Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@23:47:41 GMT

تولید واکسن ایرانی کرونا به کجا رسید؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۴۰۶۸

تولید واکسن ایرانی کرونا به کجا رسید؟

خبرگزاری مهر: دکتر علیرضا بیگلری در گفتگوی ویژه خبری شامگاه چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹ ظهار داشت: سال‌ها است که ثابت شده واکسن‌ها می‌توانند با تحریک ایمنی بدن انسان به عنوان مؤثرترین عامل در درمان بیماری‌ها به کار گرفته شوند. از سوی دیگر ویروس کووید ۱۹ یکی از پیچیده‌ترین ویروس‌های ۱۰۰ سال اخیر شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل ساختن واکسن برای این ویروس بسیار پیچیده و سخت است.

وی افزود: معمولاً وقتی واکسن‌ها ساخته می‌شود و مراحل آزمایشگاهی تمام می‌شود، وارد تست حیوانی می‌شوند و بعد از اینکه این مرحله هم تأیید شد وارد مرحله‌ای می‌شوند که باید از دو جنبه بسیار مهم «بی خطر بودن و ایمن بودن» و «کارآ بودن» باید مورد بررسی قرار گیرند.

بیگلری گفت: واکسن در مرحله کارآزمایی بالینی باید روی تعدادی انسان مورد آزمایش قرار گیرد. عمدتاً کارآزمایی بالینی واکسن‌ها سه فاز بسیار مهم دارد. در فاز اول واکسن روی تعداد اندکی داوطلب آزمایش می‌شود تا ببینیم که واکسن ایمن و بی خطر است یا خیر. اگر کاملاً بی خطر بود وارد فاز دوم می‌شود.

وی افزود: در فاز دوم کارآزمایی بالینی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر داوطلب مورد آزمایش قرار می‌گیرند. در این مرحله با توجه به شاخصه‌های سن و جنس و وضعیت سلامت تست انجام می‌گیرد. در این مرحله علاوه بر ایمن بودن، کارآیی هم مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: پس از طی کردن موفقیت آمیز فاز دوم کارآزمایی بالینی، واکسن وارد فاز سوم می‌شود که در این مرحله تست بر روی هزاران انسان انجام می‌شود. فراخوان داده می‌شود و داوطلبان مراجعه می‌کنند و واکسن بر تعداد بیشتری از افراد آزمایش می‌شود.

وی افزود: اگر واکسن پس از طی فاز سوم هم موفقیت آمیز بود و بی خطر اعلام شد با تأیید ارگان‌های نظارتی هر کشوری می‌تواند مورد استفاده عمومی قرار گیرد.

بیگلری گفت: واکسن کرونای ایرانی که در حال کار روی آن هستیم فاز ساخت و فاز پیش کارآزمایی بالینی را گذرانده است و در حال آماده سازی هستیم که مدل‌های مختلف که در دنیا روی آن کار شده است را در شرکت‌های دانش بنیان انجام دهیم. هر کدام از این مدل‌ها موفق شود ما نیز دستی بر آتش داشته باشیم.

وی افزود: ما در حال آماده شدن هستیم که وارد کارآزمایی بالینی شویم. در حالت عادی ممکن است این فاز چند سال طول می‌کشد، اما درباره کووید ۱۹ بنابر اضطرار که دنیا با آن مواجه است، این مراحل کوتاه شده است و فکر می‌کنم که بتوان در عرض یکسال به انتهای فاز سوم رسید.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: برخی از کشور‌ها توانسته اند فاز یک و دو و فاز‌های دو و سه را برای سرعت بخشی با هم ترکیب کنند تا بتوانند زودتر به نتیجه برسند. در دنیا پیش بینی می‌شود واکسن کارآیی که بتواند درمان بیماری کرونا را ثابت کند حداقل یک سال تا ۱۸ ماه در دنیا برای درصد معینی از جمعیت هر کشور قابل توزیع است. البته تولیدات همه گروه‌ها هم ممکن است برای جمعیت ۷ میلیارد دنیا کافی نباشد.

منبع: فردا

کلیدواژه: مرحله کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا انستیتو پاستور ایران کارآزمایی بالینی بی خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۴۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید

محسن رشید فرخی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما تولید شد که ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتن از این میزان به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.

او متوسط تولید سالانه خرما در کشور را یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: پتانسیل تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن خرما هم در کشور وجود دارد، اما به دلیل کشاورزی خرده مالکی و سنتی در باغات قدیمی، میزان فعلی تولید هم مطلوب است.

رشید فرخی ادامه داد: با افزایش بهره وری در واحد سطح می توان ارزآوری و درآمد کشاورزان را ارتقا داد، اما به هیچ عنوان به دنبال افزایش سطح زیرکشت باغات نیستیم چراکه با توسعه باغات این احتمال وجود دارد که داستان پسته و خشکیدگی برخی باغات برای نخیلات تکرار شود.

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما در دنیا هستیم، گفت:  بنابر آمار در بحث صادرات رتبه چهارم و پنجم در دنیا را دارا هستیم که براین اساس با اعمال سیاست های حمایتی و سیاست گذاری های مناسب مبنی بر اجتناب از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و مدیریت های جزیره ای ظرف مدت زمان ۵ سال می توان میزان ارزآوری را با افزایش ۲ برابری به ۸۰۰ میلیون دلار رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند
  • بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • ستاره ایرانی یک قدم تا پایان خوش در بهترین لیگ دنیا
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد