ما باید به سمت مردم برویم و جمهوریت در کار فرهنگی را احیا کنیم.

*کار فرهنگی باید عدالت‌محور باشد

ایسکانیوز: در کتاب مفهوم عدالت خواهی و عدالت طلبی مطرح می‌شود آیا بهتر نبود کمی بیشتر به آن‌ها می‌پرداختید؟

قبول دارم که باید بیشتر بر روی آن‌ها کار می‌شد اما اینها بحث نظری است. از ابتدا قرار نبوده کتابی بنویسم که در آن بحث‌های تئوریک غلبه داشته باشد. به همین دلیل از این مباحث دوری کردم. به دنبال کاربردی‌سازی مفاهیم بودیم آن هم در سطحی که بدنه انقلابی‌ها و فعالان فرهنگی مفهوم را دریافت کنند و ترجمه ملموسی در قالب عملیات دریافت کنند. از این جهت بحث عدالتخواهی را نشکافتم. البته کار فرهنگی باید عدالت محور باشد. می‌دانستم تلفیق مباحث تئوری و عملی کتاب را از این فربه‌تر می‌کرد.

*منتقل نشدن تجربه‌های فرهنگی به نسل حاضر

ایسکانیوز: چه ضرورتی دارد که کتابی برای کار فرهنگی نوشته شود؟

نوشتن چنین کتاب‌هایی انعکاس همان ایده کار عملیاتی است. درواقع ما گسستی را در دو دهه گذشته تجربه کردیم. آن هم این بوده که جامعه‌پذیری انقلابی به درستی ایجاد نشده است. یعنی تجربه‌های انقلاب در روندی طبیعی به نسل‌ها انتقال می‌یافت و نسل‌ها با فعالیت و تجربه افراد آشنا می‌شدند، ولی در دو دهه اخیر با فروکش کردن کار انقلابی، بستر برای رشد نیروها و جامعه پذیری و انتقال تجارب آماده نشد.

این فاصله باعث شد نیروهای مصرف‌کننده تربیت شوند و منتظر شوند تا از بالا به آ‌ن‌ها خوراک داده شود و مصرف کنند و خود دست به طراحی و خلاقیت نزنند. این نیز مهم نبود ایده از کجا آمده و به مردم چه ربطی دارد و حتی چه نسبتی با جغرافیای محل دارد. به دلیل ایجاد گسست چاره‌ای نداریم جز اینکه خودمان را بازخوانی کنیم. ایده کتاب نوعی تلاش برای کاستن از این فاصله و کمک به انتقال تجربه‌های مفید به نسل‌های جدید است. اعتماد به نفس نیروهای موجود از دست رفته زیرا آن‌ها را مصرف کننده بارآورند. به آن‌ها گفته شده ایده‌پردازی نکنید ما برای شما ایده‌پردازی می‌کنیم. در این ایده پردازی‌ها مسائل مردم مهم نبوده است. چنین گسستی در همه عرصه‌ها وجود دارد از جمله در عرصه کنشگری فرهنگی.

صدا و سیما و رسانه‌ها مردم را مصرفی بار می‌آورند

ایسکانیوز: با توجه به اینکه مشکلات امروز از سطح فرهنگ بالاتر رفته چنین کتاب‌هایی چه کمکی به مردم می‌کند؟

بخش عمده‌ای از مشکلات موجود ناشی از جدا شدن از تجربه‌های عملی خودمان است. یعنی فکر می‌کنیم هیچ کار خوبی را نتوانستیم به خوبی انجام دهیم. یا اصلا چنین تجربه‌ای نداریم. چنین تلقی از کار داریم. در حالی که ما ملتی هستیم که بزرگترین تغییر در قرن اخیر را رقم زدیم. با انقلاب خود تغییر در سطح ملی و جهانی را شاهد بودیم.

در سایه‌سار این انقلاب در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی تجربه کسب کردیم. مشکل این است که به دلیل انقطاع، فکر می‌کنیم هیچ تجربه موثری نداریم. به این احساس باید غلبه کنیم. یکی از مصادیق اخلال در قوه محاسبه همین است که حسی ما را از تجربیات موفق گذشته خودمان تهی کند. این حس منجر به این می‌شود که افرادی دیگر برای ما ایده‌پردازی کنند. نتیجه چنین تفکری را امروز در سیاست خارجی و فرهنگ می‌بینم.

می‌بینیم صدا و سیما و رسانه‌ها مردم را مصرفی بار می‌آورند. چنین اتفاقی نتیجه این است که تجربه‌های موفق را از یاد می‌بریم. دیگران مبتنی بر همین تجربه‌ها کشورداری می‌کنند. آن‌ها ملت های ثروتمندی هستند که این تجربه‌ها را فرآوری می‌کنند. تجربه‌ها موفق سازندگی را ببینیم از آن می‌توان علوم انسانی متناسب با ایران تولید کرد.

انتهای پیام/

171 / 347 به اضافه مردم روح الله رشیدی کار فرهنگی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: به اضافه مردم کار فرهنگی کار فرهنگی ایده پردازی تجربه ها نسل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۲۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علی‌اکبر فرهنگی چاپ و رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علی‌اکبرفرهنگی استاد ممتاز دانشگاه تهران که توسط انتشارات علمی فرهنگی روانه بازار نشر شده است، رونمایی شد.


پروفسور فرهنگی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی بخاطر حضور در جمع دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه گیلان، درباره کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» گفت: این کتاب حاصل بیش از ۵۰ سال مطالعات من بوده است که در شش جلد فیش‌برداری شده بود و سه جلد آن تقدیم ناشر شده است. اکنون جلد اول و دوم کتاب چاپ شده است و جلد سوم آن درحال چاپ است و هم‌اکنون درحال نگارش جلد چهارم آن هستم که در آن تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران آمده است.


وی به توضیحاتی پیرامون این کتاب پرداخت و افزود: در جلد اول کتاب، یک‌سری از مباحث نظری دیوان‌سالاری را مطرح کرده‌ام که سرزمین ما بیش از سه‌هزار سال تاریخ مدون دارد و تاریخ دیوان‌سالاری قبل از اسلام، اوایل اسلام، دوره پیامبر (ص) و خلفای راشدی به تحریر در آورده شده است. در جلد دوم نیز دوره خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس نگاشته شده است.


این استاد ممتاز دانشگاه ادامه داد: ردپای ایرانیان بعد از دوره خلفای بنی‌امیه و بنی عباس که به‌مدت ۵۰۰ سال طول کشیده است، در اداره مملکت وسیع اسلامی از مرز‌های چین تا قلب اروپا مهم و برجسته است.


این مراسم به همت انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت سال ۵۰-۱۳۴۹ دانشگاه گیلان (مدرسه عالی مدیریت گیلان) برگزار شد.
گفتنی است؛ پروفسور علی‌اکبر فرهنگی (متولد ۱۳۲۱-طالقان) در طول عمر خود به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگون از ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات همت گمارده است.

دیگر خبرها

  • خون شریک ۲ + فیلم
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • طعنه سنگین رشیدی کوچی به کریمی قدوسی: گفته بودی من نفوذی اسرائیلم، اما خدا جای حق نشسته
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر