Web Analytics Made Easy - Statcounter

پویا پارسا روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین قانون شهرداری‌ها در ایران تحت عنوان قانون بلدیه در سال ۱۲۸۳ شمسی تهیه شده است و مقصود اصلی تأسیس بلدیه حفظ منافع شهرها و ایفای حوائج اهالی شهرنشین قید شده است و در سال ۱۳۳۱ دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت، بنا به قانون اعطای اختیارات قانون شهرداری را با عنوان لایحه قانونی شهرداری در ۸ فصل و ۹۰ ماده و ۱۴ تبصره تصویب و ابلاغ کرد که جایگزین قانون بلدیه موجود در سال ۱۳۲۸ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پژوهشگر مدیریت شهری با تأکید بر اینکه بعد از سال ۱۳۳۴ تا کنون به دفعات قانون شهرداری اصلاح شده و پاره ای از آن مواد حذف و یا موادی از آن اصلاح  یا الحاق شده است، افزود: قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری در ۵۳ ماده و ۲۶ تبصره در سال  ۱۳۶۱ از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشته و در سال های ۶۹ ، ۷۵ و در نهایت ۸۵ نیز این قانون بازنگری شده و هم‌اکنون در شهرداری حکمفرما است.
وی ادامه داد: لازمه تحقق خدمت‌رسانی مطلوب و رسیدن به شهرهای هوشمند با توجه به تغییر نیازهای شهروندی تهیه قانونی مطابق با شرایط روز است از آخرین تغییرات قانون شهرداری تاکنون حجم بسیار بالایی به جمعیت شهری اضافه شده و درصد افراد ساکن در روستاها روبه کاهش است بنابراین یکی از دلایلی که می توان گفت قانون فعلی از کارایی لازم برخوردار نیست همین تغییرات جمعیتی در شهر ها است.
پارسا اظهار داشت: در نبود مدیریت یکپارچه شهری یکی دیگر از مقدماتی ترین مشکلات شهری ناهماهنگی میان ارگان ها و نهادهای خدمت رسان در انجام امور است. بارها شاهد بوده ایم که خیابانی آسفالت شده اما شرکت های خدمات رسان اقدام به تخریب آن نموده اند و این مسئله نارضایتی عمومی را بوجود می آورد. 
این مدرس دانشگاه بیان داشت: طرح مدیریت یکپارچه شهری از جمله مباحثی است که در برنامه سوم به ان اشاره می شود درماده۱۳۶ برنامه سوم به دولت اجازه داده می شود باتوجه به توانایی های شهرداری ها، آن گروه از تصدی های مربوط به دستگاههای اجرایی در رابطه با مدیریت شهری را که ضروری تشخیص می دهد، براساس پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور همراه با منابع تأمین اعتبار ذیربط به شهرداری ها واگذار کند.
پارسا خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم و برنامه پنجم درماده۱۷۳ در قالب مدیریت هماهنگ شهری دولت مجاز است در طول برنامه نسبت به تهیه برنامه جامع مدیریت شهری به‌منظوردستیابی به ساختار مناسب و مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری در محدوده و حریم شهرها، با رویکرد تحقق توسعه پایدار شهرها، تمرکز مدیریت از طریق واگذاری وظایف و تصدی های دستگاههای دولتی به بخشهای خصوصی و تعاونی و شهرداری ها، بازنگری و به‌روزرسانی قوانین و مقررات شهرداری ها و ارتقاء جایگاه شهرداریها واتحادیه آنها اقدام قانونی به‌عمل‌آورد.
وی با اشاره به اینکه برداشت از قوانین برنامه سوم و پنجم توسعه ،مدیریت واحد شهری بوده است، گفت: متاسفانه مقاومت تعدادی از دستگاه های اجرایی و آماده نبودن زیر ساخت های لازم در شهرداری ها برای تحقق مدیریت واحد شهری و عدم پیگیری جامع و کامل این موضوع توسط نمایندگان مردم در سنوات گذشته مانع از تحقق این برنامه هاشده است و به همین دلیل در برنامه پنجم ماده ۱۷۳ جایگزین و به جای مطرح کردن مدیریت واحد شهری بحث مدیریت هماهنگ شهری گنجانده شد.
وی ادامه داد: اگر مدیریت یکپارچه شهری اجرایی شود تصمیم گیری و اجرای ۲۳ وظیفه به شهرداری و شوراها منتقل و تفویض اختیار می شود.

