Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اعضای شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه تهیه شده از سوی آمریکا که در پی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود، رای ندادند. جلسه شورای امنیت عصر جمعه برگزار شد و طی آن قطعنامه پیشنهادی آمریکا با دو رای موافق، ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه روبرو شد. در انتقاد به تصمیم شورای امنیت «مایک پومپئو» وزیرخارجه آمریکا مدعی شد این نهاد در ماموریت خود که حفظ امنیت جهانی است ناکام مانده و نتوانسته ایران را در برابر اعمالش پاسخگو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های آلمانی امروز (شنبه) با پرداختن به این موضوع از شکست تلاش های آمریکا در زمینه تحریم تسلیحاتی ایران خبر دادند. در همین رابطه روزنامه زوددویچه سایتونگ نوشت: تنها دو عضو شورای امنیت به طرح پیشنهادی آمریکا علیه ایران رای موافق دادند و این باعث شد وزیر خارجه آمریکا از این نتیجه به عنوان «غیرقابل توجیه» یاد کند.

به نوشته این روزنامه آمریکا تهدید کرده است به تلاش های خود برای متوقف کردن ایران از طریق اجرایی کردن مکانیسم ماشه ادامه می دهد و در این راستا فشارهای خود به جمهوری اسلامی و به سه کشور اروپایی امضا کننده توافق هسته ای را افزایش خواهد داد.

براین اساس اینکه آیا آمریکا با خروج از برجام در سال ۲۰۱۸میلادی(۱۳۹۷) اجازه فعال کردن مکانیسم ماشه را دارد یا خیر، محل بحث بوده و دیگر کشورهای باقی مانده در این توافق بین المللی چنین عقیده ای ندارند.

نشریه تاگس شاو نیز تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را نافرجام دانست و نوشت: ایالات متحده در تحریم طولانی مدت تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ناکام ماند. برداشته شدن این تحریم ها بخشی از مذاکرات منجر به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بود، با این حال اختلاف در این مورد احتمالا هنوز به پایان نرسیده است.

ایالات متحده با این که از توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، خارج شده است می‌گوید از آنجا که در ابتدا یکی از طرف‌های این توافق بوده است می‌تواند با توسل به «مکانیسم ماشه» تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند. این استدلال اما با مخالفت روسیه، چین و ایران مواجه شده است که می‌گویند آمریکا با خروج خود از برجام دیگر نمی‌تواند به توافق هسته‌ای متوسل شود.

همچنین شبکه دویچه وله با اشاره به این موضوع که تلاش‌های ایالات متحده برای تمدید تحریم تسیلحاتی جمهوری اسلامی با ناکامی روبرو شد افزود: اکثریت اعضای شورای امنیت در جلسه‌ای که به صورت مجازی برگزار گردید، به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این راستا رأی مثبت ندادند.
براین اساس جلسه ۱۵ عضو شورای امنیت به خاطر محدودیت‌های ناشی از همه گیری کرونا به صورت مجازی و در قالب نشستی ویدیویی برگزار گردید.

واشنگتن که در طی هفته‌های اخیر در تلاش جلب موافقت اعضا با این قطعنامه بوده، در نهایت با شکست روبرو شد. قطعنامه پیشنهای آمریکا که پس از بحث و رایزنی‌ به رأی گذاشته شد، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومنیکن)، ۱۱ رأی ممتنع و ۲ رأی مخالف (چین و روسیه) دریافت کرد و به این ترتیب رد شد.

به نوشته دویچه وله آلمان، فرانسه و بریتانیا که از امضاءکنندگان توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی هستند، از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

آمریکا که در این ارتباط در شورای امنیت منزوی شده، پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورت رد شدن این قطعنامه برجام را کاملا برهم خواهد زد.

نشریه دی سایت در گزارش خود به رد تلاش آمریکایی ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت اشاره کرده و نوشته است: آمریکا که تلاشش در شورای امنیت بی نتیجه مانده تهدید کرده است از هیچ تلاشی برای عملی کردن هدف خود فروگذار نخواهد کرد.

در پاسخ به این شکست، آمریکایی ها اعلام کردند که هم اکنون همه توان خود را برای دستیابی به تحریم های بیشتر علیه ایران به کار می گیرند. دولت آمریکا تهدید کرده که توافق هسته ای بین المللی ایران را به طور کلی نابود می کند.

در این رابطه «کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته که در روزهای آینده ایالات متحده وعده های خود را برای گسترش تحریم تسلیحاتی عملی خواهد کرد.

به نوشته دی سایت دولت آمریکا در حالی روی این مساله پافشاری می کند که در موضع خود تا حد زیادی منزوی است. در اصل آلمان، فرانسه و انگلیس نیز از تمدید حمایت می کنند اما مشکل آنها با نامحدود بودن تحریم است که در قطعنامه پیشنهادی آمریکا بر آن تصریح می شود.

تارنمای خبری ناخریشتن دیگر رسانه آلمانی است که در گزارشی از مخالفت شورای امنیت سازمان ملل متحد با قطعنامه آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی علیه ایران خبر داده و آورده است: وزیر امور خارجه آمریکا از عدم موفقیت تلاش واشنگتن ابراز نارضایتی کرده و آن را غیرقابل دفاع دانسته است.

براین اساس در حالی که روسیه و چین با این پیش نویس مخالفت کرده اند، ۱۱ کشور از جمله متحدان اروپایی ایالات متحده یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس به آن رای ممتنع داده اند. در اینم یان به همراه ایالات متحده تنها جمهوری دومینیکن به این پیش نویس رأی مثبت داده است.

موضوع این قطعنامه تمدید تحریم های ایران با وجود منقضی شدن آن طبق برجام در ماه اکتبر (مهر ماه) است. این تصمیم در سال ۲۰۱۵ طبق توافق هسته ای ایران از سوی کشورهای امضاکننده گرفته شده است.

واشنگتن اکنون می خواهد روند سازوکار به اصطلاح ماشه را آغاز کند که امکان بازگشت مجدد همه تحریم ها از زمان قبل از برجام را بدون نگرانی از وتوی سایر اعضای شورای امنیت می دهد.

۸۲ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران در حالی نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند که دولت ترامپ سرنوشت خود را در سیاست خارجی به تمدید تسلیحاتی ایران گره زده است و می‌خواهد از آن برای تبلیغات استفاده کند.

هر چند ترامپ در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه داد، اما سیاست موسوم به فشار حداکثری را بر مردم ایران تحمیل کرده تا به زعم خود بتواند درباره نقایص توافقی که همواره آن را فاجعه بار نامیده است، با ایران به توافقی جدید دست یابد.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد.  

برچسب‌ها برجام شورای امنیت سازمان ملل ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام شورای امنیت سازمان ملل ایالات متحده آمریکا برجام شورای امنیت سازمان ملل ایالات متحده آمریکا قطعنامه پیشنهادی آمریکا شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی تسلیحاتی ایران توافق هسته ای ایالات متحده تمدید تحریم علیه ایران برای تمدید تهدید کرده تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۲۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر ایران در سفر به سوریه با سفیر کشورمان دیدار و ضمن بازدید از مناطق مختلف سوریه با مردم و مسئولین محلی گفت و گو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امین انصاری دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در سفر به سوریه پس از زیارت مرقد حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) با حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت گو کرد و ضمن بازدید از مناطق مختلف سوریه با مردم و مسئولین محلی گفت و گو کرد.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر در این دیدار اظهار کرد: تا چندی قبل کشور برادر و مسلمان سوریه مورد تهاجم داعش و حامیان آن قرار داشت و ما شاهد نقض حقوق بشر در مناطق درگیری و جنگ بودیم اما با کمال تاسف مدعیان حقوق بشر غربی نه تنها کمکی به این مردم تحت ستم نکرد بلکه با معاندین آنان که بویی از حقوق بشر نبرده بودند نیز همکاری می‌نمود.

انصاری افزود: تمام دنیا شاهد اقتدار نظام الهی با تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب بودند که چگونه هیمنه استکبار جهانی و رژیم منحوس صهیونیستی را در هم شکست و امیدواریم که همانگونه فرزندان غیور میهن اسلامی در دفاع از حرم اهل بیت طومار داعش را در هم پیچیدند به فضل الهی منطقه را از لوث وجود این رژیم آدم کش پاک خواهند کرد.

امروز مردم سوریه در امنیت کامل به سر می‌بردند

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر افزود: اینجانب ضمن حمد پروردگار و احترام به ساحت مقدس حضرت زینب سلام الله علیها یاد همه شهدای عزیز تأمین امنیت بویژه سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشته و از خداوند طول عمر با عزت رهبر حکیم و فرزانه انقلاب را خواستارم و ان شاءالله شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر سوریه در پرتو امنیت کامل باشیم.

در این دیدار حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: پس از اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مکان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و شخصیت‌های دیپلماتیک ایران که نقض آشکار کنوانیسون‌ها و معاهدات و اصول و قوانین سازمان ملل بود بر اساس کنوانسیون 1961 وین و 1973 علیرغم اینکه خیلی بارز و روشن بود و همه جهان از جمله آمریکا مجبور شد به این حقیقت اعتراف کند و تمام اسناد حقوقی و بین المللی در این رابطه به موقع ارائه شد. ولی نفوذ کشورهایی مثل آمریکا و سه کشور اروپایی هم پیمان و تحت سلطه آمریکا اجازه نداد که سازمان ملل از حق خودش دفاع کند.

اکبری ادامه داد: در واقع این کوتاهی سازمان ملل که برای اولین بار در چنین شکلی داشت رخ می‌داد به این معناست که سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل حتی توانایی دفاع از حیثیت و اعتبار و قوانین خودش را هم ندارد.

سفیر کشورمان گفت: علاوه بر اینکه منشور سازمان ملل توسط همه اعضا امضا شده است یعنی این اقدام رژیم صهیونیستی یک بی احترامی بود و کوتاهی و ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در اتخاذ تصمیم متناسب، اهانت به همه اعضای سازمان ملل که منشور ملل را امضا کردند بود.

اکبری در پایان خاطر نشان کرد که این نشان می‌دهد که شعار حقوق بشر در واقع  یک ابزاریست در دست قدرت‌هایی مثل آمریکا و هم پیمانانشان که به اقتضای منافع در هر زمان برای خودشان استفاده می‌کنند و هیچ موقع حاضر نیستند برای دیگران حقوقی قائل شوند بلکه حق مطلق را از آن خودشان می‌دانند لذا جنایت می‌کنند و معتقدند که باید حق دیگران ضایع کنند اما مطمئن هستند که شورای امنیت و سازمان‌های بین المللی هیچکدام توان اینکه بخواهد خارج از اراده آمریکا به عدالت قضاوت بکنند را ندارند.

واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستیسفیر ایران در سوریه: سازمان ملل از اعتبار خود دفاع کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • چرا دویچه وله از ایران عصبانی است؟
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • کاردار ایران خطاب به وزیر دفاع انگلیس: کاملا نادان هستید
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)
  • واکنش کاردار ایران به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • (ویدئو) توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها
  • ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا