Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در جریان سفرش به بیروت شروط واشنگتن برای حمایت مالی از لبنان را اعلام کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی گفت: لبنان تنها در صورت انجام اصلاحات "حقیقی" و پاسخگوبی به خواسته های مردم درباره بهبود اداره امور و پایان دادن به فساد از حمایت های آمریکا بهره‌مند خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


و ی گفت تنها زمانی که شاهد پایبندی مسئولان لبنانی به تغییرات "واقعی" در حرف و عمل باشیم آمریکا و همپیمانانش با حمایت مالی مستمر به این اصلاحات پاسخ خواهند داد.
این اظهارات هیل در پایان سفر سه روزه اش به بیروت ایراد شد.
وی همچنین گفت آمریکا آماده همکاری با کنگره برای اختصاص 30 میلیون دلار بودجه بیشتر برای تامین غلات لبنان از طریق بندر بیروت است.

درخواست سمیر جعجع برای برگزاری انتخابات زودهنگام در لبنان
به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، رئیس حزب مسیحی موسوم به نیرو‌های لبنانی در دیدار با یک مقام آمریکایی، راه حل بحران این کشور را برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی دانست.
سمیر جعجع این سخنان را در دیدار با دیوید هیل معاون وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرد و خواستار کوتاه شدن دوره مجلس کنونی لبنان شد.
دفتر جعجع در بیانیه‌ای اعلام کرد وی این سخنان را دیروز در دیدار با دیوید هیل که به لبنان سفر کرده است مطرح کرد.
جعجع گفته است اگر عملا در حال حاضر چاره‌ای جز تشکیل دولت جدید و مستقل به منظور اداره امور مردم وجود ندارد بنابراین راهکار فعلی برون رفت از اوضاع بد کنونی کشور نیز در کوتاه کردن عمر مجلس کنونی نمایندگان است.
در این بیانیه آمده است که جعجع بر اساس قانون انتخابات خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.
در بیانیه دفتر جعجع ذکر شده که دیوید هیل نیز به جعجع گفته است گروهی از دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) در روز‌های آینده برای شرکت در تحقیقات کنونی در خصوص انفجار بندر بیروت وارد لبنان خواهند شد.
سفر هیل به بیروت دیروز پس از دیدار با شماری از شخصیت‌های مدنی و فعالان و گوش دادن به افکار آنان در خصوص رویداد‌های مربوط به تغییرات در لبنان پایان یافت.
لبنان پس از انفجار چهارم اوت شاهد سفر شماری از مقامات دیپلمات خارجی به این کشور است.

میشل عون: به استعفا فکر نمی کنم
رئیس جمهور لبنان با تاکید بر اینکه روند تحقیقات در زمینه مبارزه با فساد جریان دارد، گفت که اولین درخواست از دولت جدید لبنان ایجاد اصلاحات است.
رئیس جمهور لبنان بر ضرورت ایجاد اصلاحات فوری با روی کار آمدن دولت جدید در کشورش تاکید کرد.
«میشل عون» در گفت وگو با شبکه خبری فرانسوی« BFMTV» درباره روند تحقیقات مربوط به انفجار بندر بیروت گفت:« هیچ تأخیری در تحقیقات صورت نگرفته است، اما ما به زمان احتیاج داریم تا حقیقت را دریابیم، زیرا پیچیده است و همه فرضیات باقی مانده است و هیچ کدامشان کم اهمیت نیست».
رئیس جمهور لبنان افزود: «آنچه من از دولت جدید می‌خواهم این است که ابتدا اصلاحات را آغاز کند و نتایج سریع آن را ببیند، زیرا ما در این کار خیلی تعلل داشته‌ایم».
او گفت: «تحقیقات مالی و کیفری(درباره فساد و مفسدان) که توسط دولت مستعفی تصویب شد، قانون شکنی‌هایی را که نقطه شروع فساد بوده است، افشا خواهد کرد».
عون تاکید کرد:«من فرزند همین ملت هستیم و در خشم و دردشان با آنها شریک هستم و تماشاچی نیستم».
رئیس جمهور لبنان در این مصاحبه گفت: «در چارچوب این تحقیقات همه فرضیه‌ها در مورد علت این انفجار همچنان مطرح است.»
هفتم اوت، وی نخستین مسئول لبنانی بود که فرضیه «اقدام خارجی» با موشک یا بمب را رد نکرد.
رئیس جمهور 85 ساله لبنان افزود: «تصاویر هوایی ماهواره‌ای» از هنگام انفجار را شخصا از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درخواست کرده است تا مشخص شود که آیا هنگام وقوع این انفجار، هواپیما یا موشکی در حریم هوایی بیروت مشاهده می‌شود یا خیر.
وی ادامه داد: «اگر این تصاویر در اختیار فرانسوی‌ها نباشد، از دیگر کشور‌ها آن را درخواست خواهد کرد.»
رئیس جمهور لبنان همچنین گفت: کمک‌های بین المللی به هر جا که ضرورت داشته باشد، اختصاص خواهد یافت.
وی در ادامه افزود: «درخواست کرده ام که کمک‌های ارسالی کشور‌های خارجی دقیقا به محلی که نیاز است، اختصاص یابد.»
میشل عون درخصوص دخالت امانوئل مکرون (در امور داخلی لبنان)، بیان کرد: «هیچ مداخله‌ای در امور داخلی لبنان نمی‌بینم. این انفجار وسعتی بین المللی پیدا کرده است... من فکر نمی‌کنم که دخالتی در امور داخلی ما وجود داشته باشد. از نظر من همه این‌ها از عشق رئیس جمهور مکرون به لبنان نشأت می‌گیرد.»
این فاجعه ناشی از انفجار یک انبار بود که به گفته مقامات 2750 تن نیترات آمونیوم از شش سال پیش در آنجا ذخیره شده بود.
حسان دیاب، نخست وزیر مستعفی لبنان اذعان کرد این حجم از نیترات آمونیوم «بدون هیچگونه اقدامات احتیاطی» در این انبار ذخیره شده بود.
به گفته مسئولان و منابع امنیتی، کل جمهوری لبنان در جریان این مقدار مواد شیمیایی در مرکز پایتخت و خطرات آن بود.
این انفجار خشم بخش وسیعی از مردم لبنان را برانگیخت. از نظر مردم خشمگین لبنان، این فاجعه یک بار دیگر سهل انگاری طبقه سیاسی را که به فساد مالی و بی کفایتی متهم است، نشان می‌دهد.
میشل عون در پاسخ به سوالی در مورد خشم مردم لبنان، گفت: «من خشم مردم را درک می‌کنم. من خود برخاسته از مردم هستم. مرا پدر مردم می‌خوانند. من در کنار آن‌ها هستم و در این درد شریک هستم.»
میشل عون که برخی از مردم لبنان در پی انفجار ویرانگر چهارم اوت خواهان استعفای وی هستند، استعفا را منتفی دانست و در پاسخ به این سوال که آیا به ترک قدرت فکر می‌کند، افزود: «غیرممکن است. یک خلأ وجود خواهد داشت. اگر من استعفا کنم، چه کسی تداوم قدرت را تضمین می‌کند؟»

آماده سازی بخشی از فعالیت‌های بندر بیروت
رئیس موقت بندر بیروت از احیا و آماده سازی بخشی از این بندر خبر داد.
"باسم القیسی"، رئیس موقت بندر بیروت روز یکشنبه در گفتگو با رسانه‌های لبنان گفت، بخش‌هایی از بندر بیروت بازسازی شده و در حال آماده سازی است.
باسم القیسی افزود، تاکنون 5 جرثقیل حامل کالا که در اثر انفجار از کار افتاده بود، تعمیر شده است.
رئیس موقت بندر بیروت تصریح کرد، همچنین کار پاکسازی و آماده سازی انبار کانتینری توسط کارمندان بندر و با اشراف هیئت مدیره که مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است، در حال اجراست.
القیسی خاطر نشان کرد، عملیات برق رسانی تا پایان هفته آینده در بندر به اتمام می‌رسد و در حال حاضر 420 کانتینر خالی وجود دارد که آماده ذخیره کالا‌هایی مانند آهن، ماشین و چوب است.
"ناظم نجم"، رئیس کمیته نیرو و کار مجلس نیز در گفتگو با رسانه‌های لبنان اظهار کرد که بعد از بازیابی 80 درصد از ظرفیت عملیاتی بندر بیروت دیگر نیازی به پشتیبانی مقیاس بیشتری از این بندر نداریم.
انفجار در بندر بیروت که در 4 اوت به وقوع پیوست، تاکنون 177 کشته و بیش از هفت هزار زخمی بر جا گذاشت و ده‌ها نفر نیز مفقود شده‌اند. این انفجار خسارت شدید مالی در حدود 15 میلیارد دلار به لبنان تحمیل کرده است.
«حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان به دنبال انفجار اخیر بندر بیروت و آغاز فشار‌ها به دولت این کشور، هفته گذشته استعفای خود و دولتش را به طور رسمی اعلام کرد.
کابینه نخست وزیر مستعفی لبنان تا زمان تشکیل دولت جدید این کشور به فعالیت خود به عنوان «دولت پیشبرد امور» ادامه خواهد داد.

بحران جدید مردم لبنان پس از انفجار بیروت
انفجار بیروت مردم را با بحران بی خانمانی و کمبود خدمات درمانی مواجه کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی پی بی اس، انفجار بزرگ بندر بیروت که ده‌ها نفر را کشت و هزاران نفر را مجروح کرد، همچنین بحران بی خانمانی و خدمات درمانی در این شهر به وجود آورده است که از قبل نیز به علت شیوع همه گیری کرونا با مشکلاتی مواجه بود.
خبرنگار این شبکه در گزارشی گفت: در ساعت 6 عصر به وقت محلی انفجاری شدید شرق بیروت را ویران کرد. این انفجار به این بیمارستان در بیروت آسیب زد و بخش اورژانس و مراقبت‌های ویژه آن را خراب کرد. اما این موضوع مانع از هجوم مجروحان به این بیمارستان نشد.
یکی از پزشکان این بیمارستان درباره سخت بودن امداد رسانی به برخی مجروحان می‌گوید.
پزشکان این بیمارستان حتی مجبور بودند به همکاران خود که در این انفجار مجروح شده بودند، کمک کنند. آن‌ها ناگزیر بودند سرپایی زخم‌های خود را پانسمان کنند تا بتوانند به حجم زیاد مجروحان این حادثه امدادرسانی کنند.آن‌ها در چنین شرایطی و در نبود امکانات کامل مجبور به انجام دادن جراحی‌هایی شدند.
بخش ویژه مربوط به بیماران کووید-19 هم در این حادثه ویران شده است. این مکان اکنون به محل نگهداری موقت اجساد قربانیان آن حادثه تبدیل شده است که پزشکان نتوانستند به آن‌ها کمک کنند.
نظام درمانی لبنان قبل از این انفجار هم به علت مشکلات اقتصادی کشور تحت فشار قرار داشت و نمی‌توانست تجهیزات لازم خود را تامین کند. در سراسر کشور نهاد‌های خیریه تجهیزاتی را برای ارائه خدمات درمانی به شکل سیار فراهم کرده اند تا این خلاء جبران شود.
یکی از افرادی که به ایجاد چنین خدماتی کمک کرده است، می‌گوید: بعد از انفجار، پنج بیمارستان اصلی بیروت و دوازده مرکز خدمات درمانی آن به شدت آسیب دید. انبار اصلی داروی لبنان در این انفجار از بین رفت و این کشور را با کمبود شدید دارو مواجه کرد.
کارشناس لبنانی می‌گوید، حجم دارویی که معمولا در دو هفته استفاده می‌کردیم حالا در یک روز به آن نیاز بود.تقریبا هفت هزار نفر در این انفجار مجروح شدند. حدود 1500 نفر هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.
پزشک لبنانی می‌گوید شدت انفجار موجب شد تکه‌های شیشه وارد جمجمه و مغز برخی مجروحان آن حادثه شود.
یکی از این بیماران همچنان مراحل درمان خود را سپری می‌کند، اما ممکن است پس از بهبود با مشکلات حرکتی یا اختلال در حافظه مواجه باشد.این خانواده لبنانی خانه خود را نیز از دست داده اند و پس از ترک بیمارستان با این مشکل مواجهند که کجا زندگی کنند.اینجا منطقه‌ای است که بیشترین آسیب را از انفجار دیده است و کمتر از یک کیلومتر با بندر فاصله دارد. در اینجا هزاران خانواده خانه خود را از دست داده اند.
یکی از شهروندان بیروت در پاسخ به سوال خبرنگار که که می‌گوید آیا بیمه دارید، می‌گوید داریم، اما اینجا لبنان است و کسی کاری نمی‌کند.
ساکنان سراسر بیروت می‌گویند مقامات کاری برای آن‌ها انجام نداده اند. در این میان، افراد داوطلب از جمله گروهی از مهندسان داوطلب برای کمک به مردم به میدان آمده اند تا این ویرانه را بازسازی کنند.
شور این افراد تحسین برانگیز است، اما با نظر به وجود هشت هزار ساختمان تخریب شده در این ناحیه، این بازسازی ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.
بسیاری از مردمی که خانه‌های خود را از دست داده اند اکنون با مشکل بیکاری و بحران اقتصادی کشور نمی‌توانند هزینه سرپناه خود را تامین کنند.
یک شهروند بیروت می‌گوید: آن‌ها باعث شدند ما بیکار شویم و ما سکوت کردیم. الان خانه‌ها از دست رفته است. دوستان ما از دست رفته اند. اکنون ساکنان بیروت که از این انفجار جان به در برده اند باید زندگی ویران شده خود را از نو بسازند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: لبنان رئیس جمهور لبنان خدمات درمانی مردم لبنان بندر بیروت آماده سازی دولت جدید دیوید هیل میشل عون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۶۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد

 به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا به دلیل مخالفت خود با سیاست واشنگتن در رابطه با جنگ غزه، استعفا کرد.

وب سایت این وزارتخانه نشان داد که هاله گریت همچنین معاون مرکز رسانه منطقه‌ای دبی بود و تقریباً دو دهه پیش به عنوان افسر سیاسی و حقوق بشر به وزارت امور خارجه پیوست.

او در وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی لینکدین نوشت: من پس از ۱۸ سال خدمت برجسته در مخالفت با سیاست غزه آمریکا، در آوریل ۲۰۲۴ استعفا کردم. 

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه که در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه درباره این استعفا گفت این وزارتخانه کانال‌هایی برای نیروی کار خود دارد تا در صورت مخالفت با سیاست‌های دولت، نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

پیش از این نیز سه مسئول آمریکایی در اعتراض به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه استعفا کرده بودند.

نزدیک به یک ماه قبل، آنل شلین از دفتر حقوق بشر وزارت امور خارجه استعفای خود را اعلام کرد و جاش پل، مقام وزارت امور خارجه در ماه اکتبر استعفا کرد.

طارق حبش، یکی از مقامات ارشد وزارت آموزش آمریکا که فلسطینی-آمریکایی است، در ماه ژانویه از سمت خود کناره گیری کرده بود.

آمریکا در بحبوحه حمله مداوم اسرائیل به غزه که ده‌ها هزار شهید برجای گذاشته و سبب ایجاد یک بحران انسانی شده است، در سطح بین المللی و گروه‌های حقوق بشری به دلیل حمایت از اسرائیل مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

گزارش‌هایی از نشانه‌هایی از مخالفت در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با ادامه افزایش تلفات در جنگ وجود دارد.

در ماه نوامبر، بیش از هزار مقام در آژانس توسعه بین المللی آمریکا بخشی از وزارت امور خارجه، نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند که در آن خواستار آتش بس فوری شدند. اسنادی که از سیاست دولت انتقاد می‌کنند نیز به کانال مخالف داخلی وزارت امور خارجه ارسال شده است.

این جنگ همچنین باعث بحث شدید و تظاهرات ضد جنگ در سراسر آمریکا، مهمترین متحد اسرائیل شده است.

دیگر خبرها

  • پشت پرده ساخت اسکله روی هزاران تن آوار خانه‌های فلسطینیان
  • وزیر اول ایرلند شمالی خشونت‌ها در غزه را نسل کشی خواند
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان
  • مدیریت بحران شهرستان تفتان در خصوص وضعیت جوی اخطاریه صادر کرد
  • جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی
  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران در امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک‌های خبری رسانه‌های معاند
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد