Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انقلاب شکوهمندانه جمهوری اسلامی ایران فصل جدیدی در معادلات منطقه‌ای تعریف کرد و طی این سال‌ها ایران با اقدامات خود در منطقه خواب راحت را از چشمان رژیم صهیونیستی ربود.  به دلیل پیروز‌ی‌های پی در پی نیرو‌های مقاوت با حمایت ایران، آمریکا دیگر جایی در منطقه ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از انقلاب اسلامی، دولت ایران تحت اراده و نفوذ آمریکایی‌ها قرار داشت، اما در سال‌های پس از انقلاب، این رویه به صورت معکوس درآمد.
در عالم سیاست اقتدار به معنای استفاده مشروع از زور بوده و در عرصه‌ بین‌المللی نیز بازیگری که از اقتدار برخوردار است، بدون توسل به زور خشن، به اهداف خود در سیاست خارجی در برابر سایر بازیگران که دولت‌ها هستند، دست پیدا می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای قرار دارد که از نظر جغرافیایی حساسیت خاصی داشته و این ویژگی موجب شده تا قدرت‌های سیاسی دنیا به این منطقه نگاه ویژه‌ای داشته باشند، بنابراین برای حفاظت از حق و کیان کشورمان باید قدرت خود در خاورمیانه را حفظ و تثبیت کنیم.

تهدید نظامی یکی از ابزار‌های سیاسی دشمنان برای فشار بر کشور است، برای اینکه این تهدید را رفع و بازدارندگی پایداری ایجاد کنیم به تجهیزات پیشرفته نظامی احتیاج داریم که در این راه به موفقیت‌های چشمگیری دست‌ یافته‌ایم. هرچند دشمنان گاهی ما را تهدید به حمله نظامی می‌کنند، اما در واقعیت گزینه حمله نظامی علیه ایران به دلیل توان بازدارندگی بالای کشور و قدرتمان در منطقه در اندیشه آنان جایی ندارد و به همین دلیل تحریم‌های شدید اقتصادی را در دستور کار خود قرار دادند.

نفس کشیدن با اجازه آمریکا و اسرائیل؟!

البته همواره برخی قصد دارند این مطلب را به جامعه ایران القا کنند که اگر ایران در منطقه نبود و با قدرت‌های بزرگ به تقابل نمی‌پرداخت، تحریم‌ها کمتر، اقتصاد قویتر و کشور نیز دارای امنیت بیشتری بود، اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است. در واقع اگر جمهوری اسلامی ایران از اقتدار خود در منطقه کوتاه می‌آمد نه تنها داعش بر کشور‌های اسلامی و خصوصا ایران سیطره یافته بود، بلکه باید برای نفس کشیدن نیز منتظر صدور اجازه از سوی آمریکا و اسرائیل می‌ماندیم.

در این خصوص مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ضرورت اقتدار ایران در منطقه اظهار کرد: هر کشوری ریشه و عمق استراتژیک و راهبردی دارد که بقا و استواری آن بر اساس همین مولفه تعریف می‌شود برای ما، عمق و ریشه در خارج از کشور به قدرت بازیگری در معادلات منطقه بستگی دارد، برخی‌ها معتقدند که حضور ما در منطقه خوب نیست باید از آنها پرسید که آمریکا و دیگر کشور‌ها در منطقه چه می‌کنند؟

وی افزود: منطقه مانند یک زمین بازی بوده و اگر ما در آن حضور نداشته باشیم دیگران میدان را از آن خود کرده و بعد عرصه به ما تنگ خواهد شد. البته برخی معتقدند که حضور ما در منطقه باعث ایجاد فشار بر کشور شده است، اما باید به آنها گفت که اگر این حضور نبود شرایط به مراتب بدتر می‌شد، بنابراین  فشار‌ها بر کشور ما به دلیل نفوذ و حضورمان در منطقه نیست، بلکه این حضور مانند اهرم و قدرتی در دست ایران قرار دارد تا دشمن نتواند بر ما سیطره پیدا کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بازیگری در منطقه تأمین کننده منافع ملی ما بوده و مشکلات داخلی ما به گونه‌ای نیست که اگر دست از منطقه برداریم دیگر دشمنان کاری به کار ما نداشته باشند و مشکلاتمان حل شود. اگر ما، در چهار دیواری کشورمان بمانیم و منطقه را رها کنیم دشمنان بر ما تسلط پیدا می‌کنند، اکنون آمریکا در کشور‌های منطقه مانند عراق حضور دارد و چند هزار بنیاد و موسسه تحت عناوین مختلف در این کشور تاسیس کرده و هزینه می‌کند تا افکار عمومی را به سمت خود بکشاند.

