Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعهد پیمان‌سپاری ارزی مانع صادرات محصولات کشاورزی شده و موجب از بین رفتن محصولات کشاورزی و زمین‌گیر شدن صادر کنندگان این بخش شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، آذربایجان‌غربی با تولید بیش از ۱۷۰ هزار تن میوه‌های تابستانی از سطح کشت ۱۷  هزار و ۵۸۰ هکتار از باغ‌های بارور استان به عنوان قطب تولید این محصولات در کشور مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هلو، شلیل، آلبالو، گیلاس، آلو و زردآلو مهم‌ترین محصولات هسته‌دار تولیدی در آذربایجان‌غربی است که شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، اشنویه، مهاباد، خوی و سلماس به ترتیب بیشترین میزان تولید این محصولات در استان را به خود اختصاص داده اند.

با این وجود، کشاورزانی که به عنوان محرکان اصلی چرخه اقتصاد و صادرات استان مطرح هستند هر‌ساله با مشکلات متعددی  مواجه می‌شوند که یکی از مهم‌ترین این مشکلات گرانی اقلام کشاورزی از جمله سموم و طبق‌های پلاستیکی به عنوان یک چالش در بین باغداران مطرح است.

در واقع قیمت خرید ناعادلانه محصولات مرغوب و تفاوت قیمت آن در بازار مصرف در مقابل گرانی اقلام کشاورزی به هیچ وجه منطقی نیست چراکه پولی که باغداران منطقه از بابت فروش محصولات به دست می‌آورند در اغلب موارد کفاف یک سال زحمت و خرجی که برای تولید این محصول کرده‌اند را هم نمی‌دهد.

البته طبق گفته مسئولان، امسال نسبت به سال گذشته قیمت محصولات کشاورزی افزایش ۳  برابری اما قیمت اقلام کشاورزی افزایش بیش از ۵ برابری داشته است که در مقابل نبود صادرات موثر به دلیل مشکلاتی نظیر تعهد پیمان‌سپاری ارزی عامل بدتر شدن بازار میوه‌ها شده است.

* تعهد پیمان‌سپاری ارزی مانع اصلی صادرات آذربایجان‌غربی

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، گفت: تعهد پیمان‌سپاری ارزی مانع اصلی صادرات استان بوده و با راه حل های مختلف باید نسبت به حل این مشکل اقدام شود. این تعهد تصمیم بانک مرکزی و یک امر کشوری بوده و باید به دلیل مشکلات موجود در استان از صادرات به این مسئله توجه کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید سلمان ذاکر، با بیان اینکه اجناس امروز وابسته به ارز بوده و افزایش میزان ارز کاهش تورم را در پی دارد، ادامه داد: در آذربایجان‌غربی به عنوان تولید‌کننده محصولات کشاورزی و به لحاظ فصلی بودن و فساد‌پذیری محصولات امکان ارز آورزی فوری و در مدت زمان اندک فراهم نبوده و باید مدت بیشتر و طویل‌تری نسبت به ارزآوری اختصاص داده شود.

وی تاکید کرد: در این خصوص تذکری به رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی داده شده و دفاع‌هایی نیز در خصوص شرایط اقتصادی استان می‌شود، امیدوار به بهبود شرایط هستیم و باید نسبت به درصد استان‌ها از صادرات و شرایط استان‌ها تصمیم‌گیری شود.

* مستثنی سازی بخش کشاوزی از تعهد پیمان‌سپاری ارزی؛ عامل رونق اقتصاد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: با مستثنی‌سازی پیمان‌سپاری ارززی شاید به طور موثری کاهش قیمت ارز را شاهد نباشیم اما مطمئنا رونق صادرات و افزایش سرانه درآمد را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ارز تنها راه حل مشکلات نبوده، گفت: تهاتر و واردات محصولات مورد نیاز استان در قبال صادرات محصولات کشاورزی نیز می‌تواند مشکلات را حل کرده و همچنین اختصاص مدت زمان طولانی برای ارزآوری و ایجاد بسترهای صرافی در کشور های دیگر نیز می‌تواند از جمله راهکار‌های دیگر باشد.

 * تعهد پیمان‌سپاری ارزی و تحریم‌ها عامل مرگ کشاورزی استان!

در این زمینه، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، اظهار داشت: بارها در خصوص مشکلات فراروی کشاورزان گفته‌ایم و سعی در رساندن صدای خود به گوش مسئولان بانک مرکزی داشته‌ایم اما تاکنون اقدامی اساسی در این خصوص انجام نشده بلکه سد‌های صادراتی افزایش یافته است.

بهنام تاج‌الدینی، با بیان اینکه به تازگی بخشنامه‌ای با عنوان تعلیق کارت‌های بازارگانی صادر کنندگان ارائه شده، افزود: این اقدام سدی مهم در راه صادرکنندگان بوده و در کنار تعهد پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان را زمین‌گیر کرده است. 

وی، خاطرنشان کرد: به دلیل نبود زیرساخت‌های بانکی و تحریم‌های موجود قادر به بازگشت دلار به هیچ مسیری نیستیم، در صورت عدم بازگشت سرمایه هم صادرات هیچ معنایی ندارد و در صورت نبود صادرات شاهد وخیم‌تر شدن شرایط قیمت‌های محصولات کشاورزی خواهیم بود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، ادامه داد: کشاورزی بخش مهمی از تعهد پیمان‌سپاری ارزی نبوده و در صورت مستثنی‌سازی مشکلی ایجاد نمی‌شود بلکه چرخه اقتصاد کشاورزی روان‌تر می‌چرخد که در این خصوص مصوبه مجلس نیز وجود دارد اما بانک مرکزی اقدام به مستثنی‌سازی نمی‌کند.

* صادرات محصولات کشاورزی تلنگری اساسی در قیمت ارز دارد

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی قیمت ارز در بازار، در صورتی که  صادرکنندگان بخش کشاورزی قادر به واردات ارز به کشور باشند بدون شک تاثیری اساسی در کاهش قیمت‌ها خواهند داشت.

* صادرات عامل احیاء بخش کشاورزی

تاج‌الدینی، بیان داشت: بیشترین مقصد صادرات محصولات کشاورزی بازار‌های عراق و افغانستان هستند که این مقصد‌ها نیز محصول خاصی برای واردات در مقابل صادرات ندارند، باید بدانیم صادرات امری اساسی در احیاء و نفس کشیدن کشاورزی استان داشته و میوه‌هایی که صادرات دارند قیمت مطلوبی در بازار داشته و مابقی از نبود بازار برخوردار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل افزایش ۵۰ درصدی سبد‌های پلاستیکی و ۲۰۰ درصدی سموم کشاورزی باید افزایش قیمت در بازار میوه را نیز داشته باشیم در غیر این صورت مرگ کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

* افزایش۵ برابری قیمت سموم کشاورزی!

رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، درخصوص شرایط خرید و فروش میوه‌های تابستانی در میدان میوه و تره بار ارومیه، گفت: امسال نسبت به سال گذشته شرایط مطلوب‌تری را در بازار میوه داریم به گونه‌ای که قیمت هر کیلو گیلاس تا سقف ۲۴ هزار تومان در زمان  چین خود به فروش رسید که سال گذشته این محصول قیمتی حدود ۸ هزار تومانی داشت.

قاسم عزتی، اضافه کرد: محصولاتی که در بازار ارومیه به فروش می‌رسد درجه ۲ بوده و قیمت پایین این محصولات دلیل بر پایین بودن قیمت این محصولات نیست و صادرات با شرایط مطلوبی انجام می‌شود.

وی بیان داشت: برخی از کشاورزان متاسفانه با از بین رفتن محصولات خود مواجه شدند که علت این مساله افزایش ۵ برابری قیمت سموم کشاورزی و افزایش سموم تقلبی در بازار است.

وی ادامه داد: مسئولان باید نسبت به فروش سموم تقلبی و غیر‌اصل در بازار نظارت داشته و کشاورزان را از وجود چنین مواردی در بازار آگاه کرده و مراکز فروش معتبر را به مردم معرفی کنند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه، در خصوص روند صادرات محصولات کشاورزی استان، ابراز کرد: هرروزه شاهد صادرات به کشور عراق بوده و کشور‌های حاشیه خلیج فارس، روسیه و دیگر کشور‌های همجوار نیز خواهان میوه‌های تابستانه آذربایجان‌غربی هستند.

وی اذعان داشت: امسال نسبت به سال گذشته نسبت عرضه و تقاضا برعکس شده و تقاضا بسیار بالا بوده و عرضه بسیار کاهش یافته، یکی از علل این امر نیز افزایش دپوی غیراصولی محصولات کشاورزی در سردخانجات استان است.

 * دلالان دپوهای جاده‌ای، عامل تنشج در بازار میوه!

رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه، عنوان کرد: هرسال مسئولان در خصوص عدم خرید و فروش میوه‌های تابستانه در جاده‌ها بحث کرده و از جلوگیری از این اقدام می‌گویند، اما هرروز شاهد افزایش این مراکز هستیم که با دلالی محصولات مردم را با قیمت پایین خریداری کرده و بازار میوه و مردم را با تشنج پایین بودن قیمت محصولات روبرو می‌کنند، هر‌چه سریع‌تر باید با این مساله برخوردی اساسی شود.

با توجه به گزارش فوق، متوجه می‌شویم با وجود اینکه طی چند سال گذشته بارها اخبار مختلفی در خصوص مشکل تعهد پیمان‌سپاری ارزی مطرح شده و تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی خواهان توجه بیشتر دولت و بانک مرکزی به این مساله در راستای تسهیل موانع صادراتی بوده‌اند، اما تاکنون اقدامی قابل توجه در این زمینه صورت نپذیرفته است.

تعهد پیمان‌سپاری ارزی، کشاورزان و صادرکنندگان واقعی این بخش را با چالش‌های جدیدی مواجه کرده و در نتیجه همین امر هرروز شاهد از بین رفتن مراتع و محصولات کشاورزی هستیم و به نحوی مرگ تدریجی را در این بخش می‌بینیم.

حال با توجه به فرارسیدن مجدد فصل برداشت محصولات کشاورزی و به ویژه سیب در آذربایجان‌غربی، باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه کشاورزی می‌توانند شرایط را برای بهبود وضعیت هموار سازند یا اینکه همانند گذشته تنها به شعاردهی و تشکیل جلسات بی نتیجه اکتفا می‌کنند؟!

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: صادرات محصولات کشاورزی تعهد پیمان سپاری ارزی میوه و تره بار ارومیه آذربایجان غربی مستثنی سازی بانک مرکزی بازار میوه اروم نیوز سال گذشته میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۸۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین جزئیاتی که از ریز مبادلات ایران و عراق منتشر شده مربوط به ۹ ماهه ۱۴۰۲ است که نشان می‌دهد در این بازه زمانی، حدود ۲۰ درصد از تجارت ۷.۳ میلیارد دلاری ایران و عراق به صادرات گاز اختصاص داشته و مابقی کالاهای غیرنفتی و مصرفی بوده است.

بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، در ۹ ماهه پارسال، علاوه بر گاز، محصولات فولادی، پلاستیکی، لبنی، معدنی فلزی، صنایع تبدیلی، کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به عراق بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق

کد خبر 847420 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها صادرات تجارت خارجی عراق

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید