Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به تاکید دین اسلام بر حفظ سلامتی مومنان، این مهم در آیین‌های عزاداری محرم امسال بنا به توصیه های موکد ستاد ملی مقابله با کرونا در اولویت برنامه هیات‌های مذهبی قرار خواهد گرفت.

از سویی رییس‌جمهوری تاکید فراوان دارند که برای ماه محرم باید به نحوی عمل شود  تا بهانه‌ای در اختیار دشمنان قرار نگیرد و بر این اساس عزاداری امام حسین (ع) در شهرها و روستاها و در همه مناطقی که وضعیت قرمز و زرد و سفید وجود دارد با تراکم کمتر و رعایت فاصله‌گذاری انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر روحانی همچنین تاکید کردند که دستورالعمل‌ها در محرم و صفر باید بطور کامل رعایت شود تا فضای حسینی و عاشورایی محرم امسال در عین حال توام با حفظ سلامتی مردم برگزار شود و در این راستا کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله ایجاد کند زیرا هر دو در کنار هم قرار دارند و از یکدیگر فاصله ندارند.

با توجه به شرایط نامناسب امسال به لحاظ آمار بالای مبتلایان به کرونا به‌ ویژه در تجمعات و مراسم‌های پر ازدحام بسیاری از هیات‌های مذهبی و مسوولان تاکید دارند که می‌توان با اقدامات نوآورانه و خیرانه علاوه بر اینکه این آیین مذهبی مهم را گرامی می‌داریم از ابتلا و انتقال بیماری به عزاداران حسینی و در نتیجه نگرانی مردم از این بابت پیشگیری خواهیم کرد.

برگزاری عزاداری حسینی گسترده ولی بصورت پراکنده در خانه‌ها

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان با تاکید بر اهمیت عزاداری محرم برای مسلمانان به ویژه مردم استان گفت: با توجه به شرایط حاضر و توصیه‌های وزارت بهداشت می توان عزاداری را به شیوه‌های جدید، بصورت گسترده ولی پراکنده در خانه‌ها برگزار کرد.

حجت‌الله غلامی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هر خانواده می‌تواند نقش یا هیات عزاداری را در محرم ایفا کند، افزود: در این راستا قابل تاکید است که نباید تعداد نفرات در خانه‌ها زیاد باشد زیرا تراکم جمعیت در فضای سربسته بسیار خطرناک و ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه امسال سلامت و حفظ جان عزاداران جز شکوه مراسم عزاداری امسال است ، گفت: از جمله تفاوت‌ها و اقدامات جدید در برگزاری مراسم عزاداری امسال می‌توان به کاهش ساعت عزاداری، تغییر شیوه توزیع نذورات و راهپیمایی نکردن دسته‌جات عزاداری در خیابان‌ها و معابر اشاره کرد.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا اصفهان با بیان اینکه از ۲۴ شهرستان استان ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۳ شهرستان در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند گفت: بر این اساس مراسم عزاداری محرم امسال در اصفهان به صورت محدود برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به پیشنهاد ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: ممنوعیت برگزاری مراسم در مکان‌های روباز، پرهیز از تجمع در مکان‌های سرپوشیده و بسته همانند مساجد، تکایا، حسینیه و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک الزامی است.

غلامی یادآور شد: تقلیل زمان برگزاری مراسم به حداقل ۲ ساعت و ممنوعیت توزیع چای و نذورات در قالب غذای پخته شده در ایستگاه‌ها و یاهیات‌های عزاداری از تصمیمات ستاد برای سلامتی مردم است.

جایگزینی ایده‌های معنوی زیبا به جای روشهای سنتی عزاداری  

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: دین مبین اسلام آنقدر گستردگی و تنوع دارد که می‌توان برای آیین‌های مختلف با توجه به شرایط فعل از ایده‌های معنوی زیبا به جای روشهای سنتی عزاداری استفاده کرد.

حجت‌الاسلام محمد قطبی در گفت و گو با ایرنا افزود: همانطور که شیوع بماری کرونا سبک زندگی اجتماعی را تغییر داد می‌توان به تبع آن و با تاکید بر اهمیت عزاداری محرم و به پا داشت مناسک آن  و از سویی حفظ سلامت و صیانت از جان انسانها از راهکارهای نوین در این در این راستا بهره برد.

وی با بیان ۱۰ راهکار پیرامون برگزاری آیین‌های ماه محرم گفت: برگزاری بدون قید و شرط آیین‌ها و عزاداری‌ها از جمله در ماه محرم، دور از منطق است و از سوی دیگر خاموش کردن این چراغ هم مخالف با حکمت الهی و مغایر عرف و عادت‌های اجتماعی مسلمانان به ویژه شیعیان است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: در آستانه محرم و ایام شهادت سرور شهیدان به رسم همه ساله باید برای برگزاری آیین‌ها و عزاداری‌های این ماه آماده شویم ولی گسترش و شدت شیوع ویروس کرونا تهدید جدی برای جان انسان‌ها شده است.

وی  راهکارهای ۱۰ گانه دفتر تبلیغات اسلامی را برمبنای رعایت مقررات و توصیه‌های بهداشتی برای اجرای برنامه‌های مذهبی و عزاداری در استان شامل خیرات و مواسات اجتماعی، نام و نشان حسنی، مدرسه محیطی عاشورایی، مراسم عزاداری کارمندی، قرائت و ختم قرآن کریم، توسعه و تقویت نماز جماعت، میراث ماندگار حسینی، مناسک رسانه‌ای و خانه‌های حسینی برشمرد.

قطبی تصریح کرد: تمامی این موارد با التزام به رعایت اصول بهداشتی و عزت جامعه اسلامی برنامه‌ریزی شده است.

وی عمل به دستورالعمل‌های ماه محرم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین عمل به توصیه‌های پزشکی را حجت شرعی و واجب عینی دانست و گفت: عمل به سفارشات پزشکی و سلامت با این فرض که در شرایط کنونی واجب است عین دیانت است و بخشی از سنت و آیین دینی و دین‌داری مؤمنان به شمار می‌رود.

استفاده از نمادهای عاشورایی در محرم امسال

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اقدامات جایگزین برای عزاداری محرم امسال گفت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب که معیار عزاداری‌ها را توصیه‌ها و برنامه‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند باید با شیوه‌های جایگزین به استقبال محرم امسال برویم.

علیرضا نصر اصفهانی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مراجع عظام تقلید درباره برگزاری مراسم محرم نظریاتی داشتند و سلامتی مردم مورد توجه همگی آن‌ها بوده است، افزود: ماه محرم، ماه عزاداری است و باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند عزاداری خود را دنبال کنند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد : باید در تبلیغات شهر به مناسبت ماه محرم به این نکات بیشتر دقت شده و بمنظور اطلاع‌رسانی بهتر به مردم برای رعایت اصول بهداشتی گام برداشته شود و در این مسیرلازم است امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اهداف نهضت حسینی در تمام ابعاد آن در شهر ترویج و تسری یابد.

به گفته وی، شهر باید در ایام محرم مملو از نمادهای عزاداری و عاشورایی شود به گونه‌ای که زمینه‌ای برای فهم بیشتر از نهضت امام حسین (ع) و دوری از خرافات در عزاداری‌ها فراهم آورده شود.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم تمایل دارند مسائل بهداشتی را رعایت کنند اما از لحاظ مالی حتی قادر به تهیه ماسک نیستند بنابراین نیاز است مدیران و مبلغان شرایط رعایت اصول بهداشتی را برای اقشار ضعیف جامعه در ایام محرم فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین شایسته است تبلیغات به سمتی سوق پیدا کند که نذورات مردمی در قالب تهیه بسته‌های معیشتی و اقلام بهداشتی برای افراد نیازمند توزیع شود.

ضرورت شناسایی نیازمندان و توزیع ارزاق بین آنها

مسوول هیات عزاداری سینه‌زنان حسینی(ع) در اصفهان گفت: امسال نیز همانند سال‌های قبل چشم‌ انتظار محرم و عزاداری برای اباعبدالله هستیم ولی با توجه به شرایط نامناسب فعلی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب  از تصمیمات و ابلاغ دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا تبعیت می‌کنیم.

مجتبی صادقی در گفت و گو با ایرنا افزود: هر ساله در همین روزها در حال چیدن و هماهنگی مقدمات برپایی تکایا و دسته‌جات عزاداری بودیم ولی امسال قالب برنامه برای حفظ جان و سلامت مردم تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد:در صورت مجوز دادن ستاد برای برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز و بصورت اندک به طور حتم رعایت اول بهداشتی مانند فاصله گذاری، استفاده از ماسک و کوتاه کردن زمان اجرای برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

مسوول هیات عزاداری سینه‌زنان حسین(ع) افزود: یکی از اقدامات مهم بسیاری از هیات‌های اصفهان شناسایی نیازمندان و توزیع ارزاق بین آنهاست و بر همین اساس از مردم محله درخواست کردیم که نذورات خود را به صورت خشک و پخته نشده در اختیار هیات قرار دهند.

وی، خرید ماسک و توزیع بین اعضای هیات عزاداری و دست اندرکاران کمک به نیازمندان را از دیگر اقدامات هیات برای پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری کرونا برشمرد و گفت: مکان‌های تجمع محدود نیز هر شب ضدعفونی و گندزدایی خواهد شد و درصدد تهیه دستگاه تب‌سنج برای تست از عزاداران بصورت محدود هستیم.

پافشاری برپایی مجالس عزاداری طبق روال هر سال به دور از مصالح ملی و دینی

مسوول تشکل‌های دینی و هیات‌های مذهبی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: پافشاری برای برپایی مجالس عزاداری محرم طبق روال هرسال با توجه به شیوع ویروس کرونا به دور از منافع ملی و مصالح جامعه مسلمانان به ویژه شیعیان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن بابایی در گفت و گو با ایرنا افزود: هرگونه مقاومت در برابر محدودسازی برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، موجب  تحریک افراد و ایجاد نفاق بین مقدسات و چارچوب‌های علمی می‌شود.

وی ادامه داد: در حالت اضطرار ممکن است همانند ماه‌های شعبان و رمضان گذشته در محرم و صفر هم مناسک جمعی باشکوه طبق سنوات قبل تعلیق شده و مجالس عزاداری حضوری به‌طور محدود و با شرایط سخت و ویژه برگزار شود.

مسوول تشکل‌های دینی و هیات‌های مذهبی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان گفت:گرچه حساسیت و اهمیت مناسک ماه‌های محرم و صفر با مناسک هیچ‌یک از دیگر مقاطع برابری نمی‌کند اما تدابیر وضعیت فوق‌العاده امسال نیازمند انعطاف بیشتر است.

وی تاکید کرد: حفظ سلامتی مردم بر هر مصلحت دیگری برتری دارد و محرم امسال هم قرار نیست آخرین محرم باشد زیرا اگر خدای ناکرده برگزاری مراسم در یک هیات به ابتلا و مرگ عده‌ای منجر شود حواشی آن به این آسانی‌ها متولیان مذهبی را رها نخواهد کرد.

بابایی افزود: بر این اساس همانگونه که در طول تاریخ نوع عزاداری‌ها و شیوه برگزاری مجالس تغییر کرده است امسال هم می‌توانیم مجالس عزای حسینی را باشکوه برگزار کنیم اما با یک شیوه اجرایی که ضرری متوجه جان مردم نشود.

به گفته وی تدوین این شیوه اجرایی کار هر کسی نیست و باید کار به کارشناسان متخصص دینی سپرده شود تا شیوه‌نامه‌ای تدوین کنند.

مسوول تشکل‌های دینی و هیات‌های مذهبی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر کارشناسان دینی و مذهبی شیوه‌نامه‌هایی برای این منظور تدوین کرده‌اند گفت: امید است با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در مجالس عزاداری امسال شاهد شکست ویروس کرونا و برگشت جامعه به حال عادی باشیم.

به گفته وی علاوه بر تاکید بر برگزاری مراسم‌های عزاداری محدود و در فضای باز و در مدت زمان کوتاه، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد.

بابایی با اشاره به طرح اطعام نیازمندان در ادامه طرح مواسات و کمک مومنانه به عنوان یکی از برنامه‌های مهم هیات‌های عزاداری در ایام محرم گفت: برای جلوگیری از تجمع و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توزیع غذای نذری با هماهنگی کمیته امداد و با حضور در درب منازل و  با ارجحیت مواد خوراکی خام به نیازمندان صورت می‌گیرد..

در استان افزون بر پنج هزار و ۲۰۰ هیات مذهبی وجود دارد که یک هزار و ۴۰۰ هیات از رقم یاد شده مربوط به اصفهان است.

تاکنون ۳۲۸ هزار و ۸۴۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۸۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۸ هزار و ۶۱۶ نفر رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا ماه محرم اصفهان هیأت عزاداری سازمان تبلیغات اسلامی پروندهٔ خبری کرونا و آیین های محرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ماه محرم اصفهان هیأت عزاداری سازمان تبلیغات اسلامی ویروس کرونا ماه محرم اصفهان هیأت عزاداری سازمان تبلیغات اسلامی تبلیغات اسلامی اصفهان گفت و گو با ایرنا عزاداری محرم امسال توجه به شرایط مقابله با کرونا هیات های مذهبی دستورالعمل ها برگزاری مراسم مراسم عزاداری مجالس عزاداری هیات عزاداری فاصله گذاری ویروس کرونا سلامتی مردم اصفهان گفت عزاداری ها برنامه ها حفظ سلامت توصیه ها ماه محرم خانه ها آیین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۰۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس لرزه برگزاری جلسه مجلس و دولت در دفتر قالیباف نه صحن مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در واکنش به این نکته که «خواست نمایندگان یک جلسه فوق‌العاده درخصوص مساله ارز در صحن بود نه در دفتر رییس مجلس»، گفت: بله، نظر ما همین است باید می آمدند در صحن و شفاف مطالب بیان می‌شد، ما گفتیم که در صحن، جلسه [فوق العاده ارزی] برگزار شود نگفتیم که بروید و جداگانه جلسه بگذارید.

وی در گفتگو با ایلنا، ادامه داد: با این جلسات چند نفره جداگانه نتیجه نمی‌گیریم و الان هم که مشکلات حل نشده است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: به نظر ما اگر قانون را رعایت می‌کردند این مشکلات را نداشتیم، بانک مرکزی قانون را رعایت نمی‌کند چه قانونی که اخیرا تصویب کردیم و چه احکامی که در برنامه مصوب شده؛ اگر این قوانین و احکام از سوی بانک مرکزی رعایت شود این مشکلات را نخواهیم داشت.

وی ابراز داشت: ما همچنان مطالبه برگزاری جلسه ارزی در صحن را داریم و معتقدیم که همه نمایندگان باید در جریان این موضوع قرار بگیرند نه اینکه یک جلسه جدا باشد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898959

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • برگزاری مجمع هیات ژیمناستیک استان سمنان
  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • آسفالت محله های اندوان خوراسگان تا نیمه اول امسال
  • پس لرزه برگزاری جلسه مجلس و دولت در دفتر قالیباف نه صحن مجلس
  • برگزاری مجمع هیات ژیماستیک استان سمنان
  • اجرای ۸۰ میلیارد ریال پروژه در منطقه ۵ اصفهان