Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@03:55:30 GMT

کانون های مساجد و تقویت مسئولیت پذیری نوجوانان

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۱۰۱۷

کانون های مساجد و تقویت مسئولیت پذیری نوجوانان

کانون های فرهنگی و هنری مساجد ظرفیت و کارکردهای زیادی دارند که تقویت روحیه مسئولیت پذیری در بین نوجوانان و جوانان از جمله این پتانسیل ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مسئولیت پذیری و احساس مسئولیت نسبت به جامعه یکی از مولفه های اساسی زندگی اجتماعی به شمار می رودکه باید مورد توجه و آموزش قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 دوران نوجوانی یکی از بهترین مقاطع زمانی برای آموزش مسئولیت پذیری و جلوگیری از مسئولیت گریزی است که باید برای مهارت آموزی در این موضوع برنامه ریزی و اقدام لازم انجام شود و  انجام فعالیت های گروهی واگذاری مسئولیت در مدرسه و خانه و همچنین شرکت در کلاس های فوق برنامه در همین راستا صورت می گیرد.

 

جامعه ما برای توسعه، بالندگی، افزایش مشارکت اجتماعی و نظارت همگانی به آموزش مسئولیت پذیری نیاز دارد که یکی از راه های آموزش ورود به سازمان های مردم نهاد و انجام فعالیت های اجتماعی و عام المنفعه است که کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از این مراکز که نقش خود را ایفا می‌کنند.

 

آموزش مسئولیت پذیری و انجام فعالیت‌های گروهی از طریق مدارس و خانواده‌ها بسیار مهم و اساسی است اما این آموزش این دسته از مهارت ها به صورت عملی و فراگیرتر باید از ظرفیت های اجتماعی مثل سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده شود.

 

 سازمان‌های مردم نهاد به عنوان موسساتی که از ظرفیت مردم برای مدیریت جامعه استفاده می‌کنند فرصت خوبی است تا جوانان و نوجوانان مهارت‌های اجتماعی است مسئولیت پذیری را فرا بگیرند.

 

بر این اساس کانون های فرهنگی هنری مساجد، به عنوان نهادهای اجتماعی و تشکل های مردم نهاد در این راستا نقش اساسی دارند و  حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در مساجد و مسئولیت دهی به آن ها باعث می شود علاوه بر شناسایی استعدادها، به رشد استعدادکمک و زمینه پیشرفت و انجام فعالیت‌های مسئولیت‌پذیری را فراهم شود.

 

 بد نیست که بگوییم کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از موسسات و نهادهای عمومی با رویکرد مسئولیت دهی و آموزش مسئولیت پذیری هستن که این نهادهای فرهنگی به عنوان نهادهای آموزش دهنده در حوزه اجتماعی، سبب افزایش عزت نفس نیز خواهند شد که با توجه به اهمیت این مهارت، این نقش و رویکرد را باید مدیران مسئول کانون های مساجد تقویت  کنند.

 

*فعالیت تشکیلاتی و سازمانی از مولفه ارزیابی کانون های مساجد است

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان گفت: انجام فعالیت سازمانی و ساختار یافته یکی از مولفه‌های مهم در ارزیابی کانون های فرهنگی هنری مساجد بر اساس سامانه فهما می باشد.

 

حجت الاسلام «محمد رضا نیستانی» افزود: در سامانه فهما ثبت مسئولیت اعضا کانون لازم و به کانون ها بر این اساس امتیاز اختصاص یافته است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس فعالیت های چند ساله گذشته ستاد کانون های مساجد استان اصفهان، تیم سازی و اختصاص مسئولیت مورد توجه بوده است، تصریح کرد: با توجه به این سیاست گذاری چند ساله در حال حاضر در بسیاری از کانون ها چارت سازمانی و فعالیت تشکیلاتی واضح و قابل مشاهده است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان با بیان همه کانون های فرهنگی هنری مساجد باید به موضوع مسئولیت دهی و تیم‌سازی توجه کنند، یادآور شد: آن دسته از مراکزی که به این مولفه مهم توجه داشتند با پیشرفت کانون و همچنین رشد استعدادها  در آینده روبرو خواهند بود.

 

*تیم سازی و مسئولیت دهی کمتر متوجه مورد توجه قرار گرفته است

 

 استاد روانشناسی دانشگاه با بیان اینکه آگاهی بخشی در حوزه مهارت های زندگی و آموزش های مثبت مثل مسئولیت‌ پذیری بسیار مهم است گفت: این سرفصل های آموزشی کمتر مورد توجه قرار بوده که آسیب های آن نیز به جامعه رسیده است.

 

«علیرضا معماریان» افزود: خانواده ها در نشست های هفتگی باید مسئولیت پذیری را به فرزندان خود آموزش دهند و زمینه فعالیت اجتماعی و احساس مسئولیت را در بین افراد خانواده تقویت کنند که این چنین اقدامی با وجود اهمیت زیاد کمترین هزینه را دارد.

 

 وی با بیان اینکه یکی از نیازهای مهم جامعه آموزش  مسئولیت پذیری به جوانان و نوجوانان است، خاطرنشان کرد: موسسات مردم نهاد و سازمان های غیر دولتی یکی از فرصت‌های مناسب برای آموزش مهارت مسئولیت پذیری و ایجاد عزت نفس هستند که  استفاده از ظرفیت افراد در مسئولیت های مختلف موجب رشد استعداد و عزت نفس افراد می شود که البته باید این موضوع با ی سلیقه و توجه ویژه ای صورت پذیرد.

 

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرایی ایران خاطرنشان کرد: ما در مسئله مسئولیت پذیری به رشد استعدادها و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از کم توجهی و کاهش عزت نفس کمک می‌کنیم  بر این اساس مراکزی که در حوزه مسئولیت دهی و نگاه به استعدادها توجه ویژه داشتند موثر واقع شده اند.

 

 *مسئولیت دهی موجب ارزش گذاری به افراد می‌شود

 

یک کارشناسی دینی و نویسنده کتاب گفت: مسئولیت دهی بر اساس توانایی و استعداد افراد موجب ارزش گذاری به آن ها می‌شود.

 

حجت الاسلام «صادق صالحی» با بیان اینکه جامعه به همبستگی و اتحاد نیاز دارد، افزود: باید از تمامی ظرفیت های انسانی برای رشد کشور استفاده کرد که با اهمیت دهی و ارج گذاری به افراد به ویژه جوانان و نوجوانان در مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی علاوه بر تقویت عزت نفس، مانع از انحراف و فرصت برای سرمایه گذاری دشمن بر روی آن ها می شویم.

 

 وی با بیان اینکه مساجد ظرفیت های عمومی و مردمی هستند و باید از ظرفیت  مردم در مدیریت این پایگاه مهم فرهنگی، اجتماعی و دینی استفاده شود تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های مختلف و به ویژه گروه های سنی جوانان و نوجوانان موجب هم‌افزایی و گردهمایی آنها برای تقویت باورهای اسلامی می شود.

 

صالحی با بیان اینکه نباید به دنبال حذف افراد باشیم یادآور شد: متولیان مساجد و مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد از بازی، شیطنت و این دسته از رفتارهای دوران کودکی و نوجوانی نباید بیزار باشند و بلکه باید با شناسایی استعدادها و ظرفیت و توانایی افراد، آن ها را به سمت و سوی فعالیت‌های خاص هدایت کنند.

 

وی با بیان اینکه ما برای گسترش فرهنگ اسلامی نیازمند شبکه سازی و استفاده تمامی ظرفیت ها هستیم خاطرنشان کرد: افراد مختلفی در جامعه وجود دارند که دارای توانایی و ظرفیت خاصی برای تحقق توسعه فرهنگ اسلامی می باشند از این حال باید با کادر سازی و تیم سازی از ظرفیت آنها استفاده کرد.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: کارگروهی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان مسئولیت پذیری فعالیت اجتماعی اصفهان کانون های فرهنگی هنری مساجد آموزش مسئولیت پذیری جوانان و نوجوانان انجام فعالیت مسئولیت پذیری کانون های مساجد مردم نهاد مسئولیت دهی مورد توجه ظرفیت ها کانون ها تیم سازی عزت نفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۱۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم ۱۴ گروه شرکت کردند که ۱۰ گروه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم بوده و ۴ گروه در بخش آزاد حضور داشتند.

در بخش نمایشنامه نویسی ۱۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ستاد مرکزی ارسال شده است.

مخاطبان این نمایش‌ها، گروه‌های سنی کودک و نوجوان بودند.

این جشنواره یک روزه از ۱۰ صبح آغاز و ساعت ۲۲ مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

سه نمایش برگزیده این جشنواره به مسابقات کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در شهریور ماه برگزار می‌شود راه پیدا می‌کنند

دیگر خبرها

  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • اقدام زیبای بچه مسجدی‌های قم به مناسبت روز معلم
  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است