ذوالنوری تأکید کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران در منطقه حضور نداشت و در خط مقدم مبارزه با داعش نبود دیگر قدرتی برای ما باقی نمانده بود، بنابراین نباید اجازه دهیم که حافظه‌مان ضعیف شود. هر چقدر نفوذ، قدرت بازیگری و تأثیر جمهوری اسلامی در منطقه بیشتر شود عصبانیت دشمن بیشتر است، چرا که این امر به معنای افزایش اقتدار ایران است.

باید قدرت خود را در منطقه افزایش دهیم

همچنین عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اهمیت حیاتی حفظ اقتدار در منطقه برای جمهوری اسلامی ایران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کشور‌ها برای کسب قدرت در عرصه بین‌الملل به یک محدوده و منطقه خاص محدود نمی‌شوند، بلکه دائما به دنبال دست یافتن به حد بالاتری از قدرت هستند و ما باید قدرت خود را در منطقه افزایش دهیم.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور الهام بخش برای بسیاری از ملت‌های جهان شناخته می‌شود و با توجه به استقلال و قدرتی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آورده جایگاه ویژه‌ای دارد.

مقتدایی تأکید کرد: بسیاری از قدرت‌های دنیا مانند آمریکا ناگزیر هستند که در معادلات خود نقش ایران را بپذیرند و می‌بینیم که ترامپ و رقبایش در تبلیغات انتخاباتی خود تلاش دارند تا موضوع ایران را در برنامه‌های تبلیغاتی خود مطرح کنند که این نشانگر جایگاه رفیع و تأثیر‌گذار جمهوری اسلامی ایران است و ما باید برای افزایش قدرت نرم برنامه‌ریزی داشته باشیم و برنامه‌ریزی برای افزایش قدرت در منطقه غرب آسیا یکی از اهداف و ملزومات سیاست‌های ایران است.

بیشتر بخوانید

ذوالنوری: حضور ایران در منطقه یک اهرم قدرت تلقی می‌شود اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟ اقتدار ایران در منطقه معادلات آمریکا درباره داعش را بر هم زد

فدا حسین مالکی از دیگر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگویی با اشاره به لزوم افزایش اقتدار ایران در منطقه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در همه قاره‌های جهان و در تمام دوران‌ها ، رقابت‌های منطقه‌ای وجود داشته و دارد،  جمهوری اسلامی ایران نیز از آنجایی که در منطقه، موقعیت استراتژیک و تجاری بالایی دارد  باید به عنوان یک قدرت، از اقتدار و موقعیت خود در این محدوده جغرافیایی دفاع کند.      

وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که باید منطقه را ترک کنند، چرا که نظم و امنیت آن را سلب کرده‌اند. بنابراین باید سوال کرد که این جغرافیا چه چیزی دارد که آمریکایی‌ها با گذشت ۱۸ سال شر خود را از سر آن کم نمی‌کنند؟ آمریکا سالیان سال است که با حضور خود چیزی جز بدبختی و نا امنی برای کشور‌هایی مانند پاکستان، افغانستان و سوریه رقم نزده است.

مالکی تصریح کرد: این حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است که در کنار کشور‌های همسایه و منطقه قرار گرفته تا با اقتدار نظامی خود شر مزاحمان را از منطقه کم کرده و از موقعیت استراتژیک و اقتصادی منطقه بهره ببرد و البته این امر هیچ ربطی به کشور‌های دیگر ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: حقیقت این است که اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه معادلات آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان صعودی درباره داعش را بر هم زده و رویای شیرین آنها را به کابوس تبدیل کرد. داعش با استراتژی از پیش تعیین شده توسط آمریکا و هم پیمانانش ماموریت داشت تا کشور‌های اسلامی خصوصا جمهوری اسلامی ایران را نابود کند، اما قدرت ایران و فرماندهی بی بدیل سردار سلیمانی همه نقشه‌های دشمنان را بر باد داد و آنها را زمین گیر کرد.

وی با بیان اینکه قدرت گرفتن ایران مزاحمت و تهدیدی برای دیگر کشور‌ها تلقی نمی‌شود، گفت: ایران نمی‌خواهد با لشکرکشی زور خود را به رخ کشور‌های منطقه بکشد، بلکه هدف این است که کشور‌های سلطه طلبی مانند آمریکا احساس راحتی نکنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایندگان مجلس اقتدار و امنیت مجلس یازدهم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان اقتدار ایران در منطقه جمهوری اسلامی ایران کشور ها بر کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۶۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند

«محمد سرگزی» رییس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: ما این روزها شاهد بیداری جهانی علیه رژیم غاصب صهیونیستی هستیم و همین مساله قطعاً نابودی این رژیم را تسریع می‌کند.

وی بیان کرد: دولت آمریکا همیشه با تسلط بر امپراطوری رسانه‌ای دنیا تلاش کرده است تا خودش را چهره مدافع حقوق بشر نشان دهد و همواره سعی کرده است که افکار عمومی دنیا را به این سمت ببرد که دولت آمریکا حامی حقوق بشر است، اما در عمل هیچ گاه اینگونه نبوده است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت آمریکا در طول سالیان سال اقداماتی در کشورهای مختلف اعم از آفریقا، آمریکای لاتین و منطقه خاورمیانه انجام داده است که به وضوح چهره واقعی مقامات آمریکایی برای مردم دنیا به نمایش درآمده است و همه به خوبی می‌دانند که آمریکا فقط شعار آزادی بیان و حقوق بشر سر می‌دهد و اقدامات مقامات این کشور هیچ سنخیتی با این مفاهیم ندارد. آنان در عمل حقوق بشر و آزادی انسان‌ها را زیر پا می‌گذارند و اعتقاد عملی به مفاهیمی چون آزادی بیان و حقوق بشر ندارند.

رییس فراکسیون حقوق بشر مجلس با اشاره به اقدامات وحشیانه آمریکا و نسل‌کشی این کشور طی سال‌های اخیر در بسیاری از نقاط جهان، گفت: مقامات آمریکا همواره سعی داشتند در سایر کشورها وحشی‌گری و جنایت کنند، اما در کشور خودشان به دنبال آن بودند که حتی به ظاهر این اقدامات را انجام ندهند. با وجود این، این روزها آنان وحشی‌گری علیه مردم خودشان را هم به شدیدترین شکل ممکن انجام می‌دهند، در حالی که اعتراض مردم آمریکا علیه اسرائیل کاملاً به حق است و هیچ وجدان بیداری نمی‌تواند این همه ظلم به مردم فلسطین را ببیند و سکوت کند.

سرگزی تاکید کرد: این روزها می‌بینیم دولتی که مدعی آزادی بیان است و خودش را مدعی آزادی بیان، عقیده و اندیشه در دنیا اعلام می‌کند، با ابراز عقیده مردم خودش این چنین برآشفته می‌شود و اقدامات قهری و خشونت‌آمیز نسبت به دانشجویان انجام می‌دهد و آنان را سرکوب می‌کند که قطعاً این کارها پذیرفتنی نیست.

کد خبر 6097293 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب: اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت و جرات این رفتارهای وحشیانه را داشت؟ /حج امسال، حج برائت است
  • قدرت‌نمایی مقاومت بحرین و پیام‌های آن برای منطقه
  • ویدیو/ یمن چگونه معادلات منطقه را تغییر داد؟
  • قدرت‌نمایی مقاومت بحرین و پیام‌های آن برای منطقه
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • زیباترین اما خطرناک‌ترین شهر ساحلی جهان
  • از گزینه هدایت ایران تا تبدیل به مدعی بهترین لیگ دنیا
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • ایران معادله صهیونیست‌ها را بهم زد