تمام این مسوولیت ها و وظایف به همراه بودجه های آن در اختیار شوراها و شهرداری ها قرار می گیرد چرا که دولت نمی تواند به تمام امور شهری و روستایی رسیدگی کند و در نتیجه هزینه بالا و بهره وری پایینی برای مردم و دولت دارد .
در ادامه کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری به تصدی‌های قابل واگذاری دستگاه‌های دولتی به مدیریت شهری با اجرایی شدن مدیریت یکپارچه اشاره کرد و مطرح کرد : امور توسعه و عمران شهر با اولویت امور مربوط به بخش‌های مختلف و متنوعی مانند مدیریت راهنمایی و رانندگی و حمل ونقل وترافیک ،محیط زیست وزندگی ،بازسازی بافت فرسوده شهری،مدیریت فرهنگی شهر ،مدیریت آب و فاضلاب و برق و گاز و ده ها موضوع دیگر در شهر است که در محدوده قانونی شهرها باید به شهرداری‌ها واگذار شود.
پارسا در ادامه توضیح داد: هدف ازمدیریت واحد شهری قرار گرفتن شهرداری در رأس همه امور اجرایی شهراز خدمات‌رسانی تا توسعه و عمران نیست، بلکه نوعی از مدیریت یکپارچه و توانمند در همه نهادها و ارگان‌هایی است که در بهبود مسائل و رفع مشکلات شهری به صورت موضوعی و موضعی می‌توانند نقشی مستقل یا مکمل داشته باشند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: همانگونه که به صراحت در برنامه های سوم وچهارم آمده است دولت ها موظف بوده وهستند که منابع مالی ذیربط اجرای مدیریت یکپارچه شهری را در اختیار شهرداری ها قرار دهند واین نه تنها به معنای افزایش بودجه شهرداری ها است بلکه نتیجه آن هزینه  شدن بودجه براساس نیاز هر شهر وتشخیص معتمدان محلی وشهری است واین موضوع نتیجه ای جز مدیریت اثربخش وکارای بودجه نیست.
وی در پایان گفت: مدیریت یکپارچه شهری بدون تلاش دولت ومجلس شورای اسلامی محقق نخواهد شد. وظیفه ای که پیگیری آن در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی  با نمایندگان مردم سپرده شده است و از اولویت های این بازه زمانی است.

برچسب‌ها کرج نماینده مجلس شورای اسلامی مدیریت شهری استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرج نماینده مجلس شورای اسلامی مدیریت شهری استان البرز کرج نماینده مجلس شورای اسلامی مدیریت شهری استان البرز مدیریت یکپارچه شهری مدیریت واحد شهری قانون شهرداری شورای اسلامی مدیریت شهری شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۰۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم رعایت دستورالعمل استقرار HSE در مناطق/برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران

عضو شورای شهر تهران بر لزوم رعایت دستورالعمل استقرار و نظام نگهداشت HSE(بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در مناطق تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، احمد صادقی در دویست و سی و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: بارش های نیمه شب جمعه و صبح ۱۵ اردیبهشت ماه در شهرداری منطقه ۱۵ به آدرس بزرگراه بعثت نرسیده به میدان بسیج سبب شد یکی از منهولهای موجود در مسیر به واسطه  شدت بارش و حجم زیاد آب های بالادستی و نیز عدم کشش شبکه جمع آوری آب های سطحی دچار انسداد و گرفتگی شود.

وی ادامه داد: این امر سبب می شود عوامل اجرایی و مدیران خدمات شهری به محل اعزام  شوند و کارگران اداره مسیل های منطقه جهت رفع گرفتگی داخل منهول فاضلاب شوند؛ اما  به طور ناگهانی، فشار آب سبب افتادن یکی از کارگران به داخل شبکه می شود و متأسفانه این فرد تا به امروز پیدا نشده، علی رغم اینکه آتش نشانی زحمات زیادی برای جستجو و پیدا کردن این فرد انجام داده است. 

احمد صادقی ادامه داد: من تشکر می کنم از زحمات مجموعه خدمات شهری در این چند روز ولی این زحمات سبب نمی شود که موارد و ضوابط ایمنی رعایت نشود. لایروبی مسیل ها به عنوان چک لیست عملیات به مناطق طی سال های قبل ابلاغ شده و اسناد لازم  به عنوان دستور العمل استقرار و نظام نگاهداشت مدیریت «اچ اس ای» در هر منطقه موجود است که با بررسی های به عمل آمده مشخص شده در این منطقه نیز این دستورالعمل موجود بوده است. از طرفی عدم انجام عملیات در حین بارندگی به دلیل شرایط نامساعد  اعم از  دبی بالای آب و عدم اطلاع از خطراتی که  در این شرایط وجود دارد از توصیه هایی است که در حوزه خدمات شهری باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در حادثه منطقه ۱۵ این مورد رعایت نشده است. 

صادقی تاکید کرد: ذکر دو نکته در این حادثه حایز اهمیت است که امیدوارم مجموعه مدیریت شهری به آن توجه داشته باشد؛ نخست آنکه ساختار اچی اس ای در شهرداری تهران نیازمند تقویت است و یک شهر با جمعیتی بیش از  ۱۰ میلیون نفر صرفا با چند کارشناس در منطقه امکان نظارت بر سیستم ایمنی شهر را ندارد. لذا بایستی این سیستم تقویت و اگر بخش خصوصی صلاحیت دار باید در این بخش استفاده بشود. 

وی ادامه داد: نکته دوم که خیلی مهم است؛ موضوع بررسی عدم رعایت دستور العمل استقرار و نگهداشت نظام مدیریت اچ اس ای در  منطقه مذکور است که  در صورت رعایت نکردن این نظامات به طور حتم می بایست با  خاطیان چه عوامل پیمانکاران و چه مدیران برخورد قانونی صورت گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور ۲۴ تیم در نخستین رویداد فناورانه مدیریت شهری و فرهنگ شهروندی قم
  • آتش تانک رسانه‌ای شهرداری تهران برای حمایت ویژه از زاکانی! | تصویر
  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • پرسنل حجمی و شرکتی شهرداری ارومیه ساماندهی و تعیین تکلیف شوند
  • مشارکت شهروندان در مدیریت شهری موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • در صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • عضو شورای شهر خواستار شد: برخورد قانونی با خاطیان مرگ کارگر شهرداری تهران
  • برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران
  • لزوم رعایت دستورالعمل استقرار HSE در مناطق/برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران